Dilemma

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #25 Augustus 06, 2012, 23:46:18
edit2Rapporteer  
Hoe bedoel je het mixen van merken? Twee verschillende merken kites in je set of nu een ander merk na het lessen met Ozone?
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #26 Augustus 06, 2012, 23:47:46
edit2Rapporteer  
Een set maken van 2 merken kites ja. Een kite met een zeer goede low-end en een snelle jongen voor als het wat harder waait.
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #27 Augustus 06, 2012, 23:50:13
edit2Rapporteer  
Het makkelijkste is 1 merk en 1 type kite, je leert in het begin niet zo snel met verschillende types.
En ook mijn advies is 14m als grootste en dan een 10 of 11 en eventueel nog een 8 erbij.
8 in het begin nog niet gebruiken mocht je deze kopen, zorg dat je eerst de waterstart enz. kan omdat je pas een 8 nodig zou hebben bij zo'n 25-30 knopen, en dat geen oefenwindje is
Kleinere kites reageren sowieso sneller
Marc_87
Moderator

Antwoord #28 Augustus 06, 2012, 23:54:42
edit2Rapporteer  
Jep wel bij een merk blijven, dat is altijd het beste om te doen.
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #29 Augustus 06, 2012, 23:56:17
edit2Rapporteer  
Oki duidelijk Smiley Mij leek dat ook het handigst.
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #30 Augustus 07, 2012, 00:16:17
edit2Rapporteer  
Hoe denken jullie trouwens over het mixen van merken voor beginners? Mij lijkt het me niet slim, maar als jullie zeggen van je went zo snel aan iets anders...

Mijn ervaring is dat het prima kan. Mijn eerste kite was een slingshot rpm (10m). Met deze kite heb ik het geleerd en dat ging overigens echt niet langzamer dan vrienden die met een park/helix hun leerproces hebben gestart. Ik heb hier een jaartje mee gevaren in windkracht 4/5. Sowieso is deze windkacht de eerste 30 x wel aan te raden. Daarna kun je altijd kijken voor een tweede kite in een kleinere maat voor als het wat harder waait.
Gelijk 3 kites aanschaffen zou ik dan ook echt niet doen. Pak een 14 meter met goede low end en dan zou ik volgend jaar kijken of je nog een 10m ofzo er bij kunt kopen.

En 2200 euro voor 2 rpms vind ik een boel geld. Uiteraard is dat ongeveer de marktprijs voor een nieuwe 2012 maar voor een beginner vind ik dat sowieso absoluut onnodig.

Op marktplaats staat nu bijv een 12m uit 2011 voor 750 vrijwel nieuw. En op kitepirates.de staat een nieuwe 9m uit 2011 voor 798 euro.
Ding er nog 10% af en je hebt voor 1400 euro 2 barren , 1 nieuwe kite en 1 bijna nieuwe kite voor 800 euro minder. Van het geld wat je zo bespaart kun je een derde kite kopen !

Zelf heb ik overigens als 2e kite een naish park erbij gekocht (6m). (Nu nog op zoek naar een 8 om wat meer 'sweet spot' te hebben.)  Vaar af en toe ook andere modellen en met verschillende barren. Sommigen zweren bij 1 merk / model en bar en dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen, maar mijn mening is dat het vooral kwestie is van even wennen en voordat je het weet heb je het niet meer in de gaten.

Uiteraard wel goed kijken of de safety niet drastisch anders is. Op mijn oude slingshot heb ik nog een safety waarbij je aan een hendeltje moet trekken. Bij mijn andere bar is de safety juist een 'push'. Als je je safety nodig hebt wil je niet gaan twijfelen hoe het ook al weer werkte.

Janus

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #31 Augustus 07, 2012, 05:30:39
edit2Rapporteer  
Kijk ook eens naar Ocean Rodeo.
De Flite 15, heb ik nu 1x mee gevaren, stuurt snel. Nw generatie is daadwerkelijk anders. Had m in 11-22 kts.. (72 kg) gem wind 14-15 kts.
Probeer m eens, "helaas" kan je de mijne de komende 3,5 week niet in NL proberen :-)
Maar in september kan dat wel.
feddomw
Gast
Antwoord #32 Augustus 07, 2012, 08:10:10
edit2Rapporteer  
Als jij een goede deal kan doen met je eerste keuze: Cat 8-10-12, gewoon doen. Fijne kites, goed voor beginners, en als je Ed hier bezig ziet met de Catalyst kan je er nog lang mee door varen.

Low-end van een 12 t.o.v. een 14 zal echt 1-2 knopen zijn, de moeite niet waard voor een veel tragere kite....
nick1212

Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #33 Augustus 07, 2012, 09:15:48
edit2Rapporteer  
Je kan ook eens naar de switch elements kijken. Daar vaar ik zelf mee, met een 9 en 13. Het is een goedkoper internetmerk maar de kwaliteit is echt super naar mijn mening.
jasperjazzman

Geen avatar

Antwoord #34 Augustus 07, 2012, 12:06:34
edit2Rapporteer  
Ben het absoluut oneens met de jongens die zeggen dat je geen 14m maar een 12m moet nemen in verband met de snelheid. Dat pleit er hoogstens voor om als tweede een 11m te nemen, zodat je relatief vaak de 11 ipv de 14 kan pakken.

Het benodigde oppervlak bij een bepaalde windsterkte gaat gewoon evenredig met je lichaamsgewicht, dus als iemand van 80kg net kan varen met z'n 10 (low end), heb je met 100kg al 100/80*10=12,5m nodig!

Ben zelf 97kg, mijn kitemaatjes zijn allemaal rond de 80kg. Heb zo vaak frustratie-sessies gehad waarbij zij net genoeg hadden met hun 12, en ik steeds een half uur terug kon lopen omdat ik geen hoogte kon houden! Dat had na 3 jaar echt niks meer met techniek te maken.

Dat je bij een paar knoopjes meer al genoeg hebt aan een maatje kleiner, helpt je niet als het net een paar knoopjes te weinig waait! Om het te leren wil je gewoon lekker vaak varen, en niet bij al te harde wind, dus een goede low-end is dan veel waard. (en 14m is groot, maar vergeet niet dat er ook nog een Zephyr 17m bestaat, of Flysurfers tot 21m)

En dan is het ook nog zo dat je in het begin nog minder efficient kunt varen, en je effectieve low-end dus iets hoger ligt.

Ik had ooit een collega die jouw lichaamsbouw heeft, die had een set Slingshot Rev's 15-11-9m.
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #35 Augustus 07, 2012, 12:24:54
edit2Rapporteer  
Als jij een goede deal kan doen met je eerste keuze: Cat 8-10-12, gewoon doen. Fijne kites, goed voor beginners, en als je Ed hier bezig ziet met de Catalyst kan je er nog lang mee door varen.

Low-end van een 12 t.o.v. een 14 zal echt 1-2 knopen zijn, de moeite niet waard voor een veel tragere kite....

DIe prijs heb ik van de (enigste) advertentie die ik zo zag van marktplaats geplukt. Heb verder geen contact opgenomen ofzo.

Ben het absoluut oneens met de jongens die zeggen dat je geen 14m maar een 12m moet nemen in verband met de snelheid. Dat pleit er hoogstens voor om als tweede een 11m te nemen, zodat je relatief vaak de 11 ipv de 14 kan pakken.

Het benodigde oppervlak bij een bepaalde windsterkte gaat gewoon evenredig met je lichaamsgewicht, dus als iemand van 80kg net kan varen met z'n 10 (low end), heb je met 100kg al 100/80*10=12,5m nodig!

Ben zelf 97kg, mijn kitemaatjes zijn allemaal rond de 80kg. Heb zo vaak frustratie-sessies gehad waarbij zij net genoeg hadden met hun 12, en ik steeds een half uur terug kon lopen omdat ik geen hoogte kon houden! Dat had na 3 jaar echt niks meer met techniek te maken.

Dat je bij een paar knoopjes meer al genoeg hebt aan een maatje kleiner, helpt je niet als het net een paar knoopjes te weinig waait! Om het te leren wil je gewoon lekker vaak varen, en niet bij al te harde wind, dus een goede low-end is dan veel waard. (en 14m is groot, maar vergeet niet dat er ook nog een Zephyr 17m bestaat, of Flysurfers tot 21m)

En dan is het ook nog zo dat je in het begin nog minder efficient kunt varen, en je effectieve low-end dus iets hoger ligt.

Ik had ooit een collega die jouw lichaamsbouw heeft, die had een set Slingshot Rev's 15-11-9m.

En dan Cat's 8 - 10 - 14? Of kan ik dan toch niet beter ipv de 14 voor een echte low-wind kite gaan (bv Ozone Zephyr of Flysurfer Speed 3?)
feddomw
Gast
Antwoord #36 Augustus 07, 2012, 12:31:06
edit2Rapporteer  
Toevallig had ik het gisteren met een mede-clublid er over dat hij wellicht zijn Catalyst 2011 10-14 wil wegdoen en Reo wil gaan varen. Hoef je alleen nog een 8tje te scoren, maar met jouw gewicht en als beginner kan je echt nog wel even alleen met 10-14 varen....

Moet ik het voor je vragen? PB me maar als je interesse hebt. Geen flauw idee of hij het echt wil en wat hij er voor wil hebben, maar ik kan het checken als jij dat wil.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Augustus 07, 2012, 12:47:00
edit2Rapporteer  
De meeste inzet bereiken voor kites beschrijven kiters van 75kg gemiddeld.

Als gulden regel kun je hanteren: iedere stap in kitemaat naar boven of beneden mag je 15kg bij optellen of aftrekken.

Kortom, als iemand van 80kg met een 12m net kan varen, dan zou theoretisch (dan moet die 14m wel net zo efficiënt vliegen als die 12m, hetgeen zeker niet altijd het geval is) iemand van 100kg een hele kitemaat groter moeten hebben.

Voor iemand van 60kg zou een 10m dan genoeg moeten zijn.

In theorie (en bij sommige kites gelukkig ook in de praktijk) stuurt en reageert die kite dan evenredig snel als diegene met 80kg aan de 12m.

Helaas zijn tegenwoordig kites groter dan 12m regelmatig zog. low-end kites: bedoelt voor die 75kg gemiddelde kiter om met relatief weinig wind te varen.
En juist zware riders willen graag een grotere versie van een 12m. Pas dus op met wat je koopt!

Lees aandachtig als je niet kunt testen of de 12m> kites grotere uitvoeringen zijn, of speciale lichtwind versies. De meeste merken hanteren gelukkig voor dit type kites andere namen. Maar niet alle.
jasperjazzman

Geen avatar

Antwoord #38 Augustus 07, 2012, 13:11:33
edit2Rapporteer  
Ik ken zelf de Catalyst niet, ik vaar 2012 Switchblades (8 en 11) en 2011 Varial (14m). Vooral de Switchblades sta ik elke keer versteld van de range, zowel high end als low end. Varial ben ik minder onder de indruk maar is ook een lekkere kite.

Op zich lijkt 8-10-14 me geen slechte set. Weet niet of de Catalyst een goede low-end heeft?

Of je voor een echte low-wind kite moet gaan vind ik een moelijke vraag. Als je dat doet moet je in elk geval geen 10 erbij nemen, dan is het gat te groot. Zou dan een 12 doen. Ik zou alleen zo'n lichtwind kite kopen als je vaak naar bijvoorbeeld El Gouna wilt gaan (overigens ideale plek om het te leren!), daar waait het vaak lekker hard maar ook regelmatig net te weinig, en dan is het feest voor de jongens met een Flysurfer 21m. Kost wel ruim 2000 euro zo'n kite...

Maar je zult merken dat, als je beter wordt, je liever met meer wind vaart, dus al te groot gaan is ook zonde. Het is alleen wel heel lekker als je ongeveer dezelfde low-end hebt als de meeste kiters, en die hebben vaak max 12m en wegen ca. 80kg. Daarom lijkt een 14 (of 15) me een goede grootste maat voor jouw lichaamsbouw.

Kortom, je plan voor 8-10-14 lijkt me prima. (Of 8-11-14).

En net zo belangrijk als je kites: begin met een groot board! Heb zelf een Prodigy 147x43 cm sinds 2009, altijd lekker mee gevaren. Nu, pas na 3 jaar, wil ik er wel een kleiner boardje bij. En ik vaar ook een waveboard, North Kontact 6'2''. Scheelt ook voor je low-end, maar leren is op een twintip makkelijker.

Edit: gebruik de "Edit" knop rechts bovenin het topic om tekst toe te voegen of aan te passen!

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #39 Augustus 07, 2012, 16:39:45
edit2Rapporteer  
Ook voor boards geldt: gewicht is bepalend voor de afmetingen! Dus groter als je zwaarder dan de gemiddelde kiter bent.

8/10/14 ligt maar net aan het type kites. Jaspers SB's 8 en 11 sluiten mooi aan, maar ook dat is helaas niet altijd zo.
Marc_87
Moderator

Antwoord #40 Augustus 07, 2012, 17:39:37
edit2Rapporteer  
Ik heb al weet ik niet hoeveel kites getest en ook de grotere. Met meer gewicht is een 14m gewoon echt nodig. Mensen die niet boven de 80kg wegen kunnen naar mijn inziens daar niet over mee praten. Dit omdat "hun" 12m het bij minder wind nog wel doet. Maar zodra je zwaarder wordt dan helpt een 14/15m echt wel.

Overigens kan je het beste 7, 10, 14/15 nemen met jou gewicht. Of je doet 8, 11, 16/17 dat kan ook prima.
jasperjazzman

Geen avatar

Antwoord #41 Augustus 07, 2012, 22:27:30
edit2Rapporteer  
Haha Marc_87, mooi om het nog eens zo stellig te horen. Precies dat gekwebbel van lichte mannetjes heeft bij mij aardig wat (onnodige, extra) frustratie opgeleverd Smiley. Gelukkig af en toe gecompenseerd op de dagen dat t echt los gaat, en alleen de grote jongens hun kite nog houden Smiley
-Martijn-

Geen avatar

Antwoord #42 Augustus 08, 2012, 00:22:52
edit2Rapporteer  
Hoe denken jullie trouwens over de Switch Element? De reviews zijn vrijwel alleen positief en ik zie weinig grote problemen op hun support forum (ja, een relatief snel verslijtende bar na een jaar, maar als dat het ergste is...) Voor de prijs van 2 RPM's haal je bij hun er 3 (+ 2 bars) waarbij volgens de reviews de Element een significant betere low-end zou hebben en ook zeer beginnersvriendelijk zijn. Merkengeil ben ik niet dus als dit een goede keus is ga ik hier waarschijnlijk voor Smiley

Na een babbeltje met de Switch support (Ik ken ZEER weinig bedrijven die zo snel, zo vriendelijk en zo gedetailleerd helpen via een live chat!) kom ik op 15/11/9 waarbij ik de 9 misschien pas later bestel.
Marc_87
Moderator

Antwoord #43 Augustus 08, 2012, 06:43:00
edit2Rapporteer  
Ik zou persoonlijk dan voor de Nitro 14m gaan. Zal je net wat meer low-end uithalen dan de Element 15m. Alleen wat wel het probleem is met deze set is dat de 9m misschien nog net even wat te groot is. Helaas hebben ze geen 8m Element.
nick1212

Antwoord #44 Augustus 08, 2012, 07:41:43
edit2Rapporteer  
Ik vaar de 9m element met 80 kg tot 35 knopen in de vlagen. Dus ik denk wel dat de zwaardere mensen hem nog wel wat langer kunnen houden. Als ze wat gevorderd zijn toch. En anders neem je er nog een 7 bij later, dan kom je nog altijd maar even duur uit als 2 rpms.
nick1212

Antwoord #45 Augustus 08, 2012, 07:42:56
edit2Rapporteer  
Als je er is 1 wel testen, stuur me maar een pm dan.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.