De flat shape van een aantal voor wave gebruikte kites.
Dit overzicht is onvolledig en van een aantal kites (bv Slingshot RPM, BWS Noise) kon ik de flat shape niet meteen vinden.
De flat shape geeft enkel aan hoe compact of gestrekt de kite is.
Hiervan kun je bepaalde zaken afleiden maar er zijn nog zoveel andere parameters: bolling profiel over heel de vleugel, diepte bolling, dikte front tube, bridle of geen bridle, ophanging bridle, middenstrut, ...
Wat ik graag heb (mijn mening):
- Snel herstarten: want in de golven heb je niet veel tijd - dus liefst een delta / compacte vorm of 'brede oren'
- Kort en snel draaien: op een golf heb je geen tijd te verliezen met een kite die aarzelt om te draaien
- Snel opgang door snelle sinussen: als je een holle brekende golf moet overwinnen, helpt snel sturen want je bent je snelheid kwijt: je moet zo snel mogelijk weer op gang
- Constante ruk
- Hoogte lopen: dat gaat meestal niet samen met een delta
- Driften: achterkant oren schuin naar voor en delta shape zou helpen
- Groot wind bereik (>15knopen): altijd leuk als je gedurende de dag met dezelfde kite kunt blijven gaan
- Slecht in springen: goede jump kites rukken je van een golf als je de kite wild ronddraait (hierdoor vallen veel kites af de lijst) zeker als je in switch staat
- Korte bridle: lange bridles kunnen blijven haken aan oren en andere knopen in lijnen