Trimmen via 5e lijn ?

Hans1962
Gast
Oktober 05, 2006, 18:57:28
edit2Rapporteer  
Op 'oudere' kites kan een 5e lijn later aangebracht worden ... tenminste, er wordt mee geadverteerd ... is dit zo ?

Verder wordt er beweerd dat je met een 300 kg. 5e lijn 'oudere' kites trim/depower mogelijkheden kunt geven door de 5e lijn flink aan te trekken. Is dit zo ? ... behoeft je kite niet geshaped te zijn voor deze wijze van depowering ?
diederik

Antwoord #1 Oktober 05, 2006, 19:35:18
edit2Rapporteer  
dat is zo
Hangtime
Gast
Antwoord #2 Oktober 05, 2006, 20:52:49
edit2Rapporteer  
Ach ga toch krassen, dan win je nog s wat !!!  schater schater
kentyman

Antwoord #3 Oktober 05, 2006, 20:55:34
edit2Rapporteer  
Je kan in principe op iedere oude 4-lijns kite een 5-lijns-lusje laten naaien en daar dan een nose-line aan binden. Sommige oude kites krijgen betere vliegeigenschappen na zo'n aanpassing maar andere kites niet! Niet alle 4-lijns kites vliegen goed met een zelf aangebrachte 5e lijn.

Ik heb zelf lang geleden een 5e lijn op een wipika AMP 12m gezet, dat werkte perfect. De kite werd een stuk stabieler, meer depower, beter relaunchen en betere safety.
Belly ItW

Antwoord #4 Oktober 05, 2006, 21:04:41
edit2Rapporteer  
Ik denk niet dat het verstandig is mss beter om dat geld aan de kant te leggen en even sparen of als je het meteen hebt een nieuwere kite te kopen waar zowieso een 5de lijn opzit!
maar wie ben ik
Dangerfield

Antwoord #5 Oktober 05, 2006, 23:19:28
edit2Rapporteer  
Ik heb onlangs een North 5th bar gekocht en mn oude 2004 Gaastra en Airush kites voorzien van een 5e.

Voornaamste is dat de stabiliteit van de kites echt onwijs veel beter is geworden.
Ook is de relaunch veel makkelijker en zitten mn lijnen niet zo onmogelijk in de knoop na het trekken van de safety. (grinnik_kitesmiley)

Ik had gehoopt dat mn airrush 10m zou stoppen met jellyfishen nu maar vandaag op Wijk was het nog niet veel beter, misschien nog ff afstellen maar denk niet dat het lukken gaat. ThumpDown

Mn Gaastra 14 kan nu nog een jaartje langer mee, voor de upgrade had ik eigenlijk al besloten om hem te gaan vervangen, dusssss... zeker de moeite waard. kost naast de bar mss €20 per kite aan lijnen.

Die nieuwe bar blijft goed, dus als ik in 2007 misschien een 2006 kite koop past alles. ThumpsUp
AIRTYPE

Antwoord #6 Oktober 05, 2006, 23:23:36
edit2Rapporteer  
Heb hem onlangs op mijn RRD Air Type laten maken voor € 65 en dat is de verstelbare versie.
De vaste versie kost €48
Ben beginner maar kan nu tenminste weer simpel herstarten na een valpartijtje. ThumpsUp
Dit is de link waar je e.e.a. kan laten fixen:http://www.kitereparatie.nl/startup/index.htm
-Mark-

Antwoord #7 Oktober 05, 2006, 23:28:19
edit2Rapporteer  
het is niet duur en het is het wle waart het werk geod
gerrit

Antwoord #8 Oktober 05, 2006, 23:32:08
edit2Rapporteer  
Beste Kiters,

De mooiste functie van een 5e lijn is het feit dat het kiten veel veiliger wordt alle safety’s die aan stuur of powerlijnen vast zitten zijn op zijn zachts gebruiks onvriendelijk.

Ik heb in de afgelopen jaren zo’n 65 barretjes en kites aangepast en nauwelijks klachten, geen een klacht die niet eenvoudig op te lossen was…

Trimmen is iets nieuws en zoals met de meeste dingen zal je altijd goed moeten doseren..

Als je een C kite in de vorm van een Mc Donalds M trekt weet ik zeker dat het niet werkt ……

5e lijn = voor een C kite het ei van Columbus mbt. Veiligheid EN gemak

Die 300 kg breeksterkte is niet gekozen omdat dat zo lekker sterk is maar een dyneema lijn van 150 kg of lager is zo dun dat het veel te gevaarlijk is...

De onderlijn is zelfs 660 kg niet omdat het zo sterk moet zijn maar je moet er mee kunnen trimmen je moet er ook met blote handen aan kunnen trekken zonder dat je je vingers eraf snijdt.

Voor vragen tips enz enz. mail naar taxatie@kitereparatie.nl   voor al jou kite kwesties......
Hattori Hanzo

Antwoord #9 Oktober 06, 2006, 01:30:39
edit2Rapporteer  
Iemand een idee hoe ik de 5e lijn zelf kan bevestigen?
heb een 12M Gaastra Force 2005 (zit al een lusje op voor de 5el lijn) en heb het setje ok al thuis liggen.

Heb alleen geen idee hoe ik hem erop krijg....
Kaptain

Antwoord #10 Oktober 06, 2006, 02:16:29
edit2Rapporteer  
Iemand een idee hoe ik de 5e lijn zelf kan bevestigen?
heb een 12M Gaastra Force 2005 (zit al een lusje op voor de 5el lijn) en heb het setje ok al thuis liggen.

Heb alleen geen idee hoe ik hem erop krijg....
he man,

Heb het zelf dus laten doen door Gerrit (zie boven). Ik heb de trimbare versie (btw Gerrit, het zwarte omhulsje werkt prima, de dynema loopt er soepel doorheen bij het relaunchen!)

Je mag het wel een keer bekijken hoe het bij mijn Force zit, mail me maar. Zit zelf veel op Horst. (morgen ook vanaf 16.30 uur)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.