Hallo!
Ik heb een paar weken geleden een kitecursus in Tarifa gedaan, en nu wil ik graag materiaal kopen!
mijn 'data'
30 jaar, 178cm met 71kg, windsurfervaring
spot: Voornamelijk Noordzee, Cuxhaven (waddengebied, ligt droog bij eb, vloed 2m diepte), verder af en toe met wat NL vrienden aan de NL kust, 1-2x per jaar surfvakantie in Tarifa/Egypte. Ik woon in Bremen (Dld)
Voornamelijk wil ik met 13 tot max 25kt kunnen kiten, met focus op 15-20kt wind. Als windguru <15kt voorspelt neem ik niet de moeite om de 100km te rijden naar mn kitespot met het risico dat de wind lager uitvalt, en als beginner wil ik ook niet op zee met >22kt
heb al het eea ingelezen over kites, boards maar mij ontbreekt het een beetje aan praktijk ervaring wat de beste keuze is dus kom ik hier even vragen
mijn hypothese, als ik naar die windrange kijk, lijk ik met 1 kite deze windrange af te kunnen dekken?
mijn oog is daarbij gevallen op een bandit 11m2 of bandit dos 10m2, aangezien die een van de grootste windranges schijnen te hebben (12-30kt voor de 10m2 dos), sterk, stabiel, goede depower en makkelijk te relaunchen en self-landen zijn? Verder schijnt de 10m2 dos een stuk 'beweeglijker' te zijn als bv een 12m2 kite met bijna zelfde low-end?
is dat ook zo vanuit jullie ervaring, of is dat wat gehyped?
ik kan een nieuwe dos 10m2 met bar voor 950 euro kopen. Is wel duur, maar ik dacht dat dat toch wel OK zou zijn omdat de kite een grote windrange afdekt en ik er dus maar 1 nodig heb, en het een goede kite is waar ik niet na 1-2 jaar op uitgekeken ben.
mee eens of niet? toch beter een goedkopere bow kite nemen? of ander alternatief?
andere goede aanbiedingen die ik gevonden heb:
xbow 3 10.5m2 nieuw voor 699,- incl bar
SB3 10m2 nieuw voor 699,- incl bar
SB3 12m2 nieuw voor 759,- incl bar
vraag nummer 2 is, welk board?
Ik dacht zelf, om de grote range van zo'n bandit dos optimaal uit te buiten, om met 2 boards te plannen. Boards zijn ook goedkoper dan kites, makkelijker te wisselen bij veranderende omstandigheden en duurzamer
1 board om te beginnen met kiten, wat ik later kan houden als lichtweer board (12-18kt wind)
later een tweede board kopen als ik beter kan kiten voor met meer wind. Dat zou dan een 129x37 moeten zijn als ik de beginners-tabel lees?
welk board zouden jullie me aanraden als beginner board wat later een goed lichtweer board is?
in de beginners-tabel wordt iets van 139x39 aangeraden, maar is het wellicht verstandig om dan naar een iets langer of iets breder board te kijken?
Een spleene door 159 of vergelijkbaar leek me toch wat te veel van t goede met mijn gewicht, en ook wellicht wat te lang/vlak aangezien ik op zee vaar waar t wel vaak choppy kan zijn met getijdestroming/wind.
wat opties die ik op ebay.de track:
spleene session 08 139x40
naish haze 08 148x42
cabrinha prodigy 09 138x41 of 148x43
of denken jullie, met zo'n 2 board quiver haal ik niet zoveel extra range uit een bandit dos 10m2, en een one-for-all 133x39 ofzo is ook voldoende?
welke vinden jullie voor mijn gewicht/ervaring en kitespot het meeste aan te raden?
sorry voor het lange verhaal, bedankt voor jullie adviezen!
groet, John