hyper active 5th line?

roelvdgun

Mei 06, 2006, 03:06:30
edit2Rapporteer  
eej mensen, ik dacht, laat ik is een poging wagen wimt te vervangen (maar dan wel op een veilige manier).
maar wel wat anders leuks voor de mensen die de 5e lijn gebruiken, ik heb een systeempje bedacht (somige mensen zullen zeggen na'ge'aapt van rrd, maar ik had t net 2 maanden bed8 voordat rrd ermee kwam)
naja in ieder geval eerst een tekeningetje zodat jullie tenminste een beetje snappen waar t over gaat:

dan wat het nut er van is:
door de 5e lijn vanaf de chickenloop terug naar de bar te leiden kan je de kite nog verder depoweren.
wat een ander effect is, is dat de bar vanaf het deel dat de 5e lijn aangetrokken word de bar precies drukloos is, daarvan ook een foto.
om toch niet de hele tijd aan die 5e lijn te lopen trekke heb ik de lijn niet direkt er naartoe gelijd, maar met een stopper ertussen bij de chickenloop, als je de bar gewoon naar je toe trekt blijft de 5e lijn onder spanning staan, als je m van je af duwt dan trekt hij pas bij de laatste 10/15cm tot de knoop de 5e lijn aan.
de safety werkt gewoon nog normaal, maar om het niet al te ingewikkelt te maken leg ik dat maar niet uit hoe ik dat precies gedaan heb.
als je het nog niet snapt.... ja kom een x langs (A)

dit systeem is goed getest en ik heb eigenlijk geen problemen/fouten gevonden, het enigste nadeel is dat je bar niet meer kan spinnen.
genoeg gelult, hier de foto's! (als je hq wilt, moet je eventjes mailen, weet dat ze niet super duidelijk zijn)

even poging tot springen, valt alleen net de wind weg

drukloze bar:

en na een dagje in t water geklooit te hebbe met de yarga moet ie ook weer drogen he!
THEGREEN

Antwoord #1 Mei 06, 2006, 04:37:49
edit2Rapporteer  
Whahahahaha  schater schater loser

Alleen het helmpje met Jetzt gehst loss ontbreekt nog!  ThumpsUp schater
Joepie

Teneerste: goed id van je 5th line (serieuze aspect)
Tentweede: leuk dat je direct foto's maakt
Tenderde: dat pak he, daar ga je toch heel erg in zweten als je een tijdje op de kant staat?  YeSS
roelvdgun

Antwoord #2 Mei 06, 2006, 05:02:55
edit2Rapporteer  
hahah k kwam net uit t water, ik kitesurf nog niet maar wou even kijken hoe je nou precies in t water t herstarten doet en of t boddy draggen beetje lukt, maar helaas door de zachte wind beide niet suc6vol kunnen doen

t systeempje had ik al een tijdje bedacht (rond jaarwisseling) helaas nooit kunnen testen nog door medische redene, heb t pas ook al getest in vlagerige wind en dan is het nog best handig om te hebben!
Fe®®y

Antwoord #3 Mei 06, 2006, 15:21:00
edit2Rapporteer  
hahaha nou in dat pak ga je niet zweten hoor, de wind waait er van alle kanten door heen. schater
adrenalin

Antwoord #4 Mei 06, 2006, 17:44:42
edit2Rapporteer  
He, leuk idee!

Trouwens je pak is echt te groot! daar ga je het koud in krijgen als je in het water ligt. Pak moet strak aansluiten.
roelvdgun

Antwoord #5 Mei 06, 2006, 18:08:06
edit2Rapporteer  
ja, maar bij de openingen (nek, benen en armen) zit hij wel strak, zo kan er geen water inkomen, of heb ik t dan fout?
adrenalin

Antwoord #6 Mei 06, 2006, 19:34:15
edit2Rapporteer  
ja, maar bij de openingen (nek, benen en armen) zit hij wel strak, zo kan er geen water inkomen, of heb ik t dan fout?

yep je hebt het mis! Het pak neemt water op, als het pak strak langs je lichaam zit, zal het laagje water opwarmen naar je lichaamstemperatuur waardoor je warm blijft.

Als je pak niet strak zit, zal het water niet/nauwelijks opwarmen. Dat hadden ze je wel ff mogen vertellen toen je je (volgens mij nieuwe...) pak kocht.
roelvdgun

Antwoord #7 Mei 06, 2006, 23:02:10
edit2Rapporteer  
is liddle pak Wink niet zo duur, maar ik vind hem wel redelijk warm hoor!
en hij zit wel redelijk strak:) kan wel strakker
als ie niet meer bevalt ga ik wel naar een duurdere kijken, ik gebruik hem eigenlijk alleen als het net te koud is om in zwembroek te windsurfen (ga waarschijnlijk pas vanaf de zomer kitesurfen...)
morge weer, zal dr is goed opletten of ie lekker warm blijft Smiley
nog bedankt voor de uitleg he;)
adrenalin

Antwoord #8 Mei 07, 2006, 02:13:58
edit2Rapporteer  
Owwwwww vandaar!  Nou veel succes ermee dan  ThumpsUp
Pbter

Geen avatar

Antwoord #9 Mei 07, 2006, 07:03:26
edit2Rapporteer  
pas vanaf de zomer kitesurfen... weet je wel wat je mist?
knar

Geen avatar

Antwoord #10 Mei 07, 2006, 19:16:18
edit2Rapporteer  
Ben je niet bang dat de 5e lijn hard zal slijten op de plek waar hij door het onderste (linker) oogje gaat?
roelvdgun

Antwoord #11 Mei 08, 2006, 00:57:59
edit2Rapporteer  
k weet nog niet wat ik mis, maar heb wel zo'n gevoel dat ik veel mis idd, maar heb t geld helaas niet:(

de 5e lijn zal niet (zo hard) slijten op t oogje, hij is daar gesleeved.
knar

Geen avatar

Antwoord #12 Mei 09, 2006, 03:17:03
edit2Rapporteer  
Nog wat:

1) Weet je wel zeker dat bij wat meer wind je QR goed werkt?

Bij een 'gewoon' 5e lijn systeem zal de kite na het lossen alleen nog aan de 5e lijn hangen.

Is dat bij jou ook zo of blijft de omgehaalde 5e lijn ook een beetje aan je bar trekken? Als dat zo is dan zal je kite niet volledig depoweren en dat is gevaarlijk!

Je bar moet drukloos omhoog kunnen schuiven.

2) Bovenaan je depowerstrap zie ik een (verzinkt) harpje. Achter het schroefpennetje van de harp kunnen  makkelijk lijnen blijven haken. Dat kan bij een beginner makkelijk  gebeuren. Als bijvoorbeel je 5e lijn een slag om dat pennetje maakt dan werkt je QR niet meer. Gebruik spullen waar geen uitsteeksel aan zitten.

3) Op de eerste foto zie ik onderaan allemaal losse eindjes touw hangen. Volgens Murphy zal alles wat in de knoop kan raken ook in de knoop raken en dat kan weer gevaarlijk zijn.

Tot slot: leuk bedacht, maar probeer de uitvoering te verbeteren en test het heel grondig.
Da shizz

Geen avatar

Antwoord #13 Mei 09, 2006, 14:27:53
edit2Rapporteer  
Yo hulde voor je initiatief... Ik ben zelf niet al te snugger dus begrijp ik het principe niet helemaal. Moet je al een vijfdelijns kite hebben? Of kun je met jouw systeem een 5elijns kite maken van vierlijns. Ik zie een identieke naish bar zoals bij mijn x2's zitten en die kunnen wel wat depower gebruiken in valggerige wind.... Zou dus een uitkomst zijn.
Over je pak: Is idd niet OK. Gaat voor geen meter werken....kun je net zo goed een t-shirt aan doen. Kun je hem niet ruilen voor vier maten kleiner?
roelvdgun

Antwoord #14 Mei 10, 2006, 03:49:58
edit2Rapporteer  
1: ja heb getest, het lijntje zit met een ringetje tegen de stopper aan, als je de 5e lijn aantrekt schuift dat ringetje leuk mee over de 5e lijn.
2: dat harpje, ik zal de hoekjes van t harpje wegwerken, goed dat je het zecht.
3: er hangen idd nog een hoop losse touwtjes, dat komt omdat ik nog beetje aan het afstellen was, maar ik ga het binnenkort ook wegwerken als ik even tijd heb.

@Da shizz: t princiepe is idd best moeilijk, tenminste k heb er redelijk wat denkwerk in zitten. het is voor 5lijns kite's gemaakt, weet niet of de x2 ook met 5e lijn te vliegen is want die heb je wel zeker nodig.

en dat pak, hou er nou over op , ik weet dat ie te groot is heb nog een ouwe strakkere boven liggen, zal die binnenkort is proberen als ik t koud heb.
groetjes
roel
knar

Geen avatar

Antwoord #15 Mei 11, 2006, 04:56:16
edit2Rapporteer  
1: ja heb getest, het lijntje zit met een ringetje tegen de stopper aan, als je de 5e lijn aantrekt schuift dat ringetje leuk mee over de 5e lijn.

Slim bedacht! Dat kan bij de  RRD "Total depower bar" die je noemde volgens mij niet.
Elevation

Antwoord #16 Mei 11, 2006, 05:10:56
edit2Rapporteer  
probeer het geheel een keertje bij windkracht zes.. als het werkt hoor ik het graag... rest is gewoon gepruts.. ik heb al een keer met zelfbouw safety met windkracht 7 met 8 meter x 4 over de brouwersdam gestuiterd 2 jaar geleden... dat hoef ik niet meer !!!
roelvdgun

Antwoord #17 Mei 11, 2006, 19:00:15
edit2Rapporteer  
de 5e lijn werkt gewoon t zelfde bij de safety hoor, je moet t zeg maar zien als een extra ringetje waar t stoppertje tegenaan zit Wink weet niet wat daar fout aan kan gaan...
Maurits

Antwoord #18 Mei 11, 2006, 20:19:00
edit2Rapporteer  
haha pak zit redelijk strak schater Dat maak je mij niet wijs. ThumpDown
THEGREEN

Antwoord #19 Mei 14, 2006, 22:01:12
edit2Rapporteer  
Hey Roeliekoelie,

Heb eens goed naar je systeem gekeken en ik denk dat dit een hele mooie oplossing is voor jou maar voor mensen die hun lijnen heel willen houden niet geschikt. De lijn gaat namelijk met veel wind enorm snel slijten en bovendien waarom zou je zo'n systeem maken met een drukloze bar? Wat is het nut van een drukloze bar? Dat is de vraag!

En al dat gefreubel om je depowerkoord lijkt mij ook niet de veiligste oplossing (heb ik vanuit de zeilerij geleerd)

Greetz
roelvdgun

Antwoord #20 Mei 14, 2006, 23:54:47
edit2Rapporteer  
t systeem is ook te maken met een katrol in plaats van een ringetje, dan zal het dus niet/weinig slijten, zeker omdat de lijn gesleeved is.
het doel van deze bar voor mij is niet om de bar drukloos te maken, anders had ik m wel helemaal nagemaakt van RRD, mijn doel is om de depower nog wat groter temaken d.m.v. 5th line, dit is dan ook gelukt.
het is idd een klein nadeeltje dat er nu een extra lijntje weer naar de bar loopt maar ik vind het zelf niet zo erg omdat ik nog geen extreme tricks enzo doet waar alles in de war kan raken (bijv. 720 en dingen als dat)
Frits

Antwoord #21 Mei 15, 2006, 00:00:13
edit2Rapporteer  
beter met een klein depowerstrapje oid.. slijt veel minder.. ik heb hier ook wel eens aan gedacht.. aangezien mn noseline ook 3 knoopjes heeft.. ipv de kite iedere keer neer te laten gewoon ff verstellen lijkt me makkelijker
Joris

Antwoord #22 Mei 15, 2006, 07:17:56
edit2Rapporteer  
ja maar volgens mij was het hele idee dat je wat extra kon depoweren door de bar gewoon nog wat verder van je af te duwen. beetje lastig om bij iedere vlaag strapjes losser en vaster te gaan zetten.

verder leuk bedacht, maar wel weer extra lijnen en dingen waardoor je safety niet door zou kunnen werken.
Fré

Antwoord #23 Mei 15, 2006, 15:27:31
edit2Rapporteer  
het is idd een klein nadeeltje dat er nu een extra lijntje weer naar de bar loopt maar ik vind het zelf niet zo erg omdat ik nog geen extreme tricks enzo doet waar alles in de war kan raken (bijv. 720 en dingen als dat)

Extreme tricks zoals 720? Die extreme tricks kunnen gebeuren na een crash, tijdens een crash, voor een crash... Be carefull!!!! 2 keer rond is *niet* zoooooo extreem!
¦Tim¦

Antwoord #24 Mei 15, 2006, 16:22:47
edit2Rapporteer  
pfff tss gaat die een lydl wetsuit kopen  ...

die heb ik ook:D
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.