Loepie (2 flat-3) de Leeuw
![](/forum/avs/avatar_848.png)
Berichten: 841
|
Dan moet je wel de SS bar nemen met de op de chickenloop trimbare 5e lijn. Of een upgrade setje. Je kan dan de 5e lijn helmaal aantrekken en vastzetten, dan heeft de kite totaal geen kracht meer en kan je veilig over/naar de kant lopen bij veel wind.
|
|
|
Mark-Fizzer
![](/forum/avs/avatar_2002.png)
Berichten: 6057
|
... en loepie kan het weten..... ![](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/tongue.gif)
|
|
|
kiteboy
Gast
|
Wat loepie zegt klopt want ik had 05 fuel met 5th lijn. Alleen die moest je elke keer stelle op de kite zelf had me bar niet omgebouwd.
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Dan moet je wel de SS bar nemen met de op de chickenloop trimbare 5e lijn. Of een upgrade setje. Je kan dan de 5e lijn helmaal aantrekken en vastzetten, dan heeft de kite totaal geen kracht meer en kan je veilig over/naar de kant lopen bij veel wind.
Dat lijkt me onwijs handig! Mijn FONE heeft dat ook maar het systeem blijkt in de praktijk niet goed te werken omdat je een slechte safety krijgt op die manier. Dat systeem wat jij noemt werkt in de praktijk ook goed?
|
|
|
Stanley
![](/forum/avs/avatar_2754.png)
Berichten: 1039
|
Die verstelbare 5e van SS werkt helemaal top zolang hij maar vast zit in je clamcleat. Heb de laatste tijd erg veel last dat hij niet blijft zitten dus kite toch weer volledig gepowerd. Maar ondanks dat werkt je safety ook veel beter dan via je stuurlijnen.
Zo snel mogelijk een one-line setje er op knallen. Kitestuff.nl heeft er nog 1 in de aanbieding
|
|
|
Geen
![](/forum/avs/avatar_4063.png)
Berichten: 559
|
klinkt erg goed, je hoort altijd verhalen dat 5e lijn meer depower heeft, maar bij naish merk ik dat niet heel erg door hem alleen bij de kite iets in te korten, heb net het SS filmpje gekeken, en ziet er echt top en doordacht uit:P
|
|
|
michiel v geel
![](/forum/avs/avatar_2702.png)
Berichten: 3127
|
iik heb het geprobeert met de 13 (met de ss chickenloop en alles)
het effect is er maarhet is hoogstens dat je ff op het land staat
je kite worde gewoon helemaal uit zijn profiel getrokken en vliegd niet meer goed
|
|
|
Loepie (2 flat-3) de Leeuw
![](/forum/avs/avatar_848.png)
Berichten: 841
|
Ik gebruik het eigenlijk ook alleen als safety bij windstoten of om dan nog gewoon op gras te kunnen lopen zonder problemen. Verder gebruik ik bij de '06 eigenlijk alleen de depowerstrap, de kite blijt goed vliegen en sturen, zelf helemaal gedepowerd. De clamcleat van de 5th op mijn bar werkt wel goed en schiet niet los. Verder als je de 5e lijn niet te veel aantrekt, vergelijkbaar met de afstand van de knoopjes van de naish shift, blijft de kite gewoon goed vliegen en heb je er highend bij.
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Mijzelf lijkt zo'n systeem alleen handig met lopen en bodydraggen als de wind teveel wordt. Nu doe ik dat door mijn 5e lijn aan te trekken maar het is in princiepe best handig als je die gewoon vast kunt zetten. Niet noodzakelijk maar wel prakties. Zo'n clamcleat is toch hetzelfde princiepe als dat gebruikt wordt bij het reven van een zeil als ik het goed heb? (nog geen foto ervan gezien vandoor)
|
|
|
wouterb
![](/forum/avs/avatar_854.png)
Berichten: 2759
|
Myzrael: dit is dus een clam cleat: ![](http://store.catsailor.com/images/products/27-0253.jpg) En wat doe je in vredesnaam met je active 5 zodat ie niet meer werkt? ![](http://www.step-corp.com/fone05/activ5/activ.jpg) zo hoor je je 5th te trimmen. Wat ik ook nog wel eens doe is de 5th tussen de bar en de loop pakken en dan om je trapezehaak haken. Loopt makkelijker want je depowerd de kite behoorlijk en de functie van je safety blijft ok. Wat je niet moet doen is de 5th boven de bar ergens vast zetten.
|
|
|
Steven
![](/forum/avs/avatar_663.png)
Berichten: 1301
|
Ik vaar Fuel 05 9 en 13 met een 07 SS bar, het hele idee is dat je je kite meer kanteld zodat je makkelijker wind loosd. Als je hem te ver aan trekt dan trek je inderdaad de C-shape eruit. Je kan hem dus tot zekere mate depoweren bij de 5th. Ik vaar hem met 5th omdat je dan toch meer safty hebt, makkelijker herstarten en toch wat meer depower in het geheel hebt.
Het helpt wel, vooral met de cleat. Deze cleat kun je overigens ook gewoon los kopen bij een zeilshop. SS gebruikt de zelfde merk cleat als die gene die in de meeste zeil shops liggen. Ik heb 2 jaar geleden mijn Rhino2's ook geupgrade met een Naish bar met een 5th die kan cleaten, is het zelfde verhaal.
Ik zou voor een Naish bar gaan en daar zelf een cleat opzetten. Ik heb evt. wel foto's, super easy.
Succes!
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Myzrael: dit is dus een clam cleat: ![](http://store.catsailor.com/images/products/27-0253.jpg) En wat doe je in vredesnaam met je active 5 zodat ie niet meer werkt? ![](http://www.step-corp.com/fone05/activ5/activ.jpg) zo hoor je je 5th te trimmen. Wat ik ook nog wel eens doe is de 5th tussen de bar en de loop pakken en dan om je trapezehaak haken. Loopt makkelijker want je depowerd de kite behoorlijk en de functie van je safety blijft ok. Wat je niet moet doen is de 5th boven de bar ergens vast zetten. Nou, ik doe niks met mijn active 5 waardoor het systeem niet werkt. De safety bevalt mij alleen niet. Het probleem is namelijk dat zodra je chickenloop uit je harnas schiet (het is gebeurd bij mij ondanks dat hij goed vast zat), je vervolgens geen andere optie meer hebt dan je bar loslaten als safety. De 2e safety zit namelijk vlakbij de depowerstrap en die is met een vol gepowerde kite niet meer te gebruiken omdat je er niet bij kunt. Ik vaar zelf nu gewoon met de 5th line aan een leash en dat vind ik gewoon een stuk veiliger. Ik heb namelijk 2 werkende safetys op die manier en mocht de bar schieten of het depowerkoord breken is het geen probleem. Je kite hangt dan aan je leash en je bent zelf veilig. FONE heeft dit zelf ook ingezien en heeft op de huidige barren geen T-undo meer en ook geen 2e safety maar gewoon enkel de safety op je chickenloop als ik het goed heb. Maargoed, vandaar dus want ik hou het liever veilig en het vorige systeem gaf mij geen veilig gevoel in tegenstellin tot de standaard manier om een 5th line kite te gebruiken.
|
|
|
helium
![](/forum/avs/avatar_4293.png)
Berichten: 676
|
THNXS voor de reacties!!! ![ThumpsUp](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/thumbsup.gif) Alllen vraag ik me af waar ik m`n bar laat ombouwen tot een 5th en wat het me gaat kosten????
|
|
|
Loepie (2 flat-3) de Leeuw
![](/forum/avs/avatar_848.png)
Berichten: 841
|
Gewoon een ombouwsetje van SS kopen. Is compleet met chickenloop met cleat en de 5e lijn zit er ook bij.
|
|
|
|
Ruud R
Geen avatar
Berichten: 7
|
5e lijn is echt een verbetering, heb een 11 zonder 5e lijn gevaren en met de upgrade set vaart hij zoiezo stabieler, dus kun je hem langer houden, herstarten is een eitje en bij gebruik van de safety zitten je lijnen niet meteen in een warboel dus is hij meteen weer herstartbaar. Aan het depoweren zijn natuurlijk altijd grenzen he? Als je teveel moet depoweren vaar je niet lekker meer en kan je beter een kleinere kite pakken. Echt de lekkerste kite die ik heb gehad. Hoooog!
|
|
|
bard
Geen avatar
Berichten: 10
|
Hej ik heb ook de 2005 fuel en wil er miss ook een 5th opbouwen maar weet nog niet helemaal hoe ik dat ga doen. Steven kan je mij die foto's sturen van die naish bar??
|
|
|
Vinni
![](/forum/avs/avatar_3132.png)
Berichten: 5944
|
Waar kan je gewoon die losse 5e lijn kopen? Ik neem aan dat het geen gewone is omdat het uiteinde wat dikker is i.v.m. die clem cleat. Ik vlieg al een tijdje met een 2006 bar, dus al die andere dingen heb ik niet meer nodig.. Ik ben al een tijdje opzoek naar een internet shop, maar ik kan er geen een vinden die zoiets verkoopt. Ik heb wel een internet shop nodig, want ik heb niet echt vervoer om naar een winkel te gaan.
|
|
|
Steven
![](/forum/avs/avatar_663.png)
Berichten: 1301
|
Die 5th kan een shop ook makkelijk opsturen, ga anders ff naar http://www.netshop.nl/shop/vliegers/enter.html Dit is een SS dealer uit in Groningen, moet je ff vragen naar Boele. Hij kan alles wel los bestellen, ik denk dat een 5th vanaf de bar tot aan dekite bij elkaar zo'n 30e kost. Suc6!
|
|
|
Vinni
![](/forum/avs/avatar_3132.png)
Berichten: 5944
|
Dankje! Wel duur trouwens, €30,- voor een zo'n lijntje : ![Smiley](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/smiley.gif)
|
|
|
Steven
![](/forum/avs/avatar_663.png)
Berichten: 1301
|
Tja, ik denk dat ie zo duur is. Ik moest ook ff de prijzen weten voor een klant bij Intersurf, en de prijzen van een North 5th line zijn 30e, en dat was nog niet eens compleet. Alleen die van SS gaat in zijn geheel, en bij North is de 5th in 3 lijnen verdeeld en dan heb je nog nieet eens de noseline. Alleen die fix je zo zelf ff, is even afstellen.
|
|
|
piede
![](/forum/avs/avatar_1248.png)
Berichten: 1689
|
Dan koop je of een bar die het al heeft voor 200 of een ombouwsetje voor 100 of je maakt het zelf voor zo'n 30 eu. Tja....
|
|
|
helium
![](/forum/avs/avatar_4293.png)
Berichten: 676
|
Stel dat ik op 1 van m`n 2 barren een 5th laat zetten(heb de 9 en de 13)dus korte en langere bar. Is dit dan ook op beide kites toe te passen, bv de korte bar met 5th en dan ook met m`n 13 varen????? Weet dat de 13 langzamer zal sturen vanwege de kortere bar maar voor de dagen dat het nodig lijkt. Zal ook een losse lijn nogig hebben voor m`n 13 omdat deze groter is dan de 9 waardoor de 5e lijn te strak komt te zitten toch?????? ![Huh](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/huh.gif) Kan ook geen adres vinden waar ze die uprade-sets verkopen.(hebben het meestal niet of doen geen zaken met SS) ![ThumpDown](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/thumbsdown.gif)
|
|
|
Steven
![](/forum/avs/avatar_663.png)
Berichten: 1301
|
Tuurlijk kun je met die 5th op beide kites varen, je moet gewoon de noseline zal van verschillende lengtes zijn dan.
|
|
|