Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Hangt er vanaf of je strut door een fabricagefout lek gegaan is of door je eigen handelen (per ongeluk in een stekeltje gelegd). Alleen als er echt iets mis is met je ventiel of de aanhechting daarvan kun je het op garantie gooien.
Kites kunnen nu eenmaal lek gaan, het is niet zo dat ze 2 jaar lang 100% lekgarantie geven.
|
|
|
Peer
Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
|
Wanneer je binnen twee jaar na aankoop van een fiets een lekke band hebt ga je dan ook terug voor garantie? Nee, dan plak je hem.. Beetje tear aid doet wonderen op een lekke strut.. wel op de bladder plakken...
|
|
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Het ligt er inderdaad aan waar de strut lek is, is het op het ventiel dan is het naar mijn mening garantie. Is het random ergens dan is het geen garantie.
|
|
|
|
feddomw
Gast
|
Het ligt er inderdaad aan waar de strut lek is, is het op het ventiel dan is het naar mijn mening garantie. Is het random ergens dan is het geen garantie.
Dit ^^^^^. Als het ventiel lek is, dan zou je garantie moeten krijgen. Als er een gat in de bladder zit niet. Your mileage may vary afhankelijk van de winkel...
|
|
|
kite2fly
Berichten: 234
|
Saiko,
Een lekke strut betekent niet dat je slecht bent omgegaan met je kite. De strut hoeft ook niet per see van buiten af lek zijn gegaan. Telkens als je ventiel open is kunnen er zand of scherpe schelp restjes in komen. Bij oprollen/vouwen e.d. kunnen die vervolgens je bladder van binnen uit lek maken. Niks aan te doen.
Lek bij ventiel is zoals vaker gezegd een ander verhaal al kan dat (volgens internet) ook worden veroorzaakt door bv je kite in stik hete auto achter te laten waar de lijm niet goed tegen kan. Zeker als je strak oprolt kan bij de ventiel/bladder connectie stress ontstaan zodat de lijm daar onder spanning staat en bij hitte loslaat.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Lek bij ventiel is zoals vaker gezegd een ander verhaal al kan dat (volgens internet) ook worden veroorzaakt door bv je kite in stik hete auto achter te laten waar de lijm niet goed tegen kan. Zeker als je strak oprolt kan bij de ventiel/bladder connectie stress ontstaan zodat de lijm daar onder spanning staat en bij hitte loslaat.
Dit kan echter in NL in het laatste half jaar in ieder geval niet zijn gebeurd.... en het lek is net ontdekt.
|
|
|
saiko
Geen avatar
Berichten: 9
|
Ik heb de strut bladder eruit gehaald maar kan geen lek vinden. Als ik de bladder oppomp buiten de kite merk ik dat er zich een grote bobbel vormt vlakbij het ventiel. Door het verder op te pompen krijg ik eerder de vorm van een lollie dan van een strut. Nu weet ik dat de strut van de kite de vorm maakt maar dan verwacht je toch niet zo'n bobbel. Kan die bobbel elk moment knappen?
|
|
|
Frank82
Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
|
Je moet de strut bladder niet te hard oppompen, normaal zorgt het doek er voor dat ie niet knapt, een bladder zonder doek er omheen kan niet zoveel hebben.
|
|
|
saiko
Geen avatar
Berichten: 9
|
Ik heb de bladder niet hard opgepompt. Ik kon aan de uiteindes de strut helemaal dicht knijpen.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Dan heb je hem dus wel te hard opgepompt, buiten de strut kan een bladder echt maar een minimale fractie van de druk hebben. Pomp je hem verder op dan het punt waarop de kreukels eruit gaan dan rekt het materiaal uit en verzwak je het definitief.
Wil je zonder veel gedoe op zoek naar lekken dan kun je je keihard opgepompte kite helemaal nalopen met zeepsop om zo luchtbellen te zien ontstaan waar je kite lekt.
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Slangetje ipv strut lek? Ik hoop dat je bladder nog te gebruiken is, waarschijnlijk heeft hij nu een permanent bobbelmodel ! Ik denk dat je op zoek moet naar een nieuwe bladder. Volgens mij zijn er universele te krijgen (U stick)
|
|
|