Vraagje aan de gevorderden windkracht vs kitemaat

mvbtje

Geen avatar

Oktober 06, 2011, 23:29:59
edit2Rapporteer  
Zelf ben ik nog redelijk beginner te noemen, simpel wat rakjes varen heen en weer en dat is het wel zo'n beetje op het moment.
Nu vaar ik zelf een rpm 10 meter. In een range van 14/15 tot 21. (ben niet zo zwaar)
Nu heeft slingshot een mooie tabel van de maten en de aanbevolen windsnelheid. (zie bijlage)
Als ik eventueel een maatje erbij zou kopen zou ik haast een 6 - je kunnen pakken. Maar om het comfortabel te houden en niet al te overpowered en underpowered te varen met respectievelijk de 10 en 6 zou ik ook een 8-je erbij kunnen kopen.

Nu las ik de volgende reactie in een topic:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=41587.0

en denk niet, ik heb een kleine maat kite (6-7-8 mtr.) want die kites zijn dan juist heel tricky en bloedsnel, je word hard afgestraft bij een fout met mogelijke lichamelijk letsel.

Terechte opmerking lijkt me aan een beginner, maar ik zou hier graag wat meer info over willen hebben.

Ik heb zelf een trainingskite van 2.5 meter. De ozone uno. Voordat ik overstapte op het kitesurfen zelf heb ik daar regelmatig mee geoefend op het strand (bij windkracht 7) en de snelheid weet ik inmiddels aardig te anticiperen. Dat een kleine kite bloedsnel kan zijn heb ik dan ook zeker ondervonden.
Nu vroeg ik mij dus af. Hoe groot zijn de gevaren echt als ik nu met een 6 meter in 25-30 knopen zou gaan oefenen?

-Is de frequentie van vlagerigheid (verschilt tussen de gemiddelde windsnelheid en de windstoten ) gemiddeld altijd hoger bij windsnelheden van boven de 25? En dat je daarom beter ervaring kunt opbouwen vanuit de lagere snelheden.
-De kleinere kite heeft minder kracht dus kan minder afstraffen toch? Of maak ik dan een flinke vergissing?

Wat zouden jullie aanraden? Eerst een jaar met de 10 varen (afgelopen seizoen + nog een paar keer dit jaar) dan volgend jaar uitbouwen met een 8 bij windsnelheden van 22-28 en dan pas een 6 meter aanschaffen voor de snelheden van 28-35 ? 

Wellicht nog andere tips, opmerkingen ?
Ik verneem het graag van jullie!

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Oktober 06, 2011, 23:50:29
edit2Rapporteer  
Grootste probleem is niet zozeer de stuursnelheid alleen, maar ook de vliegsnelheid en de krachtontwikkeling die daarbij komt kijken.

Als je normale power hebt om lekker te varen zijn de krachtpieken bij een kleinere maat al snel meer dan 2x zo hoog puur en alleen doordat je een kleinere kite vaart. Voeg daaraan toe dat harde wind vaak nog eens extra vlagerig is, dus nog hardere krachtpieken tov 10m in 18kn.

Het is totaal niet te vergelijken met een trainerkite, want het gaat vooral over de moment waarop je de controle kwijtraakt dat een kleine maat gevaarlijk begint te worden. Op die momenten dat je niet meer weet wat boven en onder is en je ongecontroleerd aan je bar gaat trekken. Een grote kite zal dan haakse bocht maken zonder veel gevolgen terwijl een 6m direct in een loop schiet en jij meter door de lucht vliegt.

Dan overdrijf ik wel iets, maar zelf vaak genoeg aan de verkeerde kant getrokken tijdens rotaties met een 6m en dan hang je al heel snel hoger dan je kite en zie dat dan nog maar eens te corrigeren....
Oftewel, probeer eerst met een 8m wat te wennen aan hardere wind voordat je echt met 7bft+ aan een 6m gaat hangen.
D.D

Antwoord #2 Oktober 07, 2011, 00:00:16
edit2Rapporteer  
Gewoon eerst die 8 erbij kopen. Hoe meer ervaring je hebt, hoe langer je die kite kan houden.
Heel veel dagen waait het ook weer niet harder als 30 knopen.
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Oktober 07, 2011, 09:42:18
edit2Rapporteer  
ben dan wel geen gevorderde, maar volgens mij is het antwoord simpel: gewoon een 8m erbij halen. Als je met een 10m heen en weer kunt varen kun je een 8m ook wel handlen.

Het gat qua windrange tussen een 10m en een 6m is volgens mij ook veel te groot. Het waait nml nooit 25 knopen constant, de windsnelheid die gemeten wordt is een gemiddelde over 10 minuten. De vlagen/stoten zijn een gemiddelde van 3 minuten (als ik me niet vergis). Dat betekent dat 25knopen wind best kan betekenen dat het ene moment 19 knopen waait en even later 30 knopen. (Het ligt er maar net aan hoe vlagerig het is natuurlijk) Wat ik hiermee wil zeggen is dat je altijd overlap in je kites qua windrange moet hebben. Dus de 10m voor 15-25 en een 8m voor 20-35 en de 6m voor 25-40+.
Stel dat je geen 8m zou hebben.. Wat pak je dan als het 23 knopen waait met vlagen 30? De 10 is te groot, de 6m te klein... 
rocket man

Antwoord #4 Oktober 07, 2011, 17:45:23
edit2Rapporteer  
als je een 10 "maar" tot 21 knopen vaart heb je idd nog weinig ervaring (gaf je ze zelf ook aan, maar goedzo dat je langzaam aan doet). Onder die omstandigheden ben je echt nog niet aan een 6 toe. Zoals eerder vermeld een 8 erbij, en ervaring opdoen. Dan kan je naarmate de tien to 23-25kn varen en de 8 van 23 tot 30kn.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.