Wauw Wako!
Ofschoon het vandaag op Borssele bitterkoud was (1 graden Celcius), durf ik mij nog geen doorwinterd kiter te noemen. Mijn boardervaring betreft , Spleene Door en NBL (Nobile instapmodel). Hier dus de bevindingen van een rookie over de Wako Classic 150 x 34 van Ocean Rodeo.
Mijn boardprofiel: 80 kg pure spiermassa en maatje 42 in de schoen met een normale wreef.
testcondities: zoals gezegd 'bitterkoud', choppy water, enkele niet-noemenswaardige-golfjes en vlagerige wind (rond 20 kn)
Even vooraf: waarom wilde ik een Ocean Rodeo Mako? Omdat ik vooral wil waveriden, omdat ik (en jullie trouwens ook) vooral kite in choppy water, ik me ook richt op old-school en cruisen en ik een board zocht dat minder belastend is voor knieen en benen. De Mako heeft de pretenties dit te bieden.
Omdat ik in enkele reviews al gelezen had dat de Mako om een andere vaarhouding vraagt, was ik hierop al voorbereid. Inderdaad: je verdeelt je gewicht meer over beide benen. In het begin voelt dat even "onnatuurlijk" aan want na lang en veel oefenen had ik eindelijk een min of meer een verantwoorde kitehouding en nu moet ik mijzelf dan weer gaan omscholen. De eerste rakjes neem je de nieuwe houding nog bewust aan maar daarna gaat het al vlug vanzelf. Per ongeluk de oude houding aannemen resulteert meestal direct in een buiteling.
De Mako snijdt als een mes door choppy water. Moest ik bij mijn vorige plankjes altijd alert blijven in choppy water, de Mako klieft alle oneffenheden van het wateroppervlak alsof het roomboter is. Bij mijn vorige boardjes had ik altijd het gevoel over het water te kletteren, dit vaart een stuk relaxer!
Ondanks zijn lengte voelt de Mako flitsend en behendig aan. Snelle wendingen en carven zijn een eitje!
De Mako loopt hoogte als een tierelier en ook het springen (zowel afzet als landing) voelt lekker aan.
Na een intensieve kietdag (vrijwel onafgebroken 3 uur op het water) heb ik totaal geen spierpijn in de bovenbenen. Zou ik morgen dus weer kunnen gaan ......(maar dat vindt mijn vrouw vast niet goed
)
Minpuntjes? Ja!
De pads en straps voelen stevig en prima aan. Ze lijken me in de zomer een waar genot aan de blote voeten. Maar nu in de winter, met die hoogst oncharmante neopreen winterschoentjes, bieden de straps te weinig mogelijkheid tot vergroting. Maw met duwen en persen krijg ik mijn voeten, niet in alle volledigheid, onder de straps. En dat vaart niet lekker......(mss de Nobile pads erop zetten? Ja, maar die staat nu toch op Marktplaats)
Bai de wee,
Ik word niet gesponsord of ondersteund door OR ......(sta er wel voor open!!)
Ik heb geen aandelen OR ........