ok, nu het volgende: met een vijfde lijn zou je range groter worden, maw je kan je kite langer houden. hoe zit dat precies, je depowerstrap blijft evenlang, hoe kan je dan nog meer power lozen?
Nadeel: groter risico je kite te beschadigen als deze na een crash een of meer keer om je vijfde lijn wentelt waardoor de vijfde lijn hem ahw kan doorsnijden. Je zult niet de eerste zijn die dit overkomt.
Je had beter kunnen vragen wat de nadelen van een 5de lijn zijn. Die lijst is volgens mij een stuk korter:
1) kite stuurt ietsje langzamer maar de meeste oude intermediate kites en de 2005 modellen hebben wat bredere tips waardoor de kite weer sneller stuurt, dus eigenlijk geen echt nadeel. 2) kleine kans op een 5de lijn om de kite heen. Maar meestal gaat het goed en glijdt de 5de lijn gewoon langs de kite. Het is mij 1x overkomen toen ik mijn kite in een heftige branding crashte maar het is nu ook weer niet zo dat de 5de lijn direkt de kite in tweeen snijdt. Gewoon op het strand de ellende ontwarren en weer kiten.
Het beschadigen van de kite doordat de 5e lijn zich eromheen wikkelt is vrij eenvoudig te voorkomen door op het moment dat dit dreigt te gebeuren bijvoorbeeld als je kite na een mislukte sprong naar beneden dwarrelt aan de 5e lijn te trekken. De kite hangt dan namelijk alleen aan de 5e lijn en kan niet verdraaien. Bijkomend voordeel is dat je de kite makkelijk kan herstarten.