@zandmotor
Voor de video nog:
- probeer zo dichtbij mogelijk te komen. Lijkt het meer alsof je erbij bent.
- vanuit verschillende hoeken te filmen. Op die manier heb je meer diversiteit in de shots waardoor het interessant blijft voor de kijkers. Daarom zien video's opgenomen met de GoPro er zo gaaf uit. Je staat (in het echt) zo dichtbij, dat het lijkt of je erbij bent.
- Wissel ook tussen een close-up van de kiter en overzicht met kiter+kite. en knippen op de beat.
@ed
dynamic range scheelt zeker ja, maar heb je alleen last van als je tegen de zon filmt. anders zul je dat probleem niet hebben. (de zon schijnt immers op de kiter). En scherpte, witbalans en diafragma zijn makkelijk gelijk te krijgen. De gopro kan ook prima met tegenlicht omgaan, en deze heeft ook een simpele sensor.
Scherpte = voor het oog gelijk. voor mooie beelden wil je juist wat motion blur, anders worden de beelden schokkig. (film met je DSLR maar eens op 1/1000s, en op 1/60e van een seconde. en kijk wat mooier is.)
witbalans= nabewerking. Maar zowel camcorder als DSLR kunnen dat prima zelf inschatten.
diafragma= hoeft niet gelijk? een andere shot heeft altijd een andere scherptediepte. dus dit wisselt altijd.
en je blijft het probleem van manual focus houden? zeker op een telezoom als een 50-500 is dat eigenlijk niet te doen, zonder een complete rig er omheen.
en mijn camcorder was 450 euro... zelfde als een gopro. en hij is ook nog waterdicht (al zou ik er niet mee kiten.... vanwege de klappen). Die DSLR is veel duurder, en dan moeten er nog lenzen bij (bigma is ook rond de 1000 dacht ik?). En als je filmt, kan je geen foto's nemen. Mijn ervaring is wanneer ik probeer foto's en video's te maken op een dag. dat beide mwoa zijn. Terwijl als ik me specifiek richt op film of foto ik mooiere beelden krijg.
en het dynamisch bereik van een grote sensor is zeker beter, maar de beelden zijn dan ook wel erg "plat" en "grijs" doordat er nauwlijks contrast in de beelden zit... dit moet je in de nabewerking er alsnog ingooien voor mooie beelden. maar een DSLR maakt zeker mooiere beelden, maar is die 10% mooier het waard voor 90% extra werk?
PS: moet nodig eens gaan filmen/foto's maken bij het kitesurfen.... maar ben nog aan het oefenen dus nog niet echt tijd/zin in gehad. Misschien zaterdag wel op Workum even, al wordt het dan filmen want geen zin om videocamera + DSLR mee het water op te slepen.
PPS: de video waar DSLR gemixt is met de camcorder:
http://vimeo.com/62333743
mocht je het verschil willen zien. pas op het is een vakantiefilm zonder kitesurfen!