globerider vs naish

hotkarl

Mei 23, 2008, 23:36:17
edit2Rapporteer  
Hoi ppls,
heeft iemand ervaring met de globerider sonic vs de naish raven beide 2006...
Ik weeg zelf 80 kg. Heeft er iemand ervaring m.b.t. de low-end hangtime en stuursnelheid.
Dank, dank..
Mark
xray

Antwoord #1 Mei 24, 2008, 19:39:05
edit2Rapporteer  
2 totaal verschillende kites...
Raven is hardcore C en Sonic een van de eerste bowkites...

Als je dit verschil niet kent dan ben je waarschijnlijk een beginner en kun je het beste eerst les nemen...

hotkarl

Antwoord #2 Mei 27, 2008, 18:01:51
edit2Rapporteer  
Wat een aanname!
Maargoed, het gaat me niet om het verschil tussen een bow en een c.. Dat weet ik wel.
Het gaat me om ervaring met 1 van deze kites. Ik kan blind afgaan op reviews van de bladen.
Maar leg er liever een review tegenaan van ervaringsdeskundigen uit het veld.
Dus als iemand me wel kan helpen aan een mening, graag?
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Mei 27, 2008, 18:09:43
edit2Rapporteer  
Vertel eerst eens waarnaar je precies op zoek bent. Die Sonic is hier weinig verkocht in Nederland, er zijn niet veel mensen die er mee gevaren hebben ben ik bang.

En klopt de aanname van xray? Ik dacht het nl. ook gelijk toen ik het las.

Er is hier genoeg kennis op het forum om je verder te helpen, wie weet zijn er wel veel meer (budget) mogelijkheden voor een geschikte kite.
hotkarl

Antwoord #4 Mei 27, 2008, 18:36:30
edit2Rapporteer  
nee, niet echt.. Aankomende zomer is me 3e seizoen en daarvoor was ik er al wel een beetje mee bezig..
Maar waarom moet ik mij verantwoorden? Het lijkt wel aslof we met zijn allen zitten te wachten tot er een potentiele newbie op de proppen komt zodat we fijn de ervarene uit kunnen hangen en zeggen dat ie eerst les moet nemen.  Het is natuurlijk heerlijk om het beter te weten  ThumpsUp

Maargoed, terug naar de topic. Ik weet niet zo goed of ik de bow-kant op wil of dat ik bij c blijf. Dus ik hoopte dat ervaringen van anderen mijn beeld een beetje konden vormen.. Ik heb verschillende advertenties gevonden met o.a. shockwave, raven, sonic, waroo, fuel.. Maar de sonic en de raven vond ik in tegenstelling op dit moment het interessantst..
Michiel.
Moderator

Antwoord #5 Mei 27, 2008, 18:52:47
edit2Rapporteer  
Omdat er nog veel te veel ongelukken gebeuren, zie de hoeveel verloren boardjes en kites de afgelopen tijd door al die onervaren beginners met oostenwind. Tevens staan een groot aantal spots onder druk waarbij we ongelukken kunnen missen als kiespijn. Een terechte opmerking van xray mijn inziens ThumpsUp

Ik ken de Sonic niet, maar het is alweer een 2006 kite. De tweedehands markt staat vol met 2007 modellen voor lage prijzen. Zelfs nieuw heb je al een overjarige Best Bularoo voor weinig bijvoorbeeld.

Tja, en je vraag is dus meer blijf ik de C-kite trouw, of ga ik voor het comfort van veel depower en een kleinere kitequiver?

In 2007 zijn er fijne SLE kites gemaakt. Als je toch van een C afkomt zou ik voor een SLE/Bow/flatkite gaan waarbij de stuurlijnen direct aan de uiteinden van de bar zitten. Oftewel niet met katrollen (ook wel 2:1 overbrenging gemoend) zoals op de Cabrinha Crossbow of SlingShot TurboDiesel.

Met 1:1 (direct vast aan de bar) heb je meer gevoel in de kite net als bij de meeste C-kites.

Persoonlijk zou ik eens een kite testen van een ander op het strand. De Waroo07 is bijvoorbeeld een veel verkochte kite die erg goed is en betaalbaar is tweedehands. Maar er zijn zat andere opties. Maar ze blijven toch echt anders vliegen als de oude vertrouwde C kite. Je moet er aan wennen, maar dan kan er ook alles mee wat je met een C kan.

In 2006 stond de Bow/SLE nog in de kinderschoenen, en in 2007 is toch best een grote stap voorwaarts gemaakt naar mijn mening, evenals tussen 2007 en 2008
KiteDemon

Antwoord #6 Mei 27, 2008, 19:01:56
edit2Rapporteer  
Ha ha...ik was ook geneigd zo te reageren......

Zelf altijd met veel plezier Ravens gevaren en inmiddels alweer een tijdje op de SLE-toer.
Je hebt het idd over 2 totaal verschillende concepten die ook totaal verschillend worden gevaren. Beide hebben voor- en nadelen......in zover je daar nog van kan spreken. Het is meer een kwestie van waar jij naar op zoek bent en in welke omstandigheden je het wilt gebruiken.

Maar ff kort door de bocht wat betreft Sonic of Raven.........Raven!!!! (persoonlijk)
Maar maar afhankelijk van je niveau en wensen zal bv een waroo vrijwel altijd voldoen.

Maar het blijft allemaal erg subjectief en het is ook maar wat je voorheen gewend bent. Het vergt hoe dan ook enige tijd om ff te wennen aan het nieuwe concept en ermee om leren te gaan. Ik kan eigenlijk ook niks zinnegers zeggen dan eerst eens wat tijd door te brengen onder beide types kites.
Verder zal een SLE je in vlagerige en harde windcondities meer plezier verschaffen. Maar moet ook melden dat de huidige C´s wat betreft bereik ook enorm zijn verbeterd.

hotkarl

Antwoord #7 Mei 27, 2008, 19:15:06
edit2Rapporteer  
Een maat van me had de 2007 waroo.. En die was inderdaad wel relaxed.. Maar die zitten eigenlijk allemaal nog boven mijn budget.. Die is zeer klein.. Maargoed.. anderzijds voel ik zelf ook meer voor de raven.. lekker direct.. Hoog jumpen, veel hang time.. Agh het blijft moeilijk, en idd appels met peren vergelijken..
In ieder geval bedankt voor de reactione.. Kijk er weer anders tegenaan..
Michiel.
Moderator

Antwoord #8 Mei 27, 2008, 20:06:05
edit2Rapporteer  
Goed zoeken want die Waroo07's komen weleens voorbij voor mooie, hele lage prijzen. En vergeet niet dat een 12m2 C-kite vergelijkbaar is met een Bow/SLE van 10 of soms wel 9m2 in het low-end.

In de meeste gevallen dekt dus een Bow/SLE de windrange af van een oude C-kite 12/8 combo. Je koopt als het ware 2 kites voor de prijs van een.
Een opmerking hierbij is dat uiteraard de sweetspot (windbereik voor de beste prestaties) ook groter is van zo'n kite, maar dekt zelden de sweetspot van beide C kites af. M.a.w. twee C-shapes geven je bij elkaar meer windrange waarbij de kite optimaal presteert. Hierbij weer: testen is zelf ervaren.

Dat houdt dus ook in dat zoeken naar een 12m2 Waroo (is er niet, alleen in 2006, nu 13m2 of 11m2) als alternatief voor een 12 C niet opgaat, eerder een 9m2 Bow/SLE. Een 12m2 vlakke kite heeft het low-end van minstens een 14m2 C-kite, vaak wel meer.
kobrin

Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #9 Mei 27, 2008, 22:34:23
edit2Rapporteer  
Tegenwoordig kan je een vegas 2007 kopen voor zeer weinig geld, iedereen roept wel dat ie niet zo goed is als de 2006 en de 2008, maar ik heb zowel een model van 2006,7 en 8 en persoonlijk vind ik dat de 2007 toch wel een zeer groot bereik heeft!

En dat 2 pump systeem doet het bij mij gewoon behoorlijk..

Ik heb slecht 1 keer met een Raven kunnen varen, was een 2006 model, en vond die ook wel echt lekker!!
diederik

Antwoord #10 Mei 27, 2008, 23:29:49
edit2Rapporteer  
He gozert! alles flexie!

aangezien je al c-kites hebt gevaren, nog een c-kite 9 meter hebt en je budget klein is waardoor je snel in de 2006 categorie valt zou ik voor een c-kite gaan. de 2006 bows/sle's waren in 2006 nog in ontwikkeling en er kleven daarom minpunten aan (op bereik na).

Raven rocks!
KiteDemon

Antwoord #11 Mei 27, 2008, 23:42:00
edit2Rapporteer  
Wil er ook nog wel aan toevoegen dat als je toch maar voor 1 kite gaat omdat je budget 2 kites niet toe laat, je met een 9 SLE eigenlijk al klaar bent. Wel afhankelijk van je gewicht natuurlijk, maar mijn 9 SLE is mijn meest gebruikte kite met 75 kg, en te gebruiken vanaf 15 tot over de 30 knopen. Beter wel vanaf 2007 want tussen 2006 en 2007 zit wel een enorm verschil in zowel kwaliteit als performance.
xray

Antwoord #12 Mei 28, 2008, 01:58:08
edit2Rapporteer  
Tja, die aanname.... Het zijn dusdanig grote werelden van verschil dat dit soort vragen alleen maar van newbies komen normaal gesproken. Vandaar dat ik ook stelde 'waarschijnlijk'.

Ravens zijn gemakkelijke kites maar zeker vergeleken met veel modernere kites hebben ze relatief weinig depower.

De 9m Raven 2 (die ik zelf ook  nog heb) is wat mij betreft een superkite, nog steeds. Super low en ook goede high end, zeker als je de mogelijkheden om lijnen te verstellen gebruikt.

Eerste Sonic ken ik niet persoonlijk maar op de meeste bowkites van eerste generatie is over het algemeen nogal wat aan te merken en ik meen me te herinneren de Sonic ook wel. Meestal zat hem dat in het indirecte vaargedrag, stabiliteit en de hoge bardruk. Van dat laatste schijnt de Sonic overigens geen last te hebben.

Hier met zoek nog wat informatie over de Sonic gevonden..

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,11849.0.html

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.