Starters set informatie gevraagd

peter71

Geen avatar

September 11, 2011, 09:20:42
edit2Rapporteer  
Hallo, voor iedereen begint moeilijk te doen, JA ik heb me al suf reviews gelezen, youtube bekeken, ... maar hoe meer je leest hoe minder je weet

profiel :  40 met ca 76 kgs en 182cm lang
sport = veel zwemmen, wat joggen en 20 jr windsurfervaring (maar al het gesleur beetje beu)
doel = kiten met lichte , middelwind , dus 10 knopen tot NIET over de 30 (doe ik nog wel wavesetje)
spot(s) = Belgische kust en Nederland (regio Zeeland)
ambitie=  freeride en wat waveriding (voor zover je het waves kan noemen),
wat niet =  mega hangtime, extreme hoogte, geen blind passes, kiteloops, ...

super belangrijk = handige controlbar , Safety first !! en easy depower, relaunch

quiver :  dacht aan 2 kites en 2 boards (1 gemiddeld TT board en iets voor lichte wind (wave of skim)
voor zover ik het begrijp is tegenwoordig (net zoals bij windsurfen) eerder de breedte belangrijk dan enkel de lengte bij boards
huidig nivo = bodydrag gaat prima, nog verder oefenen met waterstart en 1ste meters (wordt privélesje , is wat intensiever)

merken: dacht aan , afgaande op reviews, en persoonlijke voorkeur qua looks en verkrijgbaarheid bij lokale shop (ozone, slingshot, nobile, naish, north ,cabrinha)

- Nobile N62 als kites en daarvan evt ook de boards (heb niet graag een allegaartje van merken door mekaar)
- Ozone catalyst (maar welke boards er dan weer onder)

-goede reviews maar moeilijker verkrijgbaar EPIC Renegade, Starkites

bij windsurfen heb ik een voorkeur voor de 'kleinere' merken zoals Hotsails of Loftsails (goede afwerking, en luisteren echt naar de consument , in tegenstelling tot marketing bedrijven zoals north en Neilpryde (waar Cabrinha bij hoort)

laat voorstellen maar komen,  materiaal mag recent zijn (2011 ), 2012 misschien net wat te nieuw)

tnx
Peter
DennisG

Antwoord #1 September 11, 2011, 12:45:53
edit2Rapporteer  
Hoi Peter,

Ik ben zelf vorig jaar begonnen met kitesurfen. Ook na een lange tijd windsurfen en ben gegaan voor de Nobile N62. Ik heb hier prima mee gevaren. Het is een prima kite om het mee te leren. Makkelijke herstart. Niet ieder foutje wordt direct afgestraft, grote windrange, enz.

Wat ikzelf het lastigste vond tijdens de eerste zoektocht was dat je niet goed weet wat voor een type kite bij je past. Ik kan je dus alleen maar adviseren om te gaan testen want wat voor de een een prima kite is, daar beleeft de ander weer geen plezier aan. ik heb zelf veel plezier gehad met de N62 maar heb nu wel andere kites besteld die wat beter bij mij passen.

Mocht je besluiten om voor de Nobile N62 te gaan dan heb ik nog twee kites die vandaag Marktplaats op gaan. een 9 en een 11 inclusief bar. Beide vorig jaar aangeschaft.

Gr. Dennis
geloof68

Antwoord #2 September 11, 2011, 13:39:15
edit2Rapporteer  
Hoi Peter71, ik ben een ex-windsurfer (vanaf 1980 en in 2004 alles verkocht) en vaar sinds 2007 met Ozone. Ik geef sinds 2007 les met kites van Ozone, laatste 2 jaren met Catalysts. De Catalysts bevallen mij zo goed dat ik er zelf ook (bijna) altijd mee vaar. Ozone staat voor kwaliteit, no nonsense en gebruiksgemak. Ik kan je een keer op B'dam of andere locatie in de buurt de Catalyst (6-8-10-12) laten zien en wellicht ook even laten voelen. Laat maar weten!

't Is handig om te starten met een freeride twintip met lengte van circa 135-140 en breedte van circa 41-42cm. Vanaf 10 knopen kitesurfen met een twintip wordt moeilijk met een gemiddelde kiteset, zeker als je nog moet leren kiten. Daar kan een skim eventueel later het verschil gaan betekenen in low wind condities.

De meeste kiters met jouw gewicht starten met 1 kite (bijvoorbeeld een 10m Catalyst) of 2 kites (bijv 12m en 8m Catalyst). Het zal eerder 14 knopen moeten waaien voordat je met jouw (overigens gemiddelde) gewicht lekker kan gaan oefenen/varen met een 12 meter.
geloof68

Antwoord #3 September 11, 2011, 13:47:03
edit2Rapporteer  
Oops dubbel
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 11, 2011, 17:09:39
edit2Rapporteer  
doel = kiten met lichte , middelwind , dus 10 knopen tot NIET over de 30 (doe ik nog wel wavesetje)

Ik zou zeggen, koop een 10m kite + twin tipje en ga kiten bij 15-20 knopen. Probeer het eerst maar onder de knie te krijgen en kijk dan waar je voorkeur naar uit gaat.
Als het rond de 10kn waait, zie ik alleen nog maar flysurfers, en volgens mij is dat een hele andere beleving (en ook nog een bijzonder flinke investering)
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 September 11, 2011, 17:42:34
edit2Rapporteer  

Ik zou zeggen, koop een 10m kite + twin tipje en ga kiten bij 15-20 knopen. Probeer het eerst maar onder de knie te krijgen en kijk dan waar je voorkeur naar uit gaat.
Als het rond de 10kn waait, zie ik alleen nog maar flysurfers, en volgens mij is dat een hele andere beleving (en ook nog een bijzonder flinke investering)
Ben ik het niet helemaal mee eens, je ziet steeds meer nieuwe tube kites van 16-17-18m.
Met 76 KG en een wat groter twintip board moet je dan lekker kunnen varen vanaf 10 knts.

Blijft inderdaad wel een redelijke investering, en beaam dan ook dat het beter is om in het begin gewoon een gemiddelde maat kite te kopen. Heb je het onder de knie en wil je toch meer met weinig wind, kun je er altijd nog een Low-Wind kite bij kopen.

Ben zelf ook begonnen met een 10m, daarna een 7,5 erbij gekocht. En dit setje begin dit jaar verkocht een een 10 - 7 setje gekocht, de low-end van deze 10 was toch beduidend minder waardoor ik ook een Low-Wind kite gekocht heb (Ozone Zephyr 17m) die ik met mijn 65-70 kg lekker kan varen van
10 - ? knts (als ik hiermee overpowerd sta, kan ik makkelijk mijn 10m pakken). Ik vaar deze kite icm een 130-39 cm boardje, met een groter board (145 x 45 ?) zou ik vanaf een knoop of 6-7 moeten kunnen varen.

Conclusie, wil je van 10 - 30 knts kunnen varen, is het beter om 3 kites te hebben. Mocht je eigenwijs zijn en het met 2 kites willen halen, koop een grote maat, en iets van een 9 erbij.
Al ga je de 9m in het begin waarschijnlijk niet houden in 30 knts.

voor 2 boardjes denk ik qua afmetingen 145x45 (of een skimboard, maar dat is als beginner iets moeilijker) en 130x40 (of iets van 132x40)
peter71

Geen avatar

Antwoord #6 September 11, 2011, 19:26:39
edit2Rapporteer  
ok, dus een paar verschillende merken testen in de 10 range maar geen C , met een gemiddeld TT boardje.  toekomst zal dan inderdaad uitwijzen welke richting ik meer uitwil. Heb mijn surfsetjes nog liggen dus als het niet ideaal  is voor met de 10 te oefenen, kan ik toch nog het water op.
een piek van 30 knopen misschien wel een keertje maar is toch wel de bedoeling om in rustiger omstandigheden te kiten. Vrouw, kinderen en afbetalingen ga ik niet te gekke dingen doen.

HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #7 September 11, 2011, 22:13:14
edit2Rapporteer  
Dan denk ik dat je idd voor een 10 moet kijken, is (afhankelijk van het type en niveau kiter) te varen vanaf 12-14 knts en te houden tot ongeveer 30 knts (comfortabel tot 26 - 28 knts)

Zijn zat beginnerstopics waar verschillende beginnerskites in staan.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.