El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ha Roel, Top plan, maak 'm sterk zodat je niet met je kanis op zo'n instortende kicker terecht komt! Even wat punten, ik begrijp de tekening niet helemaal maar hier mijn 2 cts: - Underlayment, bedoel je dat hele grove spaanplaat? dat splintert enorm en ik weet niet wat dat doe met water, volgens mij zwelt het op en rot het uit elkaar. Dat is met één regenbui verrot. Beter watervast multiplex, ietsje duurder maar ja, watervast en veel sterker. - 20x20 ter ondersteuning van 18mm doet niks, en dat splijt als j er met een schroef naar wijst. Als je 40x60 neemt, en die met de 40mm kant tegen het mulitplex zet kan je ook dunner multiplex (12mm) nemen, om de 20 cm een dwarsbalk is zat. En 12mm buigt ook wat makkelijker. Voor de zijkanten is 18mm mulitplex aan te raden. - Als je met gewone schroeven werkt dan is het na 4x in en uit elkaar wel ongeveer gebeurt met je schroefgat, zeker als je het kops in het hout schroeft. Je kan overwegen indraai hout-inserts te halen en met M8 boutjes en carroserie ringen te werken. - Ik kan het verder uit je tekening niet goed zien, maar ik neem aan dat je de bovenplaat over de zijkanten steekt en de dwarsbalken er tussen? Zo is je bovenplaat goed afgesteund. - En de dwarsbalken kan je schroeven en lijmen op de bovenplaat, om de 10 cm een verzonken schroef, bv. 4x60 spaanplaatschroef. - 60x50x100 cm, is dat niet heel klein? je board is al 120-130 cm, dat kan dan net op de helling (ik heb geen ervaring met kickers maar dat lijkt me zo)
|
|
|
Fré
Berichten: 393
|
... en zitten er nog fouten in het ontwerp die ik over het hoofd heb gezien?...
Yup, gebruik liever ZIJ-platen, voor 't ZIJ-aanzicht... kwestie van mooie ZIJkanten te maken, hé.
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
@Fré, ja dat hoorde ik al van iemand, mijn fout:$ zat al te twijfelen... @El Rudo, ik heb samen met me 2lingbroer nog effe zitten brainstormen en hij kwam met het idee om die soort van "pianoscharnieren" te gebruiken voor de steunplaten.
Om eerst even op je punten terug te komen
1: ik denk dat we het over hetzelfde hout hebben. hoe duur is watervast multiplex (1x 122X122 12mm en 1x 122X122 18mm)? Je bedoelt dat watervaste multiplex wat bij elke bouwmarkt te halen is? En moet ik dit dan nog lakken? neem aan van niet?
2: ik zal dan wel wat dikkere latjes nemen. de zijkanten worden in ieder geval al 18mm anders vertrouw ik het zelf ook niet. over de bovenplaat zat ik ook nog te twijfelen, dat word dus 12mm met om de 20cm 40x60mm balkjes.
3:hier kom ik zo op terug, word anders als die scharnieren erin zitten.
4: de dwarsbalken zitten tussen de zijplaten vastgeschroeft en als alles vast zit zal ik de randen ook lijmen, tegen de bovenplaat en ook te zijplaten (tenminste, de bovenste stukjes), het lijmen is om het zo stijf mogelijk te maken toch? en dat het niet gaat schuiven zodat het na een tijdje uit elkaar valt? de bovenplaat steunt inderdaad ook op de zijkanten+latjes.
5: het schroeven zal gewoon met die standaard verzonken schroefjes gebeuren om de +/- 10cm, moet het ook vastgeschroeft worden op de dwarsbalkjes? of is steeds 1 schroef in het midden dan genoeg?
6: het is niet een extreem grote schans, maar dit is ook niet per se nodig, me board heeft een deck lengte van 88cm (die ik deze week binnen krijg) tel daar stukje trucks bij op en kom op 90 tot hoogstens 95cm uit. daarbij komt ook nog dat dit de onderste lengte is, de helling zal dus langer zijn, als hij recht zou zijn zou dat ongeveer 110cm worden, maar hij staat ook nog eens hol wat hem wat langer maakt, de afgelegde weg schat ik rond de 115-125 (geen rekenmachine bij gebruikt, is gewoon grove schatting)
een vriend van mij zei dat in de skate wereld voor kleine schansjes vaak de lengte van het deck+10a20% werd gebruikt, dat zou dan 90+10 zijn=1m, kom ik toch best perfect uit vind ik zelf. de hoofdreden dat hij zo kort is, is omdat hij vervoerbaar moet blijven op de fietskar die altijd achter me fiets zit met boarden, als hij te ver uitsteekt zal het gevaarlijk worden en heb ik kans dat me kar achterover klapt (en dat ik niet kan remmen met terugtraprem...)
ik zal nog even toelichten hoe het zit met die scharnieren.
ik zaag de linker (of rechter, maakt niet uit) zijkant iets lager af voor het inklapbare gedeelte, gekeken vanaf de andere zijkant, als ik dan aan elke zijkant aan de binnenkant over de gehele zaaglengte een pianoscharnier monteer, kan je de zijkanten inklappen. de voorkant gaat net zo, die klap je als eerste naar binnen (die kan rechtstreeks onder de bovenplaat geklapt worden), nu monteer ik aan de voorkant 2 balkjes van 40x60mm (heb ik dan al voor de hand liggen) over de zijkanten van die plaat aan de binnenkant. dan boor ik daardoor 2 gaten, 1 boven 1 beneden, dat doe ik op dezelfde plek in de zijkant, dan kan je aan elke kant met 2 bouten de voorkant op de zijkant monteren dmv 2 m6/m8 bouten met vleugelmoer. de gaten kan ik eventueel verstevigen dmv een metaal plaatje met gat erin (die worden bij de karwei verkocht met gaten waar M6 al in blijft klemmen, soort van platte insert dus.) als de 4 moeren op hun plek zitten is het hele geheel muurvast, haal ik ze eruit, kan ik alles in 1x inklappen en op de kar leggen.
zou dit ook stevig genoeg zijn?
Groetjes Roel
|
|
|
prokiter
Berichten: 829
|
Heyy, Zou sowies geen piano schanier gebruiken...echt niet sterk....gebruik gewoon goede deur schanieren of zelfs nog groter. Voor het plaatmateriaal zou ik beton plex nemen. Dat word in de bouw gebruikt als bekisting. Dit is een zeer sterke plaat. Ga gewoon een keer langs de bouw, daar hebben ze vast wel een paar stukjes voor je liggen..en het hoeft de schoonhijds prijs natuurlijk niet te winnen... Als je daarbij nog even langs een metaal constuckie bedrijf gaat die bijvoorbeeld grote con stukties maken, dan haal je daar effe een paar (niet al te grote) hoeklijnen van staal....daar gaten in, en die als hoekverbinding gebruiken.... Voor de bovenkant zou ik gewoon beginnen met een laat 8mm triplex, want dit is makkleijk te buigen naar de vorm, wees dan wijs en plak hier met bruis lijm nog 2 of 3 keer een 8mm plaat boven op, echt die bovenkant krijgt echt heeeel veel te verduren..... De plaat die je als eerste wou gebruiken (underlayment) zou ik zeker niet gebruiken, omdat dit zeer grove delen verlijmt zijn is dit helemaal niet sterk.....en omdat het grof is, en je valt een keer....dan kan je net dat geluk hebben dat je een splinter hout van 10cm hebt, en ik kan je zeggen(uit eigen ervaring) is niet lekker....!!!!! Greetings...Pro Kiter....
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
dan bedoel ik toch iets anders, ik heb het niet over die splinters hout die in elkaar geplakt zijn. het is wel een soort van multiplex, maar dan een goedkope variant van zacht hout gemaakt, het is wel redelijk ruw en ook best stevig, bestaat uit 5 even dikke lagen hout als ik het goed heb (of meer bij de dikkere versies).
de schoonheidsprijs moet ie niet hebben, alleen een overlevingskans!
hier in de buurt geven ze nooit zomaar een plaatje hout weg, maar ik zal is kijken! verder over de hoeken, die zijn kant en klaar bij de karwei te krijgen...
en dan over die scharnieren, daar komt eigenlijk geen kracht op, heel mischien een klein beetje zijwaartse krachten, maar zo extreem zullen die niet zijn omdat er ook een dwarsplaat aan de voorkant zit die vooral die krachten zal opvangen met 4 bouten die hem verbinden met de zijkant.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Roel, de tijd die je wint met die scharnier konstruktie ben al 20x kwijt bij het bouwen daarvan (ik charcheer: leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel...) You lost me trouwens in de hele beschrijving daar van. En pianoscharnieren zijn voor de klep van een muziekinstrument, dat is heel snel kapot. Als je per se wilt scharnieren pak dan (ouwe) deurscharnieren.
@ pro, idd 8mm is beter buigzaam, als íe om de 15 cm dwarsbalken doet kan dat er ook zo op, is makkelijker. Ik zat eerst ook aan die betonplex te denken, maar: de harde laag slijt anders dan de rest en wordt heel scherp, en die laag is ook gelijk heel glad, je wilt toch een beetje grip.
qua verf, waarom zou je? wordt het ook glad van
|
|
|
Burnb
Geen avatar
Berichten: 9
|
over het glad worden met verf : als je wat grip wilt, kan je verven met verf plus een beetje zand. Wanneer het opgedroogd is zit het zand erin vast en heb je super grip!
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
dus ik moet die scharnieren eruit laten en gewoon elke keer die platen erop schroeven met een paar bouten? op vliegerforum gaven ze de tip om dan aan beide kanten zo'n plaat te schroeven, om zo te zorgen dat het bevestigingspunt toch niet echt zo slap word. De verf is meer voor tegen het rotten, daar kan ik idd gewoon zand in doen, maar de grip die kan ik desnoods nog maken door er kleine groefjes in te maken. Het idee van de scharnieren leek mijzelf ook niet extreem sterk, daar kwam me tweelingbroer mee...
deurscharnieren zijn volgens mij best prijzig, denk dat ik dan beetje duur uit kom...
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Knoeliedude, je moet helemaal niks, begrijp me goed, jij gaat het maken en jij gaat er furore mee maken. Als je geen poen hebt, wees creatief, struin wat containers met sloopzooi van ouwe huizen af, vaak steken daar wel een paar deuren uit, en als je dat materiaal allemaal ziet, mss kom je wel op ideëen! Succes man, en post een paar pica's van de bouw en natuurlijk van het eindresultaat!
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
oke, maar scharnieren zal dus wel steviger zijn als het 1e idee met schroeven? ik weet dat ik niks moet, maar ik wil gewoon proberen een stevige inklapbare kicker te maken voor weinig geld moet kunnen lijkt mij
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
als je genoeg deurscharno's pakt en die fatsoenlijk vastschroeft dan blijft íe wel staan denk ik
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
maar aan hoeveel scharnieren zit je dan te denken? denk dat je er per zijkant minstens 3 en voorkant 2 nodig heb? en dan lijkt het me nog sterker om gewoon de oude constructie te gebruiken
|
|
|
litewave
Berichten: 607
|
Underlayment is niet watervast, beter maak je een complete kicker met afneembare wielen en trek stang, niets geen scharnieren ed.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Underlayment is niet watervast, beter maak je een complete kicker met afneembare wielen en trek stang, niets geen scharnieren ed.
top idee!
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
dat wou ik eerst ook doen, maar ik zit al met al me materiaal die ik in me fietskar dump, zou ik daar dan ook nog veilig een kicker achter kunnen hangen? achteruit rijden word in ieder geval onmogelijk... en om een complete kicker bovenop die fietskar te zetten word waarschijnlijk wel wat hoge luchtweerstand... iets te grote spoiler.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
eehhhm spullen IN de kicker doen en fietskar thuislaten? anders de wielen en de dissel van je fietskar aan je kicker zetten, denk je wel aan je nummerplaat en de verlichting?
|
|
|
rikdekker
Berichten: 737
|
van je kicker een aanhanger maken misschien! ajjj el rudo was me voor..
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
hahaha das opzig wel een idee, wielen moet ik dan van me surfkar af jatten, want die fietskar is al helemaal in elkaar geflanst met frame en al, dat gaat niet zomaar uit elkaar. nummerplaat+verlichting is niet nodig, ben fietser:P en verlichting is overdag gelukkig ook niet nodig (A). ik ga dat dan wel is proberen! maar zal wel hoop gekloot worden
|
|
|