Horst - 'het zagen aan de stoelpoten'

Ernestooo

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #25 Juli 24, 2008, 11:20:04
edit2Rapporteer  
Ik erger me ook kapot aan de nieuwsberichten over dit onderwerp, vooral over de hoeveelheid die er de afgelopen weken in de media zijn verschenen.

Wat we nu aan het doen zijn is tegen elkaar schreeuwen hoe slecht onderbouwd en onbetrouwbaar de onderzoeken zijn. Dat de vogelbescherming gewoon maar wat in de media roept....ik ben het hier allemaal mee eens.

Het neemt echter niet weg dat voor de gemiddelde nederlander een beeld ontstaat dat onze sport slecht is voor de natuur en dat zijn opmerkingen die het momenteel erg goed doen.

Naar mijn mening weet op dit moment niemand in hoeverre kite surfers vogels verstoren. Wat ik wel weet is dat je een hoop dingen kan doen die erger zijn voor de natuur. Uiteindelijk leven we met een boel mensen in een klein landje en dan kan de natuur niet altijd bovenaan staan.

Maar uiteindelijk gaat het hier niet om. Het gaat om de perceptie. En om onze spots open te houden mag die niet negatief worden. Dus moeten we in de media een tegen offensief beginnen, de andere kant van het verhaal vertellen. Staat er een artikel in een krant of op een website dan moet er een ingezonden brief of artikel naar toe die de andere kant belicht. Dan moet die krant worden gebeld om te vragen op welk onderzoek ze zich baseren en uitleggen, ook al denken we dat iedereen dat weet, dat het drijfzand is.
Als we niks doen komen we in de hoek waar klappen vallen.

Wie neemt het voortouw, de NKV?

Ik help graag!
~erwin~

Berichten: 26
Antwoord #26 Juli 24, 2008, 11:59:47
edit2Rapporteer  
yes.......

Of je nodigt één of meerdere journalisten uit? 
Bijvoorbeeld voor een telefonisch intervieuw met een goed verhaal.
ron den besten

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #27 November 03, 2008, 16:49:31
edit2Rapporteer  
Nou, het ziet er niet goed uit. Vogelbescherming wil geen rapport op rapport stapelen.
Op 29 oktober was in het Dolfinarium te Harderwijk een publieksavond over de stand van zaken van IIVR (Horst en andere randmeren). Ik was daar samen met Marlies namens surfenophorst.nl

Er was goed nieuws en slecht nieuws. Daarover later meer.
Een filmpje, gemaakt door Marlies:
http://www.youtube.com/watch?v=p1EItLr-3IU
Hierop is het volgende te zien:

Tijdens haar betoog vertelt mevrouw Bliek (gedeputeerde Provincie Flevoland) dat een Bevoegd Opsporings Ambtenaar (B.O.A.) zei dat een kitesurfen binnen 10 minuten een plas met vogels kan leegjagen.
Even later krijgt SurfenOpHorst de gelegenheid te reageren:

De geluidsopname is als volgt:

(Peter van Rooy - adviseur IIVR)
...onderwerp en ik zie iemand met een heel andere vraag.

(Ron den Besten - SurfenOpHorst)
Ron den Besten is de naam, ik ben van SurfenOpHorst, en ik vertegenwoordig de wind-en kitesurfers.
En ik hoor net een heel leuk verhaal van mevrouw Bliek die een B.O.A. te spreken krijgt; de B.O.A. zegt: zet één kitesurfer op een plas en binnen tien minuten is die plas leeg.
Mevrouw Bliek: Hoe vaak bent u zelf naar een plas wezen kijken wanneer het waaide en er een kitesurfer bezig was?

(Anne Bliek - gedeputeerde Provincie Flevoland)
Ik zal het heel eerlijk zeggen: Nul.
Want daar heb ik gewoon geen tijd meer voor,maar ik heb daar natuurlijk mijn mensen voor in het veld die daarnaar kijken, en zo'n B.O.A. komt niet voor niets bij mij met zo'n verhaal.
Dat is ook niet op één waarneming, dat is flink wat keren gedaan, er is gemonitord, er is geteld, en op grond daarvan hebben wij gezegd: dat kan niet in het hele gebied en daarom wordt er één gebied nu speciaal aangewezen en nu heeft u de gelegenheid op een bepaalde plek om te kitesurfen.

(Ron den Besten - SurfenOpHorst)
Nou, misschien had u beter uw huiswerk iets grondiger kunnen doen en zelf in het veld kunnen kijken, want er zijn twee fabels in de wereld gebracht door de natuurbeweging.
De eerste fabel is dat watervogels zich heel makkelijk laten wegjagen en de tweede fabel is dat zij denken dat de kite een roofvogel is.
Nou, misschien mag ik heel in het kort een vergelijking maken met Schiphol:
Schiphol bestaat al een tijdje, en toch zijn er vogels die zich daar willen vestigen, en dan is het een heel groot probleem om die vogels weg te krijgen omdat die vogels gewennen, zoals alle vogels.
Die vogels zijn op geen enkele mogelijkheid weg te krijgen, behalve door Robert Musters. Robert Musters is een valkenier en die heeft een nepvalk, de Horck ontwikkeld.
Dat is een vliegtuigje dat een natuurlijke vleugelslag heeft. En alleen met die Horck kan hij die vogels wegkrijgen.En het is zelfs zo; als hij die Horck laat vliegen als het regent, dan trappen die vogels er niet in, want een havik vliegt niet als het regent.
En als je nou kijkt; ik heb hier een dik rapport van 40, 50 pagina's bij me van Rijkswaterstaat; en daar staat in dat het heel goed gaat met de waterkwaliteit, met de waterplanten, met de watervogels, dat bijna alle doelstellingen van Natura2000, en alle doelsoorten, dat die bijna allemaal gehaald zijn.
Ikzelf kom al 25 jaar op Horst, ik kom er ongeveer 100 keer per jaar, u kunt uitrekenen hoe vaak ik daar geweest ben.
Ik heb die 'groene soep' overleefd, we hebben dezelfde belangen als de watervogels: schoon water, een beetje ruimte, en die watervogels die doen het prima, want ondanks; of dankzij de windsurfers en kiters gaat het prima; u mag het zeggen. Want ondanks dat wij daar in grote aantallen aanwezig zijn, vinden die vogels daar hun plaats in duizenden, in steeds grotere aantallen.
En zelfs een dassenpaar tenzij dat een stelletje is wat het hele land doorreist in een gehuurde aanhanger om ingezet te worden, overal waar een vergunning verboden moet worden.

(Peter van Rooy - IIVR)
Nou, zo wordt het eens een keer van de andere kant bekeken en ik denk dat het [...] hoe belangrijk het is dat de gezamelijke onderzoeksgegevens [...] want anders wordt het een welles-nietes-spelletje en dan stapelt het ene rapport zich op het andere rapport.
Is één van de drie mensen achter de tafel, voelt die de behoefte om hierop te reageren?

(Fred Delpeut - voorzitter Bestuurlijk Overleg Veluwerandmeren - directeur Rijkswaterstaat)
Ja, ik wil wel even reageren, maar dan even vanuit die onderzoeksgegevens.
Want op een gegeven moment kan je natuurlijk zeggen van [...] altijd de cijfers kun je gaan bestrijden. Je kunt altijd gaan zeggen... en dan zou ik met een oude baas van [...] willen zeggen: ja je bent ook een beetje dom dat je 30 brilduikers hebt gevonden, want als je er 29 had gevonden, dan was er niks aan de hand geweest, dus je had anders moeten tellen, kijk dan ben je het paard achter de wagen aan het binden. Want wat je moet zien... Schiphol vind ik een heel erg manke vergelijking eerlijk gezegd, wat je moet zien is dat ontwikkelingen in hetzelfde gebied naast elkaar, met elkaar en door elkaar moeten kunnen ontstaan en dat betekent dat je soms gewoon als mens plaats moet maken voor iets anders dat we belangrijk vinden en ik denk juist dat dankzij het feit dat het in dit gebied zo zorgvuldig gebeurd zullen wij een belangrijk deel Natura2000 gaan halen, en dat is de inverstering van de afgelopen twintig jaar kan je wel zeggen, daarmee halen we de Natura2000 doelstellingen.
Dat wil niet zeggen dat dus: ... enzovoort, enzovoort.
Je moet vooruitkijken, soms lang, soms kort, soms reageert een dier anders dan je denkt, maar soms is kitesurfen een hype, en is het op een gegeven moment verdwenen.

(Peter van Rooy - IIVR)
[...] Er komt een gebied waar dat kan

(Anne Bliek - Provincie Flevoland)
Dat is al aangewezen.

(Peter van Rooy -IIVR)
Dat is al aangewezen, is denk ik een beetje vergelijkbaar toen we met dat plan bezig waren in de jaren negentig, toen was jetskis dat was toen helemaal een hype, en daar is ook één ruimte voor aangewezen.

(Anne Bliek - Provincie Flevoland)
Ik wil nog wel even iets toevoegen aan die Natura2000 doelstellingen die gaan we allemaal halen, dat is prachtig nieuws, en dat betekent, net als de heer Delpeut zegt dat het werkt, maar je bent echt in de aap gelogeerd als je ze niet haalt, want dat betekent dat je dan de beheerkant nog veel strenger moet gaan doen en dat je daarna nog allerlei maatregelen moet gaan nemen, dus wees blij dat we al deze jaren hebben genomen om met elkaar samen te werken en om de balans te zoeken tussen natuurontwikkeling en recreatie.
Ik wil het ook wel andersom zeggen: recreatie en natuurontwikkeling, want beide moeten naast elkaar en daar is geen ontkomen aan.

(einde geluidsopname)

PS: door Fred Delpeut word het door mij aangehaalde rapport in twijfel gebracht. Het is echter een rapport (maart 2008) van RijksWaterStaat waarvan hij zelf directeur is.
Dat verklaart wellicht het bovenstaande verhaal van zijn oude baas waarin hij 29 brilduikers had moeten tellen. Vogelbescherming krijgt namelijk geld (o.a. van de Postcodeloterij) om de vogels te beschermen. Tegen wat? Negatieve invloeden. En als die er niet zijn kunnen ze wel ophouden. Wat Stichting Das overigens daadwerkelijk heeft gedaan omdat het goed genoeg ging met de dassen. Vogelbescherming stopt niet. Die tellen er gewoon te weinig. En geven vervolgens de kiters de schuld. En als die weg zijn, de windsurfers.

Kitesurfen op Horst zit toch in een proefperiode van 3 jaar?
Alleen als er in die tijd geen ongelukken gebeuren; en er in die tijd strikt binnen het aangewezen gebied gevaren wordt (ook bij NW!!); dan denk ik dat er een kans is.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #28 November 03, 2008, 16:55:23
edit2Rapporteer  
das een mooi raar verhaal :S
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 November 03, 2008, 17:11:02
edit2Rapporteer  
Citaat
Natura 2000 doelstellingen gaan ze allemaal halen

Onzin.....
BTW Ik heb eind deze maand een overleg met RWS met betrekking tot het natura 2000 gebeuren in het IJsselemeer en randmerengebied. Het moet niet veel gekker worden!

wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #30 November 03, 2008, 18:54:23
edit2Rapporteer  
Lekker slap politiek geouwehoer allemaal weer dus.

Goede http://www.rechtspraak.nl/default.htm  mocht t mislopen ThumpsUp
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #31 November 03, 2008, 19:22:09
edit2Rapporteer  
Hierbij nog een reactie op het oorspronkelijke bericht, maar ook nu nog van toepassing:

Het verhaal dat meerdere! malen in de Stentor gestaan heeft namelijk: "door kitesurfen zijn er in de winter van 2007-2008 veel minder kleine zwanen in het Veluwemeer en Wolderwijd geweest" is pure verdraaiing ofwel bewust onjuiste weergave van de feiten:
- JA, er waren minder zwanen hier.
- Dit viel echter prima te verklaren door het weer:
 http://www.sovon.nl/pdf/Natsovon_2008_03.pdf
       Kijk maar eens op pagina 2

Hieruit blijkt dat door de Vogelbescherming "niet helemaal juiste" informatie aan de vrienden van de pers worden verstrekt.

Ach ja, beetje gelijk hebben ze wel, het is toch veel cooler om stiekem vogels te begluren met een verrekieker, dan vogels in de turbulentie achter je kite mee te laten liften?



 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 November 03, 2008, 23:43:49
edit2Rapporteer  
Echt respect voor Idefixe en zijn maten dat ze dit geouwehoer allemaal moeten doorstaan ThumpsUp

En ze moeten wel om onze sport te behouden. Als het aan een aantal Nederlanders ligt wordt alles rust en stsiltegebied. Erg makkelijk te realiseren op de oppervlakte van een postzegel met 17 miljoen mensen Tongue
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #33 November 04, 2008, 15:27:25
edit2Rapporteer  
Hier dan even een mooi voorbeeld uit de praktijk. Op een site ( nota bene uitgebracht door het ministerie van Verkeer en Waterstaat) wordt uitgelegd dat het afnemen van het aantal zaagbekken grotendeels te wijten is aan de veranderingen van de biotoop ( leefomgeving) Heb jij als kitesurfer toevallig de pech dat er op jouw spot een paar van deze beesten rondzwemmen en er staat zo'n in camouflagepak gehuld, zeldzame planten vertrappende , vogelaar te tellen dan heb je dus al snel een probleem.  Angry  De zaagbek is opgenomen in het Natura 2000 verhaal............

citaat
… zaagbek …
Eén van de trends in het Natte Hart betreft de gevolgen van klimaatverandering. Dat het niet eenvoudig is om conclusies te trekken, illustreert de ecoloog aan de hand van de terugloop van de populatie van de grote zaagbek: "Veel grote zaagbekken overwinteren in de Oostzee.
Het Natte Hart is binnen Nederland het belangrijkste overwinteringsgebied voor deze eendensoort, vooral het IJsselmeer. Als de Oostzee dichtvriest, zien we in het IJsselmeer meer zaagbekken dan in zachte winters. Maar door de klimaatverandering vriest de Oostzee minder vaak en minder ver dicht. Je zou mogen verwachten dat het aantal zaagbekken in het IJsselmeer daardoor terugloopt. Maar door de zachte winters overleven ook meer vogels en groeit de totale populatie.
En dat zou juist de afname in het IJsselmeer kunnen compenseren.
Toch zijn de aantallen afgenomen: bij dezelfde ijsbedekking in de Oostzee hebben we tegenwoordig minder zaagbekken. Dat komt waarschijnlijk door de afname van het aantal spieringen, het belangrijkste visvoedsel voor de zaagbek."

… spiering …
"De afname van de spieringpopulatie is op haar beurt mogelijk ook verbonden aan klimaatverandering," zegt Ruurd. "Veel biologische processen zijn afhankelijk van temperatuur en wind. Sinds 1988 is het vrij abrupt meer uit het westen gaan waaien in de maanden januari tot en met maart. Dat leidde tot gemiddeld hogere wintertemperaturen. En dat had weer gevolgen voor het watersysteem.
De watertemperaturen in het Natte Hart stegen en het water werd, vooral in het Markermeer, troebeler."
De ecoloog vervolgt gepassioneerd: "Planten en dieren kunnen daar niet altijd even goed tegen. De spiering paait bij een temperatuur van rond de 6 ºC. Een stijgende watertemperatuur ontregelt dit. Door de hogere watertemperaturen daalt bovendien, voornamelijk ‘s zomers, het zuurstofgehalte in het water, waardoor spiering minder snel groeit, of zelfs massaal sterft."


dit en meer kun je terugvinden op deze site.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.