Angst voor crashes

kiter25

September 08, 2006, 04:37:13
edit2Rapporteer  
Ola,

Wat ik me een tijdje afvraag is hoeveel risico jullie nemen OP het water. En ik bedoel dus niet: 2 meter van de kant springen of dat soort dingen, maar hoe radicaal zijn de trics die jullie op het water doen?

Ik denk altijd aan de crash die wijlen Jorrit Wiersma heeft gemaakt. Hij is waarschijnlijk zó hard op het water gekomen, dat hij bewusteloos is geraakt. Ik zal dus niet zo snel een kiteloop oid doen, juist uit angst hiervoor.

En nu lees ik net in de Access dat de pro's zeggen dat die zonder problemen keihard op het water terechtkomen, met sterretjes in hun hoofd weer doorvaren, etc.
Hoe zien jullie dit?
DENNS

Antwoord #1 September 08, 2006, 04:39:47
edit2Rapporteer  
je moet zelf je grens bepalen tot hoever je kan gaan, wat je denk/weet dat je aankan
VincentC

Antwoord #2 September 08, 2006, 04:44:54
edit2Rapporteer  
Nouw het kan voor mij nooit hoog genoeg gaan, meestal is een trick gewoon een kwestie van doen en durfen en vallen en weer opstaan. Vorige week zondag had ik dat ik in een hoge sprong mijn 180 grab door wou draaien in 360 en stuurde mijn kite in een kiteloop, lande vol op me nek, super veel pijn toen. even 5 min rust en weer verdergaan, zulke dingen kunnen gebeuren.

Meestal als je een kiteloop oid. doet in het begin gaat het toch nog niet super hard, omdat je ervaring nodig hebt om hoger en harder te gaan.
Alferink

Antwoord #3 September 08, 2006, 04:45:28
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je met een impactvest/helm meer zelfvertrouwen kan krijgen, (wel zorgen dat je t niet TE gek maakt natuurlijk)
efgeha

Antwoord #4 September 08, 2006, 04:50:43
edit2Rapporteer  
Je moet als je twijfelt eerst kijken naar anderen, en proberen in je hoofd de truuk / maneuvre te maken.

Vraag ook aan anderen , dat is niet dom of mieterig, het helpt je beter te worden. (als je dat wilt tenminste)

Verder helpt het als je ervaring hebt met crashen, denk aan judo, waarbij je leert om te vallen.
Maak je klein als je valt / crasht en probeer je bar neutraal te houden, dus niet of zo min mogelijk sturen.

Wees ook niet bang om je safety te trekken, met de hedendaagse systemen heb je die zo weer in elkaar om verder te varen.

Verder is "toewijding" het magische woord, als je aarzelt in je move ga je op je bek.

Succes
VincentC

Antwoord #5 September 08, 2006, 04:53:12
edit2Rapporteer  
Precies, zeker met de moeilijkere tricks als kiteloop oid. geld : Of vol inzetten en doorzetten of gewoon niet inzetten. Aarzeling en het gaat mis. Ook het kijken van veel filmpjes wil weleens helpen Wink
Taco.

Antwoord #6 September 08, 2006, 04:58:34
edit2Rapporteer  
ik doe de linke tricks die ik nog niet goed (kiteloops, etc) kan in lekker stabiele wind. In vlagerige wind doe ik het rustig aan en gewoon standaard beetje springen. Ik moet zeggen dat de meeste crashes op het water op zich nog wel mee vallen.

Alleen achterover op mijn rug vallen (zelfs met wat simpelere sprongen) vind ik echt klote. is hier nog een techniek voor? (bommetje maken ofzo?)
Maurits

Antwoord #7 September 08, 2006, 05:06:25
edit2Rapporteer  
Verstand op 0 en gaan met die banaan. Wat ze wel zeggen is hoe jonger je begint, dan ken je vaak weinig angst. En als je wat ouder wordt ben je alleen soms banger om te crashen.
plaaggeest

Antwoord #8 September 08, 2006, 05:09:08
edit2Rapporteer  
Is puur een kwestie van durven, vallen en weer opstaan. Wat ik zelf altijd doe als ik een landing op rug/nek maak. mezelf zo klein mogelijk proberen te maken. Zodat je niet plat op het water valt.

Voorderest veel oefenen en doorzetten!
Tom

Antwoord #9 September 08, 2006, 06:13:14
edit2Rapporteer  
Weet je, het is gewoon goed van te voren je sprong planne. Elke stap die je doet ff indenken dan knalle en verstand op 0
Maar ga geen dingen doet waarvan je zeker weet dat jet goed fout kan gaan . Iedereen gaat wel is over ze'n grens mar probeer die langzaam op te zoeken
kitaholic

Antwoord #10 September 08, 2006, 14:20:11
edit2Rapporteer  
Zorg dat je nieuwe dingen probeert als je net lekker ingevaren bent. Niet op het einde van je sessie als je al moe bent, dan ben je veel minder geconcentreerd en je lichaam is minder sterk om eventuele fouten op te vangen (en je (nou ja, ik iig) wordt slordig). En helm en impact vest helpen een boel als je twijfelt.
FLOF

Antwoord #11 September 08, 2006, 16:26:51
edit2Rapporteer  
Beide handen bij de knoop en stappie voor stappie. Zoals efgeha zegt: truck visualiseren, desnoods even op het droge (zonder kite) uitvoeren, dus stap voor stap. Heb zo zelf de backloop steeds verder uitgewerkt. Eerst rotatie (2 kanten op), dan hoogte, dan transitie.
Gouden regel: inzetten is vol er voor gaan, nooit twijfelen, want dan ga je op je muil  (grinnik_kitesmiley)

magic ed

Geen avatar

Antwoord #12 September 08, 2006, 16:55:33
edit2Rapporteer  
Angst voor crashes is goed! Pijn is fijn, maar alleen in mate. Die pro's die sterretjes zien zijn niet goed bij hun hoofd. Een blauwe plek, kleine blessures, geen probleem. Maar als je sterretjes begint te zien, zijn de klappen echt harder dan verstandig is voor je hersenen!

Maar een beetje pijn hoort erbij. Beste 2 tips: nieuwe dingen met constante wind (licht gepowerd) en voor je de truc inzet 'm helemaal in je hoofd doen (en dat vaak).
kentyman

Antwoord #13 September 08, 2006, 18:05:28
edit2Rapporteer  
Die angst moet je gebruiken om te bepalen waar jou grens ligt. Ik heb in m'n hele kite-carriere (van 5 jaar ofzo) nu een paar crashes gehad waarna ik sterretjes zag (bijvoorbeeld na een kiteloop-into-crash-op-m'n-rug) en dat vond ik te ver gaan dus daarna werd ik weer voorzichtiger.

Je moet voor jezelf inschatten welke tricks je al kan proberen (waarvoor je dus een redelijke kans van slagen hebt en waarvoor je weet dat je niet AL te hard gaat crashen) en welke tricks buiten je bereik liggen. Zoek de juiste omstandigheden om een trick te proberen: constante wind, veel ruimte, niet teveel power etc. Probeer je nieuwe tricks stap voor stap voor te bereiden, bijvoorbeeld een backroll:
-eerst leren varen / hoogte lopen met power
-dan leren poppen (springen zonder insturen van de kite)
-dan op 't land de backroll visualiseren (droog oefenen)
-dan de backroll proberen

hoe ingewikkelder de trick wordt hoe meer voorbereiding je kan doen. Voor springen is het trouwens erg slim om je in het begin vooral te concentreren op de landing en niet zozeer op je hoogte. Na een tijdje kun je dan bijna alle jumps perfect landen en daarna kun je je dus goed concentreren op de hoogte (zonder bang te zijn dat je de hele tijd crasht).

En als je dan toch een harde crash maakt:
-zorg dat 't op diep genoeg water is (ver van de kant en van andere kiters)
-hou je handen aan de bar / handen in 't midden van de bar / hou je kite stil
-hou eventueel je armen voor / langs je hoofd / gezicht (met je handen aan de bar dus)
-als je board los zit: doe je board weg! Zeker na een hoge sprong en je hebt bv maar 1 voet in de binding -> flikker je board weg op een plek waar jij er niet bovenop valt.
-probeer niet helemaal te verkrampen maar ontspan je een beetje en "go with the flow"
-probeer te bodydraggen ipv je val te "breken"
marc010

Antwoord #14 September 08, 2006, 22:54:09
edit2Rapporteer  
goede tips van kentyman,duidelijk nu maar eerst  wind dit weekend........
big_ben_lair

Antwoord #15 September 08, 2006, 23:01:15
edit2Rapporteer  
Het moment dat jij niet meer bang bent moet je van het water afgaan en nooit meer gaan kiten!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.