Ben ik goed behandeld...?

Kaptain

Berichten: 561
Augustus 03, 2008, 22:16:37
edit2Rapporteer  
VOORAF:
Het is echt niet mijn bedoeling om te schoppen naar wie dan ook, maar ik wil graag jullie mening. (Een mening geven is dus heel wat anders dan gaan lopen schelden)

Mijn verhaal:
In juni heb ik op aanraden van één van mijn Telstar vrienden een kite gekocht. Zonder de kite getest te hebben ging ik blindelings op zijn advies af, aangezien ik hem 100 procent vertrouw in zijn kennis over kiten. Wel heb ik hem mijn twijfels over het merk Gaastra geuit, maar daarvan zei hij dat die berust waren op het verleden. (en dat klopte in mijn geval)
En het was absoluut een goede keus! Ik heb nog nooit zo'n lekkere kite gevaren!!!

De derde keer dat ik met de kite ging varen kwam het eerste euvel: de stopper werkt niet meer goed. Bij iets meer druk glijdt hij omhoog. Antwoord van Telstar (bij navraag bij Gaastra) dat dit na veel varen vaker voorkwam. Na de derde keer was echter ongewoon, maar omdat het niet vaak voor kwam, zou ik in eerste instantie geen verbeterde 2009 stopper krijgen, maar gewoon weer een 2008. (ik krijg nu wel een 2009 stopper, nadat ik de vertegenwoordiger van Gaastra heb gesproken, aardige gozer trouwens!)

De vierde keer ontdekte ik op strand Horst een klein scheurtje aan de zijkant van de kite. Ik ging hierbij uit van pech en heb toen deze scheur professioneel gerepareerd.

Echter twee weken terug stonden de tranen in mijn ogen (bijna letterlijk) toen ik bij het relaunchen een giga scheur aan de andere zijkant zag. (er was een paneel voor 70 procent losgescheurd.

Aan de kant was iemand van Telstar en hij heeft de kite meegenomen ter beoordeling van de vertegenwoordiger van Gaastra. Ik ging er van uit dat ik gewoon een nieuwe terug zou krijgen, aangezien ik deze nog geen maand had. Ik zat zelfs aan te geven dat ik wel weer een roze terug wilde.

Toen ik drie dagen later in de shop was, was de reparateur er en werd mij aangegeven dat het schade was dat door iets van buitenaf is veroorzaakt (steentje, takje o.i.d.) en dus dikke pech. De gene van Telstar noemde het:"... het klinkt misschien lullig, maar het is eigenlijk gewoon eigen schuld, dikke bult." Ik was er uiteraard goed ziek van dat de kite kapot was, maar nu was ik pas echt goed ziek. Zelf ben ik echt heel voorzichtig met de kite geweest. Hij is niet een keer gecrasht, heb hem altijd zeer netjes behandeld en nu zaten er meerdere kleine beschadigingetjes / krasjes op. Deze kleine beschadigingen zouden de oorzaak geweest zijn van de grote scheur. Deze conclusie kan ik niet tegenspreken of ontkennen, aangezien ik daar geen verstand van heb.

Het voorstel van Gaastra en Telstar was dan ook om de reparatiekosten door drieën te delen. Wat kon ik anders dan dit te accepteren? Dat heb ik dan maar gedaan. Hoe erg de vertegenwoordiger van Gaastra ook zijn best deed om mij met een goed gevoel weer te laten vertrekken, dat lukte hem niet. (en begrijp me goed, ik denk echt dat hij dat oprecht probeerde) Ik kwam met het idee dat ik een neiuwe kite zou krijgen vanwege de korte tijd dat ik hem had en de voorzichtige wijze waarop ik er mee ben om gesprongen. Vervolgens kost het me zelfs geld.

In eerste instantie wilde ik helemaal niet met dit verhaal op internet komen, aangezien ik dat vaak nutteloos vind. Echter toen ik gisteren iemand op Wijk aan Zee sprak en mij zei:"Misschien zaten er al kleine beschadigingen op." (wat me erg stug lijkt), maar zeker nadat iemand mij wees op dit topic, waarin uitgelegd wordt hoe het wettelijk in elkaar zit, heb ik besloten het toch te doen.

Een van de opmerkingen van de verkoper van Telstar was:"Als we iedereen die hier bij Telstar komt binnenlopen gelijk een nieuwe kite gaan geven, dan kunnen we wel ophouden met verkopen." Op zich heeft hij hier wel gelijk in, maar een aantal kanttekeningen:
- ik ben niet zoals iedereen. Ik kwam al bij Telstar toen de enige wind die hij hoorde, waarschijnlijk de wind in zijn eigen luier was. (geintje moet kunnen D.)
- Iedereen die ik spreek die wat wil kopen, verwijs ik naar Telstar.
- Vanuit mijn werk komt er elk jaar bij Telstar een behoorlijk bedrag binnen vanwege de sportdagen.
- ik ben ECHT heel zuinig geweest op mijn kite
- hij was nog geen maand oud.
- er zijn merken die "no questions asked" policies hebben t.a.v. garantie.

Nou, dit was volgens mij wel het verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik alleen wil weten of ik echt gewoon dikke pech heb, of dat ik toch een andere oplossing had mogen verwachten.

Nogmaals, ik wil niemand in diskrediet brengen. Ik heb daarom ook bewust geen namen genoemd. Ik hoop dat de betrokken personen zich niet aangevallen voelen, maar wel dat ze zich bewust worden van wat het voor mij betekent. Op het moment dat ik het vertrouwen heb, zal ik zo weer blindelings een kite van Gaastra kopen, maar op dit moment is het even anders. Het liefst wil ik weer terug naar de situatie dat ik iedereen vol lof vertelde over de Jekyll en dat ze hem zelf ook moeten gaan varen, want dat heb ik de korte tijd dat ik hem had gedaan! (Het begint nu te lijken op een love story, maar het was ook wel een beetje liefde op het eerste gezicht met die Jekyll.)

Tot slot: Mochten mensen van Telstar of Gaastra willen reageren, ik zou het op prijs stellen als we dat persoonlijk nog eens doen, want het is in eerste instantie iets wat we samen op moeten kunnen lossen. (Als ik jullie kitenamen wist, had ik jullie een pm gestuurd om te zeggen dat ik dit zou posten.)
xray

Berichten: 3688
Antwoord #1 Augustus 03, 2008, 22:26:16
edit2Rapporteer  
De namen kennen we wel! ;-)
Wat mij betreft hebben ze het netjes proberen op te lossen. Beschadigingen in het doek komen echt nooit vanzelf. Onbewust heb ik ook al eens scheurtjes gekregen, het doek ik gewoon vrij kwetsbaar!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 03, 2008, 22:26:57
edit2Rapporteer  
Blijft altijd lastig om achteraf te beoordelen of schade ontstaan is door een fabrieksfout of door een externe bron (takje, schelp, etc), maar meestal moet dat wel te doen zijn.

Wat ik had gedaan in jou geval was het internet afzoeken naar informatie of schade met jou merk, type en bouwjaar kite. Als je bijvoorbeeld een aantal verhalen tegenkomt met dezelfde schade dan kun je er vanuit gaan dat er misschien iets niet goed zat. Internet kan juist zo wel een hele goede informatiebron zijn.

Ik begrijp je gevoel, en zou ook echt helemaal naar de klote zijn als dat je overkomt.

En zover ik weet is er maar een merk die zo'n policy heeft, en dat is FS. Toch zijn de meeste importeurs die ik ken redelijk coulant, en dat had Gaastra best in jou geval ook wel mogen zijn. Misschien dachten ze omdat je al een scheur in de ene kant had zitten dat je niet netjes op je materiaal was.

Helaas blijkt er tot nu toe altijd een tweede kant aan een bepaald verhaal te zitten. Ik zeg niet dat het in dit geval ook zo is, maar 99 van de 100 keer wel (zie recent het verhaal van de Best Nemesis hier op het forum).

Sterkte ermee, en ik zou als ik jou was nooit meer wat van gaastra kopen omdat je niet het gevoel hebt netjes geholpen te zijn, hoe lekker de kite ook vaart. Er zijn genoeg andere lekkere kites!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Augustus 03, 2008, 22:29:39
edit2Rapporteer  
Xray was me net weer voor.
Ook ik heb onlangs mijn eerste scheur ooit in mijn kite gekregen. Lag een steen op het strand. Het doek is echt super kwetsbaar voor puntbelasting. En omdat een tubekite een star frame heeft is er altijd kans dat het dunne doek ergens door beschadigd. Bij PL en Flysurfers is de kans hierop kleiner (plus die vliegen nog met gaten van 1cm erin.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #4 Augustus 03, 2008, 22:32:11
edit2Rapporteer  
Dus het is nu netjes gerepareerd en het heeft je een paar tientjes gekost?

Wel lullig van Telstar om de kosten te delen, is het nou onder garantie gedaan of niet.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #5 Augustus 03, 2008, 22:33:28
edit2Rapporteer  
Je vraagt een mening. Sneu voor je. Ik zou zeggen; hier moet je overheen komen. Als jezelf al twijfels had over het merk (1e alinea) dan hoop ik dat je nog steeds bevriend bent met de Telstar vriend. Voor mij komen er een paar merken niet in. Gaastra is er een van. Waarom? Ze maken zeilkleding.  schater
CHRIZZZZ

Berichten: 1090
Antwoord #6 Augustus 03, 2008, 22:41:03
edit2Rapporteer  
de hele mikmak verzekeren is ook een optie, ik ben 80 eurie kwijt per jaar en ben voor 2500 aan materiaal verzekerd
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Augustus 03, 2008, 22:43:59
edit2Rapporteer  
Dit is naar mijn mening dus echt een voorbeeld uit de kitesurfwereld ( deze verhalen hoor ik wel vaker)
Ik neem hierbij aan dat je een nieuwe vlieger bij de genoemde sportzaak hebt gekocht. Om een "open discussie"  te creëren is het misschien even verstandig om namen van merk en winkel even weg te halen. ( ik heb niets met zowel winkel als het merk maar het geeft zoals gezegd een "open situatie" )

je koopt een product waarvan de verwachting is dat dit product een redelijke tijd mee gaat. ( het is geen luchtballon voor een verjaardagsfeestje)
Op het moment dat het product binnen 6 maanden kapot gaat, gaat de wet er vanuit dat het defect reeds bij levering aanwezig was. De verkopende partij ( in dit geval de shop) dient dan bij de rechter te bewijzen dat dit defect bij (ver)koop van het betreffende product NIET aanwezig was of dat jij het product op een ondeugdelijke wijze hebt gebruikt. Dat is dus heel lastig.


Al bij het eerste defect ( het scheurtje) had je je bij de verkopende partij moeten melden. De verkopende partij had dan ( maakt geen drol uit wat de importeur/ groothandel zegt - je hebt een verkoopovereenkomst met de shop) de keuze gehad:
- bewijzen dat het defect er bij verkoop niet was ( zachtjes uitgedrukt : errug lastig)
- het product kunnen vervangen door een nieuw product
- het product ( op kosten van de verkoper) laten repareren. Nogmaals het verhaal van de importeur is leuk maar je hebt GEEN koopovereenkomst met de importeur en derhalve dus ook niets ( en vice versa) met de importeur te maken.
Overigens: over het repareren van een product kun je ook behoorlijk wat zaken opmerken maar dat terzijde.
- de verkoopovereenkomst ontbinden


Alhoewel je de eerste reparatie zelf hebt gedaan ( je had dus echt toen al naar de shop moeten gaan!) had je het aanbod van de shop/importeur niet moeten accepteren. Met een verwijzing naar het consumentenrecht ( zoals omschreven in het sticky topic "garantie" had je een deugdelijke reparatie dan wel vervanging van het product kunnen eisen.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik in dit geval deze zeker inschakelen. Ondanks het feit dat jij je niet hebt beroept op de betreffende / juiste wetgeving,heeft de verkopende partij wel de plicht om zich aan deze wetgeving te houden en zijn er hier dus ( naar mijn mening) fouten gemaakt. Leg dit verhaal nogmaals aan de verkopende partij voor en dan kun je afhankelijk van hun reactie weer hier reageren........
Ik geef het een goede kans  ThumpsUp
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Augustus 03, 2008, 23:00:37
edit2Rapporteer  
Ohw mijn mening over Telstar is trouwens dat ze wel heel nonchaland om gaan reparaties,
het doek in een andere kleur repareren enzo en het duurde veel te lang. Ik zou er in ieder
geval niet naar toe gaan voor mij zelf.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Augustus 03, 2008, 23:13:27
edit2Rapporteer  
scheisse man!
Ik weet dat ze bij gaastra vrij coulant zijn, maar het blijft inschatten..

Overigens heb je waarschijnlijk schade gehad die je niet gezien hebt, of een verkeerde reperatie, óf een misproductie, want ze besteden bij gaastra wel veel tijd aan de constructie (daarom is die van mij nog niet kapot, hehehe)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 Augustus 03, 2008, 23:19:43
edit2Rapporteer  
Morres jij hebt bijna een heel jaar vakantie
Citaat
Vakantie:23-7 t/m 4-7 val Lex!/andy maar lastig

je mag je er dus even niet mee bemoeien   Grin
Citaat
Overigens heb je waarschijnlijk schade gehad die je niet gezien hebt, of een verkeerde reperatie, óf een misproductie, want ze besteden bij gaastra wel veel tijd aan de constructie (daarom is die van mij nog niet kapot, hehehe)


Bij een "defect" binnen 6 maanden zal de verkopende partij dat letterlijk moeten bewijzen dan...............
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #11 Augustus 03, 2008, 23:20:17
edit2Rapporteer  
@Idefixe: Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering. Ik zal eerst Telstar morgen eens bellen en dan vervolgens, afhankelijk van hun reactie, mijn rechtsbijstandverzelering eens inschakelen.

@Jaapd: Ik heb het nog niet terug. Wel weet ik dat het zwarte paneel met daarin de naam van Gaastra vervangen wordt door een paneel zonder naam. Het kleine scheurtje in het bruine doek wordt waarschijnlijk geplakt met een andere kleur. UIt het gedeelte van het sticky topic "garantie" las ik dat men eigenlijk de kite in de originele staat moet terugbrengen. Dat gaat nu dus niet gebeuren.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Augustus 03, 2008, 23:23:31
edit2Rapporteer  
originele staat wordt nergens gedaan, het moet worden terugggebracht tot de staat waarin het product kan functioneren zoals het in originele staat kon.

Jammer dat je slechte ervaring hebt met Gaastra, het klopt dat ze tot 2007 crappy spullen hebben gemaakt(tot 2004prima kite trouwens!) maar vanaf 07 maken ze echt goede kites voor goede prijzen
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 Augustus 03, 2008, 23:25:19
edit2Rapporteer  
"orginele staat" staat wettelijk omschreven. ( is ook niet mijn idee maar ben het na wat slechte ervaringen helemaal gaan uitpluizen)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 Augustus 03, 2008, 23:26:08
edit2Rapporteer  
staat ook zo in 'het boek', maar het wordt nergens zo strict nageleefd, helaas moet je meestal tevreden zijn met íets minder. hoewel het wel genoeg is.
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #15 Augustus 03, 2008, 23:31:11
edit2Rapporteer  
Het ene doek is het ander niet.
Die nieuwen zijn vind ik wel erg dun en licht maar kan aan mij liggen..
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #16 Augustus 03, 2008, 23:34:11
edit2Rapporteer  
Originele staat lijkt me ook niet haalbaar, maar wat wel kan, is dat de kite er weer zo uitziet als wanneer ik hem kocht.

Als je schade hebt aan een auto en je laat het repareren, dan wordt het ook zodanig gedaan dat het weer als nieuw eruit ziet. (deuk- en lakschade)
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #17 Augustus 03, 2008, 23:47:04
edit2Rapporteer  
@ Michiel Bandit : Eclipse heeft deze policy ook.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #18 Augustus 03, 2008, 23:51:18
edit2Rapporteer  
de hele mikmak verzekeren is ook een optie, ik ben 80 eurie kwijt per jaar en ben voor 2500 aan materiaal verzekerd

Waar verzeker je zoiets dan extra bij? Want dat spreekt mij ook wel aan.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Augustus 04, 2008, 07:59:14
edit2Rapporteer  
@ Morres: terug dat regeltje dat je door Gaastra gesponsord wordt onder aan je posts! Angry

Idefixe:  ThumpsUp
Jij bent zowat consumentenexpert aan het worden Wink
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #20 Augustus 04, 2008, 09:22:11
edit2Rapporteer  
Gaapstra ThumpDown
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #21 Augustus 04, 2008, 09:27:42
edit2Rapporteer  
@masterkwaker: Onnodige opmerking. Geef gewoon een mening gebaseerd op het verhaal. Het is helemaal niet nodig om Gaastra af te zeiken.
bertdenboer

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #22 Augustus 04, 2008, 09:32:37
edit2Rapporteer  
Oke, je vroeg om een PM, maar omdat dit een open discussie is geworden wil ik toch even reageren.

FF over Gaastra algemeen:
Wij zijn met Gaastra erg hard bezig om terug te komen om de kitemarkt. Zoals Morres al zegt heeft Gaastra tot 2007 (of eigenlijk tot sept 2006 met de introductie van de Max1) zo'n 2 jaar crappy kites gemaakt. Maar vanaf modeljaar 2007 komt de Gaastra lijn van een heel nieuw team, nieuw management en uit een nieuwe fabriek. Eigenlijk wilde ze hier ook een andere merknaam aan verbinden, maar na wat interne discussies is besloten dat niet te doen. Deze nieuwe designer (Zwitserse paraglider genaamd "Urs Hungerbühler") is tevens mede eigenaar van Dock11 in Tarifa. Dat is zo'n beetje de grootste kiterepairshop en zij repareren zo'n 400 a 500 kites per jaar. Lekker belangrijk zou je zeggen, maar vanuit deze functie wordt er precies gezien waar bij alle andere merken de zwakke(re) plekken zitten. Deze kennis wordt gebruikt bij het ontwerp van de Gaastra kites en ik heb inmiddels meerdere complimenten gehad over de kwaliteit van de kites. Dit oa van een kiteschool die zo'n 400 uur les gaf met een Jekyll, iemand die zijn kite al tig keer keihard had laten crashen en diverse reparateurs.

Dan over dit geval.
Ik denk dat "Kaptain" de situatie erg netjes beschrijft en snap nog steeds zijn frustratie (ik heb dus met hem gesproken als gaastra vertegenwoordiger in de shop).  Ik wil ook hier even het "technische" gedeelte uitleggen. Gaastra gebruikt voor hun kites vooral Dacron en Tejin doek.  Tejin is het doek wat eigenlijk vrijwel alle grotere merken gebruiken, je vindt dit bijvoorbeeld terug in North, Naish, Slingshot, Fone, RRD en in de Best Nemesis (er zijn ongetwijfeld nog meer merken, maar deze even ter indicatie). Dit doek bestaat uit kleine ruitjes en als het scheurt, scheurt het alleen in een rechte lijn horizontaal, of verticaal, maar nooit diagonaal.
In dit geval zat er een diagonaal scheurtje zo'n 4 cm vanaf de LE (leading edge) en liep de scheur vanuit daar door. Toen ik nog iets verder keek zat er +/- 50cm links en rechts aan beide kanten ook een scheurtje welke van buitenaf ontstaan waren. Dit was dus niet op een naad, maar in het Tejin doek.
(ff algemeen tipje) Dit is trouwens ook de plaats waar je je kite het meest moet checken als je veel op zee vaart, want als je je kite een keer over het strand schaaft en er ligt een schelpje of scherps iets krijg je daar (de eerste 10cm achter je LE) scheurtjes. En dit zijn zeer zwakke plekken in je kite die veel grote schades tot gevolg kunnen hebben.
Zo dus ook in dit geval. Echter begreep ik dat "Kaptain" alleen op Horst vaarde en trok de conclusie dat dat niet het geval kon zijn. Dus daarom heb ik de shop gevraagd om de reparatie kosten te delen (met Gaastra, Telstar, “kaptain”). Achteraf begreep ik dat deze kite wel eens op Wijk aan Zee was gebruikt, maar anyway, de oplossing/regeling was afgesproken, dus ben ik daar niet meer op terug gekomen.

Vanuit Telstar moest ik nog naar Den Haag, dus direct even de kite bij Farla gedropt. Hier aangekomen heb ik ze de open vraag gesteld of dit garantie was. Zij vonden binnen enkele tellen de 3 scheurtjes (van buitenaf, diagonaal) in het doek, waarvan er dus 1 was doorgescheurd, en vertelde me dat het absoluut geen garantie was. -  inmiddels is de kite gerepareerd en op zaterdag terug gestuurd naar Telstar, dus deze zal hier vandaag of morgen zijn. Het scheurtje (links) in het andere paneel (andere kleur) zat zo dicht bij de kruising naad / LE dat deze deze hebben doorgetrokken met zwart doek, wat ik een erg nette oplossing vind. Even voor de duidelijkheid, dus was dus een ander scheurtje, in een ander paneel, welke niets met het doorscheuren te maken had (en dus sowieso gerepareerd moest worden).

Ik ben erg benieuwd wat (vooral) Idfixe nu van het verhaal vindt. Ik lees de forums dagelijks en ben het vaak helemaal met zijn posts eens. Ik neem aan dat hij hier meer mee te maken heeft in zijn werk of vanuit een (wellicht nare) persoonlijke ervaring. Maar de term garantie wordt bij onze sport/hobby altijd wel heel snel geroepen, terwijl garantie normaal gesproken wordt gegeven op fabricage fouten. Dit is ook het eerste wat onze leveranciers / fabrieken vragen "show me the manufactoring defect". Dit gewoon even ter info.

Dit is het enige wat ik "even" wilde toevoegen om een compleet beeld te schetsen. 

Bert@Gaastra.com
Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #23 Augustus 04, 2008, 09:51:57
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je juist zeer goed bent geholpen door de Telstar en Gaastra. Ze zijn verder gegaan in hun service dan menig andere shop en volgens het verhaal van Bert ook verder dan ze hadden hoeven gaan.
Farla is een van de beste shops om je kite te laten repareren (zeer goede kwaliteit en vreemd genoeg ook nog goedkoop). Dus de reparatie komt zeker goed.
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #24 Augustus 04, 2008, 10:24:29
edit2Rapporteer  
Het kan best zijn dat ik inderdaad goed behandeld ben. Om hier achter te komen heb ik besloten om mijn rechtsbijstandverzekering dit uit te laten zoeken. Ik moet het verder dus afwachten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.