(info) fabrikage dyneema lijnen

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #25 Januari 13, 2016, 13:38:34
edit2Rapporteer  
De 13e wet van newton: spoelen helpt beter dan weken Grin
Je bar met zoet water afspoelen na een sessie bevordert de levensduur van o.a. de lijnen aanzienlijk.
Zoutkristallen kunnen zich vormen tussen de losse vezels evenals zand en ander vuil, welke op den duur je lijnen doen slijten.

Dus ook niet te lang wachten, iig niet op laten drogen na een sessie.
De tuinslang is een prima optie!

Volgens die pdf is zout een mythe. Zand overigens niet.

Ik laat de bar een half uurtje in het water liggen.

Heb ook infexion lijnen en die zitten er een half jaar op ofzo. Uurtje of 140 mee gevaren. Zien er nog goed uit, maar coating is wel wat gesleten waar de lijnen kruisen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #26 Januari 13, 2016, 14:08:17
edit2Rapporteer  
Minder Loopen Ronald Wink

Die slijtage is helaas niet te voorkomen, wat voor coating er ook gebruikt is. Je kunt het wel stoppen of uitstellen door het pluizende gedeelte in te smeren met kaarsvet: http://www.infexion.nl/info/lijnen-waxen/

Spoel zelf ook nooit iets af na een sessie, zorg er alleen wel voor dat alles zandvrij is zodra ik het water op ga. Met de huidige zwaar gecoate lijnen is het inderdaad de vraag of er überhaupt wel water, en dus zout, tussen de vezels kan komen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #27 Januari 13, 2016, 15:59:26
edit2Rapporteer  
Nee klopt. Elke coating gaat er vroeg of laat aan. En ik doe ze inderdaad om de zoveel tijd met een waxinelichtje behandelen op het stuk waar de lijnen kruisen.

Ik deed m'n bar normaal nooit of zelden afspoelen eigenlijk, en tot nu toe heb ik lijnen slechts preventief vervangen. Heb hier nog een paar klosjes liggen die eigenljik nog wel prima zijn. Ben benieuwd of ik verschil ga merken met het onderdompelen nu.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #28 Januari 13, 2016, 21:23:27
edit2Rapporteer  
Interessant verhaal.
Is er iemand die een idee heeft of er tussen de verschillende kite merken veel verschil zit in de lijn kwaliteit?
Eigenlijk is het een deel wat nooit belicht wordt. Kite en bar wel, maar lijnen?
Het zou interessant zijn om eens een vergelijk te zien van hoe een kite vliegt met verschillende lijnen.

Ik vaar meestal 3 jaar met mijn kites en dacht altijd dat het verminderde gevoel aan de kite lag. Misschien hebben de lijnen ook invloed.

Ietwat of topic. Check regelmatig of al je lijnen nog even lang zijn. Ik heb dat recent gedaan en die 3cm vershil in lengte tussen de power en stuurlijnen maakt een enorm verschil. Mijn kites vlogen weer een heel stuk beter, vooral omdat de trim settings weer kloppen.

ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen
paulg

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #29 Januari 16, 2016, 14:00:24
edit2Rapporteer  
En: is pre stretch nou onzin of niet?

Heb zelf meer dan eens ongelijke lijnlengte hersteld door hard aan 1 aan een boom vastgemaakte lijn te trekken.

25 meter dyneema zit naar mijn idee toch echt wel een centimeter of 3 a 5 'elastiek' in, kan dat er niet uit gerekt worden?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #30 Januari 16, 2016, 19:10:17
edit2Rapporteer  
Pre-stretchen vanuit de fabriek heeft zeker zin, doe je dit niet dan zullen je lijnen de eerste sessies tientallen centimeters permanent uitrekken. Verwar dat niet met elasticiteit van de vezel zelf, daar heeft pre-stretchen geen effect op. Het in de fabriek bij een gecontroleerde temperatuur en spanning uitrekken van de lijn zorgt er voor dat het weefsel van de lijn zo compact word dat de lijn niet meer langer kan worden als gevolg van het 'zetten' van de vezels. De lijn kan dan alleen nog langer worden door hem te belasten op of voorbij zijn maximale werklast.

Het ongelijk worden van voorgerekte lijnen heeft een komt wel voort uit het feit dat ze voorgerekt zijn, maar dan juist omdat dit proces door lang gebruik teruggedraaid word. Het vele buigen en knikken van de lijnen zorgt er namelijk voor dat de vezels weer losser gaan zitten ten opzichte van elkaar en omdat de ze onder hoek val elkaar geweven zijn zorgt het dikker worden van de lijn er voor dat hij in lengte korter wordt.
Dat is ook de reden dat je ze met een flinke ruk weer richting de originele lengte kunt krijgen en waarom het lijkt op je powerlijnen uitrekken terwijl het juist de stuurlijnen zijn die krimpen. Bij erg oude lijnen kan het soms wel richting de 20cm gaan dat een lijn gekrompen is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.