Las dat er vandaag weer een en ander niet goed ging op en nabij de brouwersdam.
http://igo.nl/nieuws/actueel/artikel/6620/Massale-uitruk-voor-kitesurfsterAls ik zo die vierde foto bekijk waren er nog redelijk wat aan het varen. (stuk of 20 ervan uitgaande dat het geen archief foto is?) Terwijl het toch bijna heel de middag 80-90 graden oost was. (check geotool)
Als je dat als beginner ziet en verder niet grondig onderzoekt waar eigenlijk de grenzen van de spots liggen dan loop je toch een vrij groot risico.
Nog een andere reactie bij het artikel:
''vanmiddag waren wij ook op het strand in ouddorp. (tussen de vuurtoren en brouwersdam) en kon er ook een kite surfer niet meer aan land komen. Het was een aflandige wind en hij was zo verschrikkelijk moe. Dus hij was aan het roepen naar de kant. Mijn man is er toen in zijn zwembroek naar toe gegaan.....(rond 100 meter uit de kust) en heeft hem geholpen om naar de kant te komen. Hij was daar in zijn eentje, dus geen maatje die hem kon helpen.
Hij is daar aan het kiten waar niet 1 andere kiter is, dus vond hem wel een sukkel. Ga dan naar de brouwersdam en daar zal misschien een andere kiter hem kunnen helpen. Gelukkig kreeg hij nu gehoor aan zijn geroep, maar het had ook anders af kunnen lopen..''Dat was dus ook maar op het nippertje. En dat terwijl het water nu redelijk gestegen is in temperatuur. ( rond de 15) Paar graden eraf en onderkoeling komt sneller om de hoek dan je wenst. Dat is ook wel beetje geluk geweest van de personen in kwestie denk ik. Zeker als je denkt het is nu lekker vaarbaar in een shorty en je ongewenst 3 kwartier in het water ligt..
Oke toegegeven, de validiteit van de reactie onder het artikel is niet 1,2,3 te bepalen, (al geloof ik niet dat iemand het voor de grap typt).
Voor hetzelfde geldt had het dus heel wat slechter afgelopen.
Niet lekker voor het imago al zulke meldingen.
Om enig constructief punt in te brengen. Ik zat te denken aan het volgende;
Misschien is het een idee om de kaartjes van de kitespots zoals hier op kitehigh te zien zijn (met de adviezen qua vaarbare richting etc) op duidelijke grote borden te plaatsen? Eventueel uit te breiden tot een soort van matrix borden die realtime de windrichting en windkracht kan tonen. Die middels symbolen aangeven of het oke is of niet. (bijvoorbeeld met behulp van een variant op de 1-5 zoals bij lawines) Het is maar een idee. Ik snap ook wel dat het niet haalbaar is voor elke (lees de kleinere) spots. Maar voor de grotere spots moet dit toch wel kunnen?
Zo heeft de gemeente Goedereede enorme plannen om van Brouwersdam dé hotspot te maken op het gebied van watersport, recreatie/ leisure. Er worden komende jaren honderden miljoenen in geinvesteerd. Dus iets dergelijks als een matrixbord speciaal voor de watersport is geen vreemd idee lijkt me dan. Als ze boven de weg gehangen kunnen worden met realtime info over files, waarom zou het dan niet kunnen met een matrixbord nabij een surfspot met daarop actuele waterdata?
Wellicht iets voor NKV om samen met gemeentes op te pakken in overleg met bijvoorbeeld kustwacht? Lijkt me goedkoper dan dat telkens een leger aan hulptroepen ter plaatse.
Toegegeven het blijft de verantwoordelijkheid van de surfer. Net zoals mensen bij hoog lawinegevaar toch de piste afgaan. Dat zul je nooit helemaal kunnen voorkomen en moeten willen voorkomen. Als mensen op 'the edge willen leven' is dat uiteraard hun keuze. Echter de meesten zullen zich hopelijk eerder achter de oren krabben als ze duidelijk op een bord zien staan: dat het die dag een no-go is om het water op te gaan op de betreffende spot. Met name ook beginners. Want ik weet zeker dat lang niet iedereen weet bij welk aantal windgraden het nog veilig is of niet.
Ik hoor graag jullie mening, kritiek, ideeën etc..