Insert doorboren

Phyxsius

Augustus 25, 2010, 22:27:53
edit2Rapporteer  
De schroefdraad van m'n insert is weg, en de wanddikte te dun om nog te tappen.
Nu zou ik op de nette manier aan de slag kunnen: frezen en nieuwe insert met epoxy vastzetten.
Maar wat als ik gewoon het gat helemaal doorboor en een bout + afgeronde moer aan de onderkant erop zet ? Dit lijkt me helemaal de sterkste oplossing, maar wat zijn de argumenten om dit eventueel niet te doen (afgezien van het visuele aspect) ? Verzwakt dit het board aanzienlijk ? Iemand ervaring hiermee ?

thx !
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Augustus 25, 2010, 22:32:43
edit2Rapporteer  
Lijkt me geen probleem dit, enige wat kan zijn is dat er nog wat blote core onder je huidige insert zit wat je in geval van een woodcore toch wel even moet afschermen tegen vocht met een beetje lak oid. Maar dat zie je snel genoeg nadat je je insert doorgeboord hebt.
PieNO

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 Augustus 26, 2010, 13:44:46
edit2Rapporteer  
Insert opvullen met dit :

https://www.marinestore.nl/downloads/documentatie/produkten/2/2000002132/Steel%20infoblad.PDF

Dan opnieuw uitboren en tappen.

Heb ik vroeger eens gedaan met een snowboard.

Evan
Administrator

Antwoord #3 Augustus 26, 2010, 15:54:25
edit2Rapporteer  
Insert opvullen met dit :

https://www.marinestore.nl/downloads/documentatie/produkten/2/2000002132/Steel%20infoblad.PDF

Dan opnieuw uitboren en tappen.

Heb ik vroeger eens gedaan met een snowboard.

Weet je heel zeker dat dat heel blijft?

In die PDF zie ik een treksterkt van 10N/mm2 staan terwijl RVS een treksterkte van meer dan 300N/mm2 heeft. Best een groot verschil.
PieNO

Antwoord #4 Augustus 26, 2010, 16:28:32
edit2Rapporteer  
Gaat niet om de treksterkte. Gaat in dit geval puur om de hechting cq afschuiving. Er zal max 0,5 mm epoxy tussen nieuwe tapgat en oude insert zitten. Het beetje schroefdraad wat ongetwijfweld nog aanwezig is zal de epoxy niet kunnen wegschuiven als de nieuwe schroef er in zit. En mocht het niet lukken kan je nog altijd de boor er inzetten. Bij mijn oude snowboard heeft het jaren gehouden. Moet dar wel bij vermelden dat bindingen van een snowboard met 4 schroeven vast zitten i.p.v. 2 bij een kiteboard.
Evan
Administrator

Antwoord #5 Augustus 26, 2010, 17:24:23
edit2Rapporteer  
Nou, het geeft de denken wat de afschuif sterkte is als de treksterkte maar 10N/mm2 is maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.
A
lleen als de looks niks uitmaken is doorboren en een bout erin duwen van onderen veel makkelijker en goedkoper natuurlijk (klein bobbeltje op de bodem heb je veel minder last van bij t kiten als op de sneeuw)
Phyxsius

Antwoord #6 Augustus 26, 2010, 21:14:06
edit2Rapporteer  
ok thx. Een bout it will be !
LeonB

Antwoord #7 Augustus 27, 2010, 09:50:15
edit2Rapporteer  
HOLA...niet zo snel met die boor!!!  Dat kan je altijd nog doen al niets meer lukt!!

Ik heb ook wel eens het schroefdraad van een insert verkl**t door boutjes te gebruiken die ik afgezaagd heb en vergeten af te bramen....arghhhh!!

Anyway....denk eens aan het plaatsen van een Helicoil.
Check: http://www.ks-parts.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=5177
Zo'n set is i.d.d. een investering, maar die krijg jij er wel uit als al jou kitebuddies weten dat jij een insertfixer bent  Wink

Een tip: neem de tijd voor het uitboren van het schroefdraad en laat de insert regelmatig afkoelen....anders smelt de epoxy waarmee de insert vastzit en dan kan je alsnog de boel uitbeitelen.

Succes! ThumpsUp

Phyxsius

Antwoord #8 Augustus 27, 2010, 13:18:56
edit2Rapporteer  
hey Leon, bedankt voor de reactie en uitleg !
Mocht het nu om een relatief nieuw boardje gaan, zou ik dit zeker overwegen.
Maar in dit geval (Jaime Pro 2006) wordt het toch gewoon een boutje.

Nog een goeie tip ivm het boren trouwens !
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.