Kitesurfers
In Medemblik moest handhaving even optreden. Op het kleine strandje daar was een man of zestig aan het kitesurfen. ,,
Ik snap het hoor, het was er goed weer voor, maar dit was even te druk, dus daar is Handhaving even naar toe geweest.
Bij mijn weten heeft dat niet tot boetes geleid.”
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200419_51618377/bruinooge-overal-drukker-maar-er-was-geen-reden-om-in-te-grijpenIk was er ook, parkeerplaats overvol, gekkehuis daar, ben gelijk weer omgedraaid vond het niet echt safe
Bericht van De NKV over Edam :
Kiten op Edam, heerlijk maar soms een beetje krap. Mijn naam staat op de site van het NKV als contactpersoon. De afgelopen dagen ben ik door verschillende van jullie gebeld met vragen over de spot.
Gisteren kwam een bericht dat er sprake zou zijn van chaos. Ik heb hierover contact gehad met zowel de persoon die het meldde en de gemeente. We gaan in overleg met elkaar over hoe we een en ander in goede banen te leiden.
Vanochtend heb ik afgesproken dat ik op de hoogte wordt gehouden over ontwikkelingen en toegezegd om een beroep te doen op jullie gezond verstand. Waarschijnlijk betekent dit dat een spot als Edam vrij snel aan de max capaciteit zit met parkeren als bottleneck. Staat er 300 meter aan auto s langs een smalle dijkweg, dan is dit niet werkbaar en is de spot vol..... maar ja.... wie zegt als eerste ik ga niet.... een oplossing is er dus nog niet. Probeer zelf de afweging te maken.
Heb je vragen of opmerkingen stuur ze gerust! Misschien kunnen we er iets mee.
Ik wil nog een beroep doen op jullie redelijkheid. Denk na of je reactie hieronder iets constructiefs toevoegt of niet. Elkaar of anderen afvallen draagt daar in ieder geval niet aan bij.
Groet,
Remco
https://www.facebook.com/kitesurfvereniging/?__tn__=%2Cd%2CP-R&eid=ARCHhfCIDllpJ-Mod2YizpLidWFUG-z7GYubuwv0S3gYLu0PwpeTzIN7sb1TMdyqwMb237HeNOVGt4DiBericht van NKV Eva Krul Medemblik:
Kiten op Medemblik, super met Oost maar -net als Edam- soms een beetje krap. Mijn naam staat op de site van het NKV als contactpersoon. De afgelopen dagen ben ik dan ook door verschillende van jullie gebeld met vragen over de spot.
Er bestaat wat onduidelijkheid over of de spot open is of niet.
Medemblik is vooralsnog open.
Hier moeten echter wel een paar heel belangrijke kanttekeningen bij geplaatst worden:
-Kiten is toegestaan op 1 plek; voor de parkeerplaats op het strandje. Tussen de beboeiing op het water (gele boeien);
-Kiten in het haventje is absoluut verboden.
-Starten vanaf het strandje helemaal op rechts (wanneer je met je gezicht naar het water staat) is verboden want dit valt buiten de kitesurf-zone.
-Kiten bij de jachthaven en zwemkant (bij het restaurantje) is verboden.
De spot staat onder druk. Er wordt veelvuldig gecontroleerd. Gister (19 april 2020) zijn er ook foto's gemaakt door politie. Er is momenteel een zeer reële dreiging voor permanente sluiting van de spot, op last van de gemeente omdat er gevaren blijft worden in verboden gebied. Helaas zijn gebiedsbepalingen en verboden niet aan de Nkv. We zijn als Nkv in overleg met gemeentes en als vrijwilliger hebben we hier contact over met recreatieschap, gemeentes en andere belanghebbenden. En we proberen jullie belangen vanzelfsprekend zo goed mogelijk te vertegenwoordigen!
Wat betreft de situatie specifiek rondom Corona:
Medemblik bereikt, net als Edam, snel de max capaciteit; 1.5 afstand houden is nier meer goed mogelijk op start- en land-gebied en daarnaast is de parkeerplaats snel vol. Maar ja, en nu quote ik Remco:"... wie zegt als eerste ik ga niet.... een oplossing is er niet. Probeer zelf de afweging te maken".
En ga in ieder geval * niet * kitesurfen buiten de officiële spot… Heb je vragen of opmerkingen stuur ze gerust! Misschien kunnen we er iets mee...
Ik wil nog een beroep doen op jullie redelijkheid. Denk na of je reactie hieronder iets constructiefs toevoegt of niet. Elkaar of anderen afvallen draagt daar in ieder geval niet aan bij.