Joris
|
ik ben sinds een paar weken fanatieke flysurfer (psycho1) en ik ben er zeer tevreden over. Erg makkelijk (in je eentje) te relaunchen (te vergelijken met 5th element denk ik). Heel erg goeie safity, en als het waaid blaast ie zichzelf vrij snel op. Enige nadeel tot nu toe is dat bij mij die touwtjes vaak in de knoop zitten bij het uitrollen, maar dat zal wel aan mijn inpakskills liggen kan alleen niet echt mening hebben t.o.v een tube want daar heb ik nog nooit iets mee gedaan
|
|
|
Jort
Gast
|
ja ik met FLysurfers en Guerilla's... vaar nu Slingshot 2004, alhoewel die bijna verkocht zijn voor Best kites. Mijn ervaring is dat ze leuk zijn om mee te cruisen, maar dat tricks en springen er anders (voor mij moeilijker) mee gaat. Timing is compleet anders. Ik kon met m'n guerilla's voor geen meter springen, met m'n slingshot's ging 't meteen ZO veel makkelijker!! Tubes zijn stijf, reageren veel directer! Foils blijven wat indirect reageren en zijn erg traag ivm tubes! Wat de fabrikanten en foil-freaks ook zeggen, neem 't met een korreltje zout en probeer ook eens een tube als je gaat beginnen. Voornamelijk Flysurfer vind ik altijd erg blablabla met theorieën kites op de markt brengen, maar ondertussen zie je ze bijna niet op 't water, geen kites in de PKRA en blijven ze gewoon puur voor de foil-freaks! En misschien kun je wel met een Flysurfer met 8 knopen varen, BOEIE want dat cruisen is precies dat je met die foils kan dan wacht ik nog wel ff op 12 knopen en ga dan beulen! Of krijg ik nu weer freaks op m'n dak?
|
|
|
Joris
|
Heb je zelf al eens met een Psycho2 gevlogen? die "schijnt" wel erg direct te reageren. Ik moet voor de grap misschien maar eens ergens een tube proberen.
|
|
|
Jort
Gast
|
Heb je zelf al eens met een Psycho2 gevlogen? die "schijnt" wel erg direct te reageren. Ik moet voor de grap misschien maar eens ergens een tube proberen.
nee nog niet met de psycho2, wel gezien, was nog niet echt snel vond ik... wil 'm wel eens proberen! Maar moet ik er wel weer een keer een zien op 't water
|
|
|
Joris
|
egmond aan zee is flysurfer walhalla meer dan helft foils daar (zit ik ook meestal : )
|
|
|
Jort
Gast
|
zit daar de flysurfer dealer ofzo?
Nooit geweest daar, beetje ver weg...
|
|
|
Joris
|
ja, daar zit er een (met testcenter), heb ik die van mij ook gekocht
|
|
|
FrankP
Gast
|
Wat de fabrikanten en foil-freaks ook zeggen, neem 't met een korreltje zout en probeer ook eens een tube als je gaat beginnen. Helemaal mee eens, gewoon zelf de kite proberen die je intresse heeft en dan oordelen. Voornamelijk Flysurfer vind ik altijd erg blablabla met theorieën kites op de markt brengen, maar ondertussen zie je ze bijna niet op 't water, Dat hangt dan een beetje af waar je kite denk ik, ik zie ze regelmatig. (Wijk aan Zee, Castricum, Muiderberg) geen kites in de PKRA Duits kampioen onder 19 jaar vaart ermee en kwalificeerde zich via de trials voor het hoofd-event van de PKRA op Fehmarn. en blijven ze gewoon puur voor de foil-freaks! En misschien kun je wel met een Flysurfer met 8 knopen varen, BOEIE want dat cruisen is precies dat je met die foils kan dan wacht ik nog wel ff op 12 knopen en ga dan beulen! Paar weken terug op Enkhuizen waren er 4 jongens bezig met wind tussen de 8 en 11 knopen, 2 daarvan sprongen zeker 2-3 meter hoog in die windsterkte, jah, ik weet dat 't geen hoogterecord is maar voor die windsnelheid mooi om te zien. Of krijg ik nu weer freaks op m'n dak? Nee hoor, ik vaarde vorig jaar Aero2 12 en 16, nu vaar ik Psycho2 13 en 10m Voodoo, vindt die combi erg lekker, zowel naar boven als naar beneden heb ik meer bereik. Hangtime is wat langer als met tubies en de kites zijn even snel in vliegen en draaien als mijn aero's, voorheen had ik ze ook geprobeerd (Titan en Psycho1) maar dat was niet mijn type vlieger, de nieuwe kites (Voodoo & Psycho2) zijn dat zeker wel.
|
|
|
JT van Dorp
Gast
|
ik vaar met een psycho 1 12.5 en moet zeggen dat ik het een erg fijne kite vindt. niet veel knopen, ontzettend veel depower (veel meer dan de tubes van 2003) en heeft ook lekkere lift, niet hoog maar wel ontzettende lange float. ook pluk je ze gemakkelijk uit het water, echter als ie een 10 min heeft lopen spoelen krijg je hem er ECHT niet meer uit. dan moet je heel erg moeilijk doen.
oja, en ze zijn absoluut niet de stabielste. klappen af en toe nogal eens uit de lucht. en nee, foils zijn geen cruisemachines meer. die tijd zijn de voorbij. in mijn ogen moet je zelf een weloverwogen keuze maken na ze alle 3 te hebben gevlogen, tubes, flysurfers en arcs.
|
|
|
Joshua
|
Ik vaar normaal altijd met een cabrinha co2. Maar heb ook afentoe gevlogen met de psycho 12.5 van JT. Zelf ben ik erg aan de snelheid van tubekites gewend en een psycho is dat totaal niet dat was extreem wennen voor mij. in de tijd dat je met een co2 een tripple kiteloop hebt gemaakt heb je een psycho net 1 loop laten maken . Een ander redelijk nadeel is dat wij in het binnenland vliegeren en daar de wind meestal zeer vlagerig is een psycho heeft daar redelijk last van mijn co2 ookwel maar een psycho naar mijn gevoel iets meer. Wat mij wel opviel is dat de psycho veel meer druk heeft dan een tube en ook een behoorlijke hoveelheid lift. Ook is de depower van een psycho goed. Het waterstarten van de psycho gaat als de kite nog maar net op het water heeft gelegen heel eenvoudig als er wat water in de kite zit word dit alleen wel iets lastiger. Ik heb jammer genoeg nogmaar een paar keer de psycho kunnen testen in combinatie met een board heb dus niet echt goed kunnen testen ,maar als je met een tube kunt vliegeren moet het met een foil cker ook wel lukken. Het enigste grote nadeel vind ik alleen de stuursnelheid ,maar dat licht er maar net aan wat je gewend bent. Ik denk dat het dus een grote persoonlijke smaak is wat je nou fijner vind het beste kun je gewoon beide vliegers testen. Ik blijf alleen nogwel bij tube kites ,omdat ik in foils totnutoe nog het directe stuurgedrag mis.
|
|
|
ARC-Rider
|
Probeer ook eens de Phantom van Peter Lynn.
Echt een superkite met zeer groot windbereik, enorme depower, hogere snelheid dan Guerilla's en de lift man, sjeesus. Echt impressive.
|
|
|
FrankP
Gast
|
Zoals ik ook in mijn eerdere post zei zijn de oudere FS kites (Psycho1 - Titan) niet helemaal te vergelijken met tubes, omdat ze op een wat andere manier vliegen (trager en minder stabiel, maar wel met veel basisdruk en enorm goed aan de wind). Dat was ook de reden dat ze mij toen wel aanspraken maar ik ze niet vloog.
Met die snelheid in draaien en de stabieliteit zit het nu wel snor, mijn psycho2 is na 30 sessies nog niet 1 keer uit de lucht gevallen en met zowel de 10 als de 13m spring ik kiteloops zonder problemen.
o.a. duurzaamheid, het hele grote windbereik en de lift en de supersnelle herstart zijn voor mij de hoofdeigenschappen die me in deze kites aanspreken, of dit voor jouw ook geld weet ik niet, daarom is o.a het testen van de kites van groot belang.
|
|
|
|
vidibox
Gast
|
Heb zelf nu Venom 8 en 13, ben zwaar teleurgesteld, in snelheid (niet van de kite) en het relaunchen van de kite, eigenlijk wil ik ze gewoon weer verkopen na 4 dagen. Venom valt gewoon uit de lucht als je de bar iets teveel naar je toe trekt, waarna je weer gelanceerd wordt. En ja ik ben een redelijke beginner (angry_kitesmiley)
|
|
|
maarten80
Geen avatar
|
Dan heb je hem waarschijnlijk verkeerd afgesteld Lijkt mij dat je voorste lijnen te lang zijn vergeleken met je achterste lijnen. Als je je bar dan aantrekt stallt de kite (begint achteruit te vliegen) laat je los, powert ie vol in het windvenster en word je idd gelanceerd. Maak je voorste lijnen wat korter (knoopje in de touwtjes aan de voorkant van de vlieger of korter depowerkoord). Vertrek van alle lijnen gelijk met de CL tegen de bar en de depowerstrap helemaal uit of speel wat met de depowerstrap bij de bar. ARCs vliegen nog steeds iets meer op de voorste lijnen dan tubes... Spreek anders eens af met de verkoper. Die moet je dat zeker kunnen uitleggen. Heb zelf ook de 13, is nog nooit uit de lucht gevallen, ook niet als het net iets minder waait en relaunchen, als je dat al nodig hebt, is een ei. Voor een beginner zijn PLs ideaal zo lijkt me, dat vond ik toch. Bij waterstart kite in zenit, 2 handen los, rustig boardje goed aan doen dan bar pakken en vertrekken maar. Begin echter niet met de 8 die vliegt gigantisch snel. Weet niet wat je gewicht is, maar de 13 laat mij (85kg) gaan in 15 knopen. Lijkt me de ideale oefenwindsterkte voor die 13. Probeer wat, maar wees voorzichtig.
|
|
|
ARC-Rider
|
Het is inderdaad een afstel probleem. Doe wat maarten zegt en je zult je bovenstaande bericht moeten herzien!!!
De V13 is een wereldkite!!!
|
|
|
vidibox
Gast
|
HEb er wel nu 2 gebroken ribben aan overgehouden en dat is geen grap, en ja ik had de 13 opstaan en werd staand gelanceerd op het water wat er exact is gebeurd kan ik je helaas niet vertelen omdat ik het echt niet weet...
|
|
|
Psychotic
|
oei! niet cool. Zo zie je maar weer het gevaar van de wind.....
HAd je hem nog niet goed afgesteld of? EEn goed afgestelde foil is namelijk zo stabiel als maar kan en doet echt egen gekke sjit.........
|
|
|
wouterb
|
Damn, da's zeker geen lekker begin van je kite carriere. Wordt dat nog wat dit seizoen, of ben uitgeschakeld? Misschien moet is afspreken met bovenstaande types voor wat bruikbare afsteltips.
|
|
|
ARC-Rider
|
Vidibox,
Echt zwaar naatje voor je!!! Waar vaar je meestal?? Als je eens naar de brouwersdam kunt komen, wil ik je graag helpen bij het afstellen van de Venom. Ik hoop dat je snel weer beter bent en niet je kites gelijk in de verkoop gooit.
|
|
|
maarten80
Geen avatar
|
Ai, dat is inderdaad minder! maar zoals al gezegd, waarschijnlijk is er iets mis met je afstelling (alé, die van de kite hé) Probeer echt eens af te spreken met iemand die ook Venoms/PL kites heeft. Ik kite meestal op Vrouwenpolder of Oostduinkerke (België). Afspreken kan altijd.
succes met je herstel!
|
|
|
matman
|
eigenlijk wil ik ze gewoon weer verkopen na 4 dagen. En ja ik ben een redelijke beginner (angry_kitesmiley) Redelijke beginner met tube of arc's ?? Want het poweren gaat nu eenmaal anders.... En van mij mag je de venom 8 verkopen voor een heel zacht prijsje, als je er toch vanaf wilt .... (grinnik_kitesmiley) Gewoon even wat hulp en uitleg van een arc-rider vragen, en dan is ie weer betrouwbaar. Ik denk dat je afstelling tussen "stall" en "fully powered" stond bij je crash. Dan heb je dus eerst de trekkracht van een opengevouwen krant, en dan opeens van een ras-echte power-kite. Succes met de genezing, en ik hoop je nog te zien op het water! Matman
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Vidbox, hoe kun je je ribben breken? Ben je het land op getrokken? Sterkte met je genezing. Waar heb je die kites gekocht? Blijkbaar hebben ze hem niet goed afgesteld, of heb je wel goed de manual gelezen?
Ik heb leren varen met S-Arc, daarna Guerilla en vaar nu met tubekites. Voor het goed leren zijn vooral die Guerilla's topkites, en bovenstaande problemen heb ik daarmee ook nog nooit gehad.
|
|
|
teammohawk
Gast
|
ik heb zelf een venom 10 en de venom is rete snel qua sturen en heeft vet veel power als je dus als beginner niet precies weet waar je mee bezig ben kan je flink hard afgestraft worden. Ik vaar met een slingshot en heb een tijdje met guerilla's gevaren en heb nu een venom erbij dus k kan aardig vergelijken. Ik ben zelf erg tevreden over de venom omdat hij gewoon lekker snel is en vlug druk opbouwt.
|
|
|