Naish Boxer SLE 2007

JLU

Geen avatar

Augustus 22, 2007, 15:31:20
edit2Rapporteer  
Hé Dudes and Dudettes,

Ik heb een Naish Boxer SLE 2007 (nieuw) goedkoop op de kop weten te tikken. Ik ben alleen een beetje bang dat hij te groot is voor een beginner zoals ik. Nog geen kans gehad om het uit te proberen. Het is een 15m2. Ik weeg 87kg. Hoor graag jullie ideeën hierover (e.g. als hij niet te groot is welke windsterkte jullie aanraden).

Txs,

JLU Joepie
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Augustus 22, 2007, 15:36:11
edit2Rapporteer  
Hij is idd aan de grote kant, dus zul je hem met wat minder wind moeten proberen.
Denk aan 12 - 16 knopen. Je hebt wel redelijk wat massa bij je dus dat scheelt iig.
JLU

Geen avatar

Antwoord #2 Augustus 22, 2007, 15:52:34
edit2Rapporteer  
Dank voor je reactie. Was ik al bang voor. Maar het is best vaak windkracht 4 a 5, dus ik hoop dat ik er vaak genoeg mee kan varen. Anders gewoon nog een kleinere kite erbij kopen. Vind het een beetje zonde om deze weg te doen.

Ik begrijp overigens dat de Naish SLE wel bij veel windsterktes te gebruiken is (net als andere SLE's) en ook makkelijk (en volledig) te depoweren is. Weet jij hier iets over?
Leander

Antwoord #3 Augustus 22, 2007, 16:18:54
edit2Rapporteer  
Je kan idd met windkracht 4 of een kleine windkracht 5 hiermee varen.
Als je straks beginner af bent, dan kan je hem wat langer houden.
Volledig depowerbaar is niet helemaal waar, maar je kan idd als je de bar helemaal van je af duwt de kite heel veel depoweren.
storm

Antwoord #4 Augustus 22, 2007, 16:45:24
edit2Rapporteer  
hoop dat je bij de aanschaf van je volgende kite je iets beter laat informeren vooraf.
Want eerlijk gezegd denk ik dat je snel een kleinere maar erbij koopt.
Een 15 is groot en helemaal voor een sle," no matter what you paid for it"
Esox13

Geen avatar

Antwoord #5 Augustus 22, 2007, 17:48:25
edit2Rapporteer  
Ik heb leren kiten met een Aero II 16 des tijds. (natuurlijk niet het bereik van je SLE 2007)
Woog ongeveer +/- 80kg.

Als beginner vond ik het belangrijk dat ik in iets rustigere omstandigheden kon starten.
Niks zaliger om bij een zonnetje en een 14 knopen je eerste gecontrolleerde rakjes te doen.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om als beginner direct de high end van je kite te gaan testen.

Trouwens als je eerst een kleinere koopt dan koop je er waarschijnlijk later er een grotere bij!

Veel plezier ermee!
Jurg
remco81

Geen avatar

Antwoord #6 Augustus 22, 2007, 19:40:51
edit2Rapporteer  
Weeg zelf hetzelfde ben ook dit jaar begonnen .Had in het begin alleen een 14 c kite wat ik niet echt fijn vond .Heb toen besloten een 9 sle te kopen daar vaarde ik al vrij vroeg mee en gebruikte eigenlijk alleen die kite .Nu is me vriendin ook net begonnen met kiten heb ik ook de 12 sle gekocht voor mij en vaart zij met de 9 en ik met de 12. Maar heb vaak het idee dat ik te overpowerd vaar en dat ik liever met de 9 vaar dus moet ik opzoek naar nog een 9 . Met dit verhaal wil ik zeggen dat die 15 mischien iets aan de grote kant is. En ik vind zelf de kite 1:1 lekkerder varen als de 2:1 stand .Vind overegens  wel dat je een goede kite hebt gekocht want om het te leren vind ik het een wereld kite .
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Augustus 22, 2007, 20:23:26
edit2Rapporteer  
Hey ik heb de 16 shockwave 2006, da's ongeveer de hetzelfde met een andere l/b verhouding (aspect ratio van een boxer is kleiner), en qua power bij wat meer wind is de truc om je stuurlijnen nog langer te maken, door pigtails bij de bevestiging van je leaders te zetten.zie plaatje.
anders sta je heel erg in de poo position. verder zijn er veel tweaks te bedenken. De 15 zal wel trager sturen maar daar wen je aan, in het begin doe je toch niks waar je een heel snel sturende kite voor nodig hebt. Voor mij houd het bij 22+ wel zo'n beetje op met de 16m, maar ik ga dan wel heul hard.
Er zijn meerdere tweak topics over de shockwave/boxer, kitedemon had er ook één en die heeft er veel over gepost.
succes
remco81

Geen avatar

Antwoord #8 Augustus 22, 2007, 21:41:34
edit2Rapporteer  
koop je dat zo of maak je dat zelf en welke lengte
JLU

Geen avatar

Antwoord #9 Augustus 22, 2007, 21:54:08
edit2Rapporteer  
Mannen,

Dank voor de reacties. Wellicht dat ik de 15m2 dan toch ga verkopen. Ik heb nu een mooie deal voor een 12m2 aangeboden gekregen.

Alleen begrijp ik het toch niet helemaal. De laatste paar weken is het windkracht 3 a 4 geweest. Toen (bijvoorbeeld afgelopen zaterdag) heb ik met een 14m2 Gaastra C-kite van een vriend van mij gevaren en had ik het probleem dat ik af en toe doodviel in het water/niet genoeg power in de kite had. Is er zoveel verschil tussen de kite waar ik nu mee gevaren heb en de 15m2 Boxer SLE? Volgens mij is het namelijk in Nederland vaker 3-5 dan daarboven (maar misschien zie ik dat verkeerd).

gr. JLU
LOEN

Antwoord #10 Augustus 22, 2007, 22:05:55
edit2Rapporteer  
He JLU

Als je nu al denkt dat je hem wil verkopen en twijfeld, ga je er waarschijnlijk geen schik van hebben...
Wat ik vaak zie is als de wind niet meer voldoende is om met mijn 12 te varen (weeg wel wat minder) is het al zo weinig dat je een 14/16 ook amper in de lucht houd...
En met oog op de herfst/winter die er aan komt (gemiddeld toch meer wind) zou ik toch voor een 12 gaan.

Neem anders je boardje een maatje groter (of een 2ehands lichtweer board erbij)
JLU

Geen avatar

Antwoord #11 Augustus 22, 2007, 22:39:44
edit2Rapporteer  
Lorenz,

Thanks. Je hebt gelijk. Ik verkoop de 15 en koop een 12 en een licht weer boardje.

See you guys out there!
jeroen90

Antwoord #12 Augustus 22, 2007, 23:01:24
edit2Rapporteer  
zou ff naar de winkel bellen. Heb net je advertentie gelezen en je zegt dat die nog helemaal nieuw is en niet uitgepakt. Denk dat in een goede winkel gewoon geruilt kan worden.
El Rudo

Antwoord #13 Augustus 22, 2007, 23:10:19
edit2Rapporteer  
koop je dat zo of maak je dat zelf en welke lengte
die pigtails heb je voor 5 uiros bij de kiteshop en dan moet je er nog een paar knoopjes in leggen, voor een grote vlieger voegt dat een stamp hijg-end toe!
dus: leader (die dikke touwtjes die door je katrollen gaan) loshalen bij de aanhechting, pigtail in de plaats daarvan terug zetten en leaders aan de pigtail. Je kan je stuurlijnen nog een paar knoopjes langer zetten dus geen poephoudingen meer in de vlaagjes!
dennis81

Geen avatar

Antwoord #14 Augustus 23, 2007, 00:15:43
edit2Rapporteer  
Verkopen?? kerel...straks een 9m erbij en je bent klaar. Tot die tijd mooi oefenen met wat lichtere wind...lijkt me ideaal
(HJ) MINI-ME

Antwoord #15 Augustus 23, 2007, 02:15:42
edit2Rapporteer  
Volgens mij staat alle info mbt de windrange enz. enz toch gewoon op de Naish site  :Smiley
JLU

Geen avatar

Antwoord #16 Augustus 23, 2007, 02:20:47
edit2Rapporteer  
Jeroen, Kite kan ik niet meer ruilen. Ik heb het via een e-bay veiling gekocht. Element sports, een winkel in Duitsland, houdt af en toe veilingen van nieuwe spullen via e-bay.

Ik vind het een moeilijke keuze. Is een 12m met op den duur een 9 niet beter dan een 15 met een 9? Na jullie berichten ben ik een beetje bang dat ik te weinig met die 15 kan varen.
e_surf

Antwoord #17 Augustus 23, 2007, 02:35:37
edit2Rapporteer  
Ik ben 90kg en ik heb het geleerd
met een 16m. C-kite.
Ik heb er later nog een 12 bijgekocht.

Ook jij kunt het met een 15SLE leren en er later
nog een kleinere maat bijkopen.
Je kunt met 12 tot zo'n 17 knopen lekker oefenen
met deze, niet al te snel en radicaal sturende Boxer SLE

Beslis ook nu niet te impulsief en wacht met verkopen.
Probeer het nu gewoon eerst even.

El Rudo

Antwoord #18 Augustus 23, 2007, 02:49:47
edit2Rapporteer  
JLU, met een SLE ben je minder gauw overpowered dan je zou denken, dit is mijn ervaring & overtuiging. Je gaat hier minstens één seizoen veel plezier aan beleven, en dan kan je zien of je 'm houd of overgaat op een 12. Voor mij is het grote voordeel van een grote kite dat je met weinig wind toch kan varen en dat je tussen de vlagen door druk blijft houden. Een 12 zal iets soepeler sturen en is in alle opzichte compacter. De boxer zal de komende 2 jaar ook z'n waarde redelijk behouden omdat het een SLE is, dus switchen is altijd mogelijk. Ik sluit me bij e-surf aan: lekker varen met dat ding. Ook in de nazomer komen er nog mooie dagen met 14 knopies en dan kan je gerust uitrukken met een 15, met een 12 is dat nog maar te bezien.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #19 Augustus 23, 2007, 04:59:11
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn eerste jaar ook gevaren met een 16m2 en een 12m2 Bow kite..
De eerste maanden heb ik de 16m2 het meest gebruikt.
Weeg zelf ook 90 kg..
Ik zou gewoon de 15m2 gebruiken om mee te leren..
Persoonlijk ben ik van mening dat je geen kites moet kopen groter dan 14m2..
Dat heeft namelijk helemaal geen meerwaarde meer  :Smiley
El Rudo

Antwoord #20 Augustus 23, 2007, 05:02:41
edit2Rapporteer  
confused? you will be - on the next episode of kitehigh.nl!
MCdrijver1

Antwoord #21 Augustus 23, 2007, 07:41:25
edit2Rapporteer  
heb zelf nog veel plezier van mijn 16 meter crossbow
JLU

Geen avatar

Antwoord #22 Augustus 24, 2007, 20:27:59
edit2Rapporteer  
Men,

Thanks. Ik ga mijn impulsen inderdaad proberen te onderdrukken  (hangloose_kitesmiley) en ga lekker met die 15 aan de bak. Als mijn spaarvarkentje weer is vetgemest kan ik op den duur altijd nog kijken of ik een kleinere kan aanschaffen.

Wel heb ik nog een ander vraagje. Ik vaar nu met een Naish - Haze 138x40, maar merk dat ik met gematigde wind toch te vaak wegzink (heb dat heen en weer halen in de powerzone nog niet helemaal onder de knie). Raden jullie aan om er nog een 2e handse kastdeur bij te kopen voor het begin? En zo ja hebben kunnen jullie iets aanbevelen.

Many thanks again for sharing the knowledge!  Joepie

JLU
El Rudo

Antwoord #23 Augustus 24, 2007, 21:29:57
edit2Rapporteer  
gewoon goed leren sinussen, druk in je kite zien te houden en als je te hoog stuurt ietsje afvallen om snelheid te houden. kost een paar sessies en dan heb je het spelletje onder de knie.
Ondabeach

Antwoord #24 Augustus 25, 2007, 01:09:20
edit2Rapporteer  
Een lichtweer board er bij??? De maat die je nu heb planeerd al heel vroeg en al helemaal met die 15m2.
Zoals Al Rudo al zegt het is techniek die je na een paar keer zo onder de knie hebt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.