Prachtige open brief aan Rutte over het referendum:
Geachte heer Rutte,
Tot vandaag weigert u en de heer Juncker ons écht inhoudelijk te informeren over het handelsverdrag met Oekraïne. Het enige geluid dat jullie produceren blijken ridicule bedreigingen te zijn die samengevat aangeven dat het licht voor ons uit gaat als we Nee stemmen. Geen enkele reden wordt mij door u aangereikt om Ja zelfs maar te overwegen.
Waarom weerspreekt u bijvoorbeeld niet dat het associatieverdrag absoluut geen vrijhandelsverdrag is maar een integratieverdrag, een opmaat en voorportaal naar EU-lidmaatschap van Oekraïne, een door en door corrupt land in (burger)oorlog. In het verdrag wordt op p.3 letterlijk gesproken over: ‘de politieke associatie en de economische integratie van Oekraïne in de Europese Unie’.
Of waarom hoor ik van u niet dat de Oekraïense economie kleiner is dan die van Noord-Holland (!), verder krimpt door oorlog en corruptie en slechts 0,2% (!) van onze export gaat naar Oekraïne. Dit is een fractie van onze handel met Rusland. Door de redeloze confrontatie tussen EU, VS en Rusland verslechtert onze relatie met Rusland al jaren. Die wordt nog slechter door dit associatieverdrag. Ook vanuit economisch oogpunt is dit verdrag daarom een bijzonder slechte deal voor ons.
Waarom vertelt u ons niet eerlijk dat het associatieverdrag Oekraïne het recht verschaft op financiële steun door de EU, p. 259, artikel 453: ‘Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering.’ De les van Griekenland moet zijn dat dit betekent dat die steun er ook komt, en ons land over de besteding van ons geld daar niets te zeggen zal hebben. Was het namelijk niet de heer Rutte die ons de verkiezingsbelofte deed dat er geen geld meer naar de Grieken ging? Die belofte brak u. Nu blijkt dat we via de EU en het IMF al meer dan 30 miljard euro in Oekraïne gepompt hebben". Oekraïne is feitelijk allang failliet!
Tot slot: Dit associatieverdrag geeft Oekraïne, een land in (burger)oorlog, militaire bijstand en steun, artikel 10, p.11: ‘De partijen onderzoeken mogelijke samenwerking op militair of technologisch vlak’. Daarmee raken we zonder dat hier enig Nederlands belang bij gediend is verder betrokken in een groot geopolitiek conflict.
Lijkt mij dat wij het recht hebben hier -volledig- over geïnformeerd worden over dit soort grote zaken. Mij ontgaat het compleet waarom ik u, de heer Rutte, als MP noch als EU voorzitter, zou moeten steunen hierin.
Vriendelijke groet,
Petra Krabman
Weet je het nog niet lees dit dan
http://www.duurzamemeisjes.nl/maatschappij/vier-redenen-om-tegen-oekraine-te-stemmen-woensdag-6-april/