heb bijna een jaar met dezelfde 5e lijnset gevaren omdat ik simpelweg geen zin had om twee naish shift sets a 180 euro te kopen. had dus gewoon 1 bar voor 12 en 16 x4 en dat is altijd goed gegaan, nog niets doorgesleten ( behalve dan koord chickenloop gelijk onder de knoop).
« Laatste verandering: Augustus 24, 2005, 14:34:11 door Elevation »
Je moet gewoon om de twee a drie sessies je depowerlijn en 5th lijn goed insmeren met sexwax. Je zal zien dat je lijnen dan aanzienlijk langer mee gaan.
ja en als er zand op komt slijt het ook harder met wax.
Dat klopt, daarom moet je ook altijd als je het water in loopt flink wat water over je bar en depowerlijn heen gooien, zodat het zand er af spoelt. Dan heb je minder last van slijtage.
Takoon heeft ook zo'n metalen bus in de carbonbar. Die slijt bij mij ook sneller. Naish heeft dat van kunststof en die kun je ook los krijgen en vervangen. Slijt dus de bar zelf meer...
De slijtage aan de Northbar gaat idd sneller dan bij de Naishbar. Het punt waar de slijtage het hevigst is, is bij de Y-splitsing als je veel de bar laat schieten. Bij Naish wordt er nog een extra pigtail bij geleverd, maar je kan ook een klein stukje tube in het lusje bij dat punt lijmen zodat het helemaal niet meer slijt.
heb mn zelfbouw 5fth ook op deze manier gemaakt na slijtageproblemen bij de Y-splitsing en heb er nu geen last meer van. het voordeel van deze manier is dat je 5e-lijn nu gewoon recht loopt ipv door een bochtje zoals ervoor.
Kijk, duurt ff voordat North met een oplossing komt. Ik gebruik de bar ook al een seizoen en bij de Y nog geen zichtbare slijtage. Toch maar ff ombouwen voordat het zover komt. Nu alleen de depowerlijn en 5th lijn nog.
Ook ik wax warm (gewoon met sexwax insmeren en fohn erop, pas op dat het niet te heet wordt!), maar laatst na een paar harde plakkers gewoon mijn depowerlijn knoop boven losgeschoten door de wax die ook die lijn smeert helaas. Pas dus op!