Ik heb even gezocht naar onderzoek hierover. Kan alleen iets over snowboarden vinden, maar hierbij vonden ze (onder ong. 4000 mensen) dat de kans op nekletsel bij dragen helm toch iets kleiner is dan zonder helm. Viel me wel op hoe weinig het eigenlijk uitmaakte: <5% meer kans op nekletsel bij vallen zonder helm...
Maar of het voor kiten ook geldt??????
Helm is voor je hoofd: hersenschudding, schedelfractuur, wond.
Niet voor je nek.
De piste is hard, en water is zachter, afhankelijk van de snelheid en de grootte van het oppervlak, dus de waterverplaatsing.
Water geeft niet zo snel fracturen, wonden, hersenschudding. Daar is je hoofd hard genoeg voor.
Maar je nek is kwetsbaar. Een helm geeft een vergrotiing van oppervlakte die de klap op je nek kwadratisch vergroot. Maar misschien is er ook wat demping. De zachte helm (zie plaatje op
www.kitesurfschool.org onder "materialen") laat water door door de gaten. Daardoor denk ik dat hij minder impact heeft op je nek.
Daar komt nog bij dat ik heb meegemaakt hoe bij een kitesurfles bij het powerkiten een vrouw op het strand klapte die een harde helm ophad. (Ze was niet ingehaakt, maar wou de bar niet loslaten.) Die helm schoot door de klap naar achteren en gaf haar een flinke klap in haar nek. Ze was echt even groggy en is pas een half uur later doorgegaan met de kiteles. Ik heb haar later nog gemaild om te vragen, alles was goed.
Dat was toen ik voor een andere kitesurfschool werkte. Later kwam ik voor mijn eigen school zachte helmen tegen, en die bevallen prima. Zo'n klap in je nek kan je er niet van krijgen.
Maar ik ken geen onderzoeken over het verschil bij een klap op water, dus zeker weten doe ik het niet.
- Jelle