Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
Ik heb tijdens het varen wel last van water in mijn oor en dat hij dicht zit, maar een paar keer goed met je hoofd te schudden en even zo te doen is het na een half uur wel over. Ik denk dat oordoppen zeker een aanrader voor je zou zijn. Het houdt het water uit je oren en komen ze niet dicht te zitten.
|
|
|
Frits
|
Ik heb t ook wel eens na het varen, maar het duurt bij mij nooit langer dan een uurtje
|
|
|
Moza
|
Ik had het pas een keer na het douchen....toen zat er een druppel vast in mn oor in mn gehoorgang denk ik....het galmde de hele tijd in mn oor....en als ik op mn hoofd klopte dan hoorde ik een echo! Geen geintje.....ik wist eerst niet wat het was en dacht dat mn hoofd nog leger raakte! Later geen last meer van gehad, oordoppen lijken handig! Grtz
|
|
|
AJ
Gast
|
Als je trommelvlies is gescheurd dan zul je er nog wel een tijdje last van hebben.
|
|
|
dimitri
Gast
|
gewoon oorkleppen opdoen dan blijven je oren droog ook nee ff alle gekheid op een stokje probeer als je naar bed gaat gewoon met het verstopte oor op je kussen te gaan liggen mischien dat het werkt ik heb zelf nog nooit een oor verstopt gehad met water maar wel dat als ik een hele dag overpowerdt heb gevaren en een paar flinke opjebekflips heb gedaan dat m`n neusholtes volzitten met water deze lopen s`avond onderuitgezakt op de bank gewoon weer leeg
|
|
|
dkite
|
Heel herkenbaar...ik heb ook vaak last van hardnekkig water in mijn oren...klinkt raar maar bij mij helpt het volgende: op je bed gaan zitten en lekker hard met je hoofd in je kussen ploffen... ps..geen wattenstaafjes of troep in je oor stoppen daar schiet je niks mee op en uiteindelijk beschadig je alleen maar je trommelvlies...
|
|
|
KiteDemon
|
......je gehoorgang droogföhnen als je thuis komt.... Het gebeurt wel vaker dat er water in je oor blijft zitten, maar dat is normaal maar van korte duur. Het is te hopen dat het niet iets ernstigs is, aangezien je oor uit spuiten ook geen effect heeft.
|
|
|
WIMPIII
|
Ik heb dat een keer gehad na het uitspuiten van mijn oor. 2 dagen dicht gezeten. Don't worry, gaat wel weer weg.
|
|
|
billy
Gast
|
Kenmerken van een gescheurd trommelvlies: orientatie verlies en veelal bloed uit je oor. Ik neem aan dat de dokter je oren heeft bekeken alvorends deze uit te spuiten. Kans is dus klein dat er een scheurtje in je trommelvlies zit. Toch heb je last van gehoorverlies. Dit is niet te wijten aan je buitenoor en ook niet aan je trommelvlies. Op de een of andere manier is er dus denk ik water in dat oor gekomen, wat dus via de buis van Eustascius moet zijn gebeurd. Dit water loopt uiteindelijk via dezelfde buis ook weer terug en zul je van je klachten af zijn. Je moet wel zorgen dat die buis open kan s'nachts, dus zorg ervoor dat je niet verkouden bent. Als je makkelijk kan klaren (neus dicht en blazen) is het ok. Mocht je in de toekomst je oren willen beschermen dan is de enige optie Docs proplugs. Gewone oordopjes kunnen er namelijk voor zorgen dat je trommelvlies knapt, mocht je een knal op je oren krijgen.
|
|
|
Billy
Gast
|
Als je klachten niet binnen 4 dagen over zijn sinds het is begonnen, dan zou ik naar een goede KNO arts gaan. Als je nog vragen hebt kan je mij emailen op het adres links.
|
|
|
Nomaad
Gast
|
Bedankt voor jullie adviezen, ik heb gelukkig geen orientatie verlies of bloed uit mijn oor Billy maar ik voel gewoon dat er nog vocht in mijn oor zit. Ik kan makkelijk klaren alleen dan hoor ik letterlijk het water borrelen en af en toe loopt er wat uit mijn oor. Als het binnen een paar dagen niet weg is maar eens naar een KNO arts want dit is super irritant. Iemand een idee waar ik die Docs proplugs kan kopen want die moet ik dan maar gaan gebruiken tijdens het kiten
|
|
|
Theo01
Gast
|
Kan gebeuren als je van jezelf al veel oorsmeer in je oren hebt. Je oorsmeer wordt door het zoute zeewater week en verplaatst zich in je gehoorgang waardoor het na het kiten je gehoorgang kan afsluiten. Gaat vabnzelf weer open. kan soms wel 2 weken duren. oordrupperls om de boel weer week te maken kan helpen.
|
|
|
Rutger II
|
Weet je zeker dat het water wat je hoort borrelen in je oor zit (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Rikkediedoo
Gast
|
het zijn gewoon kite-oren een afgeleide van de zeil-oren. Gewoon terug klotsen en langzaam met een uitgeholde Knoert afdruimen mits de knoert wel medisch verantwoord is doorgepoppeld. Let daar dus goed op.
|
|
|
billy
Gast
|
Leaf, als je het hoort borrelen als je klaart dan zou ik toch naar een KNO arts gaan (niet naar de huisarts) of bel in ieder geval de KNO afdeling op van een ziekenhuis en vertel van je gehoorverlies en geborrel bij het klaren. Als je klaart, pers je namelijk lucht je binnenoor in via de buis van E. Het borrelen betekent dus dat er water in je buis van E zit, water in je binnenoor of water in je buitenoor (met gaatje in trommelvlies, want anders zou het niet borrelen). Pas in ieder geval goed op dat het niet gaat infecteren. Voel je dat je oor pijn doet of is de huid achter je oorschelp rood (of je krijgt koorts), dan zowieso als een speer naar KNO of eerste hulp in ziekenhuis. Succes! Pro plugs kun je via internet bestellen: http://www.proplugs.com/Doc's Proplugs & Protunes Fitting Set (om maat te bepalen, deze eerst bestellen) Code:1B Price: $3.00 Quantity in Basket: none
|
|
|
ARC-Rider
|
Ik heb ook vrij regelmatig last van mijn oren en dat komt doordat ik vocht achter mijn trommelvlies gehad heb. Ik heb er eigenljik te lang mee gewacht voordat ik er naar liet kijken en heb nu last van oorsuizen. Op de achtergrond hoor ik continu een ruis, normaal heb ik er weinig last van aangezien het normale geluid het overstemt, maar als het stil is om mij heen, hoor ik een soort van "white noise".
Het horen bubbelen in je oor als je klaart heb ik ook. Volgens mij is dat geen vocht maar juist lucht wat je door de buis van Eustachius perst, die een soort plofje geeft als het in je oor komt (drukverschil) Wacht niet te lang en ga naar een KNO arts, je huisarts heeft slechts beperkte kennis van je oren!! (De mijne wel in ieder geval)
|
|
|
kentyman
|
Dat bubbelen heb ik ook eens gehad, vlak voor ik een oorontsteking kreeg (ook van zeewater & vocht & kou). Als 't pijn begint te doen dan direct naar de dokter gaan want een oorontsteking wil je echt niet! Mijn oren zitten sinds afgelopen winter eigeniljk al een beetje dicht, ik hoor nog wel goed genoeg maar 't kan beter Zolang 't niet gaat ontsteken vind ik 't wel best, hoort 'n beetje bij de sport denk ik... Gezonder zeewater helpt wel trouwens! Op Bonaire had ik veel minder last van m'n oren dan als ik bv es op autoplaya ben geweest (het NL'se kustwater is niet echt schoon en zeker daar niet volgens mij).
|
|
|
Jappy
|
Kijk uit met je oren, laat er gewoon door een KNO-arts naar kijken. Ik heb ook altijd last gehad van mijn oor en er veel te laat naar laten kijken. Hierdoor was een behoorlijk zware operatie nodig om alles op te lossen. Resultaat: mijn trommelvlies is voor 60% weggehaald, mijn evenwichts-orgaan is ook bijna helemaal weggehaald en ligt nu ook bloot (hierdoor kan je bizar duizelig worden als er water op komt) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een KNO-arts kan nog op tijd iets constateren en een huisarts niet. Ik ga zowiezo nooit meer naar een huisarts.
|
|
|
GJ
Gast
|
LEAF,
GA naar een KNO arts!! vraag een verwijzing aan je huisarts...!!
BTW het is zeker geen gescheurd trommelvlies anders had je, je huisarts doodgeslagen als hij je oor uitspuit!
Voor de mensen die veel op zee varen: gebruik na het kite en na het douche even zure druppels, deze druppel je gewoon in je oor...(te verkrijgen bij de apotheek)..Zoutwater droogt je gehoorgang uit waardoor deze zeer gevoelig wordt voor infecties...Oorontsteking zal je zeker aan de kant houden voor een tijdje...
|
|
|
Nomaad
Gast
|
Het probleem is dat het uitspuiten van je oren gedaan wordt door de assistente en de huisarts komt er niet eens aan te pas dus als er wat mis is met je oor spuit ze gewoon je oor vol. Hier heb ik ook weer van geleerd. Laat eerste een analyse door een arts doen voor je de boel laat uitspuiten. Heb net de huisarts gebeld want mijn oor staat nu echt op ontploffen door al dat water wat er in gespoten is dus het is alleen maar erger geworden. Vanmiddag naar de huisarts en laat mij doorverwijzen naar KNO wat dit kan niet normaal zijn. Niet te geloven windsurf al 20 jaar en kite ook alweer ruim 4 jaar fanatiek en nog nooit last gehad van mijn oren.
|
|
|
NATHALIE
Gast
|
mag je nog uitgaan met een gescheurd trommelvlies?
|
|
|
tom_beul
Gast
|
Ook wel het surfers ear genoemd!
Vele surfers hebben dit. Dit kan erg gevaarlijk zijn. Het staat in 1 van de Kitusurf Magazine's! Het heeft nog ook een echte naam volgens mij iets van diffuse extrombose (`zoiets). Die KSM waar het instaat ligt nu op school ..
Me vader is zelf arts, zou wel even kunnen vragen of je er wat mee.
Bijlage!
|
|
|
tom_beul
Gast
|
Surfers earDe meesten hebben er wel eens van gehoord, sommigen zijn er wel eens aan geopereerd en sommigen zien de operatie tegemoet. Surfers-oor, goed voor 3 maanden niet surfen. Wat is surfers ear ?Met Surfers ear, of de medische term "diffuse exostose" wordt een langzame opbouw van bot in het oorkanaal bedoeld. Doordat koud water en koude wind de botproductie in het oorkanaal stimuleren kan de gehooringang gedeeltelijk tot volledig afgesloten worden. Bij een gedeeltelijke afsluiting kan totale afsluiting ontstaan als de huid in het oor opzwelt. Dit gebeurt als de huid in het oorkanaal opzwelt als gevolg van langdurig nat zijn. Doordat water en bacterien achter de afsluiting kunnen blijven hangen, is infectie aan bijvoorbeeld het trommelvlies niet ondenkbaar. Als er dan ook nog zwellingen ontstaan, ontstaat druk op het trommelvlies wat uitermate pijnlijk is. De behandelingAls geconstateerd wordt dat een verdikking aan het oorkanaal aanwezig is, zal door de behandelend arts over het algemeen eerst oordruppels voorgeschreven worden. Als de vernauwing alleen het gevolg is van zwelling, kan dit goed tegengegaan worden door anti-bacteriele en schimmelwerende medicijnen. Ook uitspuiten is een veelgebruikte handeling. Mocht dit niet werken omdat er toch al een uitbreiding van het botweefsel aanwezig is, wordt gebruik gemaakt van buisjes om de ooringang open te houden. Hierdoor zal de kans op infecties tussen de vernauwing en het trommelvlies afnemen. De vernauwing zal er niet minder van worden; je kunt hoogstens de tijd tot een operatie uitzitten. Uiteindelijk, als er echt geen helpen meer aan is, zal de chirurgische boor er aan te pas komen. Tijdens de operatie (canaloplastie) wordt met behulp van boortjes en vijltjes de opening weer groter gemaakt. Sommige chirurgen halen je gehele oor eraf, andere snijden alleen de achterkant los, zodat ze er makkelijker bij kunnen. Tijdens al dat boren en zagen (met 1mm boortjes) wordt goed in de gaten gehouden waar de de aangezichtszenuw zich bevindt, aangezien het raken van deze zenuw gevoelloosheid in je gezicht kan veroorzaken. Na wegvijlen en boren wordt het oor weer op z'n oorspronkelijke plek geplaatst, en krijg je een groot verband op je hoofd, die infecties moet voorkomen, en bloedingen moet opvangen. De watten in je oor worden elke 10 dagen vervangen. Na zo'n 12 tot 16 weken kan je weer het water in. Bij veelvuldig in koud water surfen zal zo om de 8 tot 10 jaar opnieuw uitgeboord moeten worden. Hoe voorkom je "surfers ear"Al dit geboor en gevijl klinkt allemaal niet best, dus wat kan je eraan doen om het te voorkomen. Pluggen zijn de makkelijkste manier om je gehooringang te beschermen tegen koud water. Oorpluggen met was kan je gewoon bij de drogist krijgen, speciaal op maat gemaakte pluggen zijn verkrijgbaar via de huisarts. Uiteraard is het niet de beste bescherming, maar een kapje of een oorbescherming zoals op het plaatje is al een heel wat betere bescherming dan geen enkele bescherming. Naast bescherming tijdens het surfen kan ook na het surfen nog actie tegen surfers ear genomen worden. Door je oren met iso-propylalcohol na te spoelen wordt al het water verwijderd en droogt je oor goed op. Je oorkanaal zwelt niet verder op, en door het toevoegen van een beetje azijn kan ook infectie tegen gegaan worden. Iso-propylalcohol is gewoon verkrijgbaar bij de apotheek, maar je kan het ook via de huisarts krijgen. DE MEDISCHE TERM IS DUS "diffuse exostose"
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
|
|
|
LEAF
|
Ik heb dit topic ruim 1.5 jaar geleden gestart en bij mij was het uiteindelijk toch een klein scheurtje in het trommelvlies wat de huisarts in eerst instantie niet goed kon zien omdat er door een lichte onsteking een verdikking in mijn gehoorgang was onstaan. Ik had dus geen surfers ear. Na een week oogdruppels(ja oogdruppels je leest het goed) gebruikt te hebben met antibiotica was de onsteking verdwenen en trof mij huisarts toch een klein schuurtje aan in mij trommelvlies. Dus nogmaals laat niet zomaar ff je oren uitspuiten want ik mag mazzel hebben dat mijn gehoor iinmiddels voor 95% hersteld is want water in je middenoor(achter je trommelvlies) is echt redelijk gevaarlijk. Het duurt minimaal 2 maanden voor een klein schuurtje in je trommelvlies is genezen maar ik heb nog een tijd lang slecht gehoord omdat de spanning op je trommelvlies weer treug moet komen. Hoor nu aan 1 kant iets minder maar heb daar verder niet echt last van. @NATHALIE, Je kan gewoon uitgaan hoor maar let wel een beetje om met keihard muziek want dat kan nooit goed zijn voor het hersteld dus niet met je hoofd naast een box gaan staan maar goed dat is zo wie zo nooit goed.
|
|
|