~Arjan
Founding Father
Berichten: 1841
|
Mooi, ik zorg dat jullie lijst met tips en voorrangsregels permanent op de site komt. Alvast bedankt voor de input.
|
|
|
bignelis
Berichten: 315
|
Allereerst, als er wat fout gaat gewoon chillen en idd relaxed tegen elkaar blijven. Geen gewonden, dan is nergens stress voor nodig.
De voorangsregel voor het positioneren van je kite is vrij logisch. Iemand die hoger aan de wind vaart (upwind) die houdt zijn kite hoger dan iemand die lager (downwind) staat. Zou het andersom zijn dan zou je vanzelfsprekend altijd in de knoop raken. Als je dus iemand aan ziet komen varen en jij bent nog niet klaar om iets te gaan doen, stuur je kite dan naar 2 of 10 uur, afhankelijk of er ruimte voor is en waar. Als die persoon gepasseerd is, hetgeen sneller gaat dan jij starten kan, dan is er meer ruimte voor jou en kan die ander meteen wegvaren.
Dat brengt de volgende regel ter sprake: Ervaren kiters inderdaad starten, wegvaren en hoogtelopen. Uit de buurtblijven van het beginnersgebied als je niet aan het starten of landen bent, we hebben het allemaal moeten leren.
Dan in en uitgaand verkeer: Hiermee doel ik op kiters die het water in gaan en die het water verlaten. Het lijkt mij logisch, net als in de trein het geval zou moeten zijn, dat het water verlatende kiters voorrang krijgen. Dit schept meer ruimte op het water zodat mensen die het water ingaan snel weg kunnen varen. Let wel, dit is situatie afhankelijk, stel dat de start en landingsplek heel klein is, dan is het beter mensen die het water in gaan voor te laten, daar op het land staan gevaarlijker is dan in het water.
|
|
|
G.J
Berichten: 131
|
zoiezo Do's en Dont's( en niet specifiek voor beginners)...want ook gevorderden kennen niet alle regels!
Goed punt! Topic titel aangepast!
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
Dan in en uitgaand verkeer: Hiermee doel ik op kiters die het water in gaan en die het water verlaten. Het lijkt mij logisch, net als in de trein het geval zou moeten zijn, dat het water verlatende kiters voorrang krijgen. Dit schept meer ruimte op het water zodat mensen die het water ingaan snel weg kunnen varen. Let wel, dit is situatie afhankelijk, stel dat de start en landingsplek heel klein is, dan is het beter mensen die het water in gaan voor te laten, daar op het land staan gevaarlijker is dan in het water.
Met dat laatste punt helemaal eens (op het land staan gevaarlijker) maar ik vind dat je altijd zo snel mogelijk t water op moet en dat land voorrang heeft op water. Dit staat ook vermeld in verschillende kitebladen. Omdat ook als er veel ruimte is veel meer ongelukken gebeuren op het land dan op het water, windvlagen noem maar op. Beknopt: * Goed zeemanschap: basis-->altijd aanvaring voorkomen * bakboord voor stuurboord --> kite rechts van je: voorrang verlenen * Loef wijk voor lij --> Diegene met de meest ruime koers moet wijken (kite aan zelfde kant) * Op de kant: 99% ongevallen op de kant --> startende kiteboarder voorrang op binnenkomende * Brandingreglement: uitvarende kiter ruimte geven --> makkelijker over de golven wegkomen met snelheid Dit is bijna alles omvattend 1e punt is uiteraard heel belangrijk vooral als mensen nog niet zo goed kunnen kiten om de regels toe te passen. succes
|
|
|
G.J
Berichten: 131
|
en hoe zit het met zeilboten, speedboten en overige scheepvaart?
Volgens mij is het zo: - Beroepsvaart ALTIJD voorrang. - Zeil gaat voor moter. Maar dit geldt voor zeilboten. Ik weet niet of er regels zijn die bepalen dat moterboten VOOR kiters gaan maar dat zou kunnen.
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
gewoon lekker aan de kant gaan --> je bent veel wendbaarder en meestal ook dik sneller tevens zitten ze niet vaak in je vaargebied en indien dat wel zo is kan jij dus veel makkelijker manoevreren.
Ruim erom heen levert het minst problemen op, vaak ben je lekker aan t het varen en vaar je niet op 1 koers dus is het voor andere boten ook heel moeilijk in te schatten wat te doen mochten ze willen reageren.
En bij grote boten (beroepsvaart) al helemaal niet in de buurt komen die hebben uiteraard voorrang maar zullen ook nooit kunnen reageren mocht er iets misgaan (dus niet vlak voor langs-->crash--> overvaren)
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
in en in triest hoe vaak je mensen tegenkomt die niks van de regels snappen of ze niet eens kennen.
idd met zeilschepen heb je gewoon de voorangsregels als met kiten en windsurfen, wat G.J zei klopt ook, maar als jij naar rechts vaart met je kite dus aan de rechterkant heb je VOORANG en met je kite over lings moet je voorang geven (Daarom zijn de barren van een hoop merken aan de linkerkant rood, = rood is meestal stop teken (stoplicht)) dat is echt niet voor niks gedaan hoor.
En ja uitvarende altijd voorang geven want dat is altijd veel lastiger dan inkomend varen en mensen op het starnd ALTIJD voorang geven zodat ze zo snel mogelijk op het water kunnen, anders gewoon even een extra rakje varen, want zoals julius zei, meeste ongelukken gebeuren op t strand.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
@ julius je boedloet met loef wijkt voor lij denk ik toch dat je bedoelt dat degene hoger aan de wind voorang moet geven he? Want down wind zie je niet zomakkelijk wat er up wind gebeurd als iemand die upwind zit.
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
idd met zeilschepen heb je gewoon de voorangsregels als met kiten en windsurfen, wat G.J zei klopt ook, maar als jij naar rechts vaart met je kite dus aan de rechterkant heb je VOORANG en met je kite over lings moet je voorang geven (Daarom zijn de barren van een hoop merken aan de linkerkant rood, = rood is meestal stop teken (stoplicht)) dat is echt niet voor niks gedaan hoor.
Inderdaad geven veel barren (niet gedraaid) het aan, maar je verspreekt je denk ik Tim Nog even voor de duidelijkheid --> bar is rood links, dus kite over rechts : GEEN voorrang Kite links : Voorrang bakboord=links stuurboord=recht zeil/kite links gaat voor zeil/kite rechts!
|
|
|
b.v.o
Berichten: 570
|
Wijk genoeg uit voor elkaar, als er een harde vlaag komt zit je bij de ander in ze lijnen. Laat ze is een beetje oefenen op een veld, dan 1 er achter langs met ze kite van de andere kant. Want dan kunnen ze kijken hoe ze hun kite moeten houden.
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
@ Tim
Nee diegene die hoger vaart heeft voorrang dezelfde regels als zeilen/surfen.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
@juliuis
ik moet dus constant upwind/achter me kijken of er daar niet iemand gekke dingen aan het doen is. terwijl iemand die upwind vaart veel makkelijker alles downwind van hem in de gaten kan houden......... iemand die upwind vaart kan om uit te wijken oploeven of afvallen terwijl diegene downwind alleen maar vereder af kan vallen
|
|
|
b.v.o
Berichten: 570
|
Soms kan je maar 1 kant op echt goed upwind en de andere downwind, dus ligt een beetje ook aan de situatie.
|
|
|
DaRipper
Berichten: 370
|
Soms kan je maar 1 kant op echt goed upwind en de andere downwind, dus ligt een beetje ook aan de situatie.
Gelul, regels zijn regels. Eenvoudig bij wet vastgelegd, Bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen op Zee. @ Julius / G.J. En.............beroepsvaart gaat niet altijd voor, dit staat in geen enkel reglement! Al kun je ze natuurlijk beter wel voorrang geven, veelal zijn ze door hun waterverplaatsing niet op kort bestek te manoeuvreren.
|
|
|
b.v.o
Berichten: 570
|
heb ik het over beroeps vaart volgens mij niet. Had het over kitesurfen dat je soms de ene kant beter upwind kan varen als dat je de andere kant op gaat.
|
|
|
larssmits
Gast
|
maar als je recht op elkaar afgevaren komt wie moet dan upwind voorbij en wie downwind?
|
|
|
DaRipper
Berichten: 370
|
maar als je recht op elkaar afgevaren komt wie moet dan upwind voorbij en wie downwind?
Dan geldt de bakboord/stuurboord regel, bakboord heeft voorrang.
|
|
|
bily
Gast
|
rechter hand voor: je hebt voorrang linker hand voor: je hebt geen voorrang (links is rood normaliter)
Als je loopt of staat met je kite en iemand wil downwind: kite hoog Als je loopt of staat met je kite en iemand wil upwind: kite laag
|
|
|
zwitselaar
Gast
|
@ Evan Yep dat is de Regel als je hoger vaart heb je voorrang Overigens als je downwind vaart kun je oploeven en afvallen dus 2 kanten op als je hoog aan de wind vaart kan je niet hoger gaan varen en alleen afvallen. Wat je argument van het niet goed kunnen overzien begrijp ik niet helemaal. Volgens mij is het allemaal goed te overzien als je upwind vaart zie je de downwinders en vica versa. Af en toe zal je het misschien iets minder zien dan iets beter opletten dus. Even vertrouwd raken met de regels en dan wordt het toch makkelijker is altijd duidelijk wie moet wijken.
@ daripper Een klein schip (<20m) wijkt voor een groot schip (>20m). Een klein schip dat voor beroep wordt gebruikt (bijv. een visser of rondvaartboot) geldt ook als een groot schip en krijgt voorrang.
@Lars diegene die dus z'n kite over bakboord heeft houdt koers en de ander wijkt in deze situaties is het wel van belang dat diegene die voorrang heeft niet afwijkt van z'n koers anders is er moeilijk te reageren.
Belangrijk nogmaals Goed zeemanschap: basis-->altijd aanvaring voorkomen dus indien de ander niet de regels volgt .........uitwijken
|
|
|
Thetheo
Geen avatar
Berichten: 52
|
Wat niet echt een regel is maar wat ik regelmatig tegen kom is een soort kitekleven....kiter die vlak achter je vaart en je ook blijft achtervolgen (tot aan de kustlijn)....is nogal irri als je een jibe wilt inzetten, kan dan namelijk niet, tenzij je met de nodige risicos je kite toch onder die ander in de bocht doordraait!
Dus geen kitekleven lijkt me een zinvolle regel
|
|
|
|
Claudia
Berichten: 502
|
Ja snap er nu ook niets meer van. Als je dus recht op elkaar af kite heeft de ander voorrang mits hij/zij zich links van je bevindt? En andersom. Heb ik het zo goed?
|
|
|
DaRipper
Berichten: 370
|
@julius Je hebt gelijk, met die kanttekening dat niet elk schip dat voor een beroep wordt gebruikt is per definitie een groot schip. Deze schepen dienen wel aan een van de volgende uitzonderingen te voldoen om rechten van een groot schip te krijgen terwijl ze kleiner zijn dan 20m; dit zijn vissersschepen, sleepboten/duwboten en schepen ingericht voor het vervoer van passagiers.
Belangrijk bij deze regels is dat het onderscheid in voorrangsregels tussen grote en kleine schepen alleen bestaat in het BPR en dus alleen op binnenwater van toepassing en NIET OP ZEE. Op zee zijn de BVA van kracht; Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee.
|
|
|
Luc=los
Berichten: 90
|
Wat een verwarringen hiero. -SB wijkt voor BB dus als je met je rechter been voor vaart heb je voorrang. plaatje 1 en 2 in plaatje 1 en 2 gaat de regter dus voor. en moet de linker (A) wijken. -Loef wijkt voor lij: de geen die het hoogst is moet wijken in dit geval A plaatje 3
-En dan het woord BEROEPSVAART bestaat NIET het gaat om de regel: klein wijkt voor groot en groot is alles dat groter is dan 20 meter (waterlijn).
Een politie bootje van 8 meter is beroeps vaart maar heeft dus GEEN voorrang. de wet text luid " indien een groot schip en een klein schip elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip. "
klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert; een passagiersschip een veerpont vissersschip duwbak
- oploper wijkt
|
|
|