ik heb met zowel bows als c-kites gevaren...mijn ervaringen:
bows: langzaam sturen, voelen een beetje soft aan maar veel depower en snel te varen
c-kites: constante pull, extreme harde lift, snel sturen, hoge vliegsnelheid
Dat is veels te algemeen, dat kun je absoluut niet zeggen. Er zijn zoveel verschillende flat/SLE/bow kites op de markt.
Snel sturen: Rebel, veel bardruk en zeer goed gevoel: Rhino7 om er maar een paar te noemen. En daarbij is snel sturen en veel bardruk iets wat erg persoonlijk is, vooral het laatste. De TorchIII heeft ook niet veel bardruk, terwijl een Vegas7 je armen er zowat af rukt.
De keuze wat voor kite je wilt varen moet je eerst afvragen:
- Mijn budget (2006, 2007 of 2008 materiaal)
- hoeveelheid kites in je quiver (2 genoeg voor flat, 3 nodig met C-shapes om zelfde windrange af te dekken)
- Welke eigenschappen vindt je belangrijk: total depower, groot depowerbereik, snel sturen, hoog springen, enz.
- Waar wil je de kites voor gaan gebruiken: freestyle, cruisen, airtime
Vraag je dit eerst eens af, en ga dan op zoek naar de geschikte kite. Hiermee kun je al heel veel kites wegstrepen zodat je wat makkelijker kan zoeken.
Je geeft al aan dat je stabiliteit wilt en geen grote kites -> flats. Maar voor unhooked tricks zijn de C-shapes nog altijd meester. Bij een flat zul je meestal eerst je depowerstrap moeten verstellen als je unhooked gaat. Kan wel, maar is wel iets om rekening mee te houden.