Afgelopen Zaterdag de R7 14 en 10 gevaren. Winden, 12 G 18 kts.later op de dag 10 G 18 kts. Ik zei de gek; 87 kg vaar OZK 128*38.5cm.
Impressie R7 14m;
Kite heeft veel power, ongeveer gelijk aan de R6 16m maar is duidelijk sneller. Naar mijn mening iets sneller dan de R6 14m.
De kite gedraagt zich verder in het stuurgedrag meer als een C-shape en draait dus meer om de tip dan een reguliere Bow.
Power/depower;
Afgelopen zaterdag was het vrij vlarig waardoor ik goed kon beoordelen hoe de kite reageert op gusts. Bij een vlaag is duidelijk te zien dat de kite vanzelf meer naar het de hoek van het windvenster kruipt waardoor je alleen maar meer upwind gaat. De voorwaartse snelheid neemt dan ook enorm toe, iets wat ik met de oude C-shape kites nog niet zo dramatisch heb mee mogen maken. Zodra de wind inzakt merk je daar niet direkt iets van, waarschijnlijk omdat je vaarsnelheid dan nog zo hoog is. Als de vaarsnelheid dan uiteindelijk afneemt trek je bar rustig aan en blijf je op snelheid.
Het windbereik heb ik niet echt kunnen testen omdat de max nooit bereikt is.
Springen/hangtime;
doordat de wind niet erg constant was heb ik niet het maximale potentieel van de R7 kunnen testen, echter hangtime is duidelijk beter dan de voorgaande modellen. Spronghoogte zullen we moeten bekijken als het een keer echt blaast. Timing vwb het insturen van de kite is makkelijk te vinden, waardoor het zeer toegankelijk wordt om voor een ieder hoog te springen.
R7 10m;
Ik kon het niet laten en moest toch nog even de lowend van de 10m testen. komtie:
Toto mijun grote verbasing was het mogelijk om te varen met de 10m en om hoogte te houden. Buiten de vlagen om moest er aktief gestuurd worden om power te genereren en in de vlagen kon ik de kite "parkeren"zonder druk te hoeven doen.
Het idiote van deze kite is dat hij net zo snel is als de rebel 9m of mss iets trager. Door deze hoge vliegsnelheid geeft de kite bizar veel druk bij het sinussen.( @wouterb; per slot van rekening staat de snelheid in het kwadraat in de liftformule )
Verder is het opmerkelijk dat bij een vlaag het "versnellen" nog sterker waar te nemen is als bij de 14m.
F16;
Aangezien ik nog steeds een zwakke broeder ben (knieblessure) (pimploser_kitesmiley)heb ik het loopen achterwege gelaten maar heb ik een mede verslaafde ff laten testen. Hij was zeer onder de indruk van de versnelling die hij kreeg tijdens de horizontale fase van de gesprongen F16. Ook hij ( teamrider Cabrihna?) was erg tevreden over de performance terwijl er nog niet eens wind stond.
Prognose voor een dikke 25 kts....top kite.
Koeleurtjes;
Voor de vrouwtjes en H...'s onder ons;
14m Geel/zwart
10m Kobalt blauw/wit
7m Kobalt blauw/wit
14m vs 10m en windbereik;
Gezien de marginale testomstandigheden is het niet mogelijk om de reele windranges te kunnen geven, echter denk ik wel dat de 10m perfekt aansluit bij de 14m.
Stabiliteit;
Beide kites zijn uiterst stabiel, ook in de vlagen bewegen ze totaal niet, verder geen veranderingen benodigd vwb de setup aan de stuurlijnen, wel alle pigtails van de stuurlijnen op de achterste (trailing edge) gezet.
Met aan bljie schuimbekkende grenzende hondsdolheid verblijf ik,
OZzie.