Veiligheid: zwemmen naar de kite

Wimt

Berichten: 2498
Augustus 18, 2010, 20:50:21
edit2Rapporteer  
Kite in het water, en om 1 of andere reden moet je naar de kite zwemmen. 1 Ding gebeurt dan altijd: je wikkelt 25 m kitelijn om je benen. Pakt de kite dan ook nog wind, dan ga je tijdelijk of langdurig naar de hemel!
Al eerder is verteld, dat je eerst de depowerlijnen een paar meter moet oprollen om de bar(de kite kan dan tijdens het oprollen niet veel kracht ontwikkelen bij onverhoopt opstijgen.), en daarna de stuurlijnen meeoprollen. Durf je dit niet of zo, zwem dan naar de kite, met een bocht, zodat je niet in de lijnen komt, en laat de kite goeddeels leeglopen. Dan kun je de kite meteen goed gebruiken, om jezelf naar het strand te laten trekken.
Ik wilde iemand dus helpen, die problemen had met de kite, in Workum was dat. Hij had de lijnen niet opgerold, en kwam ikzelf zijn lijnen verward. Nu had hij dus beter zijn kite iets leeg aten lopen, nu wilde ik geen risico nemen, en lostte mijn kite compleet. De redingsbrigade kwam nu ook in actie, maar misschien ook voor een andere gelostte kite. Het was afgel
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #1 Augustus 18, 2010, 20:51:26
edit2Rapporteer  
afgelopen zondag nogal onstuimig nml.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 Augustus 18, 2010, 21:01:06
edit2Rapporteer  
Wimt, ben je nu echt niet slimmer dan dit? Naar je eigen kite zwemmen met een bocht? Dat is nooit mogelijk als er ook maar een beetje wind staat. De NKV zal over het onderdeel self rescue een aantal clinics geven. Lijkt mij handiger te volgen dan deze onzin.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #3 Augustus 18, 2010, 21:04:12
edit2Rapporteer  
Gut, we vinden mekaar niet meer aardig.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Augustus 18, 2010, 21:16:23
edit2Rapporteer  
Wimt, ben je nu echt niet slimmer dan dit? Naar je eigen kite zwemmen met een bocht? Dat is nooit mogelijk als er ook maar een beetje wind staat. De NKV zal over het onderdeel self rescue een aantal clinics geven. Lijkt mij handiger te volgen dan deze onzin.
ThumpsUp


Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #5 Augustus 18, 2010, 22:37:51
edit2Rapporteer  
Een kite is een raar ding ik rol altijd eerst 1 stuurlijn op zodat de kite gaat flaggen en daarna de rest.
Moet ik wel zeggen dat de laatste keer alweer een jaar of 6 terug was.
Silk

Geen avatar

Berichten: 49
Antwoord #6 Augustus 18, 2010, 22:39:01
edit2Rapporteer  
...  laat de kite goeddeels leeglopen.

Niet mee eens ... net genoeg laten leeglopen zodat je makkelijker de handles aan de kite-tips naar het midden van  de leading edge kan plooien om je zo naar de kant te laten zeilen met je kite. Je drijvende leading edge gebruik je dan om een been over te leggen, dus nooit goeddeels leeg laten lopen anders drijft je kite niet meer.

Naar je kite toezwemmen met wind? Denk niet dat je dat lukt, zelfs niet met een bocht. Gewoon eerst een  paar slagen je powerlijnen of je 5de lijn om om de bar heen draaien, of anders nog een hele kitelengte 1 van de stuurlijnen oprollen op de bar en dan verder de rest oprollen tot je bij je kite bent.



gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #7 Augustus 18, 2010, 23:20:44
edit2Rapporteer  
Ok. Valt toch niet mee om te doen hoor jongens. Mijn kite lazerde gisteren helaas in het water na een crash, met de rode stuurlijn eromheen gewikkeld. Toen herstarten onmogelijk bleek, ben ik begonnen met oprollen, maar de kite ging  loopen en een lijn heeft een stukje pink gescalpeerd. Verder oprollen wordt dan lastig. De loopende kite heeft me uiteindelijk wel naar de kant gebracht.  Doordat  Duitse vrienden  het voorval al van verre zagen en de kite gepakt hebben, hoefde ik mijn tweede safety niet te trekken. Hoewel het totaal klote was, was het toch redelijk onder controle allemaal. Mijn board had ik overigens na de crash aan mijn rolleash bevestigd, zodat ik me alleen op m'n kite hoefde te focussen. Toch trok die het board soms onder water, zodat dat een anker werd. Was ook vervelend: een rem enerzijds en een loopende kite anderzijds.  Dat lijnenoprol verhaal is zo eenvoudig nog niet. Uiteindelijk met alle gear intact veilig aan de kant gekomen, op een gehavende pink na dan.   
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Augustus 18, 2010, 23:25:13
edit2Rapporteer  
Mensen graag niet zomaar roepen, rol die lijn of die lijn op. In het algemeen is het de bedoeling dat je de safetylijn (dus waar je kite op released) eerst een aantal meter oprolt en daarna de rest. Bij sommige kites is dit de 5de lijn, bij anderen weer 1 lijn bij anderen weer 2. Ligt echt aan de kite die je hebt.

Maar inderdaad net voldoende leeg laten lopen zodat je de tips makkelijk bij elkaar krijg.

Twijfels? Lees het NKV Veiligheidsclinic topic en kom langs.
JeWeDe

Geen avatar

Berichten: 83
Antwoord #9 Augustus 19, 2010, 10:06:33
edit2Rapporteer  
Als je het eng vindt om een zelf redding te doen heb je naar mijn idee niets op het water te zoeken!
Als je al die lijntjes maar lastig vind en in het water niet uit elkaar kunt houden is het misschien tijd voor een lesje!
bovendien, Relfex heeft een zeer goede oplossing, volg die clinic!
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #10 Augustus 19, 2010, 11:40:24
edit2Rapporteer  
Gasten houd er rekening mee dat je alleen tussen "voor de wind" en "halve wind" kan varen als je op deze manier naar de kant wil komen. Met andere worden kom je met sideshore lastig weer bij de kant. Je lijnen oprollen is niet zo eenvoudig maar wel noodzakelijk anders kom je in nog grotere problemen door lijnen die om je heen gewikkeld zitten. Zoals Reflex aangeeft is dit per kite verschillend welke lijn je eerst op moet rollen. Bij kleine kites (7m) hoef je niet altijd je kite een beetje leeg te laten lopen, eerst kijken of je bijde tips beet kan pakken.

Ik spreek uit eigen ervaring met een 7m ver op zee in 6Bft en een loopende kite....
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Augustus 19, 2010, 12:05:44
edit2Rapporteer  
h2h Zondag nog midden op de Westerschelde (op een plaat) gestaan met een maat van me waarbij zijn lijnen gebroken waren (loopende kite) word je inderdaad niet vrolijk van hehe. Bij hem was het wel degelijk nodig om wat lucht te laten ontsnappen. Bij een goed opgepompte kite krijg je toch echt moeizaam de tips bij elkaar. Maar inderdaad vanaf dat je de tips bij elkaar krijgt moet er geen lucht meer uit.
martijnc

Berichten: 669
Antwoord #12 Augustus 19, 2010, 12:14:41
edit2Rapporteer  
ik denk dat ik maar naar zo'n clinic ga
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #13 Augustus 19, 2010, 19:41:15
edit2Rapporteer  
Goeddeels leeg laten lopen, zoals ik aangaf, wanneer je de lijnen niet hebt operold/of al om je been heen zit, en je zeker wilt zijn, dat de kite geen kracht heeft.
Maar goed dat Teigetje er nog serieus tussendoor kwam,Reflex, anders hadden we weer meer vechtend met mekaar op het strand gestaan (toen je mijn baboeboard afkraakte), dan dat we kiten. Tja, Reflex, the king, me, afkraken, dat doe je niet zomaar. Voor onttroning, dient  de dienaar (moderator) eerst nog te bukken :-). Even terzijde, held (op sokken), wanneer test je mijn board? Je mag nog wachten, want het bultboard komt er ook nog eens aan.
Zo, nu weer terug naar topic, want hoewel dit geen clinic is, de info is wel goed.
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #14 Augustus 19, 2010, 20:12:09
edit2Rapporteer  
Ik heb zo'n front line safety system waarbij je kite volledig flagged op een van de voorlijnen. Nadeel  daarvan is wel dat je bar dan zo ongeveer naast je kite komt te liggen.
Iemand in dat geval nog een idee om weer bij je veilig bij je kite/bar te komen?

Je board is een aardig idee, maar tegen de tijd dat ik die frontline safety nodig heb is de kans groot dat ik die al kwijt ben Smiley
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 Augustus 21, 2010, 22:15:08
edit2Rapporteer  
Een kite is een raar ding ik rol altijd eerst 1 stuurlijn op zodat de kite gaat flaggen en daarna de rest.
Moet ik wel zeggen dat de laatste keer alweer een jaar of 6 terug was.

Ja met C-kites vroeger kon dat, releasen en wikkelen op een stuurlijn. Ze gingen inderdaad flaggen.
SLE's gaan juist herstarten als je een stuurlijn trekt, loopen als je blijft trekken.

FLAGGEN GAAT NIET MEER MET SLE'S!!!
Het is een ander profiel dan een C-kite, harder opgepompt en daardoor blijft hij wind vangen, van positie wisselen, en soms herstarten terwijl je dat absoluut niet wilt.
Alleen als hij mooi stabiel als zwaan blijft liggen kun je veilig de lijnen opwikkelen. Daarvoor is de vijfde lijn heel goed.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #16 Augustus 21, 2010, 22:21:29
edit2Rapporteer  
....begonnen met oprollen, maar de kite ging  loopen en een lijn heeft een stukje pink gescalpeerd. ............. Mijn board had ik overigens na de crash aan mijn rolleash bevestigd, zodat ik me alleen op m'n kite hoefde te focussen. Toch trok die het board soms onder water, zodat dat een anker werd.

Dan heb je nog mazzel gehad met je gescalpeerde pink.
Je hoofd had ook gescalpeerd kunnen worden door je board.
Een loopende kite trekt makkelijk zo hard dat een board dat loskomt na ankeren door je helm heenprikt.
Als je board gelanceerd wordt kan het maar 1 kant op: degene waar hij aan vast zit.
(Je droeg toch wel een helm, zoals 'verplicht' bij gebruik van een boardleash?)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.