Helm of geen helm?

Mark-Fizzer

Antwoord #25 Maart 04, 2008, 16:32:43
edit2Rapporteer  
Broek fungeert ook als tok...
Het vangt de klappen vaak op, zodat je niet met beurse ballen van het water afkomt...  Joepie
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 Maart 04, 2008, 19:44:10
edit2Rapporteer  
Prcs, al wil ik jou merk broek wel weten Tommy Nova. Met de mijne heb ik toch helaas af en toe hete, kloppende, blauwe ballen  loser Tongue

In het begin droegen een aantal kiters de broek over het pak om zich "af te zetten" tegen de windsmurfers. Voor mij altijd een reden geweest om er geen te dragen.   Lips Sealed

Maar als je veel op ondiepe plekken vaart is het gewoon een must om je pak te beschermen. Daarom draag ik er ook een tegenwoordig.  ThumpsUp
Lex

Antwoord #27 Maart 05, 2008, 03:53:51
edit2Rapporteer  
Mwhaa bullshit vind ik die broekjes. En op ondiepe spots wel een broek nodig hebben? Je vaart toch neem ik aan?
HBob

Antwoord #28 Maart 05, 2008, 04:17:08
edit2Rapporteer  
Sommige dragen regen kleding of wind dichte kleding met koude dagen tegen windchill.
Broekje was omdat single lined pakken nu een maal gevoeliger waren voor scherpe voorwerpen als je even ging zitten of zit start maakte.

@Lex: bullshit, hoezo ik zie jouw met +30C ook niet met een 5.3 over het water scheren.

Iedereen zo z'n ding als je maar plezier heb

Helm\impactvest heb ik zelf niet maar zeker geen overbodige luxe of vreemd gezicht
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 Maart 05, 2008, 05:17:48
edit2Rapporteer  
Mwhaa bullshit vind ik die broekjes. En op ondiepe spots wel een broek nodig hebben? Je vaart toch neem ik aan?

Om te posen, zeker bullshit!  Tongue

Maar mijn pak beschermt het goed als ik op de Sluf bijvoorbeeld onderuit ga in 10cm water. Vaar ook met een broek van nog geen €10,- van een bekend Zweeds modehuis loser Het hoeft voor mij alleen maar functioneel te zijn.
Polka

Antwoord #30 Maart 05, 2008, 19:50:44
edit2Rapporteer  
Als beginner vind ik het van de ene kant extra belangrijk om een helm te dragen om dat je af en toe flinke klappen maakt (ken veel beginners met trommelvliesschade). Van de andere kant komt het een beetje overdressed over. Meestal zijn het toch de ervaren lui met metershoge sprongen die een helm dragen en daar sta je dan tussen met je lig-start en moeite om de branding door te komen..... loser
WaZuP

Antwoord #31 Maart 05, 2008, 22:05:46
edit2Rapporteer  
Broek heeft zeker voordelen,

minderr slijtage aan pak, vind ik heel fijn anaders 1 a 2 pakken per seizoen nodig              (ja,ondiep+achter kite aansleuren is pakken killer.

Stukken Warmer, Ik zou zeggen ga in t voorjaar een sin een shorty met daarover een lange kitepants, doe nu een been opstropen en de ander niet dan wil je niet meer zonder, helemaal in de winter met doublelined pakken, scheelt je zo 20% aan warmte.

Soort van tok, voor een ieder die de harde klappen van de zwwep (kite) al kent, ook echt een fijne extra.

Al met al voor mij reden genoeg.
Lex

Antwoord #32 Maart 06, 2008, 00:04:33
edit2Rapporteer  
Sommige dragen regen kleding of wind dichte kleding met koude dagen tegen windchill.
Broekje was omdat single lined pakken nu een maal gevoeliger waren voor scherpe voorwerpen als je even ging zitten of zit start maakte.

@Lex: bullshit, hoezo ik zie jouw met +30C ook niet met een 5.3 over het water scheren.

Ik heb het over een broekje over je pak, zoals besproken word.
Jay

Geen avatar

Antwoord #33 Maart 06, 2008, 02:00:14
edit2Rapporteer  
 Grin He Kitemaster, was dat bij wijze van spreken, of heb je echt je nek gebroken? Ik draag met kiten gewoon eigenwijs een helmpje, nadat ik m'n kop een keer flink dicht heb moeten laten naaien. Ik hoef dus thuis niet nog een keer met zo'n akkefietje aan te komen. Ik moet wel zeggen dat ik met een leash vaar. Als ik op een mooie dag met niet al te heftige wind vaar, doe ik de leash en m'n helm af. Ik denk dat een leash en een helm bij elkaar horen. Met snowboarden draag ik ook al jaren een helm, nadat een van de maten heftig gevallen was (paar dgn ziekenhuis in Oostenrijk) Toen hebben we afgesproken dat we voortaan allemaal een helm dragen, en dat doen we nu al enkele jaren. Het is niet cool, maar wel safe, jij moet zelf kiezen... ThumpsUp  Huh
Kitemaster

Antwoord #34 Maart 13, 2008, 18:39:05
edit2Rapporteer  
Grin He Kitemaster, was dat bij wijze van spreken, of heb je echt je nek gebroken? Ik draag met kiten gewoon eigenwijs een helmpje, nadat ik m'n kop een keer flink dicht heb moeten laten naaien. Ik hoef dus thuis niet nog een keer met zo'n akkefietje aan te komen. Ik moet wel zeggen dat ik met een leash vaar. Als ik op een mooie dag met niet al te heftige wind vaar, doe ik de leash en m'n helm af. Ik denk dat een leash en een helm bij elkaar horen. Met snowboarden draag ik ook al jaren een helm, nadat een van de maten heftig gevallen was (paar dgn ziekenhuis in Oostenrijk) Toen hebben we afgesproken dat we voortaan allemaal een helm dragen, en dat doen we nu al enkele jaren. Het is niet cool, maar wel safe, jij moet zelf kiezen... ThumpsUp  Huh

echt gebroken ja........
Jelle

Antwoord #35 Maart 14, 2008, 06:25:09
edit2Rapporteer  
Sowee, Kitemaster, ben je weer helemaal heel?

Ik denk dat een helm niet helpt tegen nekletsel.
Sterker nog: de klap vergroot.
Maar je hoofd beschermt hij wel.

Ga maar na: de oppervlakte van de impact neem flink toe door een helm. De waterverplaatsing daamee ook. Al die kracht moet door je nek opgevangen worden.
Als je van de hoge duikt, maak je het contactoppervlak zo klein mogelijk. Als je plat terechtkomt, is de klap veel groter. Hetzelfde geldt voor een helm. Lekker voor je hoofd, slecht voor je nek.

Oplossing: zachte helm met gaten. Ook nog eens goedkoper.
Ik gebruik ze in m'n kiteschool.

Jelle
Langbeest

Antwoord #36 Maart 14, 2008, 15:30:40
edit2Rapporteer  

Ga maar na: de oppervlakte van de impact neem flink toe door een helm. De waterverplaatsing daamee ook. Al die kracht moet door je nek opgevangen worden.
Als je van de hoge duikt, maak je het contactoppervlak zo klein mogelijk. Als je plat terechtkomt, is de klap veel groter. Hetzelfde geldt voor een helm. Lekker voor je hoofd, slecht voor je nek.

Jelle

Interessant
Zo heb ik er nog nooit naar gekeken
Polka

Antwoord #37 Maart 14, 2008, 23:03:20
edit2Rapporteer  

Jelle

Ik heb even gezocht naar onderzoek hierover. Kan alleen iets over snowboarden vinden, maar hierbij vonden ze (onder ong. 4000 mensen) dat de kans op nekletsel bij dragen helm toch iets kleiner is dan zonder helm. Viel me wel op hoe weinig het eigenlijk uitmaakte: <5% meer kans op nekletsel bij vallen zonder helm...

Maar of het voor kiten ook geldt??????
Jelle

Antwoord #38 Maart 17, 2008, 16:36:01
edit2Rapporteer  

Ik heb even gezocht naar onderzoek hierover. Kan alleen iets over snowboarden vinden, maar hierbij vonden ze (onder ong. 4000 mensen) dat de kans op nekletsel bij dragen helm toch iets kleiner is dan zonder helm. Viel me wel op hoe weinig het eigenlijk uitmaakte: <5% meer kans op nekletsel bij vallen zonder helm...

Maar of het voor kiten ook geldt??????

Helm is voor je hoofd: hersenschudding, schedelfractuur, wond.
Niet voor je nek.

De piste is hard, en water is zachter, afhankelijk van de snelheid en de grootte van het oppervlak, dus de waterverplaatsing.

Water geeft niet zo snel fracturen, wonden, hersenschudding. Daar is je hoofd hard genoeg voor.
Maar je nek is kwetsbaar. Een helm geeft een vergrotiing van oppervlakte die de klap op je nek kwadratisch vergroot. Maar misschien is er ook wat demping. De zachte helm (zie plaatje op www.kitesurfschool.org onder "materialen") laat water door door de gaten. Daardoor denk ik dat hij minder impact  heeft op je nek.
Daar komt nog bij dat ik heb meegemaakt hoe bij een kitesurfles bij het powerkiten een vrouw op het strand klapte die een harde helm ophad. (Ze was niet ingehaakt, maar wou de bar niet loslaten.) Die helm schoot door de klap naar achteren en gaf haar een flinke klap in haar nek. Ze was echt even groggy en is pas een half uur later doorgegaan met de kiteles. Ik heb haar later nog gemaild om te vragen, alles was goed.
Dat was toen ik voor een andere kitesurfschool werkte. Later kwam ik voor mijn eigen school zachte helmen tegen, en die bevallen prima. Zo'n klap in je nek kan je er niet van krijgen.
Maar ik ken geen onderzoeken over het verschil bij een klap op water, dus zeker weten doe ik het niet.

- Jelle
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.