Even voorstellen: ... Marco

MdK

Geen avatar

Berichten: 14
Oktober 03, 2012, 12:40:03
edit2Rapporteer  
Hallo ervaren kiters,

2 weken geleden heb ik les genomen bij Harry Vogelzang in Oostvoorne.
Dit is mij zeer goed bevallen. De eerste les was alleen met Kite op het droge.
Dit ging mij en me maat (als vliegeraars) goed af.

Nu ga ik helaas onder het mes en zal dit kite seizoen niet meer het water op gaan.
Volgend seizoen (Harry zei vanaf maart) wil ik de vervolgles nemen en dan zal ik ook daadwerkelijk het water op gaan.

Ik ben wel zodanig enthousiast geworden dat ik al wel materiaal wil kopen en mijn ervaring met de kite wil verbeteren. (dus op het droge oefenen en +/- april 2013 het water op)

Nu staat er op het internet een heleboel te koop 2e hands. Als beginner zal de kite vaker te water gaan als de ervaren/gevorderde.
Ik heb een aantal advertenties gevonden en graag zou ik van jullie willen weten of het aan te raden is of vlug doorlopen en niet meer omkijken. Kunnen jullie mij gelijk vertellen of het prijstechnisch verantwoord is? of dat er een hoofdprijs voor gevraagd wordt?

1) Best - Waroo (2008)
+ bar
+ board 
------
415,-

2) Airrush lift 16.0 (2003)
+ cabrinha black tip 9.4 (2003)
+ cabrinha spoiler 150 board
+ Trapeze
---------
350,-


3) Best Waroo 2007 kite 11m2
- Best Waroo 2007 kite 7m2
- Board Airrush
- Best bar (4 lijns) + safety
---------
500,-

4) Best waroo 9m 2007
+2008 best bar
+North Dragon 134x38cm
--------------
450,-

5) F One kite 4U 14m2
+ F One kiteboard 156 cm
+ F One bar (5-lijns)
--------------
350,-


6)Kite van Best – waroo 2007 9m2 Kleur Grijs
+Board Airrush Switch 138-40 kleur wit
+Best Kite bar 2008
+Kite trapeze Mystic maat M (54-58 met veiligheidsmes)
-------------
500,-

7) Takoon Nova kite 9m2 (2007)
+Takoon Nova kite 12m2 (2007)
+2 bars incl. lijnen
+Board
+Reparatie kit
------------------
400,-


Nu wil ik jullie graag  vragen voor wat advies. Ik heb ook al hierzo veel gelezen dat er in de laatste jaren vooral de veiligheid is verbetert. Hoe is dit te merken en vooral waar kan je dit aan herkennen?
Ik heb al een aantal kites opgezocht bij de Kite materialen. Vooral BEST komt er goed uit als beginners kite.
Waar ik zelf nog goed mee bezig ben is: welke grootte van de kite? Wat is een mooi starters kite? wat is goed bij welke winden? of waar kom je in nederland gemiddeld altijd mee weg.

Mijn uiteindelijke doel is niet hard te gaan. Maar heerlijk te cruise op het water en wanneer de tijd daar is ook de sprongen te oefenen.
Om hard te gaan rij ik motor Smiley dat hoeft niet op het water, dan is al een uitgelopen race Smiley


Alvast bedankt voor de info die jullie mij vast gaan geven of de links die gepost worden.
Ik zit vooral in het "inlezen en verdiepen" fase. Maar ik kan niet wachten totdat het weer warmer weer gaat worden. Dus op naar April 2013.


M.v.g.
Marco (26)

(P.S. ik woon in zoetermeer en zal waarschijnlijk in Scheveningen gaan kite, iemand nog interesse om zijn skills tegen die tijd over te brengen en de enthousiasme van het kite te laten zien?)
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #1 Oktober 03, 2012, 12:52:55
edit2Rapporteer  
Welkom welkom zoetermeerder nummer 5 die ik ken! Gezellig! Tja voor advies ik ben niet zo'n hele grote fan van best kite's maar das wat je zelf wel het lekkerste vind natuurlijk. Dus ik kan je geen pasend advies op geven laten de pro's dat maar lekker doen!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #2 Oktober 03, 2012, 13:20:58
edit2Rapporteer  
V.w.b. je aangegeven keuzes kan je nr 2 en nr 5 al direct uit je lijst schrappen, deze kites zijn te oud, onveilig en veel te groot.

Je geeft aan dat je op het droge wilt oefenen? NIET DOEN> gevaarlijk. Kitesurfkites zijn heel anders dan vliegers, genereren veel meer kracht en hoogte.  koop dan gewoon een goed winterpak (wetsuit 3-4-5 mm) en oefen in de herfst op het water bij Oostvoorne. Water is nog enigzins vergevingsgezind bij fouten/bodydraggen, zand is dat niet.

Qua kitemaat moet je niet groter gaan dan 11-12 mtr. met deze maat kun je starten in 12-13 knopen tot 19-20 knopen.

voor wind daarboven moet je denken aan maat 8-9-10 dit is voor wind 22-30 knopen. maar dit is GEEN oefenwind.
Ik zal als ik jou was dus beginnen met een 10-11- of 12 meter.  Een kleinere maat komt pas als je meer ervaring krijgt.

Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #3 Oktober 03, 2012, 13:21:20
edit2Rapporteer  
Ik zou deze setjes allemaal niet doen. Sowieso zou ik wachten met kopen van materiaal totdat je er echt mee aan de slag gaat. Anders ligt het een half jaar voor nope in je schuur stof te happen. Daarnaast best kans dat je tegen die tijd een beter deal kunt krijgen en voornamelijk recenter materiaal (vanaf 2008/2009).

De keuze van maat, is afhankelijk van je gewicht, board grootte en het bereik van de vlieger die je op het oog hebt. Bijvoorbeeld: als je 60 kilo weegt en moet kiezen tussen een 12M of een 9M, dan zou ik voor de 9M gaan. Weeg je 90 kilo dan zou ik de 12M kiezen.

wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #4 Oktober 03, 2012, 13:24:23
edit2Rapporteer  
Koop een 2 lijns trainer kite en ga daar van de winter lekker mee op het strand vliegeren, goed voor je kite gevoel.

Vliegeren met een kitesurf vlieger op t land is gevaarlijk en t zou ook zonde zijn als je je "nieuwe" vlieger crasht op het strand.
MdK

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #5 Oktober 03, 2012, 14:11:17
edit2Rapporteer  
Bedankt voor zover.
Voor Wazzaah:
Trainerskite met 2 lijnen heb ik al gedaan met de kite school, na 30 minute gingen we over naar NAISH 11 - 9 - 7. Aangezien de 3meter speelgoed was en niet veel anders dan wat we al eerder in handen hebben gehad. Daarna zijn we 3-4 uur bezig geweest met de Naish 11 afbouwend naar 7.

Sayootje: Ik ben 1.82 - 73kG. Zelf zat ik ook te denken aan materiaal niet ouder dan '07/08.

Ron Rodeo: Zelf had ik ook al vermoeden van de 2003 dat die te oud was. Verder twijfelde ik al aan de 14m. Ik zag ook een 16.5 maar die heb ik al niet eens genoemd.

Nanou: Keertje afspreken? Wil wel even kijken hoe jij het doet. En in de zomer kan je me wat tips geven? Smiley  Ik woon zelf in het Oude dorp Smiley


* Keep the replies coming* Smiley
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #6 Oktober 03, 2012, 14:19:27
edit2Rapporteer  
Ben blij te lezen dat de school van Harry op het droge oefent met een kite. Zie dit ook steeds meer op Schellinkhout gebeuren. Erg slechte ontwikkeling vind ik zelf. Op het droge gebeuren de meeste ongelukken en is dus ook echt af te raden. Kiten hoor je op het water te doen en ook oefenen dus in het water. Het liefst ver uit de kant zodat je ook niet tegen het strand of erger aan klapt als het een keer mis gaat. Door al die onzin met oefenen op het droge zie je steeds meer cursisten, of beginners die het dus normaal vinden, de dijk opklappen op Schellinkhout. Niet doen dus.  ThumpDown

Qua materiaal zou ik lekker tot het voorjaar wachten met kopen. Ook dan staat er nog genoeg te koop.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Oktober 03, 2012, 15:01:34
edit2Rapporteer  
Met 73kg niet groter gaan dan 11m, heb je weinig aan. Verder gewoon nog een les nemen, desnoods bij een andere school en in het water oefenen. Er zijn al meerdere doden gevallen door 'oefenen' op land.
MdK

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #8 Oktober 03, 2012, 15:02:49
edit2Rapporteer  
Oke... Wist niet dat het niet goed was, op het droge.
Is er eigenlijk nog een prijs verschil met binnen en buiten het seizoen? dus als het winter is?
(net zoiets als bij motoren kopen Smiley) In de winter zijn mensen er klaar mee, en komt er veel te koop, terwijl die zelfde motor midden in de zomer 200-500,- duurder is.
Dat was voor mij ook een beredenering om tussen nu en december een nieuwe te kopen.
Ik zie ook hier en daar dat het dan weer beter is te wachten. Aangezien de nieuwe 2013 kites nu uit komen en veel mensen hun vorige materiaal voor "weinig" weg doen.

please advice?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Oktober 03, 2012, 15:33:33
edit2Rapporteer  
In de zomer en najaar liggen de prijzen hoger omdat er meer beginners zijn die gear willen, in de winter koopt niemand wat dus lagere prijzen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Oktober 03, 2012, 15:40:13
edit2Rapporteer  
Deze heer schrijft al in het bovenste bericht dat hij een vliegeraar is. Derhalve is op het land oefenen in weinig wind niet heel risicovol!

Persoonlijk was ik naar een andere kiteschool gegaan, maar dat weten beginners natuurlijk niet van tevoren. Maart is wel heel erg positief, dan is het water meestal nog veel te koud.

Met 73 kg kun je 12/9, 11/8 of 10/7 varen. Maar dit is heel afhankelijk van merk, model en zelfs bouwjaar! Ik ben zelf altijd terughoudend met dergelijke algemene adviezen. Soms kan 12/8, 11/8, 10/8 ook wel.

Voor bijvoorbeeld de Best Waroo 2008 is een 11/7 Combo erg goed! Modeljaar 2007 kun je ook prima in deze combo (quiver) varen, maar dit modeljaar valt een beetje tegen vanwege hun prestaties in het onderste windbereik. Verder moet je rekening houden dat de Waroo t/m tenminste 2009 regelmatig geplaagd werd door productiefouten in de Leading Edge, welke spontaan konden klappen. Dit gebeurde meestal na flink wat gebruik.

De kans dat je de kat in de zak koopt is altijd bij iedere tweedehands kite aanwezig, wellicht bij dit type nog iets meer.

Aangezien de nieuwe 2013 kites nu uit komen en veel mensen hun vorige materiaal voor "weinig" weg doen.

Veel mensen kopen ook tweedehands, en het oudere materiaal kan gerust 3ehands zijn. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, maar nieuwer is gewoon beter. Door de verhouding gewicht/prestaties hebben de surfkites niet het eeuwige leven.

De tweedehands kitemarkt is niet met motoren te vergelijken. Inderdaad zie je nu het meeste aanbod omdat veel mensen nieuw of overjarig materiaal aanschaffen en van hun huidige spul afwillen. In de winter zul je minder zien, maar de meeste mensen zitten niet in financiële problemen of staat het spul (zoals een motor) zo in de weg dat men er vanaf moet Wink

Verder sluit ik mij aan bij Frank82's opmerking hierboven, welke mij net voor was Wink
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #11 Oktober 03, 2012, 16:15:29
edit2Rapporteer  
Best Marco,

ik wil mij graag bij bovenstaande adviezen aansluiten. Ik vaar zelf met 10 / 6 met 70 kg en zou jou nu een 11 / 8 combo aanraden omdat dat als beginner jou vanaf 3 tm 5 bft zeker plezier geeft.

Nieuwe overjarig materiaal is altijd leuk als beginner, ofwel nu komen de 2013 modellen een beetje op de markt, koop dan 2012 materiaal, scheelt je al snel een paar 100 euro.

Mocht je tweedehands materiaal willen kopen zorg dan dat je iemand meeneemt die iets over de kite weet. Klopt de bar, is het doek nog goed, zijn de lijnen nog goed en hoe is de algehele slijtage zijn punten waar je zeker op moet letten.

Als vliegeraar weet je natuurlijk iets van de wind en de gevaren, maar onderschat het nooit ;-)

enjoy!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Oktober 03, 2012, 17:13:24
edit2Rapporteer  
Ik zou ook wachten tot je wat dichterbij je daadwerkelijke eerste meters bent. Het 2e hands aanbod is en blijft groot. Dus zonde om nu je geld uit te geven als je volgend jaar. Voor datzelfde geld nieuwer materiaal kan kopen.

Verder vroeg ik me nog wat af mbt het oefenen op het land: er wordt altijd met een vlieger op het land geoefend, maar niet met een 'echte' inflatable kitesurf kite. Jij hebt het over Naish 11-9-7' maar dat lijken me 3 maten kite...leg nog ff uit hoe en wat precies ( ook voordat we hier weer verkeerde conclusies gaan trekken)

Alvast welkom in de club!
Keep it safe!
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #13 Oktober 03, 2012, 17:14:26
edit2Rapporteer  
Nanou: Keertje afspreken? Wil wel even kijken hoe jij het doet. En in de zomer kan je me wat tips geven? Smiley  Ik woon zelf in het Oude dorp Smiley

Afspreken kan altijd! Ik ben regelmatig te vinden op oostvoorne auto strand. Wil af en toe nog wel eens een uitstapje maken naar kijkduin, ijmuiden of rockanje. Dus als me kitebuddy niet mee gaat kan je altijd een lift krijgen Wink Ik ben zelfs op het Noord A in zoetermeer te vinden Wink

Ik woon zelf in het prachtige Noordhove!
MdK

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #14 Oktober 03, 2012, 19:06:34
edit2Rapporteer  
Verder vroeg ik me nog wat af mbt het oefenen op het land: er wordt altijd met een vlieger op het land geoefend, maar niet met een 'echte' inflatable kitesurf kite. Jij hebt het over Naish 11-9-7' maar dat lijken me 3 maten kite...leg nog ff uit hoe en wat precies ( ook voordat we hier weer verkeerde conclusies gaan trekken)

Ik heb ze even opgezocht. We hebben les gekregen met een NAISH PARK 11 Kite.  We waren met een 15 man en 3 instructeurs.
We begonnen als allereerst met een 2.1 & 3m vliegers, wel met bar, zonder trapeze. (wat hiervoor ook niet nodig is)
Me maat en ik hadden daar niet veel uitdaging aan en waren 8-ies en rondjes mee aan het vliegen nog voordat de volgende groepen ze in de lucht konden houden.  Toen de laatste waren geweest konden de eerste beginnen met de echte kites. Eerst 20 min uitleg over hoe de kite neer te leggen i.v.m windrichting. Daarna ventielen check, oppompen en lijnen. Ik was als eerste die de trapeze om deed en nadat de instructeur de kite omhoog bracht, werd deze naar beneden gelaten en konden wij beginnen. Dit ging ook prima op het drogen. na +/- 5-10 min de kite te voelen ging de volgende. er waren 5 kites. Groepjes van 3. Mensen die het goed deden kregen telkens een kleinere kite om ook die "sturingen" te ervaren.

Dus ondanks dat je zegt dat het wellicht ongebruikelijk is. Jazeker, ik heb met inflatable kites op het strand gevlogen. Of een Naish Park een "echte" kite surf kite is laat ik aan jullie. Google laat er genoeg op het water zien.

Nanou, mocht je een keer naar Noord-Aa gaan, dan hoor ik het graag, kom graag kijken.

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik deze post ben gestart. Dan blijkt er gewoon zoveel dingen te zijn waar je de fout mee in kan gaan, en ook blij dat jullie nuchter erop reageren, niet gelijk de nieuwe / onwetende afbranden Smiley

ik zal inderdaad wel wachten tot volgend jaar. Door mijn operatie volgende week ben ik de maand oktober van de kaart, vanaf November zal het wel te koud zijn.
Jullie zeggen dat Maart nog wel erg koud is...? Zelf dacht ik aan April? of is dit ook nog erg vroeg?

Qua materiaal zal ik dan nog wel even wachten tot het winter is. Ook al ben ik er wel van bewust dat 2008-2009 niet het nieuwste is, maar ze zullen niet compleet waardeloos zijn. Zeker aan het begin ben ik bang dat de vlieger wel af en toe de grond zal raken. Dat heb ik liever met een kite van 400,- dan van 1000,-. Ik heb nu eenmaal budget tot ongeveer 600-700,-. Nu staan er op marktplaats wel wat setjes, maar er ontbreek altijd wel een wetsuit of trapeze. Ook al zou ik geen uitgeleefd wetsuit willen, die zal ik toch wel nieuw kopen of 1 die echt pas 2-3 maanden oud is en van de hand gedaan wordt als weinig gebruikt.

Wat is nu een goede kiteschool die in bijv scheveningen opereert? ik wil ook graag een IKO papiertje bemachtigen. Bij welke kan dit? of kan dit al gauw bij elke?

Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #15 Oktober 03, 2012, 19:18:34
edit2Rapporteer  
Een Parkmis een echte kitesurf kite. Ik heb er 2 liggen  Grin Het is een kite waar je redelijk lang mee kan door varen en dan bedoel ik qua ontwikkelingen in je vaar stijl. Ik snap echt niet dat ze je op het droge laten oefenen met zo'n kite. Les 1 voor alle beginners. Op het land gebeuren de meeste heftige ongelukken. Ga daarom altijd zsm het water op. Met het oplaten van de kite kan je ook het beste richting het water staan want als het misgaat wordt je het water ingetrokken en niet de duinen met rotsen of prikkeldraad. Het is ook niet voor niets dat kiters die vanaf het land naar het water willen voorrang hebben op kiters die vanaf het water naar het land willen. Vind het een slechte zaak van de kiteschool.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #16 Oktober 03, 2012, 19:21:54
edit2Rapporteer  
Ja uiteraard is een naish park gewoon een kite om mee te surfen.  Grin Vreemd dat je trouwens met 5 man op 1 instructeur wordt ingedeeld. 3 vind ik de absolute max. Twee per instructeur is m.i. het meest ideaal. Maar goed.

En om iemand dan gelijk op het strand al aan een 11 te hangen. Dat vind ik echt belachelijk.

Wetsuit en harnas staan vaak nieuwe op marktplaats tegen heel gunstige prijs. Alleen moet je wel effe nagaan of je juiste maat hebt. Op de site van het merk staat altijd wel een maattabel waar je dat kunt controleren.
Voor 600 euro heb je prima tweedehands 2010 of 2011 materiaal. Moet je nog wel een boardje scoren. Staan af en toe ook wel op marktplaats of vraag anders bij shops voor overjarige boardjes.
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #17 Oktober 03, 2012, 21:12:28
edit2Rapporteer  
Gaat bij een hoop kitesurfscholen tegenwoordig om de pegels en niet meer om de kwaliteit van het lesgeven. Slechte zaak. ThumpDown
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #18 Oktober 03, 2012, 21:44:18
edit2Rapporteer  
Wat een zooi, 5 man op 1 instrukteur en dan op het strand met een 11m terwijl je met een 6m precies hetzelfde bereikt. Grotere maten zijn pas nodig bij waterstart, ook niet bij bodydraggen.

Gaat echt enkel om 't geld ja.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Oktober 04, 2012, 00:04:15
edit2Rapporteer  
ik vind de prijzen vrij hoog en het materiaal oud(op 1e setje na, afhankelijk van kwaliteit is het re-de-lijk) Maatje van mij heeft een 11mtr 2012 een 8mtr 2010 en 2012bar te koop voor ~925euro....wel ander budget, maar dat is veel nieuwer spul. Ik bedoel dit niet als verkoophulp voor hem, maar om aan te geven hoe scheef de prijsverhouding van dit oudere spul is, advies: spaar de winter door of koop alvast wat beters, mensen zijn nu ook weer spul aan het verkopen.
MdK

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #20 Oktober 05, 2012, 08:00:59
edit2Rapporteer  
Jep. Toch maar besloten te wachten.

Iemand nog adviezen voor goeie kiteschool. Liefst scheveningen of Hoek van Holland?
Aangezien Vogelezang hier niet heel hard de hemel in geprezen word.
Wellicht dat ik alsnog bij hem ga aangezien hij zijn "vervolg" lessen voor een prikkie wegzet.
Volgende les is zo-ie-zo het water op. 65,- voor 4-5 uurtjes incl materiaal is niet duur.

Maar misschien iemand anders een goed voorstel waar ik in 2013 van start kan?
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #21 Oktober 05, 2012, 09:08:55
edit2Rapporteer  
Hej Marco,

ikzelf heb een seizoen (2 jaar geleden) bij harry lesgegeven en ben er niet trots op. Tegenwoordig kom ik vaak bij kitewest in monster, erg goede jongens en een goede mentaliteit qua lesgeven.

cursisten dragen altijd zwemvesten en helmen, er zijn nooit meer dan drie (en in 95% van de gevallen zelfs 2) cursisten per instructeur en er wordt de tijd genomen voor jou als leerling.

voordat men hier nu over commercie en eigenbelang gaat beginnen: Ja, ik geef ook les bij kitewest en nee ik verdien daar niet mijn brood mee. Ik doe het puur omdat ik dat leuk vind en als ik niet 100% achter de school zou staan zou ik er ook niet willen werken.

kitewest zal ook niet de enige goede school zijn hoor, je krijgt vast meer adviezen, kijk lekker rond, bel even rond, ga eens bij een school kijken en keep it safe :-)

enjoy!

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.