Switchblade of Psyco2

massari

Mei 10, 2006, 00:57:38
edit2Rapporteer  
Ik ben van plan om de Switchblade 12 aan te schaffen, echter kan ik een demo FS Psycho2 13m uit 2005 kopen voor 750 euro.

Erg aantrekkelijk, maar ik ben een beetje aan het twijfelen.

Als ik ze beiden tegenover elkaar zet:

Switchblade: grote depower mogelijkheid, gas erop/gas eraf, safety is top, groot bereik qua Bft, makkelijke herstart

Psycho2: ook veel depower, safety is ook top, ook een groot bereik, makkelijker herstart, minder gevoelig voor crashes, te gebruiken voor snowkiten, op het water en op het land.

Weet niet waar ik goed aan doe, ergens trekt het mij ook wel om de kite op het strand/land te gebruiken, want in geval van een crash kun je hem zonder pijn en moeite weer restarten. Het feit dat je er mee kan gaan snowkiten (ben ook snowboarder) trekt mij ook wel aan.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Gezien de prijs van de FS is het aantrekkelijk om deze te nemen ipv. de Switchblade.
tom_beul
Gast
Antwoord #1 Mei 10, 2006, 01:13:20
edit2Rapporteer  
Testen testen en nog eens testen!

Persoonlijk vind ik foils helemaal niks! maar dat moet je gewoon testen want swtichblade en psycho II daartussen zit een erg groot verschil!
Tom

Antwoord #2 Mei 10, 2006, 01:33:40
edit2Rapporteer  
Met een switchblade kan je ook echt wel snowkite hoor ..

Hier worden veel vergelijkbare topics gestart en het is dan ook vaak geen probleem iemand goed te adviseren, maar nu... Een foil en tube zijn zoveel anders gewoon... ieder ze smaak. De tube riders adviseren gewoon switchblade en de foil riders de psyco2.
Testen is dus deze keer wel echt van belang wil je de goede kite voor jou kopen!
coenvd
Gast
Antwoord #3 Mei 10, 2006, 02:10:46
edit2Rapporteer  
yohoo, kope die switchblade!!!, VEEEL sneller, heb zelf de p2 gehad, en 750 is EG duur, voor een kite uit 2004 ja normaal wordt er verkocht voor 600-700 e, maar goed, zker voor de SB gaan Grin , het prijsverschil is het zeker waard Grin
Mitchel_12000

Antwoord #4 Mei 10, 2006, 02:12:16
edit2Rapporteer  
Inderdaad, er zit maar 1 ding op, beiden even goed testen. Neem contact op met importeurs van beide merken en probeer ze eens uitgebreid uit. Persoonlijk zou ik zo op het eerst gezicht ook geen keuze kunnen maken.
Brenkie

Antwoord #5 Mei 10, 2006, 02:27:40
edit2Rapporteer  
Ik snap die prijs van die PsychoII wel, want de PsychoIII staat namelijk te trappelen.
Die was op Wijk al te bewonderen tijdens de seasons opening.

ListenToMe  Er zit idd maar 1 ding op, en dat is testen.

Bedenk goed wat je wilt. En hoevaak gebruik je je kite, en waarvoor.
Die enkele week dat jij op je snowboard staat kan je vast ook wel met een SB af, mocht de afweging daarop liggen. Wil je in de winterperiode gaan buggieen of flyboarden, dan is een psycho te overwegen.
Het is moeilijk te zeggen, maar check dan misschien ook ff de PsychoIII uit als dat mogelijk is.
Dan heb je wel de nieuwste foil in je handen gehad, want een PII met een SB vergelijken is misschien niet helemaal eerljik. Ik denk dat de SB en PIII qua prijs niet veel verschillen van elkaar!
Psychotic

Antwoord #6 Mei 10, 2006, 02:32:22
edit2Rapporteer  
ik zou zeggen, dit moet je testen. schrijf de psycho2 niet bij voorbaat af, dit is echt een lekkere kite met meer low end dan de swichblade. ohja, en foil dus niet pompen (lees, geen geklooi met ventielen en ijskoude vingers in de sneeuw)  (grinnik_kitesmiley)
Helldog
Gast
Antwoord #7 Mei 10, 2006, 04:13:45
edit2Rapporteer  
Ik ben van plan om de Switchblade 12 aan te schaffen, echter kan ik een demo FS Psycho2 13m uit 2005 kopen voor 750 euro.

Erg aantrekkelijk, maar ik ben een beetje aan het twijfelen.

Als ik ze beiden tegenover elkaar zet:

Switchblade: grote depower mogelijkheid, gas erop/gas eraf, safety is top, groot bereik qua Bft, makkelijke herstart

Psycho2: ook veel depower, safety is ook top, ook een groot bereik, makkelijker herstart, minder gevoelig voor crashes, te gebruiken voor snowkiten, op het water en op het land.

Weet niet waar ik goed aan doe, ergens trekt het mij ook wel om de kite op het strand/land te gebruiken, want in geval van een crash kun je hem zonder pijn en moeite weer restarten. Het feit dat je er mee kan gaan snowkiten (ben ook snowboarder) trekt mij ook wel aan.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Gezien de prijs van de FS is het aantrekkelijk om deze te nemen ipv. de Switchblade.

ik heb net mn FS Speed 10 verkocht voor maar 800euros (is pas zomer 2006 uitgekomen en aangekocht in september)

de 10 is qua kracht te vergelijken met de 13 psycho2 en gaat nog verder in het windvenster

doch zal de psycho (nog speed) niet te vergelijken vallen met een switchblade qua depower, deze kites hebben weinig depower tenzij je ze echt vooruit in het windvenster kan drukken (weerstand opbouwen dmv board, gewicht of je echt stevig zetten). Tenzij je vaart zal je nog steeds afgestraft worden in gusty weer op land, ik weeg maar 60kg maar aan 18knopen kan ik niet meer stil staan op het strand (laat staan upwind gaan). Terwijl dat in het water nog erg goed, wel erg powered

Ik denk dat je voor die prijs beter voor de switchblade gaat, denk dat ze ook erg geschikt zijn voor snowkiten en landboarden en veel veiliger qua depower

Dat foils top relaunche is in veel gevallen wel waar, maar ik doe hem toch weg om deze reden.
Deze kites missen stabiliteit. Als je hem dropt in de branding kan hij toeklappen en zit je dik in de shit, als je hem dan uit het water wil sleuren schept ie alleen maar meer water en dan moet je er echt honderd liter water uit laten lopen...
Ook al gehad bij statisch vliegen (als je dus niet vaart, alsik bvb net gecrasht ben) en hij gedepowerd is (dus verder in het windvenster vliegt) dan kan ie bij een windstoot tever vooruit vliegen en bij de daarna volgende lull (als de wind dan weer beetje wegvalt/mindert) dat ie toeklapt, naar achter in het window en daar dan als een strik in elkaar draait.

Misschien denk ik teveel dat het gras groener is aan de overkant?
Maar de eerste de beste full depower kite die ik kan testen en die goeie lowend heeft voor ons zwak windje zal ik kopen (ik ben aan het kijken voor een flexifoil ion/ozone instinct)
HelldogBE

Antwoord #8 Mei 10, 2006, 04:16:08
edit2Rapporteer  
oeps zomer 2005, typo Smiley

massari

Antwoord #9 Mei 10, 2006, 04:27:56
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat de Switchblade meer bij me zal passen. Ik vond het allround karakter van een P2 fijn. Maar hoe dan ook, ik ga hooguit twee weken in een jaar op wintersport en op het land (als ik mezelf door het strand wil sleuren) kan ik net zo goed een normale matras gebruiken of een goede 2e handse foil van een groot formaat.

Het effect dat bij een crash de foil in het water, alleen maar water opzuigt en dat je daardoor nauwelijks meer kan relaunchen vind ik ook bagger.

Toch ga ik de foil uittesten... ben namelijk erg benieuwd. Als rider moet je toch je gear gaan testen alvorens tot aanschaf over te gaan. Gelukkig heb ik nog een week voordat mijn vakantiegeld wordt gestort hahaha.
Psychotic

Antwoord #10 Mei 10, 2006, 04:57:22
edit2Rapporteer  
KNIP

Niet vervelend bedoeld maar de speed is gewoon geen kite voor onervaren kiters, dat ding straft je gewoon af als ie de kans krijgt. Wil je toch gebruik maken van de sicke upwind performance, low end, hangtime en oldschool capaciteiten van die kite moet je daar gewoon mee leven. klaar.

Met de AR van 5,9 relaucht hij inderdaad niet vanzelf, maar met een klein beetje handigheid ben je sneller dan menig tubekiter for sure. Ook het strikjedraaien komt door de AR van 5,9 icm te weinig kitecontrole.

ohja, en met 6 meter lijn eruit word ie stukken stabieler, punt is dat je gewoon dat je die kite goed moet leren kennen, en als je dat gedaan hebt en hij zeilt dan nog steedsmet regelmaat uit de lucht is je niveau van kitecontrole niet hoog genoeg voor deze kite IMO..........

@ massari, de kite schept echt geen bakken water, dat kan ik gerust naar het rijk der fabelen verwijzen. Dat gebeurd alleen als je je kite LE down op het water hebt liggen en dan gaat leuren in plaats van relaunchen.
brutus1

Antwoord #11 Mei 10, 2006, 05:01:07
edit2Rapporteer  
Heb maandag nog eens lekker met mijn SB12 gevaren en ik kan alleen maar zeggen dat het voor een hoop mensen een aanrader is. Enige zwakke punt wat ik kan ontdekken is misschien het hoogtelopen maar dan vergelijk ik met de CB waar ik tot eind vorig jaar mee heb gevaren en dat was echt een hoogteloopmonster.
Tom

Antwoord #12 Mei 10, 2006, 05:05:37
edit2Rapporteer  

Citaat

ohja, en met 6 meter lijn eruit word ie stukken stabieler, punt is dat je gewoon dat je die kite goed moet leren kennen, en als je dat gedaan hebt en hij zeilt dan nog steedsmet regelmaat uit de lucht is je niveau van kitecontrole niet hoog genoeg voor deze kite IMO..........

Citaat

of die kite is gewoon crap Smiley Kan altijd he Smiley
HelldogBE

Antwoord #13 Mei 10, 2006, 05:37:58
edit2Rapporteer  
KNIP

Niet vervelend bedoeld maar de speed is gewoon geen kite voor onervaren kiters, dat ding straft je gewoon af als ie de kans krijgt. Wil je toch gebruik maken van de sicke upwind performance, low end, hangtime en oldschool capaciteiten van die kite moet je daar gewoon mee leven. klaar.

Met de AR van 5,9 relaucht hij inderdaad niet vanzelf, maar met een klein beetje handigheid ben je sneller dan menig tubekiter for sure. Ook het strikjedraaien komt door de AR van 5,9 icm te weinig kitecontrole.

@ massari, de kite schept echt geen bakken water, dat kan ik gerust naar het rijk der fabelen verwijzen. Dat gebeurd alleen als je je kite LE down op het water hebt liggen en dan gaat leuren in plaats van relaunchen.

idd als hij in rustige zee relauncht hij als de beste!

maar wanneer het onrustig wordt (zowel de wind als de zee) komen er complicaties.
een switchblade zal gebruiksvriendelijker en veiliger voor je zijn denk ik...

maar als je bvb de speed meester kunt zal ie alles wel beter kunnen of een andere kite, maar dan word ik liever minder afgestraft zodat ik meer kan experimenteren en durven zonder onveilig te doen Wink
job

Geen avatar

Antwoord #14 Mei 10, 2006, 13:17:32
edit2Rapporteer  
Helldog ooit aan een Flysurfer kite gehangen? als ik je reactie's lees denk ik van niet eerlijk gezegd.
In de tijd van de Psycho(2002-2003) had ik me kite redelijk vaak op het water liggen OOK met ruime 6 bft met dikke bakken. Soms dacht ik idd ''Oh fack dit gaat fout'' maar bleek niks aan de hand te zijn kite was easy te herstarten.

stabiliteit: je zegt ook dat ze niet zo stabiel zijn, leg mij dan eens uit dat kite maatjes van mij Handlepass aan FS kites willen leren? puur om de reden ''Tja hij kan niet over je heen klappen scheelt een hoop waterstart tijd''

Depower: Kan aan mij liggen maar zo ver ik weet hebben alleen Bow kites meer de power....

Annyway lekker testen die kites. en test en pulse ook een keer. Wink
massari

Antwoord #15 Mei 11, 2006, 04:38:15
edit2Rapporteer  
JT of iemand anders die een FS bezit en die in Zuid-Holland woont; toch wil ik een FS Pulse of Psycho2 eens uitproberen, wie o wie gunt me een testritje?
Psychotic

Antwoord #16 Mei 11, 2006, 05:04:12
edit2Rapporteer  
Helaas niet in zuidholland maar als je lang wil komen voeg me ff toe op MSN. Daarnaast kun je neem ik aan, als de p2 die je op het oog hebt een demo kite is, deze testvaren. Gewoon vragen!
FrankP

Antwoord #17 Mei 11, 2006, 06:56:37
edit2Rapporteer  
Allereerst begrijp ik je vergelijk niet helemaal. De Psycho2 is een freestyle kite uit 2004 de switchblade een bowkite uit 2006. 2 jaartjes ontwikkelingsverschil en een totaal ander type kite met totaal andere eigenschappen.

De Pulse lijkt me een soortgelijkere concurrent van de switchblade, heeft ook total depower, soortgelijk aan de depower van een bow, eerdere flysurfer modellen hebben ook veel depower, i.i.g meer als een klassieke c-kite, maar niet zoveel als bowkites.

Ik kom van tubes, dus ook andersom stappen mensen over Tom Wink
Als je een kite zoekt met groot bereik die in te zetten is op water, land en sneeuw dan ben je met FS meteen klaar natuurlijk. En Helldog ik vindt het bereik van mijn speeds érg goed. De 10m vaar ik van 12-24 knopen. Da´s toch een behoorlijke windrange.

Probeer eens een Pulse te vliegen op 1 van de testdagen dan weet je meer.
Ook de switchblade is een erg snelle en makkelijk te varen kite.
WIMPIII

Antwoord #18 Mei 11, 2006, 14:13:46
edit2Rapporteer  
Toch wel in Zuid-holland. Heb mijn pulse alleen nog niet binnen. Heb ook psycho 2 gehad daar kan ik je nog wel wat over vertellen dan. Mail me maar.
Joris

Antwoord #19 Mei 11, 2006, 16:58:47
edit2Rapporteer  
Zondag is er een FS Testival in brouwersdam
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.