Kent iemand deze spot in Zuid Holland!!

Rosact
Gast
Mei 05, 2006, 03:04:43
edit2Rapporteer  

Dag,

ik woon er heel dichtbij en het is een gigantisch groot meer, ik heb het over het Valkenburgse meer, heeft iemand ervaring op dit meer, bij windsurfers is het bekend maar kiters zie je nog weinig,
Wie is hier wel eens geweest

loser
THEGREEN

Antwoord #1 Mei 05, 2006, 03:16:45
edit2Rapporteer  
Het is verboden om te kitesurfen op binnenwater, behalve op de gedoogspots. Dus ga eerst eens na of het legaal is.
LEAF

Antwoord #2 Mei 05, 2006, 05:07:16
edit2Rapporteer  
Stikt het daar niet van de bomen???  Lijkt mij niet relaxed dan om daar te kiten.
Le Coq
Gast
Antwoord #3 Mei 05, 2006, 16:32:12
edit2Rapporteer  
Het is verboden om te kitesurfen op binnenwater, behalve op de gedoogspots. Dus ga eerst eens na of het legaal is.

Het is alleen verboden om te kitesurfen op scheepvaartwegen (scheepvaartwegen: voor het openbaar scheepvaartverkeer openstaande binnenwateren en de Nederlandse territoriale zee, daaronder begrepen de daarin aanwezige waterstaatswerken)

Als het hier dus om een recreatieplas gaat is het BPR niet van toepassing. Wel kan de verantwoordelijke gemeente in de APV een kitesurfverbod hebben opgenomen.

Gewoon even navraag doen bij de gemeente dus!

Succes
naish23

Geen avatar

Antwoord #4 Mei 05, 2006, 17:24:18
edit2Rapporteer  
Ik heb daar vaak gewindsurft. Absoluut ongeschikt om te kiten, de wind is daar echt super vlagerig waardoor je kite alleen maar uit de lucht zou vallen. Daarnaast staat de hele oever vol met paaltjes en als het een beetje waait stikt het van de windsurfers.
Luc=los

Antwoord #5 Mei 05, 2006, 17:57:31
edit2Rapporteer  

Het is alleen verboden om te kitesurfen op scheepvaartwegen (scheepvaartwegen: voor het openbaar scheepvaartverkeer openstaande binnenwateren en de Nederlandse territoriale zee, daaronder begrepen de daarin aanwezige waterstaatswerken)

Als het hier dus om een recreatieplas gaat is het BPR niet van toepassing. Wel kan de verantwoordelijke gemeente in de APV een kitesurfverbod hebben opgenomen.

Gewoon even navraag doen bij de gemeente dus!

Succes

@ Le Coq helaas is jouw interpretatie van het BPR niet juist.

Het BPR is van toepassing op ALLE Nederlandse binnen wateren met uitzondering van westerschelde, eems-dolard, kanaal van gent naar terneuzen en dan nog een paar.
Het zou wel mooi zijn dan mag je op alle recreatie plassen reglement loos los gaan

je moet de begrippen even beter door lezen je hebt vaarweg en vaarwater
Vaarweg: elk voor het openbaar verkeer met schepen openstaand water;
Vaarwater: het gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt.

dit klinkt als of het omgekeerd moet zijn maar dat is niet zo.
GR. Lucas

Le Coq
Gast
Antwoord #6 Mei 07, 2006, 01:04:48
edit2Rapporteer  
@Lucas

Het BPR vloeit voort uit de scheepvaartverkeerswet. In deze wet staat in artikel 18 lid 1:

Bij algemene maatregel van bestuur (lees: het BPR) kunnen regels worden gesteld met betrekking tot het gebruik van scheepvaartwegen door personen die zich anders dan op een schip te water bevinden.

Het BPR gaat dus over scheepvaartwegen en volgens artikel 1 lid 1 van de scheepvaartverkeerswet is een scheepvaartweg:

Een voor het openbaar scheepvaartverkeer openstaande binnenwateren en de Nederlandse territoriale zee, daaronder begrepen de daarin aanwezige waterstaatswerken.

Daarnaast zei je het zelf al: vaarweg en vaarwater gaan over water dat openstaat voor openbaar verkeer met schepen. Op een recreatieplas is dit dus niet het geval!

Het BPR is dus inderdaad niet van toepassing op recreatieplassen die niet toegankelijk zijn voor het openbare scheepvaartverkeer.

De regels die op deze recreatieplassen van kracht zijn worden door de verantwoordelijke gemeente vastgesteld.

Correct me if I'm wrong....
zwafra

Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #7 Mei 07, 2006, 02:58:21
edit2Rapporteer  
Le Coq ..heeft gelijk het BPR is van toepassing op alle nederlandse vaarwegen ,Op recreatieplassen zou je als het niet door de plaatselijke gemeente verboden is ,gewoon mogen kitesurfen...
efgeha

Antwoord #8 Mei 07, 2006, 04:23:15
edit2Rapporteer  
Heb er vroeger wel eens ge-windsurfd, bah zoet water is vies!!

Slechts één keer gekite, in den beginne, jaren geleden met zuidwesten-wind, deze richting is het minst gehinderd door obstakels als bomen, maar dan nog vlagerig.

Oostelijke richtingen komt ie over de Stevenshof = bebouwing en over de A44 = bomen, daardoor zuper vlagerig!!

Je zou wel kunnen starten op de kop even voorbij het restaurant, waar vroeger Plankenkoorts, de studenten-surfclub, zat.

Er liggen ook zat pijpen aan de wateroppervlakte, vanwege de zandwinning daar, leuk om over heen te springen, maar niet om op te landen.

DUS als je er al gaat varen, los van of het mag of niet, wees erg zeker van je zaak, totaal niet voor beginners geschikt vanwege de onregelmatige omstandigheden en de obstakels.
Luc=los

Antwoord #9 Mei 07, 2006, 20:42:38
edit2Rapporteer  
tja inderdaad, ik vraag me dan af als het water niet open staat voor de scheepsvaart of je er dan mag varen.
zodra je mag gaat kiten (van een gemeente) staat het toch weer open voor de scheepsvaart. Maar ja zo blijf je bezig.
op de meeste recreatieplassen zal het dan ook niet mogen denk ik. Nog af gezien van het fijt dat ze meestal niet geschikt zijn.
DaRipper

Antwoord #10 Mei 07, 2006, 22:27:45
edit2Rapporteer  
Le Coq heeft helaas niet gelijk en Luc=los wel!
En trust me, ik kan het weten, geef er namelijk al enige jaren les is......
e_surf

Antwoord #11 Mei 08, 2006, 02:25:56
edit2Rapporteer  
@daripper

Hoe zit het dan met prive of particulier water of bijvoorbeeld een
zandafgraving.
Heb je dan aan alleen aan toestemming van de eigenaar genoeg
om te mogen varen.

Le Coq
Gast
Antwoord #12 Mei 08, 2006, 04:21:42
edit2Rapporteer  
Le Coq heeft helaas niet gelijk en Luc=los wel!
En trust me, ik kan het weten, geef er namelijk al enige jaren les is......

Klopt mijn redenering omtrend de regelgeving niet of mag je op de betreffende recreatieplas gewoon niet kitesurfen omdat de verantwoordelijke gemeente het verboden heeft??

En om op de vraag van e_surf terug te komen: lijkt mij wel dat dat voldoende is!
Luc=los

Antwoord #13 Mei 08, 2006, 05:26:03
edit2Rapporteer  
Ik heb geen zin om diep het BPR in te duiken om dit tot op de bodem uit te zoeken, dat heb ik al vaak genoeg gedaan, en van uit die kennis (ben nu 12 jaar zeilinstructeur). Kan ik met vrij grote zekerheid zegen dat zodra je op Nederlands binnen water aan het varen bent je sowieso onder het bpr valt. punt..

wat betreft privé water mag het waarschijnlijk je mag op eigen terrein immers ook zonder rijbewijs autorijden (heb ik op mijn 16e op een boerderij wel gedaan)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.