De noodzaak van een helm met snowboarden en skieen is totaal anders als kitesurfen. Pistes zijn namenlijk hard, vallen doet pijn. Water is niet hard. Dus klaar daarmee.
Wakeboarders springen ook vaar over schansen en rails/boxen, die zijn ook hard. Dus helm op, als je dat soort dingen doet.
Wakeboarden zonder obstakels is dan idd vraag of een helm wel helpt. Ik ben geen wetenschapper maar een helm vergroot het oppervlak en is dus de impact minder groot. Wat ik me wel afvraag is of het zin heeft om een groter oppervlak als je hoofd te hebben. Kijk het is duidelijk dat als iemand tegen je hoofd slaat met een hamer dat het minder pijn doet met een helm op, maar doet het nog minder pijn als je een 2x zo grote helm op hebt? Het water vormt zich al naar je hoofd en in principe wordt de totale kracht dus al verdeelt over je hele hoofd.
Maar dit werkt ook andersom (in je nadeel), want ga maar in de branding staan terwijl een golf tegen je aan klapt, dan nog een keer met je kiteboard dwars voor je. Knap als je dan nog blijft staan. Min of meer wat kitesurfschool.org zegt.
Het schuimrubber in de helm zal overigens ook bijdragen aan het uitspreiden (in tijd) van de klap waardoor de impact minder heftig is. Maar dat doet water ook al (in tegenstelling tot ijs op skipiste).
Daarnaast is het onmiskenbaar dat als je een board tegen je kop krijgt je met een helm beter af bent.
Anyways, uit dit alles trek ik de conclusie dat een helm lang niet zo noodzakelijk is als bij skieen en snowboarden omdat het risico op hoofdletsel gewoon lang niet zo groot is als bij die sporten.
Natuurlijk verlaagt een helm dat risico nog meer, maar de vraag is of het risico op nekletsel niet verhoogt. (En noem dat nou geen drogreden als je niet bewijs komt waarom het niet zo is).
Cool of niet cool boeit me niet, ik draag ook al geen boardshort (meer)