Misschien dat ik zo de foto bemachtig; leg ik even uit;
Was op Mirns, Friesland, naar family, maar wilde ook kiten. Vrijwel geen wind, en anders is het daar altijd orkaan.
Ben van arrenmoede maar vanaag op de terugweg, bij Petten gaan kiten, was goed.
Maar dat terzijde.
Zag een stel wat klungelen met een nieuwe RRD type 9, 9 m (stuurt lekker snel, is deze veel veranders t.o.v. type 8?) ik had dus niks te doen, dus geef ik gratis les, we zijn er ommekaar te helpen, wij kiters.
Vader en zoon hadden al een IKO-les gehad. Vader knoopte de lijnen verkeert om, de kite konden ze niet goed sturen, dus die les was dus ook niks. Zelfs lijnen uitlopen hadden ze niet geleerd.
Dus IKO not OK.
Eerder had ik al eens een jong in 1 ochtend leren kiten van 0 naar planeren. Gewoon 1 op 1 les natuurlijk, alleen dat werkt, en op elke fout direct correctie geven. Dus leer ze eerst 8-bochten, eerst hoog, en later lager.
Zo leren ze om toch stil op de plaats te staan, door naast de bar scheef houden om te sturen, je de bar ook naar voren moet schuiven, zogauw de kite de powerzone van de 8-bocht bereikt. Dan pas kun je de kite goed besturen.
Nou had ik ook een dig. foto nodig voor Wereld Natuur Fonds, van mijzelf, en ik heb geen dig. camera, maar de pa had het wel. Natuurlijk geen pen bij zich, om de foto op te sturen, maar mijn email is eenvoudig; wim en dan t van teernstra, en dan cijfer 5. Een paar keer herhaald, dus dat zat goed. Na het kiten, zegt ie; ` dag Rob', Ik zeg; `nee he' ; `Wim is de naam'. `Van Wimt, en niet Robt', maar ik laat me niet stangen, en geef zoonlief nog een laatste bijlesje, doe een ruk aan zijn bar, en de kite maakt een loop. Ja, ik ben tenslotte geen IKO-leraar. Nadat het joch weer hersteld is, gaat zijn duim toch ook nog omhoog.
`Je eerste kiteloop`, zeg ik nog, maar of ik die foto nog krijg, dat weet ik niet.
In het vorige item, werd mij gevraagd, wat mijn beroep was. Ik ben officieel debiel, volgens de overheid. Ik zit in de WAO. Toen ik laatst wat meer vrijwiligerswerk wilde doen voor een andere natuur-organisatie, toen werd mij bij de intake ook gevraagd, wat mijn werk was. Ik zei dus ook, dat ik in de WAO zat. Of dat ook problemen zou geven bij het vrijwilligerswerk. Ik zei; nee, maar als mijn speeksel begint te lopen, moet je even mijn luier controleren. Die kerel begon meteen te piesen in zijn broek, en hij kwijlde niet eens vooraf. Wie moet er dan in de WAO zitten?
Neen hoor, ik werk bij DSM, en wat ik daar doe, dat weet ik niet, evenals mijn baas
.