drifter
|
Van welk merk is die bar/lijnen? Een sleeve heeft niks met de kracht van de lijnen te maken. Een kitesurf lijn is dikker en dus moet je wel een dikkere sleeve lijn pakken anders past je lijn er niet doorheen. Als je sleeves nog in goede staat zijn, zou je die in principe weer kunnen gebruiken. Je haalt de stiksels los, zodat je de sleeve over de lijn kan schuiven in de richting dat je lijn korter wordt. De volgende stap is proberen zo nauwkeurig mogelijk te meten om alle lijnen gelijk te houden. Even een knoopje erin leggen, en dan even vaststikken, knoop er uit, en helemaal vaststikken voor het mooiste resultaat. Let op dat je de juiste garen gebruikt, volgens mij moet je polyester garen nemen. Hier een voorbeeld sleeve. Het enige wat slijt is de pigtail, dus kun je makkelijk vervangen, de sleeve blijft altijd goed en de lijn dus ook. Meteen een tip om het zo te maken als je lijnen het nog niet hebben
|
|
|
michiel v geel
|
hoe zou ik het makkelijkeste ze precies goed kunnen inkorten dat ik niet een verschil krijg
wat ik dacht gewoon balkje pakken 2 schroeven erin en dan er om heen wikkelen bv 11 slagen en dat dan bij alle 5 de lijnen doen dan kan het bijna niet mis gaan
|
|
|
VincentC
|
Ik heb zelf 4 oude lijnen ingekort naar 15 mtr. Sleeve gehaald bij een vliegershop en met een naald de lijn door de sleeve gehaald. Toen met een naaimachine 2x dubbelgestickt met ijzergaren en werkt prima!
|
|
|
Lauw
Administrator
Logs: 0 | 6 uur
|
15m..damn das wel kort zeg:P ik vaar nu al een tijdje met 20m en dat bevalt zeer goed, lekker direct en qua lowend lever je niet veel in:)
|
|
|
VincentC
|
15m..damn das wel kort zeg:P ik vaar nu al een tijdje met 20m en dat bevalt zeer goed, lekker direct en qua lowend lever je niet veel in:)
Mijn gewone bar is 23 meter, dus 20 had niet veel nut. 15 mtr is supervet voor loopen met kite kleiner dan 8m2, maar verder heb je dr niets aan...
|
|
|
michiel v geel
|
ik heb 1 normale bar het is een naish shift uit 05 is dit nu 27 of 23 meter?
zat zelf aan 12 of 15 meter te denken
|
|
|
VincentC
|
Woow, 12 absoluut niet doen, 15 is al net iets tekort. Denk dat je met 17 beter zit.
|
|
|
big_ben_lair
|
ik heb 1 normale bar het is een naish shift uit 05 is dit nu 27 of 23 meter?
zat zelf aan 12 of 15 meter te denken
hmmmmm welke kite gaat het om? grote? type? zal wel geen 16m2 zijn.... als je de lijnen te kort maakt (ik vind onder de 20 persoonlijk al te kort) dan zit de kite te kort in de powerzone om goed trekkracht op te bouwen lijkt mij!
|
|
|
big_ben_lair
|
Van welk merk is die bar/lijnen? Een sleeve heeft niks met de kracht van de lijnen te maken. Een kitesurf lijn is dikker en dus moet je wel een dikkere sleeve lijn pakken anders past je lijn er niet doorheen. Als je sleeves nog in goede staat zijn, zou je die in principe weer kunnen gebruiken. Je haalt de stiksels los, zodat je de sleeve over de lijn kan schuiven in de richting dat je lijn korter wordt. De volgende stap is proberen zo nauwkeurig mogelijk te meten om alle lijnen gelijk te houden. Even een knoopje erin leggen, en dan even vaststikken, knoop er uit, en helemaal vaststikken voor het mooiste resultaat. Let op dat je de juiste garen gebruikt, volgens mij moet je polyester garen nemen. Hier een voorbeeld sleeve. Het enige wat slijt is de pigtail, dus kun je makkelijk vervangen, de sleeve blijft altijd goed en de lijn dus ook. Meteen een tip om het zo te maken als je lijnen het nog niet hebben 1. dynema is te glad om fatsoenlijk zonder sleeve te knopen 2. bij een knoop zonder sleeve hou je maar 50% van de lijnsterkte over 3. met sleeve is dit 90%
|
|
|
michiel v geel
|
het gaat om mijn 10m vegas 2007 en als het bevalt zo kort mischien ook wel mijn 13m fuel
maar het gaat mij er meer om dat ik meer high end heb voor de winter met mijn 10
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Maak anders een set waarvan je om de 3m of 5m lijnen kan verwijderen. In de begindagen van het kiten werden vrijwel alle barren geleverd met standaard verlenglijnen eraan, zodat je zelf eenvoudig de lijnen kon inkorten. Is wel iets meer werk, maar je hebt dan wel altijd een keuze.
Overigens zit je met je Vegas met de Y splitsing. Bij de 25m en 20m van North is de lengte van deze Y lijnen gelijk zover ik weet, de lijn eronder varieerd. Dit maakt mijn bovenstaande verhaal wel complexer.
Maar waarom koop je niet gewoon een 7m2 Vegas erbij uit 2006 of 2007? Vast toch wel ergens te krijgen met korting?
|
|
|
VincentC
|
Meer high-end kweek je er niet mee, mijn 11 had op 15 mtr lijnen voor m'n gevoel meer power dan op 23 meter lijnen, dit omdat de kite veel aggresiever is en je iedere vlaag direct voelt. Koop er dan een 7 bij, want high-end ga je er niet mee krijgen. Bovendien is het niks voor alles zulke korte lijnen, behalve veel te hard loopen met een kleine kite...
|
|
|
gerrit
|
Lijnen inkorten heeft idd. zeer veel effect, denk er wel om dat zelf knutselen gevaarlijk kan zijn... ik kort ook veel lijnen in vanwege slijtage.. 2 meter eraf van de onderkant en dan is de set weer fris.
Vaak klaar terwijl je wacht...
bel of mail maar voor info
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Meer high-end kweek je er niet mee, mijn 11 had op 15 mtr lijnen voor m'n gevoel meer power dan op 23 meter lijnen, dit omdat de kite veel aggresiever is en je iedere vlaag direct voelt. Koop er dan een 7 bij, want high-end ga je er niet mee krijgen. Bovendien is het niks voor alles zulke korte lijnen, behalve veel te hard loopen met een kleine kite...
Meer high-end is zeker wel mogelijk door je lijnen flink in te korten, maar zoals Vincentt al aangeeft lever je zo verschrikkelijk veel comfort in, en de kite krijgt een heel ander karakter. Check de duitse en zwitserse shops, of bel alle NL shops voor een overjarige Vegas07 maat 7m2
|
|
|
Gertjan
|
Ik zou een 10m² kite niet korter gaan varen dan met 20m lijnen. En een 13m² niet korter als 23m lijnen. Heb het zelf allemaal al geprobeerd op verschillende kites van 6-14m²
Je highend van je 10m² gaat een stuk omhoog wanneer je van 27m naar 20m lijnen gaat. Ik kite zelf met lijnverlengers van 20m naar 27m lijnen. bevalt me prima.
|
|
|
|