D'r staat in het BPR een artikel waarin wordt gesproken dat de bestuurder van welk vaartuig dan ook over voldoende vaardigheden moet beschikken om zodoende zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen.
ook op Mirns stond vandaag een Duitser te lessen............
Daarom pleit ik dus nadrukkelijk WEL voor regulering op kitespots.
Op Hanglos is een discussie over het wel of niet betalen om te kiten in Katwijk. Airtime en de KBS hebben het gewoon goed voor mekaar. Duidelijke afspraken met gemeente en politie. Tom, jij als NKV'er zit het beleid van Airtime op HL af te zeiken wat ik echt onbegrijpelijk vind, gezien jouw positie binnen het NKV.
Hier het stuk tekst wat ik op HL heb geplaatst, sluit in mijn ogen wel aan op bovenstaande discussie:
Wat blijkbaar nog "bijna" niemand helemaal doorheeft is dat regulering door middel van verenigingen de enige mogelijkheid is om het kitesurfen in de toekomst mogelijk te houden! Gezien de drukte en de daarmee gepaart gaande ergenissen en ongelukken gaat het tijd worden voor bepaalde regels.
Regel 1: iedere kiter verplicht lid van het NKV i.v.m. W.A. verzekering! (je zult je kite maar laten crashen op het hoofd van een kleuter/medekiter en je bent niet "voldoende" verzekerd! )
Regel 2: iedere lesser in 2011 minimaal 2 lessen en een daarbij behorend "vaarbewijs".
Regel 3: de kiters die al "kunnen" kiten een (kostenloze) proef afleggen (NKV) en een vaarbewijs overhandigen. (vaarbewijs dus verplicht stellen in 2011)
Regel 4: buitenlanders een proeve van bekwaamheid afnemen en de mogelijk geven voor vakantie vaarbewijs of jaar vaarbewijs. Buitenlanders moeten een bewijs van (kite) verzekering overleggen om te mogen kiten.
Reguleren dus die hele hap! Als je wil voetballen, moet je lid worden van een vereniging, als je wil golfen heb je een GVB nodig en moet je (dag) lid worden om te spelen, wil je schaken dan ga je ook lid worden van een vereniging enz.
Idefixe/Tom, jij kraakt het beleid van Airtime (Katwijk) af terwijl jijzelf week in, week uit op Mirns politieagent speelt (in je vrije tijd) om te zorgen dat alles goed verloopt en er geen kiters in verboden gebieden varen (om de spot open te houden).
Ik snap jouw kritiek op Airtime niet zo goed, zeker gezien het feit dat jij namens het NKV spreekt. Misschien een "ver van je bed show" omdat je in Katwijk zelf nooit kite en niet helemaal goed op de hoogde bent van de bestaande situatie?
Airtime heeft afspraken met de gemeente Katwijk/politie gemaakt over het openhouden/gedogen van de kitespot. De afspraak is dat iedereen een duidelijk herkenbaar hesje draagt. Als een kiter in de toegestane zone zonder hesje (geen lid/daglid) vaart komt de vereniging haar afspraken met de gemeente/politie niet na en is er dus de spreekwoordelijke stront aan de knikker. Lijkt mij een goede zaak.
Zie de regels van Airtime:
http://www.airtimekatwijk.nl/index.php/reglement.html (promotie voor het NKV)
Wat mij betreft mag op elke spot een kitesurfvereniging komen (tegen betaling/lidmaatschap NKV) die toezicht houdt op het aantal kiters (leden en dagleden), afspraken maakt met diverse kitesurf scholen (vol = vol) over leszone's, het toegestane aantal lessers per dag, en vooral belangrijk, tot welke windkracht mag er les gegeven worden.
Uiteraard staat daar toezicht tegenover conform de regels en moet daar iets tegenoverstaan zoals een reddingsboot in geval van nood (ontlasten we de KNRM mee en is goed voor het imago), duidelijke regels die zichtbaar zijn voor een ieder, omkleedmogelijkheden, een kantine, een douche enz.
Elke kiter geeft jaarlijks veel, heel veel geld uit aan zijn uitrusting. 2/3 kite's, wetsuite, droogpak, trapeze, schoentjes enz.
Dan nog benzine geld om naar en van een spot te rijden, eventuele kitetrips, voedsel en drank voor het lichaam...enz.
Per kiter ga ik gemiddeld uit van zo'n 2500 euro per jaar.
Inmiddels zijn we volgens schattingen met 15000 beoefenaars.
Een verplicht lidmaatschap van het NKV (of een nieuwe daadkrachtigere organisatie!) van 100 euro (is dus 4% van je kitesurf budget) per jaar levert dan dus anderhalf miljoen euro op waar in mijn ogen wel het een en ander mee gerealiseerd moet kunnen worden! (Lees mensen/ kiters die zich fulltime gaan bemoeien met het reguleren en open houden van de spots)
Topsessie vandaag met 1 hele harde crash dus.....