Ideeën om de sport veiliger te maken

mvbtje

Geen avatar

Mei 26, 2012, 01:28:39
edit2Rapporteer  
Las dat er vandaag weer een en ander niet goed ging op en nabij de brouwersdam.

http://igo.nl/nieuws/actueel/artikel/6620/Massale-uitruk-voor-kitesurfster

Als ik zo die vierde foto bekijk waren er nog redelijk wat aan het varen. (stuk of 20 ervan uitgaande dat het geen archief foto is?) Terwijl het toch bijna heel de middag 80-90 graden oost was. (check geotool)
Als je dat als beginner ziet en verder niet grondig onderzoekt waar eigenlijk de grenzen van de spots liggen dan loop je toch een vrij groot risico.

Nog een andere reactie bij het artikel:

''vanmiddag waren wij ook op het strand in ouddorp. (tussen de vuurtoren en brouwersdam) en kon er ook een kite surfer niet meer aan land komen. Het was een aflandige wind en hij was zo verschrikkelijk moe. Dus hij was aan het roepen naar de kant. Mijn man is er toen in zijn zwembroek naar toe gegaan.....(rond 100 meter uit de kust) en heeft hem geholpen om naar de kant te komen. Hij was daar in zijn eentje, dus geen maatje die hem kon helpen.
Hij is daar aan het kiten waar niet 1 andere kiter is, dus vond hem wel een sukkel. Ga dan naar de brouwersdam en daar zal misschien een andere kiter hem kunnen helpen. Gelukkig kreeg hij nu gehoor aan zijn geroep, maar het had ook anders af kunnen lopen..''

Dat was dus ook maar op het nippertje. En dat terwijl het water nu redelijk gestegen is in temperatuur. ( rond de 15) Paar graden eraf en onderkoeling komt sneller om de hoek dan je wenst. Dat is ook wel beetje geluk geweest van de personen in kwestie denk ik. Zeker als je denkt het is nu lekker vaarbaar in een shorty en je ongewenst 3 kwartier in het water ligt..
Oke toegegeven, de validiteit van de reactie onder het artikel is niet 1,2,3 te bepalen, (al geloof ik niet dat iemand het voor de grap typt).
Voor hetzelfde geldt had het dus heel wat slechter afgelopen.
Niet lekker voor het imago al zulke meldingen.

Om enig constructief punt in te brengen. Ik zat te denken aan het volgende;
Misschien is het een idee om de kaartjes van de kitespots zoals hier op kitehigh te zien zijn (met de adviezen qua vaarbare richting etc) op duidelijke grote borden te plaatsen? Eventueel uit te breiden tot een soort van matrix borden die realtime de windrichting en windkracht kan tonen. Die middels symbolen aangeven of het oke is of niet. (bijvoorbeeld met behulp van een variant op de 1-5 zoals bij lawines) Het is maar een idee. Ik snap ook wel dat het niet haalbaar is voor elke (lees de kleinere) spots. Maar voor de grotere spots moet dit toch wel kunnen?
Zo heeft de gemeente Goedereede enorme plannen om van Brouwersdam dé hotspot te maken op het gebied van watersport, recreatie/ leisure. Er worden komende jaren honderden miljoenen in geinvesteerd. Dus iets dergelijks als een matrixbord speciaal voor de watersport is geen vreemd idee lijkt me dan. Als ze boven de weg gehangen kunnen worden met realtime info over files, waarom zou het dan niet kunnen met een matrixbord nabij een surfspot met daarop actuele waterdata?
Wellicht iets voor NKV om samen met gemeentes op te pakken in overleg met bijvoorbeeld kustwacht? Lijkt me goedkoper dan dat telkens een leger aan hulptroepen ter plaatse.
Toegegeven het blijft de verantwoordelijkheid van de surfer. Net zoals mensen bij hoog lawinegevaar toch de piste afgaan. Dat zul je nooit helemaal kunnen voorkomen en moeten willen voorkomen. Als mensen op 'the edge willen leven' is dat uiteraard hun keuze.  Echter de meesten zullen zich hopelijk eerder achter de oren krabben als ze duidelijk op een bord zien staan: dat het die dag een no-go is om het water op te gaan op de betreffende spot. Met name ook beginners. Want ik weet zeker dat lang niet iedereen weet bij welk aantal windgraden het nog veilig is of niet.

Ik hoor graag jullie mening, kritiek, ideeën etc..
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2012, 06:25:23
edit2Rapporteer  
Matrixbord? En hoe lang blijft dat heel aan de kust? Buiten dat, wat is het volgende? Dat iemand je boardje voor je  aandoet in het water? Zodat je niet met 1 hand je kite hoeft te controleren. Kom op zeg!! Check gewoon de forums en weerberichten en neem een verstandige beslissing. Wat voor sommigen niet meevalt dus.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Mei 26, 2012, 06:58:21
edit2Rapporteer  
Amateurs die er geen ruk van snappen, moeten altijd regeltjes en toeters en bellen verzinnen om iets ogenschijnlijk veiliger/beter te maken... die gasten maken het leven zo duur en onmogelijk.

Als je ergens de ballen verstand van hebt dan blijf je er van af, tot dat je voldoende in kennis van zaken hebt is mij geleerd.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #3 Mei 26, 2012, 08:04:41
edit2Rapporteer  
Het probleem is perceptie, Eagle - Jan. Hoe weet je, als je denkt dat je het allemaal wel weet, dat dat ook echt zo is. Ik ken je niet, maar je lijkt overtuigd van je inzicht. ( heb ik zelf ook een beetje last van) dat hebben al die beginners waarschijnlijk ook.....
Sierrra November

Antwoord #4 Mei 26, 2012, 09:13:39
edit2Rapporteer  
Idioten hou je toch niet tegen. Meer regeltjes..........mooie Nederlandse oplossing!
Wat mij betreft hebben we hier regels genoeg. Een matrixbord.....laat me niet lachen. Je voelt op het strand ook of je kunt gaan kiten of niet. Zo niet, dan vraag je het.
vierkant

Geen avatar

Antwoord #5 Mei 26, 2012, 09:21:35
edit2Rapporteer  
het vaarbewijs zou echt geen gek idee zijn ik ben helemaal voor ik word zo vaak bijna aangevaren door monglolen die de regels niet kennen echt vreselijk
Sierrra November

Antwoord #6 Mei 26, 2012, 09:36:27
edit2Rapporteer  
Ja, das fijn............mag ik weer gaan dokken om een vaarbewijs te halen. Heb wel wat beters te doen.
Eagle-Jan

Antwoord #7 Mei 26, 2012, 09:48:15
edit2Rapporteer  
Het probleem is perceptie, Eagle - Jan. Hoe weet je, als je denkt dat je het allemaal wel weet, dat dat ook echt zo is. Ik ken je niet, maar je lijkt overtuigd van je inzicht. ( heb ik zelf ook een beetje last van) dat hebben al die beginners waarschijnlijk ook.....
nee hoor iedereen gaat de fout een keer of vaker in, dat weet je das menselijk. nog menselijker is om ze onder ogen te zien en toe te geven! Maar om ergensaan te beginnen zonder uberhaupt een klein beetje basis kennis is dood zonde.
weten waar je mee bezig bent is essentieel. dat houdt dus niet in dat je konstant naar de bekende weg moet vragen. ga zelf op onderzoek uit. stoot je hoofd, daar leer je van en deel die ervaring. daar leren anderen ook van. Maar laat een ieder voor zichzelf beslissen over hoe zij de sport willen beleven en ga het niet aftimmeren met regels. de ze sport doen we ook om uit het daglijkse regel druk te ontvluchten dus zoeken wij ieder voorzich de grens op en verleggen we die. kijk dat er basis regeltjes zijn(codez of conduc) prima maar ga ze niet opleggen. houd gewoon rekening met de omgeving en met een ander dan doen anderen dat ook een keer met jou. meer is er echt niet nodig.
Hard2Handle

Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #8 Mei 26, 2012, 12:12:26
edit2Rapporteer  
@ Mvbtje, er hangen al genoeg borden in Nederland! Denk je nou echt dat idioten zoals jij omschrijft een bord gaan lezen? Weet het wel zeker van niet...
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #9 Mei 26, 2012, 12:22:34
edit2Rapporteer  
Matrixbord zie ik enkel als optie voor de grote spots zoals bijvoorbeeld de brouwersdam. In wintersportgebieden heb je ook constant updates waarom zou dat op de brouwersdam niet kunnen naast al die honderden miljoenen die men daar nog van plan is om te gaan investeren in leisure.
Voor de kleinere spots lijkt het mij handig om gewoon naast het aangeven van de zones ook dit type informatie erbij te plaatsen.

Mensen houden zich doorgaans ook aan de zones. (er zijn altijd uitzonderingen uiteraard), dus blijkbaar lezen ze toch wel de informatie. En wie weet draagt deze informatie bij aan meer bewustwording.
Je kunt bij voorbaat al zeggen zeker te weten dat het niet helpt, maar dat vind ik iets te gemakkelijk.

Het klopt dat er natuurlijk altijd mensen zijn die alsnog bij lawinegevaar 5 offpiste gaan, maar gelukkig ook heel veel mensen niet. Eerstegenoemde zijn vaak mensen die bewust het risico nemen.

Punt is dat als iemand met zeer veel ervaring (al heb je daar ook niets aan als je lijnen breken) bijvoorbeeld besluit om te gaan varen bij (licht tot zwaar aflandig) en er vervolgens beginners zijn die denken: ''hey er vaart iemand dus dan kan ik ook wel! We blijven groepsdieren en zeker bij iets waar we zelf niet genoeg kennis van hebben zijn we sneller geneigd een ander te volgen.
Dus het gaat mij niet zozeer om de bewuste risico - nemers, (die hou je toch niet tegen) maar om de beginners die blindelings volgen. En die zijn er genoeg.
Het is naief te denken dat elke lesser uitgebreid direct alle informatie over zijn spot denk te kennen, actief bezig is die informatie te verzamelen op het internet (via sites als deze) en volgens die informatie handelt.

Idioten hou je toch niet tegen. Meer regeltjes..........mooie Nederlandse oplossing!
Wat mij betreft hebben we hier regels genoeg. Een matrixbord.....laat me niet lachen. Je voelt op het strand ook of je kunt gaan kiten of niet. Zo niet, dan vraag je het.

Het gaat niet om meer regeltjes, maar om een stukje additionele informatievoorziening.
En blijf jij maar lachen..Vertel maar tegen de mensen die bij licht tot matige aflandige wind gaan kiten of ze zo goed weten wanneer ze kunnen kiten of niet. De bijna ongelukken getuigen daar in elk geval niet van.
Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Mei 26, 2012, 18:56:58
edit2Rapporteer  
Een weerstation aan elke spot lijkt me overdreven, zoals gezegd kun je snel genoeg voelen of er wind is en welke richting het is.

Maar op elke spot een bord met zoneinfo en aanbevolen windrichtingen en bijzonderheden zou geen kwaad kunnen.

Morres

Antwoord #11 Mei 26, 2012, 19:28:14
edit2Rapporteer  
gezond verstand en locals die hun ben durven open te trekken moet genoeg zijn. Maar er zijn altijd prutsers die het verbibsen, hou je toch altijd.
Sierrra November

Antwoord #12 Mei 26, 2012, 21:06:31
edit2Rapporteer  
Tja, er zijn ook van die momenten dat ik zoiets heb van "Agh rot een eind op en flikker toch gewoon op je bek dadelijk van lekker hoog ofzo". Sommige mensen zijn echt gewoon zo achterlijk dat ze na de 3e keer katapulteren nog niet doorhebben dat het misschien niet zo slim is wat ze aan het doen zijn. Ben het altijd er wat van zeggen wel een beetje zat af en toe. Ben niet van kitepolitie  
RonaldFX

Geen avatar

Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #13 Mei 26, 2012, 21:55:31
edit2Rapporteer  
Een weerstation aan elke spot lijkt me overdreven, zoals gezegd kun je snel genoeg voelen of er wind is en welke richting het is.

Zou wel fijn zijn af en toe, scheelt je soms weer een ritje Wink
Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 Mei 26, 2012, 21:57:07
edit2Rapporteer  
Tja dan moet je een station hebben die de gegevens op internet zet.... wat moet zoiets kosten?

Actuele waterdata is trouwens wel aardig goed voor een indicatie hoor.
Geronimo79

Antwoord #15 Mei 26, 2012, 22:09:54
edit2Rapporteer  
Mjah.. enige manier die ik echt kan bedenken om de sport veiliger te maken is huidige lesgeef beleid/opbouw/mentaliteit eens omver te gooien.
Ik geef dan zelf skilessen en zie ik ook te vaak van die debielen die denken dat ze et wel ff zelf kunnen of nog geen 3 dagen les en we doen et zelf wel.. Een aantal weken les is nou niet bepaald een overbodige luxe kwa niveau voor de gemiddelde pistebezoeker...maarjah vind ik.

Ik kan er met de beste wille niet bij dat iemand met 3 uurtjes les en eigenlijk alleen nog maar een waterstart kan "echt" klaar is om losgelaten te worden op een toch best volle spot. Alsof je iemand leert zn auto te starten en in zn 1 te zetten en hoppa hier is de snelweg "veel plezier heh"
En evt toch ook met verschillende windsterkten zodra ze wat meer varen zodat ze daar gecontroleerd (met die walkytalky helmen) mee om leren gaan.

Zou je het basis niveau van de beginnende kiters omhoog schroeven door ze WEL varen te hebben en daarbij diverse manouvres knunnen. (parkourtje ofzoiets). Denk dat je het gehele niveau daarmee best een eind omhoog zou schroeven. En meer met clinics voor de gene die echt beter willen worden.
Maar goed.. dat vind ik.

Owjah.. en sommige scholen moeten gewoon enorm op hun flikker krijgen.. "ja goed je kite op 12 uur houden hoor".... wtf...
Sierrra November

Antwoord #16 Mei 26, 2012, 22:33:23
edit2Rapporteer  
Ik heb totaal geen vertrouwen in kitescholen. Ik zie zo ontzettend veel geklungel om mij heen. In scholing moet je de problemen niet zoeken. Het is gewoon een mentaliteitsprobleem. Je leert met rijles ook niet bumperkleven.
Karel79

Antwoord #17 Mei 27, 2012, 00:19:30
edit2Rapporteer  
Die kerel die niet meer aan land kon komen in ouddorp heb ik ook gezien... ik zag al aan het oplaten van z'n kite al dat het fout zou gaan, 2 uur later kwam ie terug achter in de oranje jeep vd knrm.

Dit was typisch zo'n camping gast die met een gezinnetje of 3 samen op de camping stonden en een lekker dagje aan het strand hadden waarbij paps eindelijk tijd had om een keer te kunnen kitesurfen.. Ik gok dat deze man met drukke baan en gezinsleven maar een paar keer per jaar in de gelegenheid is om te kitesurfen en allang vergeten is dat een klein beetje schuin aflandig nog steeds aflandig is en dus geen goed idee. Of hij wist het wel maar nam toch de gok, omdat ie nu eindelijk z'n familie en vrienden kon laten zien wat er nou zo leuk aan is.
Ik hoop dat ie ervan geleerd heeft en dat het niet alleen maar een stoer verhaal voor bij de bbq vanavond is geweest.
Noortje

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 Mei 29, 2012, 23:05:44
edit2Rapporteer  
Jeetje wat een gebitch meteen, hebben jullie de titel van het topic wel gelezen? Ideeën, geen afkraak sessie.  Roll Eyes Niemand is voor meer regels.

Ik vind het een interessant idee om interactieve matrix borden te plaatsen waarop het actuele weer af te lezen is in combinatie met locale spot info. Door informatie over het weer te geven lok je beginners uit om de rest van de info ook te lezen. Er hoeft niet meteen een advies bij of je wel of niet kan gaan kiten.

-- ideeën intermezzo --
Je kan ook overwegen om iedere cursist een schriftelijke test te laten maken met allerlei aspecten van het kitesurfen waaronder veiligheid inschattingen.

Misschien ligt er ook nog ruimte voor een helderdere informatie voorziening. Ja we hebben twee fora waar veel informatie te vinden is maar een website die zonder oordeel informatie verschaft kan de welwillende beginnende kiter ook helpen. Misschien ook wel met actueel online advies over welke spot wel vaarbaar is en welke niet. (ook rekening houdend met het seizoen enzo)

Of maak er een app van, zodat mensen onderweg dit nog kunnen checken. Zou best wel chill zijn als er voor iedere spot actuele lokale informatie beschikbaar is.

Of iedereen die les heeft gehad verplicht een jaar abonneren op een magazine (misschien wel van de NKV - iedereen ook meteen verplicht lid) waarin allerlei beginnersvragen worden behandeld. Genoeg topics te bedenken en na een jaar kan je gewoon weer opnieuw beginnen met de onderwerpen zodat iedereen alle info mee krijgt.
-- einde ideeën intermezzo --

Dat was de creativiteit voor vanavond. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er altijd wat te verbeteren valt zonder dat daar nieuwe regels aan te pas hoeven te komen. Probeer in dit soort discussies niet vanuit je eigen perspectief te redeneren maar vanuit een beginner die erg enthousiast is maar gewoon nog niet alle kennis heeft die jij in de afgelopen jaren hebt opgedaan. Het is makkelijk om te vergeten dat jij ook ooit zo bent begonnen.
Eagle-Jan

Antwoord #19 Mei 29, 2012, 23:20:22
edit2Rapporteer  
Klinkt misschien heel erg egoïstisch... maar je zou beter mensen kunnen negeren als ze vragen of dat je ergens met aflandige wind kan kiten. ik zeg laat ze het zelf lekker uitzoeken. kan ik tenminste lachen en hulp bellen en op de lange termijn voorkomt het overbevolking van de spots en dus veiliger. zo leren ze tenminste wat. ik ben het zat om mensen wat proberen bij te brengen die kitesurfen alleen maar doen omdat ze tof gevonden willen worden terwijl ze geen enkele affiniteit hebben met wind en water. laat ze zelf maar eerst ff de boeken open slaan en dingen uitproberen. tis nogal makkelijk om alles voor gekauwd te krijgen... en je leert niks.
hehuis

Antwoord #20 Mei 30, 2012, 04:50:43
edit2Rapporteer  
Tja, ik wordt ook nooit gehinderd door enige kennis van zaken.
Wel zo prettig.

@geronimo
Skieén leer je met beetje priveles en goede leraar in 1,5 uur.  Even in de poephouding, beentje bijzetten, parallel, hupje omhoog, door de knietjes, berg op is remmen, bij poeder een beetje achterover hangen. Dagje oefenen wat je aangereikt krijgt en je komt heel rood af. No problemo. Zwart een dagje later.

@noortje
"Niemand is voor meer regels. "
Gevolgd door:
"verplicht een jaar abonneren" en "iedereen ook meteen verplicht lid".

@idealisten
Plaats een bord bij het strand waar beginners zich kunnen melden, bij jou.
Dan leg jij ze even haarfijn uit hoe het moet of niet, natuurlijk.
En als het niet goed gaat haal je ze van het water, bel je de reddingsdienst en je blijft tot de laatste van het water is.

@degevorderden
Leer eens de (bestaande)  voorrangsregels (BPR) en niet de "simpele": zoiets als wie naar buiten gaat en naar binnen komt. (misschien wat voor de NKV veiligheidsclinics om mee te beginnen).

Cheers.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.