waveboard kopen( naish global wave?)

storm

Augustus 28, 2012, 10:16:15
edit2Rapporteer  
Ik wil al een hele tijd een waveboard erbij kopen. Tot nu toe altijd naar tweedehands naish global wave 5.7 gezocht. Waarom? Tja, vaar met naish en lees veel lovende kritieken over dit board, maar wellicht hebben jullie andere meningen.
En welke lengte is goed voor mij. Ik weeg goed 80 kilo, nu is mijn kleinste kite maat een 9 m. torch.
Daar zal nog wel een kleiner maatje bij moeten denk ik. Verder vaar ik in de Hollandse klots golven op de slufter, Neeltje Jans en Domburg.
Ben benieuwd naar jullie tips en wellicht heeft iemand nog iets leuks liggen?

Groet, Stijn
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 28, 2012, 10:31:28
edit2Rapporteer  
Boardje is prima!
Zou alleen met 80kg naar een 6.0 of 6.2 kijken. 5.7 is wat aan de kleine kant. Vaar zelf ook op een 5.7 van Underground met 72kg, en die is breder dan normaal. Toch was het lastiger leren erop, kwam ik later pas achter toen ik diverse andere merken boardjes heb gevaren van verschillende lengtes.

2013 materiaal van Naish is al geintroduceerd, dus wellicht kun je een mooie overjarig deal maken?
storm

Antwoord #2 Augustus 28, 2012, 10:53:59
edit2Rapporteer  
Maar wat is dan het nadeel van te kort? Heb je dan meer drive van de kite nodig en dus minder een surf gevoel.
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Augustus 28, 2012, 10:58:19
edit2Rapporteer  
Ik heb toevallig laatst ook een waveboard gekocht. Newave surf 6'2 demo model bij vliegerop (ze hebben/hadden er nog 1...) ik weeg 75kg en moet zeggen dat ik het best wel pittig vind en blij ben met een wat grotere plank (althans, ik vind 'm eigenlijk helemaal niet zo groot als ik ermee aan het varen ben, wel als ie weer in de auto moet).
Michiel.
Moderator

Antwoord #4 Augustus 28, 2012, 11:42:28
edit2Rapporteer  
Maar wat is dan het nadeel van te kort? Heb je dan meer drive van de kite nodig en dus minder een surf gevoel.

Karel geeft het antwoord al.
En wat je zelf zegt over drive klopt helemaal.

Maar de stabiliteit weegt zwaarder. Je leert ook sneller op een iets grotere plank, kan makkelijker overstag.
En ja, uiteindelijk zal een korter board sneller draaien. Maar tegen die tijd kun je altijd nog een boardje erbij kopen.

Het is dat mijn 5.7 veel breder is dan de gemiddelde van die lengte, anders had ik zeker ook een 6.0 of 6.2 gekocht. Dat vaart zoveel relaxter. Toch merk ik al verschil als ik van een maat een 6.0 of groter pak.

En de maat is altijd lastig meenemen als je TT's gewend bent. Daarom ligt hij bij mij vaak niet in de auto jammer genoeg. En een expoxy of polyester schuimboard in de auto te laten bakken voor dagen is niet bevorderlijk voor de levensduur. Geldt ook je voor kites en TT's (de laatste in mindere mate) overigens. 60°C+ in een auto is geen uitzondering als de zon erop staat.
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Augustus 28, 2012, 13:58:10
edit2Rapporteer  
Misschien moeten we eerst vragen: wil je met of zonder straps varen?

Ed vertelde tijdens de wave clinic, als ik het me nog goed herinner, dat met straps de boards wat korter (en met meer kracht) gevaren worden.. zonder straps gaat het meer richting golfsurfen zonder te hoeven paddlen en dus ook wat groter (dacht ook dat een golfsurf shortboard vanaf 6'4 oid is)

Ander ding wat ik me te binnen schiet is dat je niet een board met extreme rocker (banaan shape) moet nemen want die zijn leuk voor in hawaii maar niet zo nuttig in ons sloppy chopbak.
storm

Antwoord #6 Augustus 28, 2012, 15:37:50
edit2Rapporteer  
Ja op die vraag van Karel kan ik nog niet direct antwoord geven. Ik zou denken met straps voor het gevoel, maar ik vermoed dat zodra je de smaak te pakken hebt, je toch strapless wilt varen.
Inmiddels wel een global 5.7 op het oog.
Welke maat kites varen jullie op je waveboard. Is mijn torch 9 totaal ongeschikt of valt dat mee. Ik bedoel dan meer het type kite, dan de maat
Michiel.
Moderator

Antwoord #7 Augustus 28, 2012, 16:14:48
edit2Rapporteer  
Klopt wat Karel/Ed zegt!
Maar de meesten gaan snel over op strapless, en dan is 5.7 echt aam de krappe kant met je gewicht.

Heb zelf nooit met een Torch met waveboard gevaren, maar een aantal hier zeker. Vaar zelf met C-kited met bridles en vindt de constante druk veel lekkerder varen dan aan/uit van een SLE achtige kite. Maar dit is weer heel persoonlijk.

Een 9m zou prima zijn, maar je vaart hem strapless al wanneer je een 10/11 zou varen.
High-end ook minder, zeker strapless is overpowered niet fijn Wink
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #8 September 04, 2012, 12:43:07
edit2Rapporteer  
Ik (90 kg) vaar een 6.0 Global Wave met 5/7/9/12 en 14 Torches. De 5 en 14 zijn van 2012, 7 en 12 van 2011 en de 9 van 2010. De 2012 Torch drift significant beter dan de andere modellen. Die oudere modellen moet je daardoor actiever sturen maar eenmaal gewend gaat het prima.

Ik ben begonnen op een 5.6 wave directional. Da's wel te doen maar daarmee heb ik het mezelf wel moeilijker gemaakt. Met de 6.0 heb je net wat seconden extra bij de gijp en da's zeker in het begin wel fijn...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.