knar
Geen avatar
|
Dat heb ik ook wel eens bij het '05 model.
Voor het varen de huls stevig aan duwen helpt.
|
|
|
S
Geen avatar
|
Bedankt voor de reply!
Zelfs als ik de huls stevig aan duw voordat ik vaar en zelfs als ik de huls tijdens het varen aandruk komt-ie wel eens los... (Gisteren ook in diep water enzo... Lachen...)
|
|
|
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
|
Heb ik ook gehad. Je moet er echt op letten. Soms blijf je erachter haken met iets waardoor hij iets losser gaat. Maar geluk bij een ongeluk slijten de depowerlijn zo hard van de 2005 bar dat je snel een nieuwe moet kopen, met een nieuwe chickenloop.
Ik heb er in 2 jaar maar liefst 5 aan snot gevaren.
Met mijn 2007 North bar ben ik nu na 10 maanden gebruik aan mijn tweede depowerlijn toe. De Ironheart (vanaf 2006) functioneerd perfect bij mij. Alleen heel duur om lost te kopen helaas.
|
|
|
Coen2000

|
ja, soms als je gewoon kite op 12 uur hebt, valt die pin in eens uit dat rode ding...lastig als je in je 1tje bent  je kan em altijd nog vast lijmen
|
|
|
Ondabeach

|
Ik heb het ook gehad. De safety is dan versleten. Na een nieuwe ben je voorlopig van de problemen af ( € 27,50). Nu met m'n ironheart heb ik geen problemen meer.
|
|
|
S
Geen avatar
|
Hmmm... Bekend probleem dus.
Ik belde ook al even met van den Berg of er misschien een stopper ofzo op kon. Hebben even gezellig gebabbeld over spulletjes, maar kreeg wel direct te horen dat 550E voor een (nieuwe) North Vegas 2005 met 5th element bar/lijnen veel te veel was en dat ik niet zo handige koop had gedaan.
Natuurlijk is het nieuwe spul allemaal veel beter, maar ik vind persoonlijk dat voor een recreatieve surfer het toch ook prima een optie kan zijn om gewoon wat op het budget te letten...
Anyways, ik verbuig het metaal wel wat zodat het strakker staat.
Rhino-kiter, hoe vaak vaar jij gemiddeld? En knapten de depower lijnen bij jou gewoon of had je ze vervangen na inspectie?
|
|
|
Michiel.
Moderator

|
Ik voer toen zo'n 40/50x per jaar. Inmiddels vaar ik veel meer, dus kan zeggen dat de 2007 bar een stuk beter is. Inmiddels nieuwe lijnen gekocht, en die zijn van een andere diameter. Probleem is nl. dat de geometrie van het gat in de bar (waardoor je depower en 5th lijn lopen) niet goed is. Er ontstaat een scherpe rand door slijtage, en het gat is gewoon iets te klein.
Met een dremel aan de slag is niet zo'n goed idee, want daarmee verzwak je de boel ook nog eens een keer.
550,- euro voor een nieuwe kite + nieuwe bar (bij een shop?) is helemaal geen slechte deal. Tweedehands kun je wel een high-depower kite kopen zoals een Vegas6 of een flat/sle/bow voor dat geld, maar zeker niet nieuw.
Tweedehands is de Vegas5 niet veel meer waard. Ik heb hier nog een 16m2 die ik aan de straatstenen niet kwijt raak bijvoorbeeld.
Zodra de lijn begint te rafelen vervang ik hem. Moet er niet aan denken als je een hoge sprong maakt dat ie zou knappen. Tot nu toe nog nooit spontaan geknapt. Beter veilig het water op dan voordelig!
Je kunt eenvoudig wat aan de slijtage doen door met sexwax (niks bij Christine le Duc, maar wax waarmee golfsurfers grip op hun boardjes aanbrengen) of parafine de lijn in te smeren.
|
|
|
S
Geen avatar
|
Bedankt Rhino-kiter!
Ik dacht al dat ik geen slechte deal had. De man bij de shop noemde het "misschien nog een stukje onwetendheid van jouw kant" en dat vond ik even niet zo tof. Ben echt niet de meest soepele kite-dude, maar dat is gewoon een beetje flauw...
Maar sexwax ken ik wel van mijn eigen golfsurf dagen. Kan ik wel eens proberen inderdaad. Misschien ook een dun laagje siliconenkit, dat werkte bij mijn maat op zijn surfplank ook wel erg goed en blijft ook lang zitten.
|
|
|
MrRippey

|
Je moet even goed kijken of je hem er wel juist indoet, de rode cylinder kan je ook er overheen schuiven terwijl hij eigenlijk 90 graden meer gedraaid moet zijn. Hierdoor schiet hij er ook uit, heb er ook last van gahd toen ik de 2005 nog had.
|
|
|
S
Geen avatar
|
Dat zal ik ook nog even bekijken.
Ik zit er trouwens over te denken om anders zelf er wat rondom heen te bouwen. Bijvoorbeeld wat stof eromheen te nieten met klitteband en dan een lusje langs de bodem van de huls. Als je dan een beetje trekt komt de stof wel los maar dan blijft de huls beter op zijn plek. Een maat van mij heeft er tie rips omheen, schijnt ook wel aardig te werken.
|
|
|
MrRippey

|
Krijg je hem dan nog wel snel open als je wil releashen?
|
|
|
S
Geen avatar
|
Goede vraag, ik heb gisteren nog eens aan de safety getrokken, maar heb al best veel kracht nodig om het ding omhoog te schuiven (pin zit er goed in trouwens). Misschien dat met kracht op de lijnen en met kite op 12u er net minder kracht op de huls staat.
Eerst maar eens met een beetje verbuigen... Dan andere oplossingen (tie rips gaan trouwens prima open, is getest door die maat van mij)
|
|
|
Ondabeach

|
Ik zou zeggen ga op zeker. Als je een keer wordt overvallen door een bui en je krijgt hem niet los krijg je spijt van je zelf aangebrachte modificatie. Ga voor een heel ander type safety of koop een nieuwe voor die 27€.
|
|
|
Michiel.
Moderator

|
Ga idd. niet zelf zitten knutselen aan je safety release. Koop er desnoods een van een ander merk, of investeer in een ironheart van North.
Ik heb 2 jaar gevaren met de 05 bar, en nooit problemen gehad mits je erop let dat je voor iedere sessie checked of de rode knop goed naar beneden is geduwd.
|
|
|