Op zoek naar een passende kite

massari

Mei 07, 2006, 03:21:19
edit2Rapporteer  
Hallo mensen,

Ik heb een tijd geleden les gehad bij Harry Vogelezang en dit ging vrij goed. Was daarna op zoek gegaan naar eigen gear, maar door omstandigheden heb ik het even gelaten voor wat het is.

In de tussentijd heb ik het powerkiten onder de knie gekregen met een Peter Lynn Pepper 4.5.

Het is alweer mei en het vakantiegeld komt er weer aan, dat biedt weer nieuwe perspectieven voor de aankoop van een nieuwe kite!

Ik weeg 85kg en ik zal de nieuwe kite eerst willen leren kennen dus zal ik hem de eerstkomende periode gebruiken voor op het strand.

Waar ik zoal naar aan het kijken ben:

- Cabrinha CO2 2006 12m
- Cabrinha Switchblade 2006 12m
- Naish Torch 12m 2005

Het materiaal van beide Cabrinha's zien er goed uit. De Switchblade geeft voor mijn gevoel de meeste veiligheid c.q. safety en zijn brede inzetbaarheid prikkelt me wel. Ook hoe de bar eruit ziet met weinig toeters en bellen spreekt me aan. Redelijk veel eenvoud en toch goed. Echter de prijs is wel aan de hoge kant, zo'n 400 euro meer dan de CO2...

De CO2 lijkt mij ook een goede kite... al heb ik weinig gebruikerservaringen hierover gelezen.

De Torch van vorig jaar vind ik een mooi exemplaar. Van enkelen heb ik gehoord dat je als beginner hier mee uit de voeten komt en ook flink mee door kunt groeien, van anderen heb ik gehoord dat deze kite soms te aggressief is. Wat is waar? De prijzen vallen reuze mee voor de kite... voor 649 heb ik hem compleet met bar en 5th line.

Ik ben erg fanatiek en ik weet van mezelf dat ik een goede aankoop moet doen waarmee ik lang uit de voeten mee kan. Ik ben dus op zoek naar een kite die me de komende tijd kan blijven inspireren.

Met welke kite maak ik een goede keus? Ik weet het namelijk even niet meer...  :Smiley
Pbter

Geen avatar

Antwoord #1 Mei 07, 2006, 03:37:11
edit2Rapporteer  
switchblade
Mies

Antwoord #2 Mei 07, 2006, 04:23:41
edit2Rapporteer  
Vergeet die 12 zou ik zeggen, 14 of 16 en je kan heel goed "beginnen".......die 12 is meer voor bf 5/6.
Lijkt me geen instapmaat (cry_kitesmiley)
slufterhufters.com

Antwoord #3 Mei 07, 2006, 04:48:36
edit2Rapporteer  
Naish Torch 12m 2005
Hooked Cabarete

Antwoord #4 Mei 07, 2006, 05:26:54
edit2Rapporteer  
Een 12 meter is wel degelijk een instapmaat. vanaf 4 bfr kun je er mee varen en je kan hem ook langer houden dan een 14 of 16. Voor iemand met 85 kg perfect.

Ik zou als beginner beginnen met een C-kite en later overstappen naar een Bow. Zo leer je de krachten meer kennen en respecteren van een kite. Een bow kun je echt megalang houden maar als je als beginner zijnde aan je bar trekt als er iets fout gaat kan het ook behoorlijk fout gaan. Ik zou dus voor geen van deze kites gaan maar als ik hieruit moest kiezen zou ik de Torch nemen of de Co2.
jaapd

Antwoord #5 Mei 07, 2006, 06:47:44
edit2Rapporteer  
Die pepper is voor op het strand, die andere kites moet je gewoon gelijk in het water gebruiken desnoods zonder board.

Ik zou gewoon voor die CO2 gaan, en met die 400 die je bespaard een 16 kopen.

Die 16 ga je waarschijnlijk vaker gebruiken als je 12
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #6 Mei 07, 2006, 13:37:01
edit2Rapporteer  
...en ik zou een leuke tweedehandse of in Duitsland (www.ebay.de) een overjarig model bemachtigen. Scheelt je nog eens 250 euro op een 2005 model...  ThumpsUp Een 12 is idd wel een leuke maat als eerste kite voor 85 kg  loser
slufterhufters.com

Antwoord #7 Mei 07, 2006, 13:49:48
edit2Rapporteer  
Je kan ook hier in NL bij de betere kiteshop gaan kijken voor een kite, 2e hands, overjarig of nieuw, geloof me de prijzen zijn hetzelfde zo niet beter dan in Duitsland, als je maar naar de juiste kiteshop gaat.

En van de kites die jij opnoemt is de Torch de beste en verstandigste keuze.
Mensen die anders beweren hebben er geen verstand van of roepen maar wat.

massari

Antwoord #8 Mei 07, 2006, 14:15:57
edit2Rapporteer  
De Switchblade stond aan het begin van mijn zoektocht niet op de lijst... het waren eerst de CO2 en de Torch.

Ik ben bij Watersportscheveningen geweest en de verkoper raadde me de Torch af vanwege zijn aggressief karakter als je hem net een stapje verder gebruikt als beginner. Ik vond hem als prijs heel erg interessant. De looks willen ook wat en ik vind de kite ook erg mooi.

De verkoper raadde me de CO2 aan, heerlijk varend, goed te besturen, comfortabel, lang mee door kunnen groeien. Hij legde me het hele systeem uit, liet me de bar zien, de lijnen en de kite. Allemaal erg netjes en fijn.

Een tijdje later kwam de Switchblade om de hoek. Als argument; als je budget je toe laat kun je ook voor deze gaan. Ook bij deze heeft hij alles uitgelegd en laten zien. De veiligheidsvoorzieningen, het gemak waarmee je je vlieger depowered door de bar door het mechanisme heen te schuiven vond ik erg prettig. De constructie van de bar en lijnen sprak me meer aan dan die van een reguliere C-kite. Ik vond het verhaal rondom de kite ook erg prettig; het hogere bereik en de stabiliteit.

Dit systeem heeft natuurlijk ook zijn prijs... de vraag is eigenlijk; is het verstandig om nu 400 euro extra erbij te gooien, ten opzichte van een CO2 (of een Torch die nog net iets goedkoper is) en heb je er extra plezier aan?

Overigens qua gewicht en formaat van de kite zat ik volgens de verkoper net op het randje. Met 12 zou het kunnen, dat was wel op het randje... maar is volgens mij ook wat allrounder. Een 14 zou misschien beter bij me passen. De CO2 en de Switchblade had hij op dat moment alleen in een 12. Stel dat ik voor een C-kite zou gaan, wat is dan verstandig qua formaat? Ook rekening houdende met het feit dat er naast een 12 of 14, voor andere windkrachten, ook een andere kite moet komen in de nabije toekomst. Is dat naast een 14 een 10 of is dat naast een 12 een 8?

Ik weet het even niet meer... als ik naar de prijs kijk zegt mijn verstand: neem een Torch of een CO2. Als ik kijk naar waar het in de toekomst wellicht allemaal heen gaat en het complete verhaal, zeg ik Switchblade.

bignelis

Antwoord #9 Mei 07, 2006, 15:44:56
edit2Rapporteer  
Massari, om te leren is de CO2 de beste keus. Tegenwoordig kan je ook met iedere kite lang doorvaren en dingen leren. Als je echt niet teveel geld uit wilt geven omdat je denkt dat je snel leert en daardoor doorgroeit naar een andere kite, waarom zou je dan geen goedkopere 2e hands nemen? hiermee leer je dan alles tegen een lagere prijs, en daarna kanje zelf kites testen en weet je bij een aanvullende investering wat het beste bij je past.

Over de maat 12. Ikzelf weeg 93, ik weet niet wat jij weegt. De zomers in Nederland zijn meestal maar weinig windrijk, ik zou dus voor een wat grotere maat gaan dan 12 als je deze zomer toch wat tijd op het water door wilt brengen, als je net zo zwaar bent als ik. Weeg je 75 dan denk ik dat een 12 een prima maat is.
Darkwing
Gast
Antwoord #10 Mei 07, 2006, 15:49:03
edit2Rapporteer  
Ik ben ook begonnen met een Torch 12 2005, en dat ging prima hoor.
diederik

Antwoord #11 Mei 07, 2006, 15:56:45
edit2Rapporteer  
torch is beter...co2 ben je eerder op uitgekeken! maar ieder heeft zo zijn persoonlijke mening! dus zelf testen is het best
aettema

Geen avatar

Antwoord #12 Mei 07, 2006, 17:52:16
edit2Rapporteer  
Allereerst: ik ben ook nog een beginner

Ik heb een rhino 4, 12m en ben wat 76 kg. Ik zou gewoon een kite kopen waarmee je kunt doorvaren, hoef je niet weer te verkopen nieuwe kopen etc.
Volgens mij zijn de omstandigheden het belangrijkst als beginner.
Windkracht & Locatie. Als je met een goede 3bft een paar keer kite dan met 3.5bft etc. dan kun je volgens mij met elke kite je zelf heel gecontroleerd leren kiten. Dus gewoon een kite kopen die tof is voor als je niet meer beginner bent.

Veel plezier!
Tom

Antwoord #13 Mei 07, 2006, 18:39:44
edit2Rapporteer  
torch is beter...co2 ben je eerder op uitgekeken! maar ieder heeft zo zijn persoonlijke mening! dus zelf testen is het best

Das echt bull !! De Co2 van dit jaar is veel meer freestyle georienteerd en staat in het rijtje van  de torch 2. Hier kan je dus gewoon prima mee beginnen en voor ever mee doorgaan!

Ik zou voor de co2 kiezen en Niet de torch 1
massari

Antwoord #14 Mei 07, 2006, 22:24:47
edit2Rapporteer  
Uhm, de Torch 2005 is toch een Torch II? En geen Torch I?

De 2006 CO2 is op dit moment laag geprijsd: 839 euro compleet met bar.
De 2005 Torch is 869 euro compleet met shiftbar. Wat is het verschil tussen een reguliere bar en de shiftbar van Naish?

De Torch 12m voor 649 was een 2e hands...
Darkwing
Gast
Antwoord #15 Mei 07, 2006, 22:28:39
edit2Rapporteer  
De Torch II is de Torch 2006.
Bluecupra

Antwoord #16 Mei 07, 2006, 22:43:46
edit2Rapporteer  
Shift Bar is 5th line, normale bar zal 4 lijns zijn
massari

Antwoord #17 Mei 07, 2006, 23:17:11
edit2Rapporteer  
De Torch II is de Torch 2006.

Oh, dan heb ik me daarin vergist? De Torch II zal wel weer iets beter zijn?

Dus als ik het goed begrijp is de CO2 op dit moment in hetzelfde rijtje te vinden als de Torch II en zit ik met een Torch I net daaronder? Zo ja, dan is een CO2 wellicht te prefereren dan een Torch I... en boven de CO2 (of hoe je het ook wilt zien) de Switchblade.
KiteDemon

Antwoord #18 Mei 07, 2006, 23:36:50
edit2Rapporteer  
De TorchII is stukken beter dan de TorchI. Als je voor een Torch gaat dan zou ik de I overslaan.
De Switchblade biedt voor beginners meer dan een C-shaped. Meer veiligheid, groter windbereik, maar vooral gemak. Met de Switchblade wordt het voor beginnende kiteboarders stukken makkelijker gemaakt. Betere controle en makkelijker hoogte lopen en herstarten.
Als je de kans hebt dan raad ik je aan het één en ander zelf te testen.
massari

Antwoord #19 Mei 08, 2006, 18:47:40
edit2Rapporteer  
Ik neig toch wat meer richting de Switchblade.

Als het goed is staat er een test in het tijdschrift Access Kiteboarding Magazine (www.soulonline). Daar testen ze de Switchblade uit en de CO2, althans, dat heb ik me laten vertellen.

Ik bij bij de lokale tijdschriftenboer en de Bruna geweest, geen van beiden heeft hem... wie wel?
ItsMe.Erik

Antwoord #20 Mei 09, 2006, 01:49:59
edit2Rapporteer  
Kijk gewoon eens bij 2de hans materialen, dan koop je iets voor weinig en je kijkt hoe het vaart en dan wat je eisen zijn. Vaak weet je dan pas wat je wilt. (dit kan veel geld schelen)

Als beginner laat je de kite vaak crashen en bij wat oudere kitespullen doet het niet zo'n pijn als iets kapot gaat.
massari

Antwoord #21 Mei 09, 2006, 04:18:31
edit2Rapporteer  
Zoals gezegd wil ik toch voor een bowkite gaan, de Switchblade, maar nu lees ik ook goede verhalen over de Best Waroo. Ik kan echter geen ervaringen vinden of opinies tussen de keus: Switchblade of Waroo. En welke Waroo zou ik dan met mijn 85kg moeten nemen?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.