Verslag Cabarete juni 2011.
Omdat het in 2010 zo goed was bevallen dit jaar nog maar eens naar Cabarete op de Dominicaanse Republiek gegaan. Dit jaar met Arkefly gevlogen. 15 dagen in een All Inn Resort gezeten voor net geen 1000 euri. Goed eten. Resort direct aan het strand waar ook gekite kan worden. Heb in het Viva Wyndam Tangerine resort gezeten. Het eten was in 2010 wel beter als nu. Heb begrepen dat er een nieuwe kok was. Zeker nog in opleiding die vent. Maarja al met al toch goed en lekker gegeten. We zijn op 19 juni vertrokken vanaf Amsterdam. Vlucht is 10 uur en het tijdverschil 6 uur. Temperatuur hele jaar rond de 30 graden. Water temp rond de 28 graden. Beste tijd om te kiten juni/juli/aug. En in deze tijd is het ook nog eens goedkoop.
In 2010 van de 21 dagen 20 dagen kunnen kiten van 13.00 uur tot 18:00 uur in 15-23 knopen. In 2010 alleen maar met de F-One Bandit Dos 10m2 gevaren. Ik ben 78 KG en dat was perfect. 2011 was het El Nina jaar. Locals vertelde me dat in El Nina jaren er meer en hardere wind is. Toen ik er was was dat zo. Van de 14 dagen alle dagen kunnen kiten in 15-28 knopen. Wind ging dit jaar al om 10:30uur aan en ging door tot 19:00uur door. In 2011 was het aanzienlijk rustiger (resessie?) op het water. Er is niet 1 dag geweest dat er meer als 50 man op het water waren op Bozo beach.
Je hebt in Cabarete 3 stranden waar je kan kiten.
Cabarete bay. Niet heen gaan. Veel windsmurfers vlagerige en minder wind en heel erg choppy.
Bozo Beach. Ligt voor het resort waar ik zat. Beetje choppy. Niet druk.
Kitebeach. Lekker vlak water maar drukker.
Verder kan je nog naar Encuerto gaan. Ligt 5 km verder en daar is het helemaal rustig. Hier heb je soms behoorlijke golven.
Verder heb je 500-800 meter uit de kust diverse riffen waar prachtige golven zijn.
Het water in en om Cabarete is zeer schoon. Geen troep in het water en ook geen zeewier of andere rotzooi. Geen vissen. Geen kwallen. Geen kokosnoten die er ronddrijven. Het enige wat je af en toe tegenkomt is een schilpad van 30-50cm. Dit is een geweldig gezicht. Je komt aanvaren hij kiekt oe al an. En duikt weer met zijn kop onder water.
Het dorp Cabarete is ’s avond in de periode juni/juli niet erg druk. Er zijn diverse tenten op het strand waar je heerlijk kan eten en chillen. PKRA is er ook in juni behalve in 2011. Ik heb dit jaar verder niks gedaan wat betreft excursies o.i.d. In 2011 wel naar de 27 watervallen geweest wat heel erg mooi is. Al met al een super 2 weken gehad daar in Cabarete. Heerlijk in je boxer kiten in lekker pis lauw water. Heb mijn kite daar nog in een palmboom geparkeerd. Een scheur van 1,5 meter erin. Direct naar de naaister gebracht en de volgende dag was het weer klaar en nog heel professioneel gerepareerd ook.
Geloof Windfinder en Windguru niet. Bij deze moet je er 5 knopen bij optellen want de wind wordt nog eens thermisch versterkt. Deze site heeft het vaak bij het juiste eind.
http://www.kitexcite.com/new-wind-forecast/ foto 1 Tuin in het resort.
Foto 2 Op de grens van Cabarete bay en Bozo beach
Foto 3 Bozo beach direct voor het resort
Foto 4 Zwembad van resort
Fota 5Rabobank nieuwe stijl.