Dilemma

-Martijn-

Geen avatar

Augustus 06, 2012, 20:03:35
edit2Rapporteer  
Ik heb nu mijn 2e les gehad en nog 1 te gaan. Vandaag ben ik op gear uit gegaan en ik heb misschien iets te veel de verkoper ruimte gegeven. Hoewel ik nog niks gekocht heb ben ik wel serieus aan het twijfelen gegaan.

Ik les met Ozone Catalyst's wat imo zeer leuke beginner kites zijn en ook in gevorderde handen van een instructeur die even terugvaart en een sprongetje (voor)doet geen verkeerde kite volgens mij. Alleen het zou mij niet verbazen als ik dit type kite na een jaar wel zat ben en groter/sneller/harder wil. Mijn plan was echter om met 3 2011 Catalyst's te starten (8 - 10 - 12) en 2 bar's. Volgens de huidige marktplaatsprijzen (Er staat er atm geen hier) kom ik dan op 1800 - 2000 euro. Hoewel daar misschien nog wel 10 - 20% af te krijgen is.

In zo'n shop wil een verkoper echter natuurlijk verkopen (wat ik best begrijp Wink) en 2e hands marktplaatskites leveren hem nu eenmaal niks op. Die kwam met het aanbod van 2 Slingshot 2012 RPM's (9 & 12) beide compleet voor 2200. Hoewel hij hier op de site niet als beginnerskite staat, zou dat geen enkel probleem vormen omdat hun er ook mee les zouden geven. Nu lijkt het me sowieso verstandig om als je na je les even met je eigen materiaal leert omgaan (het is toch net anders, al is het maar voor het gevoel Wink) dus iig een uurtje of 2 privéles om 'om te scholen' zou dan wel op de planning staan, dus het probleem van een vreemde kite zie ik nog wel zitten.

Mijn vraag is echter, wat vinden jullie:

- Van het aanbod?
- Is het wel echt ook geschikt voor een beginner?
- Van de maten?
- Van het feit dat ik dan een kite minder heb? (Hoewel ik ook al ergens zag dat de 10 en 12 van de RPM amper verschilt)

De prijs is wat mij betreft dichtbij de andere genoeg om voor nieuw materiaal te gaan, ook al is de afschrijving dan groter. En ook het feit dat het er dan gelijk is, is me ook best wel wat waard. En dat zonder risico op verborgen gebreken.

Ik ben trouwens 2.06m en 110 kg. (Hoewel dat hopelijk over een jaar richting de 90 is gegaan  Grin) Weggeblazen worden doe ik iig niet zomaar.

Wat zouden jullie doen als je het financiële plaatje buiten beschouwing laat?
trebo91

Antwoord #1 Augustus 06, 2012, 20:09:40
edit2Rapporteer  
die verkoper stelt jou 2 slingshot's voor.

Maar als je gaat kijken naar cabrinha switchblade met 2 bars zit je ook aan de zelfde prijs (waarschijnlijk minder (nieuw))  en staat bekend als een van de stabielste beginners kite's.  Ben zelf ook aan het kijken om 2 kite's bij te kopen. Ben net gedaan met scholen maar mijn vriendin heeft er nog een geplanned.

Dus als ik jou was zou ik nog meer rondkijken en je kan ook overjarig nieuw materiaal kopen is nog goedkoper en daarom niet slechter.  Ik ben zelf niet zo te vinden vor 2de hands materiaal, vraag me niet waarom.

Alvast veel succes met de beslissing / zoektocht
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #2 Augustus 06, 2012, 20:15:11
edit2Rapporteer  
<insert alle andere kitemerken>

Op die manier ga ik er dus nooit uit komen  Grin Ik heb al heel wat uurtjes met inlezen, uitzoeken en prijzen vergelijken er op zitten en er zijn voor een beginner gewoon te veel mogelijkheden. Ik mag toch hopen dat die verkoper wel een andere nieuwe kite voor zou stellen als deze ongeschikt zou zijn? Verdient hij net zo goed leuk er op en heeft hij een tevreden klant wat hij dus niet heeft als het dus niet zo is.

Als ik moet gaan shophoppen wordt het prijsverschil rap kleiner alleen al door de benzine kosten Wink
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Augustus 06, 2012, 20:43:10
edit2Rapporteer  
Waarom wil je nieuw gaan kopen? Als een beginner zou ik eerst naar tweedehands kijken voor een mooi prijsje en daarna lekker van alles gaan proberen wat je fijn vindt.

Voor gewicht vind ik een 12m echt te klein. Jij moet echt een 13/14/15 meter als grootste kite hebben. Daarnaast een 10/11 en een 7/8 meter.
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #4 Augustus 06, 2012, 20:47:36
edit2Rapporteer  
Ik wil 2e hands maximaal 1 generatie oud eigenlijk gaan en als het verschil acceptabel is geef ik graag wat meer uit voor nieuw spul. Ik heb het niet zo op 2e hands kopen van dingen die ik niet (technisch) van binnen en buiten ken om eventuele 'verborgen' ellende te zien. Zeker als ik met iets begin ga ik liever voor nieuw. Daarnaast heb ik graag alles van 1 generatie en 1 model.

3 nieuwe vind ik eigenlijk net een stap te ver gaan.

Maar dat is hoe ik er nu over denk, ik sta open voor suggesties en hoor ze graag.

Wat zou de lowend doen van een 12 vs een 14?
Marc_87
Moderator

Antwoord #5 Augustus 06, 2012, 21:08:55
edit2Rapporteer  
Oke dat kan, dat is een keuze die je maakt. Met jou gewicht zou ik eerder voor een 10/14m combo gaan. Kan je later er altijd nog een 7m bijkopen.

Kijk vooral naar overjarig. Persoonlijk zou ik alleen niet een kite als de RPM in de maat 14m kopen. Maar eerder iets als een Catalist omdat deze gewoon een betere low-end hebben.
jasperjazzman

Geen avatar

Antwoord #6 Augustus 06, 2012, 21:23:06
edit2Rapporteer  
Ben het qua maten eens met Marc_87. Met jouw formaat zou ik een 14m als grootste kite nemen. Ik ben zelf 1.99m en 97kg, ik vaar een Switchblade 8m en 11m 2012 en een Varial 14m uit 2011. De Varial is prima, de Switchblades vind ik echt fantastisch! Zijn nu ook flink in de aanbieding. Switchblade is zeer geschikt voor beginners door de enorme depower, en ook pro's varen er nog mee. Als eerste set zou je ook 11-14 kunnen overwegen, het waait immers vaker te zacht dan te hard, jij houdt een 11 makkelijk tot aan windkracht 6, in elk geval de Switchblade of vergelijkbare bowkite. En dan koop je na een tijdje een 8 erbij. Of 7-10-14.

Wat betreft nieuw of tweedehands, zit je nu op het perfecte moment om overjarig 2012 spul te kopen, je hoeft niet langs alle winkels, bijna alles staat op internet en bellen kan ook nog.
Janus

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Augustus 06, 2012, 21:26:23
edit2Rapporteer  
110 kg..
Zou beginnen rond de 15, daarbij een 10 en eventueel een 8.. Maar dan waait het erg hard en of dat in het begin zo relaxed of verstandig is..
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #8 Augustus 06, 2012, 21:28:16
edit2Rapporteer  
Ik heb trouwens gelest met een Catalyst 8 & 10... Ook vandaag had ik met een 10 echt niet power te kort volgens mij. Als ik naar de grafiek kijk zat het daarbij wel op een knop of 18.
Marc_87
Moderator

Antwoord #9 Augustus 06, 2012, 21:38:59
edit2Rapporteer  
Ik heb trouwens gelest met een Catalyst 8 & 10... Ook vandaag had ik met een 10 echt niet power te kort volgens mij. Als ik naar de grafiek kijk zat het daarbij wel op een knop of 18.

Jij kan met 17 knopen nog makkelijk met een 14m varen. Dat is geen probleem. Wink
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #10 Augustus 06, 2012, 21:42:20
edit2Rapporteer  
Grote kites hebben toch als nadeel dat ze steeds minder prettig te besturen zijn? Sloom met reageren enzo? En dat wordt ook als nadeel genoemd voor de Catalyst bij reviews zie ik nu in het algemeen, voor alle maten dus. Dat kan opzich wel kloppen want door mijn onervarenheid liet ik de kite steeds 'uitschieten' oa omdat ik moest anticiperen op wat hij enkele seconde later ging doen, terwijl van die RPM er juist staat dat hij te snel zou reageren voor een beginner.

Over de Switchblade ga ik nu me inlezen.
El Banditos

Antwoord #11 Augustus 06, 2012, 21:44:16
edit2Rapporteer  
ik denk dat een 12 10 8 echt wel prima is hoor, als je 110 weegt kan je met een 12 echt wel rond de 16/17 knopen varen, daaronder is het toch niet leuk.

Wat betreft kite, tja zoveel keuzes en zoveel opties. Dat setje van Ozone is prima, en ook voor de gevorderde kiter, die ben je na een jaar echt nog niet zat. Je kan met die kites namelijk prima de dingen doen die je ook met een freestyle kite als de rpm of c4 kan doen. Je zal namelijk in de eerste 2 jaar echt nog niet het niveau halen waarbij je echt een pure hardcore freestyle kite nodig hebt.

Dus als jij een setje van 3 kites kan kopen voor ongeveer 2 a 4 honderd euro goedkoper dan 2 nieuwe rpm's dan is het simpel, ik zou voor de Ozone's gaan. Goede kites waar je echt de eerste 3 a 4 jaar niet uitgroeit.
Marc_87
Moderator

Antwoord #12 Augustus 06, 2012, 21:54:31
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf ongeveer 100kg gewogen en een 14m is dan echt wel aan te raden. Met een 12m heb je dan gewoon nog geen lekker power in je kite met een knoop of 16/17.

ik denk dat een 12 10 8 echt wel prima is hoor, als je 110 weegt kan je met een 12 echt wel rond de 16/17 knopen varen, daaronder is het toch niet leuk.

Wat betreft kite, tja zoveel keuzes en zoveel opties. Dat setje van Ozone is prima, en ook voor de gevorderde kiter, die ben je na een jaar echt nog niet zat. Je kan met die kites namelijk prima de dingen doen die je ook met een freestyle kite als de rpm of c4 kan doen. Je zal namelijk in de eerste 2 jaar echt nog niet het niveau halen waarbij je echt een pure hardcore freestyle kite nodig hebt.

Dus als jij een setje van 3 kites kan kopen voor ongeveer 2 a 4 honderd euro goedkoper dan 2 nieuwe rpm's dan is het simpel, ik zou voor de Ozone's gaan. Goede kites waar je echt de eerste 3 a 4 jaar niet uitgroeit.

Grotere kites zijn altijd trager. Een RPM is dat ook alleen is dat weer een kite waar je als echt grotere maat niet veel aan hebt. De RPM 14m zal net zoiets zijn als de Catalist 14m.
El Banditos

Antwoord #13 Augustus 06, 2012, 21:57:35
edit2Rapporteer  
denk dat dat ook erg kite afhankelijk is marc, want mijn broer vaart een RPM 2011 en met 17 knopen hoeft hij geen sinus te maken, en kan dus lekker varen, En die weegt ook rond de 100/105.

Buiten de kite heeft het ook te maken met waar je vaart, en de skills van de rijder natuurlijk.

Het nadeel vind ik van een 14 is dat je weer een stukje trager gaat, een 12 is al niet geweldig snel maar 14 is weer een stapje trager.

Ik zou echt kiezen voor een 12 10 8.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Augustus 06, 2012, 22:04:05
edit2Rapporteer  
Grote kites zijn inderdaad trager dan kleine, maar vergeet niet dat jij die kites in veel meer wind vaart dan de gemiddelde kiter waardoor een grote kite veel sneller gaat reageren door al die extra druk die jij erin zet.

Met jou gewicht zal een 14m net zo snel reageren/sturen als een 12m voor iemand van 75kg in dezelfde wind.
Marc_87
Moderator

Antwoord #15 Augustus 06, 2012, 22:04:58
edit2Rapporteer  
Vind ik netjes, maar je broer zal dan wel een groot board hebben.

@ Martijn, wat voor board heb je op het oog?
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #16 Augustus 06, 2012, 22:09:00
edit2Rapporteer  
Iets van een Brunotti Onyx van 136x42 of een F-One met/rond die maat. Bv een Tx 136x40.
Marc_87
Moderator

Antwoord #17 Augustus 06, 2012, 22:14:02
edit2Rapporteer  
Das een mooie maat en kan je ook lekker mee vooruit.

Ik zou als ik jou was eens over de maat van de kites nadenken. Persoonlijk vind ik een 12m te klein, of je moet een Edge of een Crossbow kopen maar dat zijn niet echt beginners kites.

Een Switchblade 12m heeft wel meer power voor de maat dan een Catalist of een RPM. Maar dan nog zou ik voor een 14m gaan en niet voor een 12m.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 Augustus 06, 2012, 22:24:42
edit2Rapporteer  
12 lijkt me ook erg klein. Ik heb met 80kg een 11 als grootste en dat is maar net aan.
En vergeet niet dat je veel skills nodig hebt om een goede low-end uit je kite te halen....maatje meer is dan wel prettig in het begin, zeker omdat je dan vaak nog niet de hardste wind op zoekt....

En RPM....zag er vandaag ook een beginner mee klooien...is een keiharde freestyle kite...dus lijkt me geen handige optie voor je....
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #19 Augustus 06, 2012, 22:28:00
edit2Rapporteer  
Wat maakt een (bow) kite eigenlijk een beginnerskite? Qua veiligheid en depower kan ik me dat nog wel voorstellen, maar de rest? Dat zo'n freestyle kite meer kan en efficienter is, maakt imo nog niet dat je er niet mee kan leren, alleen dat je geld aan het verspillen bent. Maar ik neem aan dat het wat verder gaat dan dat Wink

De RPM uit 2011 staat trouwens wel als geschikt voor beginners op de site  Roll Eyes
Morres

Antwoord #20 Augustus 06, 2012, 22:32:22
edit2Rapporteer  
voor 2200 kan je wel een 13-9-7/13-11-9 setje Gaastra Hatch 2012 kopen met een een bar, nieuw, in de winkel..100-200erbij miss. nog boardje zelfs... Maat van me weegt 97kg en vaart 11 als grootste, dus 13 is zat. 12 zou ook nog kunnen, afhankelijk van wat voor type kite je wilt gaan kopen, RPM staat niet echt bekend om zn low-end, dus dan zal je eerder 14moeten(bestaat die?)

Verder kan je kijken naar Rebel/Evo, Park, Cabrinhatjes, Bandit 4/5 e.d. Je moet een heel eind komen met je budget
Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #21 Augustus 06, 2012, 22:38:59
edit2Rapporteer  
Als je 't mij vraagt zit de geschiktheid van een kite voor beginners puur in de depower, safety en relaunch.
manrot

Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #22 Augustus 06, 2012, 22:42:48
edit2Rapporteer  
ik kite al jaren, maar vaar niet extreem. ik weeg 90kg en heb net de catalyst 12m, vanwege de lowend, gekocht met een flydoor. ik vind een grotere kite te traag worden, ik zoek het dan liever in een groter board.

zodra het harder waait stap ik dan over op een 136 board.

als ik zie wat sommige kiters met een catalyst doen, dan zou ik me de komende jaren niet druk maken over deze 'beginner' kite.

iedereen wil als ruben len10 varen,maar niet iedereen zal dat nivo halen  schater
Marc_87
Moderator

Antwoord #23 Augustus 06, 2012, 22:46:21
edit2Rapporteer  
Wat maakt een (bow) kite eigenlijk een beginnerskite? Qua veiligheid en depower kan ik me dat nog wel voorstellen, maar de rest? Dat zo'n freestyle kite meer kan en efficienter is, maakt imo nog niet dat je er niet mee kan leren, alleen dat je geld aan het verspillen bent. Maar ik neem aan dat het wat verder gaat dan dat Wink

De RPM uit 2011 staat trouwens wel als geschikt voor beginners op de site  Roll Eyes

Een RPM is wel geschikt als beginner hoor, het is alleen niet ideaal.

Een freestyle kite is juist niet efficienter. Een BOW/SLE is dat wel. Doordat deze platter in de lucht staan kan meer kracht uit de zelfde maat kite halen.
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #24 Augustus 06, 2012, 23:39:11
edit2Rapporteer  
Hoe denken jullie trouwens over het mixen van merken voor beginners? Mij lijkt het me niet slim, maar als jullie zeggen van je went zo snel aan iets anders...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.