Rolandpeelen
Berichten: 40
|
oehh.. ik zou er wel voor zorgen dat je alle lijnen even lang houd. Als je de lijnen ergens vastmaakt, en je bar naar je toe trekt (dus volledig powered) dan zouden alle lijnen even lang moeten zijn. Eventueel kun je op je bar nog het eea aanpassen. Je lijnen zullen namelijk altijd een beetje oprekken (geen 10cm overigens)... Overigens, betreft het je depowercord (die door je bar heen loopt?) of je depowerlijnen. Voor je depowerlijnen, zie bovenstaande verhaal. Voor je depowercord; kijk even of je het goede systeem hebt, naish heeft twee verschillende groottes depowercords, eentje voor de SLE's en eentje voor de C's. De C's zijn korter
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Ash, Check even bij Kubus in Naarden, de barren van 2009 en 2010 zouden dezelfde lengte depowerkoord moeten hebben, de Naish barren zijn nl geheel uitwisselbaar, Ik vaar mijn oude 2008 Hellix met de bar van mijn 2010 Helix, geen verschil in de lengte van de depowerlijn. Wellicht dat je inderdaad de lijn voor de Bar voor de Torch hebt gekregen, deze is nl verschillend, de SLE barren voor Cult, Hellix zijn gelijk...
|
|
|
Undergrounder
Berichten: 150
|
Die fabrikanten toch, dat doe je toch niet
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Mijn depowerlijn van 2009 is ook pas geknapt. Let wel er zit +/-3 mtr verschil tussen depowerlijnen 2010/2009. De Y splitsing zit aanmerkelijk 'hoger' bij 2010.
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
DIt alles neemt niet weg dat het breken van dit touwtje na tien sessies niet zou moeten mogen. Controleer voor je een nieuwe monteert even of er niet iets scherps in je bar-gat zit.
|
|
|
Michael van der Hoek
Berichten: 404
|
euhm.. volgens mij hebben we het hier over het depowerkoord, niet de power of stuurlijnen van een cult.... chico heeft het volgens mij over een torch.. of niet? Volgens mij mag er ook geen verschil tussen de 2009 en 2010 zitten, ik heb laatst voor beide barren 2009, 2010 depowerkoorden gekocht. Ze schijnen wel hard te slijten ja, maar na 10 keer varen vind ik dat toch wel snel.. De kite was nieuw en maar 10x gebruikt.. dan zou ik toch wel proberen om er een garantiegevalletje van te maken.. Die koorden zijn nogal prijzig vond ik. Tipje om je lijn langer mee te laten gaan, goed zorgen dat als je gaat varen en het water in gaat dat het koord goed schoon is, vrij van zand en troep. Dus even met wat handjes water de troep eraf spoelen. Die troep gaat namelijk schuren op de lijn
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Ik heb het niet over een Torch. Vaar zelf Helixen 2010 met 2009 en 2010 barretjes. Er staat depowerlijn maar het kan zijn dat er depowerkoord wordt bedoeld. Het kan best zijn dat het depowerkoord voor een Naish SLE 2009 bar iets verschilt t.o.v. 2010 bar. Een paar cm maakt echt niet uit. 10 cm langer/2 is 5 cm meer of minder depower.
|
|
|
Michael van der Hoek
Berichten: 404
|
maar een helix heeft toch geen Y splitsing? Je hebt gewoon je depowerkoord, dus je koord vanaf je CL naar de stalen swiffel. Daar gaat het over volgens mij. Die zijn bij 2010 en 2009 evenlang. alleen jij hebt het over +- 3m verschil.. over welke lijnen heb jij het dan ik ken verder ook geen andere depowerlijnen / koorden?
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Yep er is wel een verschil. Er is bij de 2010 bar (SLE) een centrale depowerlijn (van stalen swiffel naar gelaste 3 ringen constructie) van ca 3 mtr en dan gaat ie via een Y-splitsing naar 2 depowerlijnen van ca 17 mtr. Je mini 5th is dus aanmerkelijk langer dan bij een 2009 bar.
|
|
|
Michael van der Hoek
Berichten: 404
|
oww dat wist ik niet! maar deze lijnen heten dan toch gewoon powerlijnen? Omdat daar de kracht van de vlieger op hangt (zo heb ik het altijd geleerd) Die lijnen verschillen dan dus wel in lengte ja, maar als we het hebben over het depowerkoord, die zijn gewoon hetzelfde Ik had er in ieder geval geen problemen mee!
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Als je depowerkoord is gebroken, denk ik dat je gewoon een nieuwe moet kopen. Is wel snel, maar dit is gewoon een gevlochten lijntje, kan knappen als er zand of vuil in je depowerklem zit. Voor het varen dit altijd even checken en spoelen met water.
Een frontline (powerlijn) mag niet na 10X varen knappen, dat moet Naish vervangen! Pas op dat er geen knoopjes in de lijnen zitten, hierdoor slijten de lijnen erg snel en knappen ook op de knoop door! Dit moet haast de oorzaak zijn voor het knapen van een lijn, gewoon door trek van je kite zal een nieuwe lijn echt niet knappen...
|
|
|
Undergrounder
Berichten: 150
|
Ik wil niet in herhaling vallen en ik weet niet of het mogelijk is vanwege de dikte maar kun je niet beter even naar de zeilwinkel lopen en een dikkere lijn kopen. Lijnen voor zeilen met een mantel zijn ook erg slijtvast. Toen ik nog met een lijn als depowerkoord voer (vraag niet waar ik nu mee vaar, ander onderwerp) heb ik dat ook gedaan, jarenlang ermee gevaren zonder probleem.
|
|
|
Michael van der Hoek
Berichten: 404
|
dat kan wel undergrounder, maar de lijn moet wel soepel genoeg zijn om te klemmen bij de CL. Alleen moet je dan wel handig zijn omdat de bevestiging van de originele lijn in de QR zit. Met een boutje en een stalen busje. De originele lijn is al gesplitst en dat busje zit dan in de splitsing. Dus om dat zelf te priegelen...? Ik zou gewoon nieuw lijntje kopen
|
|
|
Fly like hell
Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
|
Ook ik ben op zoek naar een lang depowerkoord voor een Naish shiftbar. In de winkel vind ik alleen versies van 120 cm lang terwijl ik er een van 180cm moet hebben. Waar o waar kan ik die vinden?
|
|
|