layup vragen

hotkarl

November 30, 2007, 23:21:21
edit2Rapporteer  
Op school krijg ik nu werkplaats kunststof, dus gieten van harsen en dergelijke, dus een mooi moment om mijn eerste boardje te gaan bouwen!
Heb me al eerder in zitten lezen dus ben met een materialen lijstje naar de docent gegaan om te kijken wat hij allemaal voor me kon betekenen.. Hij vroeg me naar een aantal zaken waar ik niet direct antwoord op kon geven, dus bij deze een aantal vragen waar men in dit forum misschien wel raad mee weet..

Mijn layup:

- DD lak
- keper 220 gr
- ud 220 gr
- bd 220 gr
- core cell 11 mm dik
- bd 220 gr
- ud 220 gr
- keper 220 gr
- DD lak

Wat vinden jullie van deze layup?

Op school hebben ze een PU schuim. Core cell is een Polystyreen schuim (een soort piepschuim) dat niet tegen warmte ontwikkeling kan. Daarom gebruikt men epoxy omdat dat niet droogt door warmte ontwikkeling in tegenstelling tot polyester. In theorie zou ik dus wel polyester kunnen gebruiken in combinatie met die PU schuim (poly urethaan).

Heeft iemand hier ervaring mee? Waarom zou ik dat wel of niet moeten gebruiken? Hecht polyester bijvoorbeeld wel op die PU hars die ik gebruik voor de rail en inserts e.d.?

En als laatste, op school kan ik PU hars krijgen type F18. Het wordt vrij hard op de tast. Wat gebruikt men met kiteboards het meeste?
Nou ik hoop dat iemand me adviseren kan... Dan ga ik daarna maar aan de slag..
Ik ben benieuwd!
Thanx in ieder geval!
Mark.
prokiter

Antwoord #1 December 01, 2007, 00:52:15
edit2Rapporteer  
Heyy,

Leuk dat je die mogenlijk hebt op school. ThumpsUp

Die layup lijkt mij wel goed, maar ik zou dan wel een dikkere kern gebruiken, hou met schuim eigenlijk altijd maar aan dat het minimale 14mm is...

Polyester zou ik niet gebruiken, het heeft andere eigenschappen, waaronder ook dat het minder sterk is als epocty...!!!!

Ik gebruik zelf ook altijd PU schuim voor boardjes als ik een schuimpje maak, corecell heb ik nog nooit gebruikt.

Het giet hars wat je aangeeft ken ik niet, Wat veel mensen op dit forum gebruiken is: PS giethars PS 115. deze komt van polyservice.

Die is een PU giet hars die zeer snel uithard (na aanmaken 3min) er is nu wel een andere mogenlijkhijd voor harder zodat hij iets minder snel uithard.

Deze word ook zeer hard, maar blijft wel flexibel over een lengte.... ThumpsUp

Voor vragen horen we het wel weer....gebruik de zoek functie ook effe, want eigenlijk staat er al super veel geschreven.... YeSS

Greetings...Pro KIter... Cool
hotkarl

Antwoord #2 December 01, 2007, 06:22:59
edit2Rapporteer  
Ja ik heb dit forum al aardig weten te gebruiken voor orientatie..
Het blijft moeilijk beslissingen maken. Maarja epoxy zal de weg dan zijn.
Maar wordt hij met een dikkere kern minder flexibel?
Thanx voor je reactie iig..
Elevation

Antwoord #3 December 01, 2007, 14:39:30
edit2Rapporteer  
niet echt minder flexibel maar iedere mm kern maakt het geheel wat sterker.. je kan je board zo dun maken als je wilt en dit compenseren door meer glass, maar je hebt kans dan de ruggergaat van je boardje ( kern dus ) gewoon knakt van binnen...

doorgaans nu met hout heb je al een sterkere kern, ook al is ie maar 10 mm dik. zou zoals arwin aangeeft met schuim kern gewoon 14 mm aanhouden en de tips netjes uitdunnen tot een mm of 2 of 3..

heb vluchtig gegoogled voor je hars, maar die hars lijkt me op iets van giethars die gebruikt wordt om electro installaties in te gieten om het geheel waterdicht te maken, dus niet zo flexibel.. zou persoonlijk gewoon ff setje bestellen bij polyservice.. kost je 35 euro maar dan is het gelijk goed ( THV 500 met harder 355 ).
hotkarl

Antwoord #4 December 01, 2007, 21:18:37
edit2Rapporteer  
Oke conclusie van het verhaal is dus de dikte van de foam beter aanpassen naar een mm of 14+
In de tips mag het dunner zijn. PU foam kan ik gebruiken even goed als corecell. En de giethars bij polyservice bestellen, thv 500.. Top..
Bedankt mensen!
hotkarl

Antwoord #5 December 01, 2007, 21:51:03
edit2Rapporteer  
Ja toch nog een vraag, het design..
Ik zag dat je ook een print op papier kan gebruiken om het design op je bord te maken.
Maar in welke laag maak je die nou? Ik neem aan tussen het keper en DD lak. Maar als ik zoek in het forum komt het er op neer dat het in de epoxy laag moet. Ook op de site van squirtnatic.nl kom ik er niet echt uit. Ik snap het geloof ik toch niet helemaal..
diederik

Antwoord #6 December 01, 2007, 23:21:23
edit2Rapporteer  
tussen de laag van het buitenste laminaat (tussen de twee laatste toplagen dus) en dan erg dun papier gebruiken waardoor het papier de kans krijgt om volledig doordrengt te raken met epoxy.
prokiter

Antwoord #7 December 01, 2007, 23:47:51
edit2Rapporteer  
Heyy,

Even ter verbetering,

De epocty is THV 500 met een harder.

De giethars is PS 115 bij polyservice....!!!!!

Greetings...Pro Kiter.... Cool
hotkarl

Antwoord #8 December 02, 2007, 18:24:46
edit2Rapporteer  
Ja op polyservice staat ook een link voor kiters..
Dus het papier met design komt tussen een laag UD 220 gr en keper 220 gr in?
Oke.. Duidelijk.. Dank allemaal!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.