advies gevraagd bij zoeken naar beginners set

bart b
Gast
April 21, 2004, 20:44:47
edit2Rapporteer  
hallo daar,

heb afgelopen weekend mijn eerste kite surf les gehad - ja lekker vroeg in het seizoen  ;D

nu op zoek naar een beginners set - ben zelf zo'n 80 kg zwaar en wil kiten tot zo'n windkracht 4-5. wat voor een kite heb ik nodig?

welke types... er is zoveel op de markt  ???

ieder advies is welkom - wellicht met een set te koop?

cu, bart
emailen kan ook: bart2u2@yahoo.co.uk
Whoopaa
Gast
Antwoord #1 April 21, 2004, 21:08:04
edit2Rapporteer  
Advies heb ik helaas niet omdat ik ook opzoek ben naar een beginnerskite.

Lees dit wel even door: http://www.kitehigh.nl/z_tips_2ehands.php
bart b
Gast
Antwoord #2 April 21, 2004, 21:15:48
edit2Rapporteer  
zit te dubben tussen 2ehands of overjarig type met garantie... ???
Jasper

Antwoord #3 April 22, 2004, 13:53:42
edit2Rapporteer  
als je niet teveel geld hebt..koop liever 2 goede tweedehands kites..dan een overjarige in de winkel. Als je voorzichtig met je spullen omgaat, gaan je kites zoiezo niet snel kapot. Ik heb zelf een 12 gekocht in de winkel en sta nu afentoe langs de kant omdat het te hard waait. Ik ging dan ook wel de hele winter door, maar heb wel spijt dat ik niet iemand zijn setje heb overgenomen die ging voor een nieuwe range..

Ikzelf adviseer te gaan voor een 12 (of 14) en kleiner, later kan je altijd nog een 16 erbij kopen. Met 12 knopen kan je namelijk ook met je 12 varen en die 2 knopen winst voor een bedrag dat je aan je 16 uitgeeft kan je beter uitgeven aan je 8 zodat je met harde wind kan varen!

@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 April 22, 2004, 14:28:48
edit2Rapporteer  
Ik vindt het advies van Jasper over de 8 meter niet verstandig want een beginner met harde wind en een 8 meter is levensgevaarlijk!!! Als je met een 8 het water op kan is de wind in Nederland bijna altijd enorm vlagerig!!!!! Ik vindt het zelf al af en toe best link (niet dat ik zo goed ben hoor!!) dus voor een beginner lijkt mij een 12 en later een 16 de beste keus.

Jasper

Antwoord #5 April 22, 2004, 16:00:16
edit2Rapporteer  
Toen ik net begon he, hield ik mijn 12 niet met +16-17 knopen. Had ik mooi mijn 8 kunnen pakken en gevaarlijke situaties voorkomen, nu moest ik het water af. Als je met je 12 als beginner niet kan varen waait het gewoon niet! Ik vind dat je relatief weinig profijt van een 16 hebt voor het geld dat je ervoor betaald!

Ik zeg namelijk niet dat je met je als beginner je 8 moet pakken en moet gaan kiten met stoten van +25. maar je kan wel chill oefenen met +16-20 knopen. Sta je niet de hele tijd in het water met je trapeze in onder je ribben omdat je kite zo staat te liften..

het is net hoe je het bekijkt...
Tomislav

Geen avatar

Antwoord #6 April 22, 2004, 16:15:01
edit2Rapporteer  
Persoonlijk vind ik kleinere kites prettiger om mee te leren. Ze sturen sneller en is een stuurfout sneller gemaakt maar ook sneller hersteld. Hiernaast kan je een kleinere kite "vertragen" en z'n windbereik uitbreiden door langere lijnen te nemen, bij voorbeeld 35-40m.

Ik vindt het advies van Jasper over de 8 meter niet verstandig want een beginner met harde wind en een 8 meter is levensgevaarlijk!!! Als je met een 8 het water op kan is de wind in Nederland bijna altijd enorm vlagerig!!!!! Ik vindt het zelf al af en toe best link (niet dat ik zo goed ben hoor!!) dus voor een beginner lijkt mij een 12 en later een 16 de beste keus.
Jasper

Antwoord #7 April 22, 2004, 16:15:22
edit2Rapporteer  
Ik zie net dat je tot 5BFT wil kiten, dan heb je misschien meer aan het advies van wakie.
KiteDemon

Antwoord #8 April 22, 2004, 16:49:12
edit2Rapporteer  
Bart,

12 m2 is een mooie maat om mee te beginnen. Je kan dan van 13 tot 18 knopen goed uit de voeten. later kan je altijd nog uitbreiden naar een 16. Van een 16 heb je gewoon veel meer plezier dan een 8 omdat het aantal dagen dat het minder waait dan 15 knopen nou éénmaal vaker het geval is dan +20 knopen (vooral met de zomer in aantocht).
Als je wat meer ervaring hebt gekregen kan je nog altijd een klein maatje aanschaffen zodat je niet meer aan de kant hoeft te staan als het echt blaast (die dagen zijn nou éénmaal dunner gezaaid)

Suc7

Fer
KiteDemon

Antwoord #9 April 22, 2004, 17:00:24
edit2Rapporteer  
Enne... ga op zoek naar een leuk tweedehands mid AR kite aangezien je ongetwijfeld nog wel het één en ander zal slopen onderweg. Dus niet al te veel geld pompen in je eerste setje.

Fer
joost
Gast
Antwoord #10 April 23, 2004, 08:37:42
edit2Rapporteer  
Een 16 lijkt mij een beetje groot om het mee te leren toch?!?! niet echt verstandig lijkt mij...
slufterhufters.com

Antwoord #11 April 23, 2004, 09:26:14
edit2Rapporteer  
dus je weegt 80k en wil kiten rond de  4 bf,

dan is een 16m aero2 een hele goede optie, lekker stabiel en makkelijk in omgang.

kan je als je wat beter word een 12m erbij kopen.
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 April 23, 2004, 10:03:43
edit2Rapporteer  
Ja.........ben het helamaal eens met Arno!!!!! Ben zelf trouwens ook met een 16 begonnen en dat ging gewoon perfekt. Met een 16 meter kan je later vaak kiten en daar komt het in het begin vooral op neer. Je simpel zoveel mogelijk op het water zijn om snel progerssie te maken.

Laguna
Gast
Antwoord #13 April 27, 2004, 20:00:45
edit2Rapporteer  
Koop een 16m2, zeker niet kleiner, daar zul je spijt van krijgen.
(4 a 5 bft)
Een 16m2 reageert ook niet zo snel en straft je foutjes niet zo af.
Gr
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.