feddomw
Gast
|
Valt ie voorover uit de lucht?
|
|
|
S3
Berichten: 57
Logs: 0 | 618 uur
|
Je hebt het over hardere wind, heb je dan toevallig ook je kite ver gedepowered via de clamcleat? Ik gok er op dat dit bij jou wat verder kan dan standaard. Hierdoor worden je powerlijnen dan net iets te kort. Als je dan volledig depowered via de bar, dan kantelt je kite te ver naar voren en gaat de wind niet meer onder je kite door maar slaat boven op het doek. En dan krijg je wat jij beschrijft. Ik weet dat je bij de 5th element de positie van de clamcleat kunt verzetten. Meer naar je toe als je bijv kortere armen hebt. Maar daarmee krijg je ook meer stel bereik via de clamcleat, de lus boven je clamcleat wordt dan groter. Je kunt de kite dan uiteindelijk ook te ver dichtzetten. In de manual staat op pagina 8 uitleg en hoe het er standaard uit ziet: http://www.northkites.com/public/content/e7/e39/e2751/e4135/e4142/datei4144/5thbar_manual09_eng_web_ger_eng.pdfAls je met de standaard instelling niet meer bij je depower koord kunt, zou ik het zo laten als het nu is en dan de kite gewoon niet te ver dichtzetten.
|
|
|
Flinty
Berichten: 114
|
Ik heb dit ook gehad met de Ozone Catalyst van mijn vriendin. Ik heb het ook op hanglos of kitehigh nagevraagd en daar vroeg iedereen of ik mijn lijnen als eens had nagekeken qua lengte.
Nadat ik dit had gecontroleerd bleek dat mijn stuurlijnen langer waren dan de power lijnen en daardoor had ik weinig bar druk, en viel de kite uit de lucht. Ik had dat alleen bij minder wind. Nadat ik op de ozone de afstelling op de bar had gewijzigd ging het beter...
Het is het controleren waard.
|
|
|
riesie
Berichten: 111
|
Controleer ook je lijnlengte, bevestig al je lijnen, ook de 5e aan een schroevendraaier , steek in de grond. Strap los op maximale power, nu moeten al je lijnen even lang zijn. Je 5 e lijn mag niet te kort worden. Dit gebeurt soms wel, in verhouding, omdat de voor lijnen harder rekken dan de 5e.
|
|
|
geenid
Berichten: 17
Logs: 0 | 188 uur
|
Hartelijk bedankt voor jullie reacties het heeft me goed op weg geholpen, ik heb vandaag de lijnen uitgelopen, uiteindelijk bleek de safety line z'n 25 cm korter te zijn dan de andere vier. ik vermoed dat ze aardig opgerekt zijn, vanmorgen heb ik een nieuwe safetylijn geknoopt en de boel weer op lengte gemaakt. Nu nog wachten op en een beetje wind om de boel te testen.
ik weet niet hoeveel de lijnen kunnen oprekken voordat ze breken maar 10 mm op een 1 meter vind ik behoorlijk, ik denk er aan de front- en back lines binnen kort maar eens te vervangen, of een nieuw bar te kopen.
Verder bedankt voor de link naar de handleiding,
tot slot nogmaals bedankt voor reacties
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
volgens mij is de 5de lijn naast safety-lijn ook een actieve vlieglijn! Oftewel er staat ook spanning op tijdens het vliegen! Op vier lijnen konden alleen de 2004 & 5 modellen vliegen, met iets mindere performance. Vanaf 2006 alleen maar met 5th lijn.
Die korte lijn zou wel verklaren waarom hij koplastig is.
|
|
|
martimor
Berichten: 1934
|
volgens mij is de 5de lijn naast safety-lijn ook een actieve vlieglijn! Oftewel er staat ook spanning op tijdens het vliegen!
yep
|
|
|
YJ
Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
|
volgens mij is de 5de lijn naast safety-lijn ook een actieve vlieglijn! Oftewel er staat ook spanning op tijdens het vliegen! Op vier lijnen konden alleen de 2004 & 5 modellen vliegen, met iets mindere performance. Vanaf 2006 alleen maar met 5th lijn.
Die korte lijn zou wel verklaren waarom hij koplastig is.
Loaded 5th line noemen ze dat toch? North maakt nu ook wel één (of meerdere?) kites die een 5th line ondersteunen, maar het niet nodig hebben. Het staat mij persoonlijk tegen omdat ik bang ben de kite door midden te scheuren..
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
hoef je je niet druk over te maken.
|
|
|
tgroot
Berichten: 664
|
@YJ Er staat wel druk op de fifth maar die krachten zijn nihil, in vergelijking tot de powerlijnen . . . . de 5th is ter ondersteuning van de vorm.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
.....Het staat mij persoonlijk tegen omdat ik bang ben de kite door midden te scheuren.. Wat een hardnekkig broodje-aap verhaal blijft dat toch. Je maakt echt niet meer kans op en gescheurde kite met 5lijnen ipv 4 en als dat wel t geval is geweest was er misschien al schade aan de kite voordat dit gebeurde.
|
|
|
YJ
Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
|
.....Het staat mij persoonlijk tegen omdat ik bang ben de kite door midden te scheuren.. Wat een hardnekkig broodje-aap verhaal blijft dat toch. Je maakt echt niet meer kans op en gescheurde kite met 5lijnen ipv 4 en als dat wel t geval is geweest was er misschien al schade aan de kite voordat dit gebeurde. Ja, ik heb het ook maar eens gehoord hè. Vaar sowieso niet met C-kites, dus kom er ook niet mee aanraking. Maar zag afgelopen weekend nog een paar kites inverten in de lucht, en had het idee dat een 5e lijn daar geen goed had gedaan Maar goed, als er niet veel druk op staat, zal het wel meevallen dan.
|
|
|
Bauke
Geen avatar
Berichten: 198
Logs: 0 | 6 uur
|
Even een vraagje ik ben sinds kort de eigenaar van een nieuwe kite (RPM 6m). Ik kan hier kiezen om mijn lijnen op wakestyle of op freestyle te zetten.
Wat is hier het verschil tussen en voor of nadelen?
|
|
|
S3
Berichten: 57
Logs: 0 | 618 uur
|
Even een vraagje ik ben sinds kort de eigenaar van een nieuwe kite (RPM 6m). Ik kan hier kiezen om mijn lijnen op wakestyle of op freestyle te zetten.
Wat is hier het verschil tussen en voor of nadelen?
Op de wake setting staat hij dieper in het windvenster. Hoogte lopen gaat dan wat minder makkelijk. Maar in principe is dit een stand die je bij wakestyle tricks, waarbij je de kite niet instuurt, fijner kan vinden. Hij voelt dan net wat krachtiger aan.
|
|
|
kitewesley
Geen avatar
Berichten: 40
|
ik heb dit met mijn kite ook maar kan er nog niet uitkomen, moet de 5th lijn evenlang zijn als de stuurlijnen en powerlijnen of ?
|
|
|