Kite naar beneden sturen als je elkaar passeerd!!!

ouddorp-rules

Oktober 02, 2005, 19:58:13
edit2Rapporteer  
Vandaag en gisteren mijzelf een klein beetje geergerd aan medekiters die hun kite omhoog sturen als je elkaar wilt passeren. Telkens mijzelf moeten opofferen om ongelukjes te voorkomen. Vandaag er zelfs 1 die vlak voor me(vaarde naar mij toe) een ongecontroleerbare sprong maakte, ging maar net goed!
Dus voor onze beginners(vindt helemaal niet erg dat ze er zijn want ik heb het ook moeten leren):

KITE NAAR BENEDEN STUREN BIJ EEN PASSAGE!
Silversurfer1

Antwoord #1 Oktober 02, 2005, 20:04:09
edit2Rapporteer  
nou je moet hem alleen naar beneden sturen als je downwind ligt bedoel je zeker...

mazzomrx

Antwoord #2 Oktober 02, 2005, 20:04:25
edit2Rapporteer  
Ligt er toch ook aan of ze links of rechts van je zitten??
ouddorp-rules

Antwoord #3 Oktober 02, 2005, 20:17:09
edit2Rapporteer  
Er zijn natuurlijk meerdere manieren, afhankelijk van de situatie. Maar in ieder geval niet de kite op 12uur, is voor die persoon ook niet fijn want je komt haast stil te liggen.
kiteboy
Gast
Antwoord #4 Oktober 02, 2005, 20:18:47
edit2Rapporteer  
Rhino6 was jij toevallig vandaag in oostvoorne zag namelijk een rhino6 varen
mazzomrx

Antwoord #5 Oktober 02, 2005, 20:21:29
edit2Rapporteer  
 Huh

Er is toch maar 1 manier?

Buur

Antwoord #6 Oktober 02, 2005, 20:26:19
edit2Rapporteer  
Zowiwso proberen altijd genoeg ruimte te geven met kiten en duidelijk laten merken dat jij upwind vaart ... want al iemand mij downwind passeerd vind ik het van mensen die ik ken niet zo erg dat we bijna een handje kunnen klappen maar wel bij mensen waarvan ik niet weet wat ze doen, of hoe ze reageren als er iets mis gaat... Oja als je weet wie het is en dat zie je vaak wel aan de kite.... vraag dan gewoon of diegene rekening wil houden met de regels...

Psychotic

Antwoord #7 Oktober 02, 2005, 20:47:16
edit2Rapporteer  
rood van de bar voor je is gewoon uitwijken, duidelijk van te voren laten zien wat je gaat doen.....   Dit zit toch standaard bij een les in begerpen hoop ik?
Airforce1
Gast
Antwoord #8 Oktober 02, 2005, 21:11:10
edit2Rapporteer  
Betwijfel of deze regels met lessen worden behandeld, was bij mij iig niet het geval.

En ik begrijp je frustratie, het was afgelopen zaterdag weer megadruk op workum
en er zijn er maar weinig die de regels kennen, echt een wonder dat er geen ongelukken zijn gebeurt
Rutger II

Antwoord #9 Oktober 02, 2005, 21:39:38
edit2Rapporteer  
Uuuuhm kite naar beneden is niet altijd goed Rhino 6,

ligt aan de situatie
Maar in ieder geval niet de kite op 12uur, is voor die persoon ook niet fijn want je komt haast stil te liggen.

Bullshit, als jij met je kite laag staat en ik wil je downwind passeren kun jij beter je kite op 12 uur zetten of moet ik over je lijnen springen?

Het ligt dus aan de situatie.
Roni-Size

Antwoord #10 Oktober 02, 2005, 21:49:40
edit2Rapporteer  
Begrijp je frustratie wel , maar je kan niet verwachten van een beginner dat die zijn  kite zo goed onder controle heeft en dat die het zomaar alles snapt en voor jou wens correct uitvoerd.
Psychotic

Antwoord #11 Oktober 02, 2005, 21:49:59
edit2Rapporteer  
Je gaat niet menen dat ze dit niet op een les behandelen he? Dit zijn toch basisprinciepes? Ik ben diep teleurgesteld  (huilen_kitesmiley)
Steph

Antwoord #12 Oktober 02, 2005, 22:13:41
edit2Rapporteer  
Een IKO gecertificeerde school/instructeur moet o.a. voorrangsregels en wind turbulenties (ik neem aan dat de KNWV dat ook moet doen) behandelen.

Het nadeel is dat de meeste beginners zo druk bezig zijn met hun kite dat ze daar niet eens aan denken. 12 uur is juist de neutrale positie. De meeste beginners zullen denken dat dat voor andere kiters dus ook het prettigst is.
Pas als je lekker kan varen (en je je aan beginners gaat ergeren) krijg je meer tijd om op dat soort dingen te letten.

Spreek de beginners er dus geciviliseerd op aan. Leg het ze uit. De meesten zullen juist begrip en interesse tonen.
Mich

Antwoord #13 Oktober 02, 2005, 22:27:38
edit2Rapporteer  
Ik heb bij mijn beginnersles bij een IKO-school uitleg gekregen over de voorrangsregels,
en de wijze van kite houden bij het passeren  ThumpsUp
TtHoM@s

Antwoord #14 Oktober 02, 2005, 22:28:49
edit2Rapporteer  
Een IKO gecertificeerde school/instructeur moet o.a. voorrangsregels en wind turbulenties (ik neem aan dat de KNWV dat ook moet doen) behandelen.

Het nadeel is dat de meeste beginners zo druk bezig zijn met hun kite dat ze daar niet eens aan denken. 12 uur is juist de neutrale positie. De meeste beginners zullen denken dat dat voor andere kiters dus ook het prettigst is.
Pas als je lekker kan varen (en je je aan beginners gaat ergeren) krijg je meer tijd om op dat soort dingen te letten.

Spreek de beginners er dus geciviliseerd op aan. Leg het ze uit. De meesten zullen juist begrip en interesse tonen.

mee eens
ik zelf ben ook beginner en probeer wel vaak mijn kite laag te houden als er iemand achterllangs komt.
maar als ik wil gaan water starten en er komen iedere keer kiters voor en achter langs is ook niet echt prettig.
probeer dus een beetje bij beginner uit de buurt te blijven, voor hun is het ook niet fijn om zo inees je kite omlaag te doen

het is dus wederzijts
spreek hem er persoon lijk op aan
Proboarder
Gast
Antwoord #15 Oktober 02, 2005, 22:30:14
edit2Rapporteer  
Duffeaap.....Een IKO gecertificeerde school/instructeur moet o.a. voorrangsregels en wind turbulenties (ik neem aan dat de KNWV dat ook moet doen) behandelen.

Ik wil even zeggen dat ik zowel les heb gehad bij een school die IKO als zowel KNWV papieren heeft, laat ik daar nou niet de voorrangsregels gekregen hebben, sterker nog zelfs het herstarten van je kite in het water is mij nog eens niet uitgelegd!!

Daarna heb ik een lesje gehad van een Kitesurfschool die geen IKO of KNWV papieren in bezit heeft, en daar heb ik alles dubbel en dwars uitgelegd gekregen van de waterstart tot de voorrangsregels, die les is gewoon 300% waard geweest en daar pluk ik nou nog de vruchten van, hiermee wil ik alleen maar aangeven dat het echt geen ene zak uitmaakt of je wel of niet je papieren heb als kitesurfschool!! Natuurlijk staat het leuk aangeschreven maar zoals ik het ervaren heb is het gewoon een nonsens papiertje en leuk voor de heb! ThumpDown

kootsie

Antwoord #16 Oktober 02, 2005, 23:47:18
edit2Rapporteer  
 (kiss_kitesmiley) Wat is de belangrijkste regel voor kiters?
.Regel 1: Goed zeemanschap...Altijd een aanvaring voorkomen. Daarna komen pas de voorrangsregels.

(kiss_kitesmiley) Hoe voorkom je een aanvaring als je elkaar tegenkomt?
 .Benedenwindse kiter stuurt iets omlaag en stuurt iets meer downwind.
        Bovenwindse kiter stuurt iets omhoog. Maar niet te veel.

:Smiley Waarom niet te veel?
 .Omdat je dan je rail niet kan houden en dan wordt je downwind getrokken door je vlieger. Daar vaart nu net die andere kiter! Dus niet je kite naar 12 uur sturen!

(kiss_kitesmiley) Kan de benedenwindse kiter dan niet beter zijn vlieger omhoog sturen?
 . Nee, want dan botsen zijn lijnen tegen die van de bovenwindse kiter!

(kiss_kitesmiley) Dus als ik het goed begrijp vaar je allebei door maar één met een iets lagere kite bijvoorbeeld 30 graden en de andere met een iets hoger kite bijvoorbeeld 60 graden?
  Goed opgelet jochie!

(kiss_kitesmiley) En ik moet niet mijn lijnen helemaal omhoog doen want dan drijf ik benedenwinds van de ander en dan moet hij ook zijn lijnen omhoog doen !
  Wat kan ik toch goed uitleggen!
windjunk

Antwoord #17 Oktober 03, 2005, 00:18:52
edit2Rapporteer  
Ik ben vorig jaar begonnen en krijg het boarden nu aardig door. Inderdaad merk ik nu hoe handig het is om voor een tegenligger alvast mijn kite naar beneden (of omhoog) te doen, zodat je van elkaar ook weet hoe je langs elkaar wilt varen. maar in het begin inderdaad ben je al blij dat je uberhaupt vaart. als er toen een tegenligger aankwam en ik wist niet precies wat zijn bedoeling was ging ik maar in het water liggen en wachten tot ie voorbij was. moet ik wel zeggen dat de enige nette reactie van de vetgevorderde kiter is om even een transition te maken en me in zijn volgende slag ver bovenwinds voorbij te varen. echt netjes zeemanschap is het natuurlijk niet om er kosten wat het kost toch in 1 keer langs te willen, ook al vind je dat je voorang hebt. en ik vind het al helemaal irritant om dan van zo'n vetgevorderde kiter een grote bek te krijgen dat ik als imbeciel, me kite naar beneden zou moeten doen.

maar goed, dit even om mijn frustratie daaromtrend af te reageren. gelukkig voor de vetgevorderde kiters heb ik het nu aardig onder de knie, ik zal jullie niet meer tot last zijn.
we zijn immers samen op het water, moet wel gezellig blijven.
Jurrien

Antwoord #18 Oktober 03, 2005, 10:50:07
edit2Rapporteer  
kootsie heeft gelijk kom je downwind kite omlaag en kom je upwind kite omhoog, één ding waar ik me nog wel ziek aan erger is dat als ik aan het varen ben dat somiige kiters hun kite zomaar op 12 uur zetten en dat je dus in 1x vol downwind moet of keihard remmen.....
met wegvaren sommige kiters niet doorhebben dat je niet kunt wegkomen als er aan beide kanten kiters zijn met hun kite op 12 uur (en dan kijken ze je ook nog raar aan als je zo snel mogelijk tegen de wind in probeert te rennen;))
(R)Ikke

Antwoord #19 Oktober 03, 2005, 11:05:59
edit2Rapporteer  
@ Rhino 6, Ik geloof dat jij op de vrouwenpolder was zondag.....toch? In dat geval geloof ik dat ik mij schuldig heb gemaakt aan het niet correct uitvoeren van de voorrangsregels zo nu en dan. Mijn excusses daar voor. Echter zijn de situaties soms zo dat je wel een anti-voorrangsregel actie moet uithalen. Goed zeemansschap zal ook zeker altijd boven op mijn lijstje staan.

@ Kootsie, dus als ik het goed begrijp heeft de upwind varende kiter altijd voorrang op de downwind varende kiter??  ThumpsUp of  ThumpDown.

(hangloose_kitesmiley)
drifter

Antwoord #20 Oktober 03, 2005, 11:08:23
edit2Rapporteer  
Gewoon brouwersdam was dat denk ik. Tiefus druk weer met duitsers, iedereen in het vlakke stukje hoogwater.
Buur

Antwoord #21 Oktober 03, 2005, 12:17:49
edit2Rapporteer  
hahaha... (sealedlips_kitesmiley) nu komt de waarheid boven tafel... VAAK zijn het dus gevorderde kiters die de fout in gaan.. (sealedlips_kitesmiley).
@ rhino6 je hebt een te mooie kite.... daarom wil iedereen zijn kite bij de jouwe hangen.
Airlust

Antwoord #22 Oktober 03, 2005, 12:56:58
edit2Rapporteer  
En bakboord gaat toch voor stuurboord dus als je over stuurboord vaart dan moet je wijken. ListenToMe
Jurgho
Gast
Antwoord #23 Oktober 03, 2005, 12:57:08
edit2Rapporteer  
Rikke je hebt ook nog stuurboord en bakboord.

Stuurboord geeft voorrang aan bakboord.

Als jij stuurboord vaart (makkelijkst te zien aan rode zijde van je bar is in dezelfde richting als de vaarrichting) dan zou jij voorrang moeten geven aan diegene die recht op je afkomt vanuit de andere kant.
Als jij nu iets meer (enkele meters) upwind vaart dan is het natuurlijk niet leuk om je hoogte af te geven.
Dit laatste is nu net datgene waar de meeste problemen mee hebben. (toch iets wat ik vaak merk)
Als je nu ziet dat je erg veel hoger vaart dan de andere dan is het gewoon de kwestie van vlieger hoog en laag te houden.

Laatste nog iemand gehad die tot op het laatste moment wachtte om zijn voorrang af te geven. (wij vaarde recht op lekaar af)
Die ging dan ineens met een kiteloop downwind springen.
Wel mooi om te zien maar dat had hij wel vroeger mogen doen.

Tja en zo zal je ze overal wel tegen komen.
Niet teveel aan ergeren we zijn ons ten slotte aan het amuseren.

Jurgho

SerG
Gast
Antwoord #24 Oktober 03, 2005, 13:15:09
edit2Rapporteer  
nog een tip,.............
kiten waar het niet druk is !!

een echt drama was het zondag de 17 september op Schellinkhout, wat een K*T spot is dat als de wind goed is.
moest als redelijke beginner idem uitwijken voor gasten die hun kite op 12uur lieten staan !!
en zeker weten dat dat niet alleen beginners waren !!
later ging die zelfde gast over een schans met PVC-pijpen, en dachten dat het "rijk" voor hun alleen was..............................

héhé dat lucht op zo'n Forum
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.