dillemma, winterwetsuit of drysuit

Spoon

December 02, 2008, 15:27:25
edit2Rapporteer  
Dudes, ik heb een probleempje.

Ik heb een tijdje geleden besloten om voor ee dry suit te gaan voor de winter. (lucifer)
Ik heb hem nog niet gekocht maar ik krijg nu wel twijfels (los van de prijs)
De reden is omdat iemand tegen mij vertelde dat als je een ongelukje krijgt met een drysuit en dat ding raakt lek dan ben je echt de sjaak. Je pak loopt vol en onder je pak draag je niet echt veel tegen water.

Ik heb een wetsuit gezien waarin je eigenlijk helemaal niet nat word. (6,5,4 van gaastra)

Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. De prijs maakt niet uit, dus je moet het echt zien als wat is warmer in de winter en minst gevaarlijk..

ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
later
Stanley

Antwoord #1 December 02, 2008, 15:32:52
edit2Rapporteer  
Spoon,

ja het droogpak kan lek maar de voordelen zijn grotewr dan de nadelen.
Ik ga zelf absoluut dit voorjaar voor de OR pyro pro.
Ok is prijzig maaar dit pak is ontworpen voor kitesurfen dus behoorlijk robuust.

Ik ga juist voor een droogpak om niet meer in die kou in mijn blote reet op de pakeer plaats te moeten staan. Gewoon een fleece traiings broek en dunne truie en hoppa zo dat pak in .
Klaar met surfen spullen in de auto pak uit en rijden maar wat wil je nog meer.
chico

Antwoord #2 December 02, 2008, 15:42:38
edit2Rapporteer  
Wetsuit. Thuis aantrekken. Dan 50 min in de auto naar de Slufter. Paar uurtjes kiten en dan weer met natte wetsuit in de auto en thuis weer omkleden. Onderweg ff stoppen bij een tankstation is ook leuk.
DM2008

Antwoord #3 December 02, 2008, 16:06:07
edit2Rapporteer  
Mocht je voor een droogpak kiezen: het lek raken is imo niet zo'n probleem, aangezien de druk v/h water de eventuele scheur dichtdrukt. En bovendien, het instromende water heeft dezelfde dichtheid als... het water om je heen, dus daardoor zink je niet.

1 tip: zorg er VOORAF voor dat je vooral de nekseal goed hebt aangepast op jouw nek. Kan eventueel vervelende gevolgen hebben.
LOEN

Antwoord #4 December 02, 2008, 16:13:16
edit2Rapporteer  
Goed dat je hier over na denkt, maar ik zou me hier niet heel veel zorgen om maken.
NPX is pakken gaan maken speciaal voor het kiten, mag er van uit gaan dat die niet zomaar lek gaat.
Mocht hij wel lek gaan dan is het zoals DM beschrijft.
Drysuit lijkt me wel warmer, sowieso met omkleden

Als ik het geld er voor had had ik het wel geweten Smiley
Succes
Morres

Antwoord #5 December 02, 2008, 16:29:11
edit2Rapporteer  
Ik zou toch voor een merk gaan met meer ervaring (Ocean rodeo). Zeker gezien die hele zware quality-check hebben, maar ook omdat ze niet alleen door surfers worden gekocht, maar ook in offshore business. Die lucifer zal ook erg veel klapperen, bovendien zijn ze er niet in roze! YeSS InLove
Idefixe

Antwoord #6 December 02, 2008, 18:02:16
edit2Rapporteer  
De afgelopen jaren veel mensen in de winter met een droogpak zien varen. Uiteindelijk kwamen ze allemaal min of meer nat van het water af. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je vaarstijl.
het enige echte nadeel van een nat pak is het omkleed gebeuren.
Power Zone

Antwoord #7 December 02, 2008, 18:03:39
edit2Rapporteer  
Ok dan heb je een drysuit, dan worden je handen en voeten nog steeds steenkoud of hebben ze daar ook iets voor, buiten de gewone drygloves en schoentjes van BV Mystic?
Idefixe

Antwoord #8 December 02, 2008, 18:06:47
edit2Rapporteer  
Ok dan heb je een drysuit, dan worden je handen en voeten nog steeds steenkoud of hebben ze daar ook iets voor, buiten de gewone drygloves en schoentjes van BV Mystic?
Als je je lichaam makkelijk(er) kunt warm houden is er meer energie over voor je handen en voeten. Dat merk je dus echt wel! Daarom dus ook altijd iets van een muts op je kop  ThumpsUp
Spoon

Antwoord #9 December 02, 2008, 18:25:47
edit2Rapporteer  
Thnx dudes voor deze input..

mn voeten en mn handen zijn het probleem niet...
Het is idd die kou vooral na het kiten...
verdorie... ik weet niet wat ik nu zal doen :S...

El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 December 02, 2008, 18:31:52
edit2Rapporteer  
De afgelopen jaren veel mensen in de winter met een droogpak zien varen. Uiteindelijk kwamen ze allemaal min of meer nat van het water af. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je vaarstijl.
het enige echte nadeel van een nat pak is het omkleed gebeuren.

Bij een korte sessie valt dat wel mee, maar als je een paar uur gaat beulen dan wil er wel wat condens zweet ophopen, en dat gaat idd in je kleren zitten. De truc is om lang sportondergoed te dragen dat droog blijft voelen, en fleece er over heen.
Daarnaast heb je bij een flinke wipe out wel eens wat water binnen, in minimale hoeveelheden overigens. In de branding heb je wel eens harde spray die naar binnen slaat, dat water blijft onderin je broeks pijp zitten en daar heb je geen last van.
En onderweg naar huis de kachel aan en dampen maar. Ongeveer hetzelfde als wintersport.
Min of meer nat: nee, hooguit vochtig.

De kunst is om de onderlagen goed op te bouwen, je bent in het begin geneigd teveel aan te trekken, en daar ga je van zweten.
Schoentjes kan je in verschillende diktes kopen, tot 6mm. Of je warme hande houd hangt heel erg van de persoon af, de een heeft daar meer last van dan de ander.

Het scheur gevaar valt reuze mee, ik heb na ca. 20 sessies 1 keer de stof tussen de rits gehad en 1 keer op een schelpje gebuttslide, gaatjes van 2mm of zo daar stroomt het echt niet door naar binnen. Ik heb de OR pyro lite, de pro heeft asspatches van dikke stof waar je echt niet doorheen gaat.

Mijn ervaring: comfort en warmte
Hattori Hanzo

Antwoord #11 December 02, 2008, 18:50:15
edit2Rapporteer  
heb nu 4 keer gevaren met mn droogpak.... bevalt zeer goed...
laat je niet bang maken over vocht in je pak..heb aardige klappers gemaakt maar geen water binnen gekregen. Wat wel belangrijk is een pak met hieraan sokken ipv machetten bij de voeten. Kans dat je waterbij je voeten binnenkrijgt is wel wat groter

Wat hierboven staat over onderkleding klopt: dun thermo ondergoed wat vocht afvoert, hieroverheen fleece....heb je van vocht geen problemen. (tenzij je zweet als dat mannetje van die axe reclame).

omdat je hele lichaam warm blijft heb je ook minder snel last van koude handen!

succes met je keuze!

KiteDemon

Antwoord #12 December 02, 2008, 19:18:32
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken spoon. De verstevigingen zitten op de juiste plekken. Maar onze zomerse vaarstijl kan je wel uit je hoofd laten (lees; af en toe over een droge zandbank heen gesleurd worden of niet zachtaardig op het strand met schelpjes parkeren....) Maar ook neopreen overleeft dat niet, dus vermijd uiteraard kontakt met scherpe voorwerpen.
Verder is het de truuk niet te warm te kleden om overmatig zweten te voorkomen. De lucifer heeft wel Goretex, wat naar naar buiten kan ademen. Verder zullen je handen en voeten gewoon warm blijven zolang je aktief blijft op het water. Wat ik uit de beknopte verslagen heb gelezen zal er niet makkelijk water binnendringen via de nek-, pols- en enkelseals.
LF Ruud

Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #13 December 02, 2008, 19:22:39
edit2Rapporteer  
Als het goed koud is doe ik meestal een twee korte sessie's van een 1,5 uur lekker je ding doen Joepie En idd wat Chico zegt je wetsuit thuis al aan trekken dat scheelt tijd, je staat zo op het water
En als je weer naar huis gaat ff een handdoek op de zitting van je auto en je gaat naar huis en je stapt zo de douche in KLAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ThumpsUp
Zo heb ik het ook gedaan werkt ECHT SUPER
Bram Wilbrink

Antwoord #14 December 02, 2008, 19:44:36
edit2Rapporteer  
Ik ga op termijn ook voor zo pyro pro.. wetsuit aan in de auto geen optie.. t is verdikkeme meer dan een uur rijden en dat pak zit allejesus strak.
KiteDemon

Antwoord #15 December 02, 2008, 20:02:40
edit2Rapporteer  
Zelf altijd de winter doorgevaren met dubbele lagen neopreen, en dat was 1 lange sessie en dan gelijk achter de auto omkleden voordat je helemaal was afgekoeld. Is goed te doen, maar een droogpak is toch stukken comfortabeler. Droog erin, en na de sessie droog eruit. Maar je kan nu ook je pak afdrogen aan de buitenkant en in je droogpak in de auto stappen zonder gelijk de bekleding in je auto te vernaggelen. Verder zal je droog onder je pak ook warmer blijven.
Stanley

Antwoord #16 December 02, 2008, 20:09:39
edit2Rapporteer  
@ KiteDemon,

welk pak heb jij ?
ItsMe.Erik

Antwoord #17 December 02, 2008, 20:17:55
edit2Rapporteer  
Wetsuit. Thuis aantrekken. Dan 50 min in de auto naar de Slufter. Paar uurtjes kiten en dan weer met natte wetsuit in de auto en thuis weer omkleden. Onderweg ff stoppen bij een tankstation is ook leuk.

Dit komt me bekend voor. Wink
KiteDemon

Antwoord #18 December 02, 2008, 20:21:43
edit2Rapporteer  
@ KiteDemon,

welk pak heb jij ?

Ik zit nog te wachten mijn NPX Lucifer die elk moment kan binnenkomen.
rikjonker

Antwoord #19 December 02, 2008, 22:40:55
edit2Rapporteer  
Spoon. Ik heb op dit forum een review geschreven over de ocean rodeo pro. Ben er nu het tweede winterseizoen mee bezig en ben nog steeds erg tevreden over het pak. Heb behoorlijke crashes gemaakt inclusief een kleine drag over het strand, geen krasje.
Heb hiervoor altijd in de winter doorgekite met wetsuit en dat ging ook, maar met droogpak is echt 10X comfortabeler. Je blijft echt warm en dat scheelt ook een hoop blessures. Qua veiligheid is het denk ik ook nog beter dan een wetsuit, omdat je er extra drijfvermogen doorkrijgt (zie mijn review).
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #20 December 02, 2008, 22:50:04
edit2Rapporteer  
Maar je kan nu ook je pak afdrogen aan de buitenkant en in je droogpak in de auto stappen zonder gelijk de bekleding in je auto te vernaggelen.
tegen de tijd dat je bij de auto komt is je pak al droog en kan je zonder iets nat te maken gaan zitten. Je komt ook schoon het water uit dus als het je lukt je kite in je tas te stoppen zonder onder het zand te komen te zitten ben je ook vrijwel zandloos.
Toch beter je pak uit doen voor de rit, want het wordt toch een partij zweten - tenzij je een cabrio hebt natuurlijk.
Overigens is een droogpak een heel klein pakketje dat bijna niks weegt, en bijna niet hoeft te drogen.
Om de 5 sessies even afspoelen met een sopje met een beetje Omo helpt tegen bospaddo luchten, een zekere M. Bandit Dos kan hier niet zo goed tegen (mja die is zwanger dus overgevoelig met geur)
Langbeest

Antwoord #21 December 03, 2008, 00:13:07
edit2Rapporteer  
Zijn er nog pas/verkoop punten?????
Vinni

Antwoord #22 December 03, 2008, 00:14:39
edit2Rapporteer  
Wat zijn de punten waar je echt op moet letten bij aanschaf van een droogpak? Maakt het veel verschil als hij een maatje te groot is?
sjembek

Antwoord #23 December 03, 2008, 01:08:23
edit2Rapporteer  
Je kan ook gewoon een goedkoop regenpak kopen en die tijdens je verblijf op de kant aantrekken om zo de windchill te vermijden.

Maar je kunt ook gewoon bikkelen, zoals de rest Wink
Spoon

Antwoord #24 December 03, 2008, 08:53:16
edit2Rapporteer  
Wat zijn de punten waar je echt op moet letten bij aanschaf van een droogpak? Maakt het veel verschil als hij een maatje te groot is?

ik denk het niet want de maatvoering is heel erg standaard. s t/m xxl. bij wetsuits heb je ook nog de bouw waar men rekening mee houd.de seals bij je nek, handen en voeten moeten goed aansluiten.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.