Montage vinnen en assymetrische voetbanden geregeld fout

Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
September 23, 2011, 14:02:49
edit2Rapporteer  
Ok, toegegeven. de vinnen zien er tegenwoordig soms zo uit dat het op het eerste gezicht niet altijd geheel duidelijk is wat de voor en achterkant is. Met Quad vinsystemen op kitewaveboards passen de thrusters inderdaad ook achter in de finbox. Met assymetrische voetbanden is dat volgens mij weer een stuk duidelijker...

Desondanks zie ik geregeld dat mensen het verkeerd om hebben gemonteerd. Een paar weken geleden iemand de asymetrische voetbanden omgedraaid op een twintip. Gelukkig wel de plates goed maar dat vaart ook wel erg oncomforty verkeerd om. Vorige week een belg op Ouddorp die op zijn Naish twintip de vinnen achterstevoren had gemonteerd en gisteren een duitser die bij zijn Naish Global Wave de hele tijd met de thrusters achter en de centervinnen voor heeft gevaren.

Zit dat bij jullie wel goed gemonteerd ?  Roll Eyes
mocem

Berichten: 874
Antwoord #1 September 23, 2011, 14:20:41
edit2Rapporteer  
 Ik heb een keer iemand met de vinnen achterste voren zien lopen van een golfsurfboard  schater
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 September 23, 2011, 15:26:32
edit2Rapporteer  
Soms gaat het in de shop al fout als ze een stagiair alles in elkaar laten schroeven. Als iemand dat board koopt en er nooit op gewezen wordt, kun je het hem dan kwalijk nemen?
feddomw
Gast
Antwoord #3 September 23, 2011, 18:19:51
edit2Rapporteer  
Ik heb serieus ergens gelezen dat er werd voorgesteld om de vinnen af te wisselen. Ik weet niet meer waar of om welk board het ging. Board had een Quad en Thruster setup mogelijk, werd geleverd met alle vinnen er er werd bij vermeld dat je kon experimenteren.

Ik heb met bij mijn TT al eens afgevraagd wat er zou gebeuren als ik de vinnen andersom zou monteren. De buitenzijde is nu de "langere" kant. Als je de vinnen zou omdraaien heb je toch "meer" vin in het water in theorie (tips van board vaak een beetje boven oppervlak) en minder weerstand omdat de vin gestroomlijnder door het water gaat? Dan is natuurlijk je achterste vin weer net zoals de voorste vin was, maar die komt al water tegen dat "verstoord" is door de voorste vin.

Beetje onduidelijk, hopelijk wel begrijpelijk.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #4 September 23, 2011, 18:45:39
edit2Rapporteer  
Ik heb het zelf jaren trug een keer gehad met een Naish mutant. Op vacantie vinnen eraf gehaald. Weer trug in NL de vinnen er weer op. Merkte wel dat er iets niet klopte ? Toevallig was Stephan van de Berg er ook en die wilde effe op mijn boardje varen. Kwam ie trug zegt ie wat vaart dat board raar. Toen ie het board omkeerde zag ie dat de vinnen er niet goed op stonden  Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 September 23, 2011, 18:47:28
edit2Rapporteer  
haha goed topic, nu we het er toch over hebben: Gebruik eens de goede schroevendraaier, Phillips 3 oftewel de grote gewone kruiskop die niet in je gereedschapskist zit. Koop zo'n ding en neem 'm altijd mee naar het strand.
Pak ook niet de PZ2 (pozidriv) of PZ3, die moeren de kruisgleuf alleen maar. Pun intended,
feddomw
Gast
Antwoord #6 September 23, 2011, 18:57:03
edit2Rapporteer  
Rudo,
Mijn vinschroeven zijn toch echt PZ2, hoor. Ik gebruik ook altijd Loctite trouwens. De blauwe.

Ik begirjp niet waarom er niemand eens komt met Inbus of Torx vinschroeven trouwens. Heb mijn GoPro schroeven ook allemaal vervangen door Inbus RVS. Makkelijker en kleiner gereedschap mee op reis.

EDIT: iemand al iets gezien van het nieuwe Nobile vin systeem? Is een soort QR dacht ik te zien op een foto ergens.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 September 23, 2011, 19:06:46
edit2Rapporteer  
haha goed topic, nu we het er toch over hebben: Gebruik eens de goede schroevendraaier, Phillips 3 oftewel de grote gewone kruiskop die niet in je gereedschapskist zit. Koop zo'n ding en neem 'm altijd mee naar het strand.
Pak ook niet de PZ2 (pozidriv) of PZ3, die moeren de kruisgleuf alleen maar. Pun intended,



Ik heb hem altijd bij mij, ideaal. Ik weet alleen welk type het is. Maar maakt dat uit dan?

Ik snap dat er verschillende kruiskop schroeven zijn maar zit dit type op kiteboards dan?

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 September 23, 2011, 19:10:28
edit2Rapporteer  
Wat voor effect geeft het omdraaien van TT vinnen dan?

De mijne zitten goed overigens Wink
feddomw
Gast
Antwoord #9 September 23, 2011, 19:18:11
edit2Rapporteer  
OK, gevonden. Mooi systeem. Rudo, jouw input?

http://nobilekiteboarding.com/index_en.php?p=Accessories:Item&id=776
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 September 23, 2011, 19:39:52
edit2Rapporteer  

geen commentaar
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 September 23, 2011, 19:49:45
edit2Rapporteer  
haha goed topic, nu we het er toch over hebben: Gebruik eens de goede schroevendraaier, Phillips 3 oftewel de grote gewone kruiskop die niet in je gereedschapskist zit. Koop zo'n ding en neem 'm altijd mee naar het strand.
Pak ook niet de PZ2 (pozidriv) of PZ3, die moeren de kruisgleuf alleen maar. Pun intended,



Ik heb hem altijd bij mij, ideaal. Ik weet alleen welk type het is. Maar maakt dat uit dan?

Ik snap dat er verschillende kruiskop schroeven zijn maar zit dit type op kiteboards dan?



Tegenwoordig is het gros van de schroeven M6, en daar zit de PH3 drive op, althans volgens DIN7985. Sommige merken voeren nog withworth draad en daar zit ook de Phillips 3 op de1/4"

Pozidriv zie je zelden in de kiteboardelarij.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #12 September 25, 2011, 11:51:05
edit2Rapporteer  
Geloof niet dat het systeem van Nobile gaat aanslaan. WANT Wie haalt nu steeds of geregeld zijn vinnen eraf ?

Bovendien kun je nog steeds de vinnen achterstevoren monteren....
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #13 September 25, 2011, 12:58:39
edit2Rapporteer  
Ik begirjp niet waarom er niemand eens komt met Inbus of Torx vinschroeven trouwens.
Mijn catapult boardje uit 2004 had verzonken inbusjes voor de vinnen.

Nadeel wanneer ze niet verzonken zijn is dat de kop van een inbus altijd hoger is dan die van een b.v. een kruiskop.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #14 September 26, 2011, 11:54:17
edit2Rapporteer  


omdat je per sessie drie keer van vinnen verandert...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 September 26, 2011, 12:58:46
edit2Rapporteer  
Posidrive schroefkoppen kom je bijna alleen tegen in hout schroeven. Philips koppen kom je tegen in schroeven/ bouten met een fijne spoed...muv parker schroeven
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 September 26, 2011, 13:04:17
edit2Rapporteer  
Ik begirjp niet waarom er niemand eens komt met Inbus of Torx vinschroeven trouwens.
Mijn catapult boardje uit 2004 had verzonken inbusjes voor de vinnen.

Nadeel wanneer ze niet verzonken zijn is dat de kop van een inbus altijd hoger is dan die van een b.v. een kruiskop.

Nog een nadeel torx en inbus zijn slijtage gevoeliger... Als je een philips of posidrive schroef weet te mollen dan zou ik uberhaupt geen gereedschap meer vast pakken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.